Volkswagen Passat R36: první jízdní dojmy

Nejrychlejší Passat všech dob, tak tituluje Volkswagen svůj nový model oblíbeného sedanu v provedení R36. Ostrý vůz střední třídy zřejmě nedosáhne takové obliby jako hot hatch varianta populárního Golfu, přesto by mohl na pár závodivých podnikatelů zapůsobit. Má k tomu 300 koní v 3,6 litrovém FSI.

Vydáno: 17.6.2008

Volkswagen Passat R36 na první pohled neodlišíte od běžných Passatů, které naše silnice brázdí už několik let. Až na druhý pohled si ale všimnete některých detailů: jde hlavně o nápis R36 na masce chladiče a na víku zavazadelníku s nově tvarovaným spoilerem. Vůz dostal také mírně rozšířené podběhy a obul 18“ litá kola s pneumatikami 235/40. Pod loukotěmi prosvítají modré třmeny brzdovek. Vzadu se dočkal dvou chromovaných koncovek výfuku.

Zatímco vnějšek Passatu R36 je usedlý, uvnitř se už hraje na sportovní notu zcela nepokrytě. Bohatě tvarovaná až skoro závodnická sedadla Performance poskytnou perfektní boční vedení při tom nejprudším průjezdu zatáčkami a jsou vyrobena z velmi příjemného materiálu na dotek.

Palubní deska byla vyvedena v blyštivém designu R-Line. Passat R36 dostal nový sportovní volant se spodním lehkým seříznutím a logem modelu. Dekor desky tvoří hliník pokrytý jakousi fólií, pedály jsou zase z oceli. Zaujala nás obrazovka informačního systému, která má mnohem lepší rozlišení než v předchozích modelech.

Startuje se bez klíčku. Ten stačí mít v kapse a na místě, kam se kdysi zastrkoval, je jen tlačítko v jeho původním tvaru. Jeden stisk a naskočí šestiválcový motor s přímým vstřikováním FSI o výkonu 220 kW (300 k). Ten dokáže sedan vystřelit z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. Maximální rychlost byla po německém způsobu stanovena omezovačem na 250 km/h. Volkswagen ale tvrdí, že jeho motor je dimenzován až na 320 km/h.

Taková šílená rychlost nás ale teď nezajímá, protože stoupáme serpentinami na západním okraji Prahy a užíváme si podvozku, který je naladěn na tvrdší notu, ale stále nelikviduje záda při přejezdu větších nerovností. Passat R36 je vybaven dvojspojkovou převodovkou DSG s řazením páčkami pod volantem. Náš první dojem je, že reagují takřka okamžitě.

Zvuk, který motor zpředu vydává, hraje opravdu zvučně a sportovně. Je radost se do něj zaposlouchat. Lidé se za námi otáčí, zvláště pokud podřadíme a konec zatáčky vypíšeme ve vysokých otáčkách, kde zpívá nejvíce.

Děje se přesně to, co nám Volkswagen svěřil, že chce. Lidé si totiž nejprve myslí, že jde o obyčejný sedan. Ale teprve ve chvíli, kdy je s řevem předjedete, si uvědomí jeho výjimečnost. Je to takový nenápadný sportovec, se kterým můžete jet na jednání a užít si předtím trochu adrenalinové zábavy.

Volkswagen ani nepředpokládá, že by jeho prodeje překonaly Golf GT nebo GTI. Chce z něj udělat exkluzivní unikát pro sportovce schované spíše v obleku než ve vytahaných kraťasech. Tomu odpovídá i cena. Námi zkoušený vůz stál v základu 1 199 000 korun. Na prodlouženou verzi Variant si připravte 1 246 400 korun.

Text a foto: Jan Markovič
Foto interiéru: Volkswagen

Galerie