TEST: S novu generací Volkswagenu Golf se změnil i jeho větší sourozenec Golf Plus. Na rozdíl od oblíbeného hatchbacku zde ale nejde o příchod nové generace, jako spíše o decentní facelift po vzoru nové tváře automobilky z Wolfsburgu. Vybaven ale poměrně novým přeplňovaným motorem 1.4 TSI, převodovkou DSG a maximální výbavou Highline, rozhodně nezklame.
Vydáno: 9.9.2009
Volkswagen Golf Plus vyjel poprvé na silnice v roce 2004. Od té doby se příliš nezměnil a nepomohl ani letošní facelift. Ten v podstatě upravuje jen čelní masku chladiče, která je užší, stejně jako u nové generace Volkswagenu Golf. Jinak ale tvary auta zůstaly shodné, nezměnila se ani záď a kulaté brzdovky s diodami LED stále připomínají Passat. Sluší se zmínit, že Golf Plus sedí na podvozku Golfu, oproti němu se ale může pochlubit o 104 mm větší výškou.
Uvnitř je snad skoro vše při starém. Při prohlídce palubní desky tak můžeme identifikovat díly, na které jsme zvyklí i u jiných modelů. Nedostatek invence wolfsburských návrhářů má za následek dobrou orientaci věrných zákazníků, kteří jsou na styl Volkswagenu po léta zvyklí. Naši pozornost upoutalo snad jen nezvykle velké množství výdechů klimatizace, kterých jsme na palubní desce napočítali osm.
Maximální výbava
Testovací Volkswagen Golf Plus byl vybaven top výbavou Highline a dalšími doplňky, které navýšily cenu vozu o 87.500 korun. Líbila se nám samozřejmá přítomnost dvouzónové automatické klimatizece, rádia s dotykovým displejem (navigace v něm tentokrát chyběla) či příplatkového parkovacího asistenta (za 12 tisíc korun).Ten je schopen díky čidlům na boku vozu odhadnout místo pro zaparkování a sám pak kroutit volantem podle potřeby. Řidič se stará jen o brzdy a plyn.
Na komfortních (ale zároveň příjemně tuhých) sedadlech se sedí výš, než v Golfu. Vpředu vedou dobře tělo do zatáček, vzadu je už ale lavice hodně plochá. Cestující za to dostanou sklápěcí stolečky. Na nedostatek prostoru si nikdo stěžovat nebude, škoda jen, že prostřední místo stále není plnohodnotné, pak už bychom se Golf Plus nežinýrovali řadit do kategorie kompaktních MPV. Odkládacích míst je velké množství, včetně klimatizované přihrádky spolujezdce, prostoru ve dveřích, na středovém panelu nebo pod nastavitelnou loketní opěrkou.
Zavazadelník s dvojitým dnem má základní objem 305 litrů, na úkor zadní řady jej ale můžete rozšířit na 453 litrů. Po sklopení sedadel se dostanete na celkovou velikost 1360 litrů. Do úplné roviny chybí několik stupňů, záda sedadel jsou ale vyrovnaná s vyzvednutým dnem kufru.
Nenáročné turbo
Skvělý přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.4 litru jsme poprvé zkoušeli právě pod kapotou nové generace Volkswagenu Golf. Tehdy nás potěšil svým lineárním zátahem a velmi kultivovaným projevem. Pocity u agregátu s výkonem 122 koní při 5000 otáčkách za minutu a maximem točivého momentu 200 Nm (1500 až 4000 otáček za minutu) přetrvaly. Golf Plus je ale o dva metráky těžší, něco přidala i automatická 7stupňová převodovka DSG se dvěma spojkami. Zrychlení na 100 km/h je tedy jen dostatečných 10,2 sekundy, řidič tohoto druhu vozidla toho ale o mnoho víc nebude očekávat.
Mnohem důležitější pro něj bude spotřeba. Ta se v případě našeho testu ustálila na 6,8 litrech benzínu na 100 km, přičemž jsme první část týdne jezdili spíše dynamicky, víkend byl zase ve znamení úspornější dálkové jízdy v poměrné kombinaci dálnice s okreskou a městem. Na to, že se jedná o přeplňovaný motor, jde o příjemné zjištění, které by mohlo pomyslnou váhu prodeje agregátů alespoň o kousek posunout ve prospěch benzínu.
Své zásluhy na nižší spotřebě nese určitě výborná automatická převodovka DSG. Ta se díky dvouspojkovému ústrojí chová bleskově. Nabídne 7 rychlostních stupňů, což znamená, že Volkswagen Golf Plus točí při dálničním limitu nízké otáčky a vozu tak nedělá problém jet se slušnou spotřebou i v rychlostech okolo 160 km/h. Řidič má možnost volit mezi plně automatickým režimem, nebo manuálním, kdy řazení ovládá páčkami pod volantem. Rozhodně si ale nemyslíme, že by to bylo hlavním lákadlem s tímto motorem a v tomto segmentu.
Solidnost Golfu
Jak už jsme naspali výše, Volkswagen Golf Plus stojí na podvozku běžného Golfu. To jej předurčuje k jistým jízdním vlastnostem. Navzdory vyšší stavbě hatchbacku jsme se nedočkali žádných nepříjemných náklonů v ostřejších zatáčkách. Vůz se choval předvídavě a limitní situace se dostavovaly až při vyloženě agresivní jízdě. Podvozek je vhodný stejně pro městský provoz na drncavých kočičích hlavách a retardérech, jako pro jízdu po klikatějších okreskách, nebo rovné dálnici.
Volkswagen Golf Plus je sice větší než Golf, ale stále si jej nemůžeme dovolit zařadit do nějaké vyšší kategorie než mezi běžné hatchbacky. Může za to hlavně stále stejné velikost včetně průměrného rozvoru 2578 mm. Své příznivce si najde hlavně mezi těmi, kterým se nový Golf líbí, ale přijde jim přece jen trochu malý. MPV Volkswagen Touran by pro ně už bylo příliš velkou volbou. Cena ve výbavě Highline 584.600 korun je vysoká, vůz jí ale kompenzuje bohatou výbavou a oproti většině konkurence také menší ztrátou zůstatkové hodnoty.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Volkswagen Golf se mi líbil svou prostorností, která je dostatečná. Pokud bych měl volit mezi ním a Golfem Plus, pak bych ale sáhl po dnes testovaném autě. Nabízí přece jen větší variabilitu a mám takový pocit, že i pohodlí. Vyšší posaz navíc dává lepší přehled a lehčí nastupování. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Testované auto bylo v maximální výbavě. A to je problém. Cena vozu je už hodně vysoko a za takovou částku se dají pořídit mnohem větší auta. Na mysl mi přišel třeba Renault Scénic, nebo dokonce Grand Scénic. Nicméně musím uznat, že Volkswagen je zaručená kvalita. A spotřeba nezní vůbec špatně. Dávám známku 2- |
![]() |
Nikola: Volkswagen Golf se mi líbí, Plus se ale faceliftem nikam neposunul. Škoda, přece jen už jsou na něm léta v prodeji cítit hodně silně. Vše zachraňuje top výbava s kůží, alcantarou a všemožnými pomůckami. Jako žena jsem v centru Prahy ocenila parkovací asistent za příznivou cenu. Dávám známku 3 |
![]() |
Tomáš: Přeplňovaná čtrnáctistovka je plně dostačující. Škoda, že Golf Plus váží o 200 kg víc než Golf. Auto zpomalilo nejméně o sekundu. Musím ale pochválit jedinečný podvozek a bleskovou převodovku. Nemáte šanci potřehnout, kdy řadí. Páčky jsou jen příjemným doplňkem pro chvíle zábavy. Dávám známku 1- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Highline: 584 600 Kč
Cena doplňkové výbavy: 87 500 Kč
Celková cena: 672 100 Kč
VOLKSWAGEN GOLF PLUS 1.4 TSI DSG Highline |
|
Objem motoru | 1390 ccm |
Maximální výkon | 90 kW (122 k) při 5000 ot/min |
Maximální točivý moment | 200 Nm při 1500 až 4000 ot/min |
Převodovka | 7stupňová automatická |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,2 s. |
Udávaná spotřeba město | 8,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,3 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,8 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1363 kg |
Délka / výška / šířka | 4204 mm / 1592 mm / 1759 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 305 l – 443 l / 1360 l |