Volkswagen Caddy Maxi Life 2.0 TDI: s rodinou napříč kontinentem

TEST: Pokud hledáte vůz, který pohodlně sveze sedm lidí a hromadu zavazadel, ale takový Transporter je na vás už moc velký, nemáte věru příliš na výběr. Jednou z možností je prodloužený Caddy Maxi Life. Může se ale osobní Caddy, který vychází z dodávky, měřit s klasickými luxusními rodinnými vozy? To jsme zjišťovali na 2000 kilometrů dlouhé cestě pěti státy Evropy.


 

Vydáno: 28.8.2008

Celý název testovaného automobilu vydá skoro na půl řádku: Volkswagen Caddy Maxi Life. Na úvod se pokusíme rozluštit, co všechna ta slova znamenají. Volkswagen Caddy je kompaktní dodávka postavená na upravené platformě nižší střední třídy. Přídomek Maxi znamená prodloužení karoserie tohoto užitkového vozu o 47 centimetrů a slůvko Life značí úpravu pro osobní použití.

Přednosti řečí čísel

Ano, Caddy Maxi Life je vlastně takovým kombíkem původního Caddyho. Je delší o 470 milimetrů (4875 mm oproti původním 4405 mm) a kromě většího zavazadlového prostoru, který po vyjmutí všeho co jde dosáhne objemu až 3.800 litrů, nabízí ještě vyjímatelnou třetí řadu sedadel, takže se do něj vejde až sedm cestujících včetně řidiče. A i v sedmimístném uspořádání nabídne stále solidních 380 litrů, takže si těch sedm lidí bude moci vzít i zavazadla.

Ale nejenom že třetí řada sedadel se dá (byť s nutností jisté fyzické námahy) z auta zcela vyjmout a druhá řada sedadel se sklápí ve dvou sekundách k předním sedačkám, což umožňuje vytvořit zcela rovnou plochu uchvacujících rozměrů. Caddy Maxi Life navíc přidává jeden bonus: dvojice lidí s průměrnou výškou řekněme sto osmdesát centimetrů se v něm velmi pohodlně vyspí, tedy za předpokladu vyjmuté třetí řady sedadel.

Ve znamení prostornosti

Pro cestující na předních sedadlech nabízí Caddy prostor srovnatelný s nižší střední třídou, místa je tedy dostatek. Sedačky jsou navíc velmi pohodlné, ani během dva tisíce kilometrů dlouhé cesty jsme nepociťovali větší námahu či dokonce bolest zad.

Také prostřední lavice nabízí skutečná tři místa, a pokud na ní bude cestovat jen dvojice cestujících, budou mít k dispozici vpravdě královský prostor.

Zadní dvojlavice je už poněkud skromnější co se prostoru týká a přestože se na ni dospělí lidé průměrného vzrůstu vměstnají, absolvovat na ni delší vzdálenosti bych jim nedoporučoval. Zcela pohodlně se na ní ale sveze pár dětí do sto padesáti centimetrů.

Vítězí užitná hodnota

Přístrojová deska nenabízí nic převratného, co bychom neznali z jiných modelů značky Volkswagen. Na měkčené plasty, dřevěný dekor nebo hliník z luxusních MPV od konkurence rovnou zapomeňte. Přístrojovka je zde sestavena výhradně z tvrdých a bytelně působících plastů, což je odkaz původního užitkového vozu, z něhož je osobní Caddy odvozen. I přes tvrdé plasty ale působí dobře a hlavně nerozbitně, i když se počítá s tím, že sem tam utrží nějaký ten škrábanec.

Další předností Caddyho je celá řada použitelných (tedy dostatečně rozměrných) odkládacích prostor. Jsou tu přihrádky ve dveřích, ve stropě, na přístrojové desce i pod předními sedadly, čtyři držáky nápojů ve střední konzole a otevřená přihrádka před sedadlem řidiče a možná i některé další, takže se záplavou klíčů, mobilních telefonů, peněženek a kelímků s Coca-Colou nebudete mít problém.

Dodávka či velké osobní auto?

Jízda s Caddym je zcela pohodlná a spíš než dodávku připomíná kompaktní MPV nebo dokonce osobní vozy. Vyšší konstrukce není ani na dálnici nijak zvlášť znát, náchylnost na boční vítr není výraznější než u běžných osobních aut. Je nicméně jasné, že předchozí řádky vycházejí ze zkušenosti v rozumných rychlostech, ale Caddy ani nenutí létat rychleji, než pohodlných sto padesát kilometrů za hodinu.

Známý naftový motor 2.0 TDI nabízí výkon 103 kW (140 koní) a točivý moment 320 Nm. Pod kapotou prodlouženého Caddyho si zachoval dostatečnou hbitost a i přes vyšší hmotnost atakující hranici 1800 kilogramů nabízel slušné akcelerační schopnosti (zrychlení z nuly na sto má vůz zvládnout za 11,1 sekund). Živý, ale nikoli žíznivý motor ve spojení s přesnou manuální šestistupňovou převodovkou přímo vybízí k výletu po dálniční síti.

Nechali jsme se zlákat. Po dvou tisících kilometrů za dodržování standardních evropských limitů se naše dlouhodobá spotřeba ustálila na 6,9 litru na sto kilometrů (navíc ve skladbě silnic převažovala města a především dálnice a jsem si jist, že při širším zastoupení okresek by spotřeba klesla k udávaným 6,4 litru na sto kilometrů v kombinovaném cyklu). To považuji vzhledem k velikosti a hmotnosti Caddyho za vynikající výsledek.

S rodinou napříč kontinentem

Během testu prokázal Volkswagen Caddy Maxi Life celou řadu svých předností. S testovanou motorizací a příplatkovou výbavou je sice trochu drahý (což může eliminovat volba výrazně levnějšího motoru 1.9 TDI a vhodná skladba příplatkové výbavy). Jeho interiér ani nevypadá tak dobře, jako u řady méně praktických a prostorných MPV, jejichž majitelé by potenciál Caddyho asi nevyužili. S délkou necelých pěti metrů to není ani ideální auto do města, pokud zrovna nepotřebujete vozit náklad odpovídající objemu zavazadlového prostoru.

Ale přesto nás Caddy Maxi Life o svých přednostech dost jasně přesvědčil. Je to auto postavené na míru pro vícečlennou rodinu, která ráda čas od času vyrazí na delší cestu, a od auta vyžaduje spíše praktičnost než estetické hody. Přesně to Caddy Maxi Life může hrdě nabídnout. A přitom ještě přidá prostor multivanu, pohodlí osobního auta a spotřebu městského hatchbacku.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Dodávka a současně osobní auto s mnoha sedačkami a obrovským zavazadlovým prostorem je snad snem každého muže. Mým tedy rozhodně. A Caddy Maxi Life tohle všechno splňuje s naprostou dokonalostí. Odpovídá tomu… všechno. Všechno na tomhle autě a to je právě to, co ho dělá dokonalým.
Dávám známku 1
Jana Jana: Caddy Maxi Life je úžasné auto, které bychom sice v naší čtyřčlenné rodině nevyužili, ale nabízí velký prostor pro všechny cestující a je praktické. Navíc má dost nízkou spotřebu. Volila bych jen asi slabší motor, protože tento je zbytečně silný a tím i drahý.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: I když bych chtěla, nemůžu téhle osobní dodávce dát dobrou známku. Zvenku ani zevnitř nenabízí nic zajímavého, je to jen nudný autobus, zvenku krabice a zevnitř hromada tvrdých plastů. Nemohla bych hodnotit dobře ani když bych chtěla, a já navíc nechci.
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Osobní Caddy má asi své přednosti, ale na poli sportovní jízdy určitě nejsou. Žádné elegatní průjezdy zatáčkami ani uchvacující zrychlení tu prostě nenajdete. Od hodně špatného hodnocení Caddyho zachraňuje jen to, že se na silnici nechová až tak špatně, jak bych od malé dodávky čekal.
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Maxi Life: 710.923,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 131.523,- Kč
Celková cena: 842.446,- Kč

Výbava: ABS, ASR, airbag řidiče a spolujezdce (možnost deaktivace airbagu spolujezdce), boční airbagy vpředu, upevňovací body systému ISOFIX pro dětskou sedačku na vnějších zadních sedadlech, posilovač řízení „Servotronic“ s proměnlivým účinkem, automatický spínač světlometů, trvalé svícení, mlhové světlomety integrované v nárazníku, rádio „RCD 210 s CD-MP3 přehrávačem“, integrovaná anténa a 6 reproduktorů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, elektrické stahování oken, zadní výklopné dveře s vyhřívaným sklem, stěračem a ostřikovačem, posuvné dveře vpravo i vlevo v prostoru pro cestující, determální skla pohlcující UV záření, 6 upevňovacích bodů pro systém střešních nosičů, posuvná okna v prostoru pro cestující vpředu vpravo a vlevo, 4 držáky nápojů a 1 přihrádka ve středové konzole, stropní odkládací prostor nad řidičem a spolujezdcem, kobercová podlahová krytina v kabině řidiče a v prostoru pro cestující, komfortní obložení stropu a postranních částí v kabině řidiče a v prostoru pro cestující, 6 úchytných ok k zajištění nákladu, trojsedadlo v 1. řadě sedadel (sklopné v poměru 1/3 –2/3 a překlápěcí + Isofix), dvojsedadlo v 2. řadě sedadel, kryt zavazadlového prostoru – sklápěcí

Doplňková výbava: Metalický lak (14.460,-Kč), parkpilot vzadu (9.683,- Kč), Zadní křídlové dveře – prosklené (6.336,- Kč), Tempomat a multifunkční ukazatel/palubní počítač (15.126,- Kč), Klimatizace „Climatronic“ s dvouzónovou automatickou regulací (42.769,- Kč), 4 kola z lehkých slitin 6J x 16, pneumatiky 205/55 R 16 94H (26.270,- Kč), částečná kožená výbava – kožený volant, řadící páka a madlo ruční brzdy (4.562,- Kč), tónovaná zadní okna v prostoru pro cestující Privacy, přední sklo pohlcující tepelné záření (6.390,- Kč)

 

VOLKSWAGEN CADDY MAXI LIFE 2.0 TDI
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 103 kW / 140 koní
Maximální točivý moment 320 Nm
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 186 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,1 s
Udávaná spotřeba město 7,8 l / 100 km
Spotřeba mimo město 5,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 6,4 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,9 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost 1760 kg
Délka / výška / šířka 4875 / 1834 / 1794 mm
Rozvor 3002 mm
Zavazadelník / po sklopení 520 / 2850 litrů

 

Galerie