Toyota Yaris 1.33 Stop & Start: Verso v městském balení

TEST: Druhému nejmenšímu zástupci značky Toyota přibyl v nabídce nový motor o objemu 1,33 l, navíc vybavený systémem Stop & Start. Zajímá vás, jak to celé funguje a jaké je využití v praxi? A nebo chcete zkrátka vědět, jak se jezdí s Toyotou Yaris. Račte kliknout, dáme vám odpověď na všechny otázky.


Vydáno: 29.4.2009

A protože nás během tohoto testu zajímal systém Stop & Start ze všeho nejvíce, porušíme protentokrát zavedená pravidla a bez okolků se zaměříme rovnou na motorový prostor.

Zastav a jeď

Princip činnosti této vychytávky je prostý a u vozidel s hybridním pohonem už zcela běžný. Pokud s vozem zastavíte a vyřadíte na neutrál, motor se automaticky vypne. K opětovnému nastartování dojde v momentě, kdy řidič sešlápne spojkový pedál. Nutno podotknout, že při normálním chodu vás tento systém vůbec trápit nemusí, řidič není nijak omezen a celé to pracuje na jedničku. Tedy pokud to pracuje.

Aby si automobil mohl dovolit vypnout motor, je dána celá řada podmínek (provozní teplota, dostatečný tlak v posilovači brzd, nabitá baterie apod.). Pokud není vše splněno, pouze se rozsvítí kontrolka ECO-OFF a motor zůstává dále v chodu.

Hrajeme si s čísly

Toyota slibuje, že Stop & Start představuje nižší produkci emisí, žádný hluk a vibrace, dokonce také lepší požitek z jízdy a hlavně nižší spotřebu při provozu ve městě. První dva důvody, proč zvolit automatické vypínání motoru jsou zřejmě pravdivé, ale pochybuji o tom, že právě proto se budou hrnout zájemci do showroomů. O větším požitku z jízdy bychom mohli polemizovat. Tím pravým důvodem bude zřejmě nižší spotřeba ve městě.

Nezajímá nás ovšem přímo spotřeba. Podívali jsme se na to, jaký je konkrétní přínos daného systému pro vaši peněženku. Palubní počítač sčítá čas, po který je motor vypnut. Za šest dní jsem prostál v kolonách a na křižovatkách 55:05 min. Bohužel neznáme přesnou spotřebu motoru při volnoběžných otáčkách, ale můžeme odhadnout, že to bude hodnota blízká 0,7 l / h.

Za těchto předpokladů jsme ušetřili během našeho testu zhruba 18 korun. Nebo to můžeme podat tak, že s každou minutou nečinného stání ušetříme třicet haléřů (při ceně benzinu 27 Kč/l).

Třináct deci, sto koní

Motorová paleta nového Yarisu nabízí jeden vznětový a dva zážehové motory. Testovaný čtyřválec pochází z nové řady pohonných jednotek Toyota Optimal Drive. Ekology potěší produkcí 120 g emisí CO2 na 100 km. Běžnému řidiči ovšem udělají daleko větší radost základní parametry. Maximální výkon je 74 kW, tedy rovných sto koní, a vrchol točivého momentu má hodnotu 132 Nm. Vzhledem k rozměrům malé Toyoty slibují tato čísla docela zajímavé svezení.

To se také potvrdilo, ale Yaris je mnohem více malé MPV než nějaký sportovní hatchback. Vyšší stavba karoserie a hlavně vyloženě městské řízení to jasně dokládají. Posilovač je velmi silný, skoro bych řekl, že až moc. Jenže za volant tohoto vozu budou častěji sedat naše drahé polovičky a těm to určitě vadit nebude. Pro pohyb ve městě se také hodí malý poloměr otáčení (4,4 m). Vůz je celkově velmi obratný a pokud chcete, lze ho takříkajíc nacpat do kdejaké mezery.

Motor může spolupracovat s automatickou převodovkou. V nabídce je dokonce také možnost řazení pod volantem. My jsme ovšem testovali provedení se šestistupňovou manuální převodovkou. Právě šestý stupeň je jedním ze základů nízké spotřeby a Toyota to moc dobře ví. Můžete se ploužit padesátikilometrovou rychlostí se spotřebou 3,5 l/100 km. Na dálnici točí motor pouze 3000 otáček za minutu při 130 km/h, a to se také s ohledem na spotřebu hodí.

Městské MPV

Jak jsme už napsali, na první pohled vůz připomíná kategorii MPV. To je patrné zvenku (na samotný design nechť si udělá názor každý sám), ale především uvnitř. Interiér je sice poněkud plastový, ale plasty jsou kvalitní a nepůsobí úplně lacině. Co nás velmi zaujalo byl počet odkládacích schránek. Vpředu jsme napočítali šest uzavíratelných prostorů a k tomu navíc přidejme jakési poličky pod volantem a kolem ovladačů klimatizace.

Ty jsou trochu nezvykle řešeny, ale to nepřináší žádné problémy. Stejně jako vprostřed umístěný displej, který nahrazuje klasický přístrojový štít. Je podobný tomu, který jsme si mohli vyzkoušet v odstupující Toyotě Prius. Navíc je velmi přehledný a dobře čitelný i při ostrém slunečním svitu.

Malé auto = dostatek místa?

Vůbec největší překvapení ale nastalo při zkoumání vnitřního prostoru. To, že se na předních sedadlech usadí pohodlně každý, je naprosto samozřejmá věc. Také vzadu je ovšem dostatek místa, což už tak samozřejmé není. Škoda, že vysocí jedinci se budou dotýkat hlavou stropu. Kdyby tomu tak nebylo, můžeme totiž s čistým svědomím napsat, že se zde pohodlně usadí zkrátka každý. Pochvalu si také zaslouží úplně rovná podlaha.

Odpovědí na dost místa v oblasti kolen je posuvná zadní lavice. Můžete s ní manipulovat v rozsahu 150 mm a nastavovat sklon opěradel. V té nejzadnější poloze se vám sice už tak malý zavazadelník “smrskne“ na mini-zavazadelník, to ale u auta určeného především do města není až taková nevýhoda. Zadní cestující tím získají prostor z automobilů úplně jiných kategorií.

A cena?

Toyoty obecně nepatří mezi to nejlevnější, co se na trhu nabízí, a tak by se mohlo zdát, že cena těsně na hranici tří set tisíc za náš konkrétní testovaný automobil je skoro až moc. Výbava ovšem není chudá a navíc pro Yaris hraje řada nezpochybnitelných kladných vlastností.

Toyota Yaris je automobil do města, který se ani na dálnici neztratí. Je to malý vůz, který na 100% využívá svůj vnitřní prostor, variabilitou se vyrovná většímu Versu a má velmi zajímavou pohonnou jednotku. Samotný systém Stop & Start sice nepřinesl očekávané úspory paliva. Na druhou stranu je snaha omezit emise, hluk a tak dále, zcela jistě záslužná. Jo, kdyby tak tento systém měly všechny automobily, to by bylo najednou po Praze ticho. Tedy vždycky alespon na chvíli. 

 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Toyota Yaris je na můj vkus až moc malé auto, ale musím říci, že jsem byl nakonec mile překvapen a jako druhý vůz do rodiny to není vůbec špatná volba. Chválím variabilitu interiéru a stejně tak počet odkládacích ploch a prostorů. Trochu mne zklamal systém vypínání motoru. Čekal jsem, že úspora bude daleko větší.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Nový Yaris je nesmírně sympatické autíčko zvenku a uvnitř je zkrátka velmi povedené. Přehledný a hlavně praktický interiér mi dělal radost. Potěšitelná je snaha snížit emise a neobtěžovat tolik okolí při stání v kolonách. Zklamáním pak je výsledná spotřeba, které překračuje výrobcem slibované hodnoty i při klidné městské jízdě.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Souhlasím s tím, že je to sympatické auto, ale na trhu známe v tomto segmentu ještě hezčí konkurenci. Interiér mi připadal příliš šedý a kromě praktických vlastností, o kterých tu byla řeč toho moc nenabídne. Ale nechci tím říci, že je špatný. Zkrátka takový lepší průměr.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Já jsem byl překvapen tím, že motor o objemu 1,3 litru má sto koní. A takové číslo je už docela znát. Pokud motor vytočíte, Yaris je pak velmi hbitý. Řízení je určené do města a ženy z něj budou mít jistě radost. Já jsem silný posilovač ocenil pouze v situaci, kdy jsem parkoval do malinkatých mezer.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Terra Cool: 299 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  0 Kč

Celková cena: 299 900 Kč

Výbava

ABS+EBD+BA, airbag řidiče a vypínatelný spolujezdce, boční airbagy, elektrická přední okna, výškově nastavitelný volant, nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání dveří, manuální klimatizace, imoblizér s kontrolkou aktivace, MP3 a WMA přehrávač, 4 reproduktory, ovládání audiosystému na volantu, palubní počítač, zadní sedadla posuvná a dělená, kryty kol, látkové čalounění.

Doplňková výbava

Toyota Yaris 1.33  Dual VVT-i Stop & Start Terra Cool
Objem motoru 1329 ccm
Maximální výkon 74 kW (100 k) / 6000 rpm
Maximální točivý moment 132 Nm / 3800 rpm
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,7 s
Udávaná spotřeba město 6,2 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,5 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,1 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,5 l / 100 km
Provozní hmotnost 1155 kg
Délka / výška / šířka 3785 mm / 1530 mm / 1695 mm
Rozvor 2460 mm
Zavazadelník / po sklopení 272 – 363 l / 738 l

 

Galerie