Toyota Verso: první jízdní dojmy

Japonci na český trh poslali nové MPV Verso. Rodinný vůz, který pojme až sedm cestujících je novou generací modelu dříve označovaného jako Corolla Verso. Působí dospělejším dojmem, je praktičtější a má bohatší výbavu, než jeho předchůdce. Navíc je co vybírat z široké nabídky motorů. My jsme s Versem ujeli první kilometry hned po premiéře.


Vydáno: 21.5.2009

Na rozdíl od současně představeného Urban Cruiseru má MPV Verso na co navazovat. Z jeho názvu vypadlo slovo Corolla, které se objevovalo u předchozí generace. To proto, že s postarším malým sedanem a hatchbackem už nemá vůbec nic společného. Vzhledově totiž výrazně navazuje na aktuální generaci Avensisu. Je to patrné na každém kroku, zejména pak na přídi vozu. Ten nyní působí robustněji a dodává autu vyzrálejší charakter. Vůz přibral na velikosti, když do délky narostl na 4440 mm oproti původním 4370 mm, stejně tak se zvětšila šířka o 20 mm na 1790 mm. Výška zůstala shodná, posádka ale bude těžit z většího rozvoru, který činí 2780 mm.

Hodně místa

Uvnitř je nárůst velikosti prostoru poznat na první pohled. Interiér je vzdušnější a rozměrné sedačky lákají k příjemnému posezení. Překvapením už není třetí řada sedadel, i když jako obvykle v tomto segmentu jde hlavně o nouzová nebo dětská místa. V případě maximálního využití totiž prakticky ruší  zavazadlový prostor, který v tu chvíli zvládá jen 155 litrů zavazadel. A to není mnoho. Na druhou stranu, pokud budete jezdit klasicky ve čtyřech, dočkáte se plnohodnotného kufru a po sklopení druhé řady až 1645 litrů.

A to nemluvíme o nepřeberném množství odkládacích prostor.Je tu dvojitá schránka před spolujezdcem, spousta držáků na láhve a kelímky, prostory pod podlahou nebo pod sedáky. Zkrátka praktičnost na prvním místě. A také líbivost. Palubní deska není vůbec špatná, i když bychom si jistě místy dovedli představit lepší plasty. Netradiční umístění budíků vprostřed chce chvíli zvyku, na druhou stranu ale zlepšuje výhled ven, který je ještě umocněný vzpřímeným posazem za volantem.

Pět motorů pro vás

Verso pod kapotou nabídne pětici motorů, z toho tři naftové. Tradičně vysoce kvalitní dieselové motory od Toyoty začínají s objemem 2,0 litru a výkonem 93 kW. Silnější čtyřválce 2.2 D-4D pak dodají výkon 110 kW respektive 130 kW. S nejvýkonnějším nafťákem je pak Verso schopné uhánět 210 km/h se stovkou pokořenou za 8,7 sekundy. Udržuje si přitom nízkou spotřebu jen 6,0 litru nafty v kombinovaném cyklu. My jsme na chvíli vyzkoušeli nejvýkonnější jednotku. Motor měl najeto jen několik kilometrů, jeho syrovosti proto přičítáme vyšší hluk v nízkých a vysokých otáčkách. Předpokládáme ale, že po delším nájezdu si „sedne“. Dobře se nám s ním pracovalo v kombinaci se 6stupňovou manuální převodovkou, která má přesný chod a na rodinné MPV i docela krátké dráhy.

Jak se jezdí s původní Corollou Verso s 1,8litrovým benzínovým čtyřválcem pod kapotou si můžete přečíst v našem testu. Stejně tak jsme ve srovnávacím testu vyzkoušeli přednosti Toyoty Corolla Verso 1.6 VVT-i a naftové 2.2 D-4D. Která z nich je lepší?

Za jízdy je trochu poznat vyšší stavba vozu, rozhodně to není stroj na prolétnutí ostrou zatáčkou. Vyžaduje klidnou jízdu, která pak umocní jeho kladné vlastnosti z hlediska pohodlí a lehkosti řízení, u kterého ani nevoláme po větší komunikativnosti. V nabídce jsou ještě dva benzínové motory, které rozhodně přijedou s klidnějším chodem. Šestnáctistovka ani osmnáctistovka Valvematic však nenabídnout tak dobré výkonností parametry, jako nafta. Silnější 108 kW jednotka totiž s průměrnou spotřebou 6,9 litrů zvládá stovku za 10,4 sekundy. Z našich prvních dojmů by tak oko rozumného zájemce mělo nejlépe padnout na středně silný diesel 2.2 D-4D 150.

Co za to?

A cena? Toyota nasadila poměrně nízko. Základní cena modelu s 1,6litrovým benzínem ve výbavě Terra dostanete za 539.900 korun.  Ta zahrnuje manuální klimatizaci, elektrické stahování předních oken, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, palubní počítač, vyhřívání předních sedadel, přední mlhovky a autorádio s CD/MP3, 4 reproduktory a ovládáním na volantu. Samozřejmostí je 7 airbagů, ABS, brzdový asistent, stabilizační systém VSC a aktivní opěrky hlavy. Zmíněný střední diesel se prodává až od druhé nejnižší výbavy Luna za 729.900 korun.  Dostanete s ním navíc 6stupňový automat, který ještě více zdůrazní spíše pohodové naladění vozu.  Nesmíme zapomenout na dvouzónovou klimatizaci, kožený volant nebo tempomat.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie