Toyota Verso: nové MPV představeno

Příval novinek, které se představují na autosalonu v Ženevě podpořila Toyota mimo jiné svým novým MPV, které nese název Verso. První informace a fotografii jsme vám už ukázali. A protože si vůz svou premiéru odbyl, můžeme se na něj podívat tentokrát o něco detailněji.


Vydáno: 4.3.2009

Nové MPV nižší střední třídy dostalo design, který se drží koncepce “Dynamic Lounge“. Slovu dynamic odpovídají výrazné designové prvky vnějšku vozu, interiéru ale také jízdní dynamika. Lounge proto, že nový vůz by měl být pohodlný, kvalitní, prostorný.

Dynamický design na dvě části

Na první pohled je patrné, že design se skutečně slovíčka dynamic držel. Oproti Corolle Verso je to skutečně velký posun vpřed. Designéři si karoserii rozdělili do dvou zón. Hranici tvoří boční křivka tvarově podobná té, kterou jsme viděli například u modelu Hyundai i20. Nový design karoserie doplňují také přepracovaná kola velikosti 16 nebo 17“. Zákazníci mohou vybírat z deseti barev, přičemž polovina z nich jsou barvy nové (stříbrná, červená, modrá, temně modrá, temně purpurová).

Vůz je celkově větší. Na délku má Verso 4440 mm, což je o 70 mm více. Šířka povyrostla o 20 mm (1790 mm), rozvor dostal navíc 30 mm, pouze výška zůstala nezměněna (1620 mm).

Pohodlnější, větší, praktičtější

Interiér údajně daleko přesahuje hranice konvenční funkčnosti, má výtečná ergonomická řešení a tak dále. To si ještě ověříme během redakčního testu. Novinkou je systém sedadel Toyota Easy Flat-7.  Ten nabízí 32 možností, jak si uspořádat interiér. Druhá i třetí řada dostala samostatná sedadla, která lze posouvat ve větším rozsahu, zvýšil se prostor pro nohy a tím pádem i pohodlí cestujících.

Zadní sedadla také mají nějaký ten milimetr navíc. Díky již zmíněnému zvětšenému rozsahu posouvání (přesně o 30 mm, celkem 195 mm) se zlepšil přístup k sedadlům poslední řady. Navíc opěradlo řady prostřední dostalo paměťovou funkci, takže se vrací do původní polohy.

Sedadla lze jednotlivě sklápět. Po sklopení zadních sedadel vznikne plocha o rozměrech 1830 mm na délku a 1585 mm na šířku. Obě tyto hodnoty jsou oproti předchůdci větší. Objem zvazadelníku v případě sedmimístného uspořádání činí 178 l. Pod podlahou je navíc ještě další odkládací prostor pro drobnosti nebo pro uložení krytu zavazadelníku.


Jezdíme potichu

Zvláštní péče se dostalo akustickému odhlučnění. Poprvé byla použita izolace mezi motorovým prostorem a kabinou s tloušťkou optimalizovanou dle konkrétního místa tak, aby zbytečně nenarůstala hmotnost. Další utlumení bylo instalováno pod kapotu, v místě podlahy a v prohlubni pro rezervní kolo. Materiál kombinuje schopnost izolace a pohlcování hluku. Výsledkem toho všeho má být pokles o 2,5 dBA v porovnání s předchozí verzí.

Modernizace se nevyhnula ani samotným motorům. Toyota u všech motorizací aplikovala koncepci Optimal Drive, která slibuje zvýšení výkonu až o 20% a pokles produkce emisí a spotřeby paliva. Vznětové motory pak díky filtru DPF nebo koncepci D-CAT splňují emisní normu EURO 5.

Nové motory

Zážehové motory jsou vybaveny novou generací systému variabilního časování ventilů. Předchozí VVT bylo nahrazeno systémem Valvematic. Tento systém zahrnuje nová ventilová vahadla, ale také lehčí a menší písty. To spolu s nižší hmotností převodovek a komponent motoru představuje snížení ztrát. Základní agregát 1.6 Valvematic vybaven novou manuální šestistupňovou převodovkou poskytuje výkon 132 k (+ 22 k oproti Corolle Verso) a točivý moment maximálně 160 Nm. Kombinovaná spotřeba dosahuje 6,7 l / 100 km. Druhým zážehovým motorem je 1.8 Valvematic. Ten má hodnoty 147 koní a 180 Nm. Kromě nové manuální převodovky může být vybaven také automatickou převodovkou Multidrive S. Spotřeba v případě manuálu činí 6,9 l / 100 km kombinovaného provozu, automat způsobí nárůst zhruba o jednu deseti litru.

Paleta vznětových motorů obsahuje trojici agregátů. Nejslabší má objem dva litry a je vybaven filtrem pevných částic DPF. Poskytuje maximální výkon 126 koní a 310 Nm v rozmezí 1800 – 2400 rpm. Druhou velikost stanovila Toyota na 2,2 l. Motor s označením 2.2 D-4D nabízí ve verzích o maximálním výkonu 150 k (340 Nm) nebo 177 k (400 Nm). První jmenovaný je spojen s novou automatickou převodovkou a technologií D-CAT (Diesel-Clean Advanced Technology). Jeho spotřeba má být 6,8 l / 100 km.

Bezpečnost především

Toyota Verso byla navržena tak, aby získala maximální ohodnocení v nárazových testech. V bezpečnostní výbavě najdeme sedm airbagů, ABS, EBD, stabilizační systém VSC+ s regulací momentu řízení, kontrolu trakce a pomoc při rozjezdu do kopce. Pro vyšší bezpečnost při středu s chodcem byla upravena kapota a přemístěny motory stěračů.

Nový model bude nabízen ve čtyřech úrovních výbavy (Entry, Mid, High, High Plus). Kdo bude ochoten si připlatit, může si vůz doplnit například o DVD navigaci, panoramatické střešní okno, displej zadní kamery, bezklíčkové nastupování, HID světlomety nebo například 10 GB diskem.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Toyota

Galerie