Toyota Urban Cruiser: první jízdní dojmy

Automobilka Toyota chystá v Evropě převrat! Alespoň to se zdá při prvním seznámením s jejím novým modelem Urban Cruiser, který by se vzhledem spíše hodil na silnice domácího Japonska. Jsou lidé u nás na takové vozy připravení? To jsme zjišťovali při prvních kilometrech za volantem tohoto zvláštního auta, který Toyota právě uvádí na český trh.

Vydáno: 26.4.2009

Urban Cruiser působí mezi usedlými modely Toyoty určenými pro evropský trh jako nebývalé zjevení. Více, než jakýkoliv jiný stájový kolega, bude vyvolávat emoce – ať už pozitivní nebo negativní. Jeho tvary jsou přinejmenším sporné. Na první pohled není jasné, kam si vůz můžeme zařadit. Na tiskové konferenci nám ale bylo řečeno, že jde o třídu B-SUV, takže jsou nasnadě konkurenti jako Honda CR-V, Kia Soul, Škoda Yeti a podobně (pozor, to netvrdíme my, ale Toyota!).

Hlavní znakem tohoto – s určitostí alespoň městského crossoveru, je mohutná příď s výrazným logem vprostřed, vyšší světlá výška a zboku užší prosklení, záď s velkým nárazníkem a malým zadním oknem. Celkově tedy působí Urban Cruiser jako velký vůz, nenechme se ale zmást. Na délku měří jen 3930 mm, široký je 1725 mm a vysoký 1525 mm, respektive 1540 mm s pohonem 4×4.

Jen dva motory

Ano, to je další zvláštnost. Urban Cruiser je sice výrazně městským vozem, nabízí se ale s pohonem všech kol. Ten je k dostání s naftovou motorizací 1.4 D-4D. Dieslová čtrnáctistovka má výkon 66 kW a točivý moment 205 Nm.  Auto s ní jede maximálně 175 km/h a stovku dá za 12,5 sekundy. Shodné rychlostní parametry má i o deci menší benzínová varianta 1,33 Dual VVT-i. Výše položenému výkonnostnímu maximu 74 kW sekunduje 132 Nm točivého momentu. Právě s benzínovým motorem jsme se na pár okamžiků svezli. Potěšil nás velmi tichým chodem.

Toyota Urban Cruiser na nás zapůsobila slušným podvozkem, který opticky vyšší  vůz dobře vedl po městských zákrutách. Poradil si i s kočičími hlavami, větší rázy od kol (16 palců) jsme zaznamenali hlavně na retardérech. Japonci propagují Urban Cruiser už jménem na městský provoz. Řidiče by měla potěšit dobrá obratnost a nízká spotřeba obou motorizací. Ta v kombinovaném provozu u benzínové varianty činí 5,5 litrů Naturalu 95 na 100 kilometrů.

Jde spíš o pohledy

Na tiskové konferenci zazněly několikrát slova o sportovnosti. S daným vozem to ale nejde příliš dohromady. Stovka za 12,5 sekundy rozhodně není sportovním parametrem, ovšem ve městě jde hlavně o padesátku a rozjezdy na světlech, kde by Toyota Urban Cruiser nemusela ostatní provoz zdržovat.

Spíše než sportovec je ale Urban Cruiser vzhledový unikát. A nemluvíme jen o netradičním exteriéru. Také z vnitřního prostoru je cítit, že designéři dostali volnou ruku na hraní. Když opomeneme přílišné množství tvrdých plastů, palubní deska se velmi povedla a vypadá dobře. Hlavně středovým panelem, který barevně vystupuje jakoby ven a třeba i příplatkovým multimediálním systémem na sebe upoutává pozornost. Myslelo se i na praktičnost a spoustu odkládacích míst, včetně dvojité schránky před spolujezdcem.

Řadící páka je dost vysoká, ale má hodně krátké dráhy. Na přesnosti by se mohlo ještě trochu zapracovat. Podivný pocit jsme měli z pedálů, na které se šlape „dodávkovitě“, tedy hodně zvysoka. Mají navíc také krátký chod.  Provedení středového budíku, který ukazuje zároveň rychlost i otáčky, je zábavné, zbytek kapličky je bohužel troch nepřehledný a tmavý. Od sedaček nečekejte boční vedení (ve městě stejně nebude tak často potřeba), záda vás z nich určitě bolet nebudou – jsou celkem pohodlné. Místa pro nohy je na tak malý vůz dostatek.

A co ta cena?

Toyota Urban Cruiser začíná se zkoušeným benzínovým motorem 1.33 Dual VVT-i na 399.900 korunách, s naftovou jedna-čtyřkou vyjde na 479.900 korun. S pohonem všech kol stojí už 569.900 korun. To nám přijde hodně a obáváme se, že by to zákazníci nemuseli akceptovat. Vždy je ale místo pro slevové akce, kterých se dřív nebo později určitě dočkáme. Zda si Toyota Urban Cruiser vyberou současní majitelé Toyoty RAV4, Mercedesu-Benz  A nebo běžných hatchbagů (jak tvrdí zástupci Toyoty) je ve hvězdách.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie