Toyota Urban Cruiser 1.33 Dual VVT-i: na pomezí

TEST: Jako princezna Koloběžka by se mohl představovat nový model japonské automobilky Toyota. Jezdí sice o něco lépe než zmíněný jednostopý dopravní prostředek, ale co do nejednoznačnosti se může se známou pohádkou měřit. Toyota Urban Cruiser totiž balancuje na pomezí tříd, smysluplnosti i potenciálu zájmu zákazníků.


Vydáno: 30.9.2009

Toyota Urban Cruiser, neboli „městský křižník“, svým jménem odkazuje k nástrahám velkoměsta. Záměrně používáme formulaci, kterou se pokoušel komunikovat prostřednictvím reklamní kampaně jeho krajan, o poznání větší Nissan Qashqai, protože to je právě to, co evokuje svým jménem kompaktní crossover Urban Cruiser. Nutno dodat, že i přesto, že je výrazně měnší, do města  postačí.

Malý, ale svalnatý

Urban Cruiser je podsaditý a dává vyniknout své mohutné přídi. Svalnatěji řezané tvary nejsou ničím, na co bychom byli od japonské značky zvyklí – jakoby to skoro nebyla ani Toyota. Malá plocha prosklení i rozněrná kola prozrazují inspiraci automobily o několik tříd větších, v segmentu SUV.

Pokud jde o náš názor na tento vzhled, tak je v zásadě neutrální. Urban Cruiser není ošklivý, ale nadšeni z jeho vzezření jsme také nebyli. Ale podotýkáme, že názor na vzhled tak neobvykle vypadajícího auta jako je Urban Cruiser je navýsost individuální disciplína a konečné hodnocení je pochopitelně na vás.

Byť Urban Cruiser nezapře inspiraci populárním segmentem sportovně-užitkových aut, je to skutečně malé městské auto. Na fotkách působí daleko větším dojmem a při prvním setkání nás svou opravdovou velikostí překvapil. Vzhledem ke kompaktním rozměrům 3930 x 1725 x 1525 mm konkuruje vozům, jako je Škoda Fabia (s ní má téměř shodný rozvor 2460 mm). I třeba takové pseudo-SUV, jako je Kia Soul, je už na něj velké sousto.

Dvojková soustava

Důležitou roli u tohoto auta hraje, alespoň v katalozích Toyoty, číslovka dvě.

Urban Cruiser se v Evropě nabízí se dvěma motory – benzinovým 1.33 Dual VVT-i (100 koní / 74 kW) a naftovým 1.4 D-4D (90 koní / 66 kW). Pohonné jednotky už svými malými objemy naznačují, jaké jsou priority. Pokud bychom je měli vyjmenovat, zněly by asi takto (ovšem v libovolném pořadí): výkon přiměřený městské jízdě, nízká spotřeba, ekologická šetrnost.

Dva jsou i stupně výbavy, Terra a Sol. Už první z nich přitom nabízí řadu bezpečnostních prvků (ABS+ EBD+ BA + VSC + TRC nebo sedm airbagů), komfortní výbavy (dálkový centrál, rádio CD/MP3 s šesti airbagy, manuální klimatizace nebo vyhřívání předních sedadel) a systém Stop & Start. Přitom je ale pravdou, že už v základu si nechá Toyota za svoji noviku dobře zaplatit – o ceně se ale ještě zmíníme.

Prim budou v prodejích v Česku hrát dvoukolky, tedy Urban Cruisery s pohonem přední nápravy. Ano, znamená to, že v nabídce je i verze s pohonem všech kol, ale jen s naftovým motorem a vyjde poměrně draho. Kvůli všem těmto důvodům české zastoupení Toyoty předpokládá, že 70% prodaných kousků bude mít právě náhon dvou kol.

Někde mezi

Netradiční přístrojová deska se dá co do vzhledu zhodnotit podobně, jako exteriér. Působí docela bytelně a pomineme-li absenci čehokoli měkčeného (což se v této velikostní kategorii stejně často nevidí), můžeme pochválit dílenské zpracování. Nevadila nám ani podivná kaplička budíků za volantem, která je překvapivě dobře čitelná i za jízdy. Nemáme námitky ani k ergonomii a vyvýšená řadíčí páka je také dobře po ruce.

Co do velikosti vyplňuje Urban Cruiser mezeru mezi malým modelem Yaris a nižší střední třídou v podobě hatchbacku Auris. Tomu odpovídá i prostor uvnitř, který navzdory zdání zvenčí není závratný. Usazení za volant sice žádné ústupky neznamená, místa je dost, nastavení volantu ve dvou osách dovolí pohodlné usazení a sedačky také nekoušou, a ani vzadu se mačkat nebudete. Urbanovi ale vráží do zad kudlu menší Yaris, který na menším rozvoru nabízí pro posádku více místa – nato má ovšem Urban Cruiser odpověď v podobě posuvného zadního sedáku, který umožňuje v jisté omezené míře regulovat poměr mezi místem v kufru a místem pro nohy cestujících (314-388 litrů zavazadlového prostoru, se sklopenými sedačkami až 749 litrů).

Stovka koní pro průměr

Testovaný vůz poháněla benzinová jednotka. Moderní čtyřválec má objem 1,33 litru a poskytuje výkon rovných 100 koní (74 kW) ve výšce 6000 ot./min. a točivý moment 132 Nm v 3800 ot./min. Po nastartování působí motor tím nejlepším dojmem, čtyřválec je klidný, tichý a kultivovaný. Zklamání se dostaví po rozjetí, neboť ačkoli se stádo sta koní nemusí jevit jako malé číslo, je motor (i přes kompaktní rozměry auta) na 1120 kilogramů vážící vůz poněkud slabý.

Ve vyšších otáčkách od 4 do 6 tisíc motor sice ožívá, ale držet ho dlouhodobě vysoko trochu odporuje myšlence městského auta s malou spotřebou. Proto se musíme smířit s laxnějším výkonnostním projevem. Akcelerace ve městě je ale naštěstí dostatečná a brzdou provozu nebudete, zrychlení z nuly na stovku pak motor zvládne za 12,5 sekundy.

Potěšily nás jízdní vlastnosti. Urban Cruiser na nás zapůsobil slušným podvozkem, který vůz dobře vedl po městských zákrutách. Neměl problém ani s kočičími hlavami, přesto na méně kvalitním povrchu nebo na retardérech pocítíte jeho tvrdší naladění, respektive rázy od kol. I proto a s ohledem na městsky-zelené naladění jsme se pohybovali spíše poklidně.

Dát si dvacet
Odměnou za klidnější jízdu nám byla sympatická spotřeba, která se i při provozu téměř výhradně ve městě drží do sedmi litrů na sto kilometrů a pokud jezdíte i na okreskách, bez problému spadne mezi pět až šest litrů benzinu. Spotřebě pochopitelně svědčí šestistupňová převodovka (která řadí v krátkých drahách poměrně přesně) a systém Stop & Start, tedy automatické zhasínání motoru na semaforech.

Na rozdíl od některých jiných značek (dokonce i japonské provenience) má Toyota svůj systém Stop & Start dobře propracovaný – to znamená, že vás v běžném provozu nijak neruší, startér nahodí motor dostatečně rychle už v průběhu řazení jedničky a minimální vibrace sametového čtyřválce se stojícím autem ani nehnou. Pokud vás přesto začne zhasínání motoru obtěžovat (například v neustále popojíždějící koloně), samozřejmě je systém možné vypnout.

Dobrý, ale ne pro většinu

Finální verdikt bude trochu dvojjaký. Pokud bychom měli hodnotit Urban Cruiser samotný, kontatovali bychom, že je to trochu netradičně vypadající, ale dobré auto, a to i přes těch pár drobných mušek. Je to zkrátka malá Toyota (byť to tak na první pohled nevypadá), a to je záruka kvality.

Druhá strana mince tak pozitivní není. Nové Toyotě, i přesto, že si myslíme, že je to dobré auto, nevěštíme růžovou budoucnost. Alespoň u nás. Naše (většinově konzervativní) společnost si na nějaké podobné extraordinární výlevy nepotrpí, respektive ne za cenu ústupků v podobě vysoké ceny.

Urban Cruiser by měl šanci, pokud by byl levnější než zmíněná Fabie. Jenomže když začíná na částce 400 tisíc, tak přestože nabízí bohatou výbavu, je to na vůz jeho rozměrů docela dost. A jestliže se už podaří u potenciálního zákazníka prolomit tento blok, je tu onen odrazující faktor vzhledu.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jezdilo se mi s tím docela hezky. Ale má to malý kufr, prostor pro čtyři lidi je spíš průměrný a ani jsem moc neměl kam si naskládat drobné věci. Jinými slovy, je to lepší než Fabie, ale našel bych řadu prostornějších a pohodlnějších aut za tyhle peníze. A kdybych mohl hledat napříč třídami, tak by se hledalo daleko lépe. Ono těch 400 tisíc není zas tak málo…
Dávám známku 3
Jana Jana: Manžel to řekl přesně. Čtyři sta tisíc není úplně málo, zvlášť za tak malé auto, které sice není špatné, ale nemá zas tak velké praktické využití, jak bych čekala. Oceňuji samozřejmě spousty bezpečnostních vychytávek i sedm airbagů v základní výbavě a i spotřeba se zdá slušná, ale za ty peníze bych se asi poohlédla po něčem větším.
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Urban Cruiser se vám může líbít, nemusí se vám líbit, nebo můžete skončit jako redaktor, který napsal tento test – bez jasného názoru. To je indikátor toho, že i přes zdánlivě extravagantní skořápku je to auto vlastně docela nudné. Kdyby totiž vzbuzovalo emoce takové, jaké by mělo vzbuzovat, neutrálně by se k němu stavět nedalo. A ptáte se na můj názor? Mně se Urban Cruiser nelíbí.
Dávám známku 3-
Tomáš Tomáš: Potěšil mě slušný podovozek a čitelné řízení, a to je asi tak všechno. Ta třináctistovka je docela líná. Ale od městského kompaktu, který se tváří jako teréňák a přitom je to nákupní taška se ani nic jiného čekat nedalo. Nebo vy jste čekali víc?
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Terra: 399.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 10.000,- Kč

Celková cena: 409.900,- Kč 

Výbava

VSC (řízení stability vozu) + TRC (řízení trakční síly), ABS (antiblokovací systém brzd) + EBD (elektronická distribuce brzdné síly) + BA (brzdový asistent), kotoučové brzdy na všech kolech, airbagy přední a boční (řidič a spolujezdec), airbagy hlavové, airbag kolenní řidiče, aktivní opěrky hlavy vpředu, imobilizér, systém Stop & Start, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna přední, volant nastavitelný ve dvou osách, palubní počítač, hodiny, manuální klimatizace s pylovým filtrem, rádio s CD/MP3 + 6 reproduktorů, vyhřívání předních sedadel, zadní sedadla – posuvná, sklopná jedním pohybem, s nastavitelným sklonem opěradla, sklopná 60:40, potah sedadel – čalounění látka, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, vnější kliky dveří černé, ocelová kola s pneumatikami 195/60R16

Doplňková výbava

Příplatkový lak karoserie (+10.000,-Kč)

TOYOTA URBAN CRUISER 1.33 DUAL VVT-i Terra
Objem motoru 1329 ccm
Maximální výkon 74 kW / 100 koní (6000 ot./min)
Maximální točivý moment 132 Nm (3800 ot./min)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,5 s
Udávaná spotřeba město 6.6 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.5 l/100 km
Spotřeba během testu 6.7 l/100 km 
Pohotovostní hmotnost 1120 kg
Délka / výška / šířka 3930 / 1525 / 1725 mm
Rozvor 2460 mm
Zavazadelník / po sklopení 314-388 / 749 litrů

 

Galerie