Toyota Prius 1.5 VVT-i: důstojný odchod jedné legendy

TEST: Hybridní pohon se už dnes pomalu dostává do slovníku běžných uživatelů aut a stránky motoristických magazínů se plní ambiciózními plány na rozmanité hybridy ze všech kontinentů. Ten, kdo tento trend odstartoval a jako první přinesl před lety důkaz místo slibů, byla ale jedna japonská automobilka. A to jméno se navždy zapsalo do historie: Toyota Prius.


Vydáno: 27.1.2009

Toyota Prius byl první automobil, který místo slibů přinesl činy a dostal budoucnost skrze autosalony až do našich domovů. První generace Priusu se prodávala už od roku 1997, ale pouze v Japonsku. Do Evropy Prius dorazil až ve své druhé generaci v roce 2004 a od svého uvedení sklízel nejen uznalá hodnocení v motoristických magazínech, ale také řadu cen.

Z předchozích řádků je patrné, že Toyota Prius není žádnou žhavou novinkou. My jsme, možná trochu z nostalgie, revoluční Prius znovu otestovali vpředvečer příchodu jeho další generace.

Co je to hybridní pohon?

Zcela jednoduše řečeno, hybridní pohon znamená, že v útrobách automobilu se nachází více než jeden motor, který dokáže vozem pohybovat. V případě Priusu (a v podstatě u všech hybridů dnešní generace) jde o kombinaci spalovacího (benzinového) motoru a elektromotoru.

Tyto dvě pohonné jednotky s autem pohybují nejčastěji společně, dokáží to ale i samostatně a využívají vzájemného propojení k optimalizaci jízdní ekonomiky a především spotřeby paliva během jízdy (rozjíždění výhradně elektromotorem, akumulace energie bržděním a podobně).

Podrobnější popis hybridního pohonu z dílen Toyoty najdete třeba v našem článku Lexus LS 600h: pohled pod kapotu největšího z hybridů, nad pohonem aut v příštích dekádách se zamýšlí článek Budoucnost motorů: bionafta, vodík nebo hybrid?.

Šišaté a prostorné

Vzhled auta, které se denně prohání i po českých silnicích, není třeba nijak zásadně komentovat. Od roku 2004, kdy se současný Prius dostal i do České republiky, prodělal několik drobných designových úprav, ale nijak zásadně se neměnil. Stále je tím kapkovitým designérským zázrakem, který skvěle bojuje proti odporu vzduchu.

Pokud nějakou zažitou kategorii aut Prius připomíná nejvíce, tak je to MPV. Přes nezvykle klenuté křivky karoserie tudíž musíme s radostí připomenout, že vpředu i vzadu je kabina prostorná a posádka si na nedostatek místa stěžovat nemůže. Snad jedině osoby vysokého vzrůstu by mohl na zadních sedačkách mírně omezovat svažující se strop, ale skutečně to není nijak dramatické.

Interiér nás už dnes neuchvacuje tak, jako před pěti lety a je tedy zřejmé, že i budoucnost stárne. Přístrojová deska působí poněkud lacině nejen použitými plasty, ale také zpracováním, které je jen průměrné.

Naprosto tiché starty
Na neduhy interiéru ale rychle zapomínáme a chystáme se Priuse nastartovat. To je díky systému Smart Entry&Start otázkou jediného stisknutí tlačítka, i když klíče zůstávají třeba v kapse.

Zmačkneme tedy startovací tlačítko, načež se rozsvítí obstarožně působící digitální přístrojový panel – ale nic dalšího se neděje, motor zůstává naprosto tichý. To protože čtyřválcové srdce je v pohotovosti, ale netluče – a vůz čeká na pokyn plynového pedálu, aby jej ve většině případů rozjel jen elektromotor. To je obrovský nezvyk, nejednou se přistihneme při kontrole, zda vůz vůbec běží.

Rozjetí probíhá velmi podobně, jako u všech automatů – pokud tedy pomineme ovládání miniaturním joystickem, kterému se zdráháme říkat ovladač řadící páky. Na něm navolíme D pro jízdu, N pro neutrál, B pro brždění motorem, což je jediný rozdíl od konvenčního automatu, a nakonec R pro zpětný chod. Že jsme zaparkovali dáme autu vědět stisknutím tlačítka P, ekvivalentem ruční brzdy je (dnes stále častěji používaná) páka poblíž levé nohy. Pro úplnost, akceleraci a brždění standardně obstarává dvojice pedálů.

Síla dvojice motorů

Nízká spotřeba Toyoty Prius?
Udávaná spotřeba Priusu ve městě je 5,0, mimo město 4,2 a v kombinovaném provozu 4,3 l/100 km. I když netvrdíme, že se na tato čísla nedá dostat, v reálu spíše počítejte se spotřebou mezi pěti a šesti, ve městě klidně vysoko přes šest litrů. Stejně jako v každém autě, i v Priusu záleží na stylu jízdy a na dynamice, kterou od auta vyžadujete.

Elektromotor nabízí výkon 50 kW a točivý moment 400 Nm od 0 do 1200 ot./min. Benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru disponuje výkonem 57 kW, točivý moment svého maxima 115 Nm dosáhne při 4000 ot./min.

Součtem schopností elektromotoru a spalovacího motoru dostaneme výsledný maximální výkon 82 kW a točivý moment 478 Nm, který je možno využít v rychlostech pod městskými 50 km/h (kolem 200 Nm máme potom při 100 km/h).

V řeči praxe to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a maximální rychlost 170 km/h. To sice nejsou uchvacující údaje, ale na běžný provoz postačí – navíc pružné zrychlení působí ve většině případů daleko lépe, než by se zdálo z deklarované akcelerace z nuly na sto. Sportovní výkony od tohoto auta ale v žádném případě nečekejte.

Komfort a znaky města

S tím souvisí i jízdní vlastnosti Toyoty Prius. Komfortní naladění podvozku (které k našemu potěšení nedovolilo karoserii výraznější náklony v zatáčkách) působí podobně městsky, jako přeposilované, nekomunikativní řízení. Poloměr otáčení je velice malý, což potěší při parkování i dalších manévrech s nedostatkem prostoru.

Vše jakoby předurčovalo použití Priusu především ve městě. Aby ne, právě v pražských kolonách se poměrně kompaktnímu rodinnému autu líbilo nejvíce, protože zde nejvýrazněji vynikly přednosti dvou vzájemně se doplňujících motorů.

Zároveň ale poctivé rozměry interiéru i celého auta neomezují potenciál cestování jen po městě, jako u většiny miniaut s podobnou spotřebou. Když se rozhodnete s rodinou vyrazit na chatu nebo na dovolenou, bude vám Prius stále důstojným společníkem.

Výhodná investice?

A tímto zhodnocením jsme se plynule dostali k závěrečnému bilancování. Pokud si pořídíte Toyotu Prius, dostanete moderní, bezpečný a technicky vyspělý vůz, možná se dokonce stanete oblíbencem ekologických aktivistů. Pro denní ježdění je ale nejdůležitější, že Prius je i prostorný, komfortní a úsporný. A že ani netradiční pohon pod kapotou nijak nesnižuje použitelnost auta.

Na druhou stranu ale ani šestilitrová spotřeba není žádnou spásou planety. Nemá smysl uvažovat o Priusu jen kvůli tomu, že jeho spotřeba je o litr nižší, než u konvenční konkurence.

Kromě toho, pokud chcete automobil budoucnosti, musíte počítat s tím, že to bude něco stát – v případě testované (a celkem slušně obsáhlé) výbavy Lux za to zaplatíte 660 tisíc korun. Když uvážíme, že Prius se přiblížil na dosah svému důchodcovskému věku, počkali bychom si na novou generaci.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Prius není velký, ale je docela prostorný a pohodlný. To je dobré. Zavazadlový prostor má kvůli bateriím vysokou podlahu, ale 400 litrů ještě ujde. Po sklopení zadních sedaček se dostaneme na 1210 litrů, a to už je také hodnota, se kterou se dá nějak pracovat. Ano, tohle by docela šlo.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Když na okamžik opomeneme cenovku, která by mohla být trochu nižší, tak by byl Prius přesně auto podle mého gusta. Má nízkou spotřebu, je vyspělý z hlediska aktivní i pasivní bezpečnosti a poskytuje komfort měkčího podvozku i volantu, který my ženy potřebujeme. A vlastně i ta cena šla dost dolů oproti 800 tisícům na kterých Prius začínal.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Hm. Vzhled bubliny není nic, co by ve mně vzbuzovalo emoce, Prius se mi zkrátka nelíbí. Interiér je sice prostorný, ale působí archaicky, a nejen jeho design a materiály, ze kterých je poskládán, ale třeba i ten digitální displej před řidičem. Tahle Toyota mne ničím neoslovila.
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Toyotu Prius uznávám jako milník v technologickém vývoji moderních aut. A také jako předstupeň mých oblíbených a v článku zmiňovaných „mamutích Lexusů“, jejichž rychlost a jízdní vlastnosti jsou ohromující. Ale víc Priusu k dobru přičíst nemohu. Nekomunikativní řízení, laxní zrychlení, měkký podvozek a koneckonců i vizáž MPV, to jsou ty důvody, proč dávám palec dolů.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Sol: 639.900,- Kč
Základní cena v provedení Lux: 659.900,- Kč

Celková cena: 659.900,- Kč

Výbava

VSC, ABS+EBD+BA, protiprokluzový systém, autorádio (6xrepro, CD přehrávač), multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Smart Entry&Start Systém, Imobilizér, airbag řidiče a spolujezdce, boční + hlavové airbagy, stěrač zadního okna, tempomat, přední mlhová světla, výškově seřiditelný volant, elektrický posilovač řízení, kotoučové brzdy na všech kolech, vyhřívání zadního okna, nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, přední stěrače s časovatelným cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcátka, automatická klimatizace s elektrickým pohonem kompresoru, ovladače klimatizace na volantu, zadní sedadla sklopná, dělená 60:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedmipalcový dotykový multiinformační display (Energy monitor, spotřeba, audio, klimatizace), kola z lehkých slitin

Doplňková výbava

základní výbava

TOYOTA PRIUS 1.5 VVT-i CVT Lux
Objem motoru 1497 ccm
Maximální výkon 82 kW
Maximální točivý moment 478 Nm
Převodovka automatická CVT
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10.9 s
Udávaná spotřeba město 5.0 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4.3 l/100 km
Spotřeba během testu 5,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1300 kg
Délka / výška / šířka 4450 / 1490 / 1725 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadelník / po sklopení 400 / 1210 litrů

Galerie