Toyota Crown Majesta: vlajková loď kotví v Japonsku

Největší sedan řady Crown, pětimetrová Toyota Crown Majesta, právě přichází v nové generaci. V Evropě neznámý model pro vrcholové manažery nabízí Toyota se dvěma osmiválci, maximálním komfortem především na zadních sedačkách a nejvyšší možnou bezpečnostní výbavou. A k tomu s množstvím techniky, jehož výčet by vydal na novelu. (Uvnitř fotogalerie)

Vydáno: 1.4.2009

Název Crown má u Toyoty delší historii, než by se mohlo zdát, japonská automobilka ho používá už od roku 1955. V současnosti modely Crown tvoří vlastní modelovou řadu čítající šest modelů (Crown Athlete, Crown Royal Saloon, Crown Hybrid, Crown Comfort, Crown Sedan a nový Crown Majesta).

Jen pro upřesnění bychom měli dodat, že Toyota Crown Majesta není vlajkovou lodí Toyoty v pravém slova smyslu (absolutním vrcholem je 5,27 metru dlouhá limuzína Century s motorem 5.0 V12), ale pro zjednodušení jsme ji tak nazvali, neboť jde o největší vůz z vrcholné řady Crown.

Velká a silná

Crown Majesta vychází z modelu Crown Sedan a zjednodušeně by se dalo říct, že je to jeho prodloužená verze (jakou známe v Evropě většinou pod přídomkem „L“). Ve skutečnosti je ale úprava radikálnější, neboť se liší ve všech rozměrech. Crown Majesta je 4995 mm dlouhá (+125 mm oproti výchozímu Crown Sedan), vysoká 1475 mm (+5 mm), široká 1810 mm (+15 mm) a stojí na rozvoru dlouhém 2925 mm (+75 mm oproti výchozímu modelu).

Toyota nabízí svůj téměř vrcholný model Crown Majesta se dvěma motory. V obou případech jde o benzinový osmiválec. Ten silnější má objem 4,6 litru a maximální výkon 255 kW (6400 ot./min), maximum jeho točivého momentu je přitom 460 Nm (4100 ot./min). Je spojen s osmistupňovou automatickou převodovku, která pohání zadní kola.

Slabší osmiválec pochází už z předchozí generace a má objem 4,3 litru. Dosahuje výkonu 206 kW (5600 ot./min) a nejvyššího točivého momentu 430 Nm (3400 ot./min). V tomto případě obstarává pohon všech kol šestistupňový automat.

Pohodlí a bezpečí

Čtyřmístný interiér dbá na pohodlí cestujících vzadu, kde je samozřejmé široké nastavení sedaček a maximální výbavy, kterou budou mít k dispozici (kupříkladu 3D navigace, audiosystém s 19kanálovým zesilovačem či LCD obrazovka pro zadní sedadla umístěná na stropě).

Bezpečnostní výbava zahrnuje snad vše, co bylo dosud vynalezeno. Kromě běžných systémů, jakými třeba adaptivní světlomety, adaptivní tempomat nebo systém VDIM (propojuje ABS, stabilizační systém a další elektronické pomocníky) bezpochyby jsou, dodává Toyota třeba aktivní opěrky hlavy na zadních sedadlech a kameru pro noční vidění.

Bezpečí zaručuje také množství airbagů, konkrétně dvojice čelních, bočních a okenních airbagů, k nimž můžeme navíc připočítat další boční airbagy pro zadní sedadla, kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce a navíc středový airbag mezi zadními sedadly. Součtem se dostaneme na uchvacující počet jedenácti pytlů.

Vrcholem technických možností Toyoty Crown Majesta je bezpečnostní systém Pre-Crash, který pomocí radarů ve všech směrech včetně šikmých hlídá prostor kolem auta. Ale to není vše. Další kamera na sloupku řízení hlídá řidiče, aby neupadl do mikrospánku, Stride Control brání vybočení ze směru jízdy na nekvalitním povrchu a v neposlední řadě je zde systém pro udržení auta v jízdním pruhu (včetně klikatých silnic).

Text: Redakce
Foto: Toyota

Galerie