Toyota Corolla Verso: benzín vs. nafta

Toyota Corolla VersoSROVNÁVACÍ TEST: Navenek stejný model, ale dvě různé ceny. Při našem srovnávacím testu jsme hledali odpověď na otázku, zda se vyplatí spokojit se s Toyotou Corolla Verso 1.6 VVT-i nebo si připlatit za vyšší výbavu a silnější naftový motor 2.2 D-4D. Obě varianty přitom od sebe dělí propastných 205 000 korun.

Vydáno: 4.2.2008 

Už při prvním pohledu do ceníku nám bylo jasné, že to bude trochu netradiční test. Srovnáváme totiž vozy z opačných konců nabídky. Na jednom z nich stojí model, který pořídíte za relativně příznivou cenu, ovšem se základní výbavou. Na druhém pak máme automobil podstatně dražší, s bohatší výbavou a hlavně se silnějším motorem. Co dokáže popostrčit zákazníka, aby si na účtu připravil další statisíce?

Vlažný zvenku, zajímavý uvnitř
Design Versa prostě není přehlídkou odvážných a úchvatných nápadů. To platí o obou vozech, alespoň pokud se bavíme o exteriéru. Z klasického vzhledu vystupují pouze zadní svítilny, do protisměru skloněný C sloupek a pětiúhelníkové zadní okno. Světla působí sice lehce tuningově kvůli své čirosti, ale je to jisté oživení. Dražší Corolla nabízí navíc litá kola, stříbrné podélné střešní nosiče a dle našeho názoru i hezčí barvu. To vše dělá vůz zajímavější. Jestliže hledáte výrazné MPV, ani jedna Corolla asi nebude to pravé. Na druhou stranu prioritou číslo 1 je u rodinných vozů vnitřní prostor a variabilita interiéru. A právě zde Corolla Verso drží ty největší trumfy.

Po otevření rozměrných dveří jsou vidět první rozdíly mezi oběma testovanými variantami. Základní verze nabídne příjemně tvarovaná sedadla, nastavitelný volant i všechny sedačky, přehlednou přístrojovou desku a středový panel s manuální klimatizací. Na palubní desce, kterou tvoří jeden velký kus plastu, je právě středový panel nejvýraznější. Jeho provedení sice nepatří k nejmodernějším, ale nelze mu upřít přehlednost. Vyloženě ošklivý nám přišel volant. Vypadá lacině a takové podobné jsme vídávali u vozů z minulého desetiletí. Naopak za zdařilé lze považovat zpracování kapličky. Klasicky uspořádané přístroje mají opravdu silné podsvícení a jsou tak dobře čitelné i v ostrém slunci. V noci svítily až moc, ale to se dá napravit. Nastavování není úplně logické – ovládá se pomocí kolíčku v přístrojové desce, stejně jako palubní počítač.

Dražší verze už nabídne interiér v mnohem lepším balení. Sedačky mají příjemnější čalounění a loketní opěrky. Ty jsou ale dost krátké a reálně pro vyšší postavy s delší rukou nevyužitelné. Na středovém panelu jsou místo kruhových ovladačů manuální klimatizace umístěna tlačítka dvouzónové automatické jednotky. Volant není umělý, ale potažen kůží. Stejně tak řadicí páka. Navíc na volantu je ovládání audiosystému a tlačítko palubního počítače, takže už nemusíte putovat prsty hluboko do kapličky s přístroji.

Pokud si připlatíte, dostanete navíc ještě další dvě sedadla v zavazadlovém prostoru. Tam si ale udělají pohodlí jen menší děti. Co mají oba vozy společné je právě celkový prostor a kvalitně zpracovaný variabilní interiér. Sedadla můžete libovolně  posouvat a sklápět. Samozřejmostí je zcela rovná plocha při „uklizení“ zadní řady. Zavazadlový prostor závisí na poloze druhé řady sedadel. Jeho objem se pohybuje v rozmezí od 397 do 779 litrů. Použijete-li třetí řadu, přijdete o téměř celý zavazadelník. Místa potom zbývá tak akorát na povinnou výbavu.

Jde hlavně o motor
Stále jsme se bavili o „maličkostech“. Ty vám sice zpříjemní cestování, ale nejsou zcela nezbytné. To podstatné je až pod kapotou. Rozdíl mezi oběma vozy činí 19 kW, což se papírově nezdá až zas tak moc. Co je nejdůležitější je však téměř dvojnásobný točivý moment u naftového agregátu, který je při jízdě už opravdu hodně znát.

Heslo „objem ničím nenahradíš“ zde platí na 100 procent. Diesel je lepší v každém ohledu. Ale nemůžeme říci, že by základní motorová jednotka byla vysloveně špatná. Dokonce nás trochu  překvapila. Vůz dokáže slušně rozhýbat. Ale řekne si za to poměrně velkou porci paliva. Výrobce uvádí spotřebu mimo město 6,4 l/100 km. Test však ukázal, že je to hodnota sice dosažitelná, ale chce to klidnou jízdu a hodně citu v pravé noze. Při svižném přesunu po dálnici ukazuje zlomyslný palubní počítač stále hodnoty nad 10 litrů a ručička palivoměru mizí doslova před očima. To vám je pak úplně jedno, že je motor kultivovaný, nebo že na volnoběh jej skoro neslyšíte.

Ať se na to podíváme z jakékoli strany, motor je prostě na tak velké auto slabý. Při klidné jízdě nabídne rozumnou spotřebu, ale při větším zatížení pocítíte chybějící kilowatty opravdu silně. Za zmínku ještě stojí fakt, že otáčky volnoběhu u testovaného vozu kolísaly v závislosti na odběru elektrické energie. U nového auta je tato skutečnost trochu zarážející.

Dieslový motor je podstatně živější. Bohužel však také mnohem více hlučný. Agregát si bez problémů poradí s plně zatíženým vozem. Navíc vykazoval mnohem nižší spotřebu. Tomu také napomáhá šestistupňová manuální převodovka. Pětistupňová převodovka, která se dodává k benzinovým motorům, je sice přesnější, má však podivný  „gumový“ chod, na který si musíte chvíli zvykat. Díky šestému převodu u naftového agregátu lze uhánět po  dálnici více než expresně a spotřeba se stále pohybuje okolo 7 l/100 km. K silnějšímu motoru navíc dostanete systém řízení stability vozu (VSC) a řízení trakční síly (TRC).

Oba vozy mají velmi dobré jízdní vlastnosti, které jsou dány zejména novou podvozkovou platformou. Ta je tužší, má zesílené stabilizátory a tlumičové vzpěry. Vyšší stavbu karoserie pocítíte při silnějším větru. Při cestě po dálnici z Prahy do Plzně jsme se setkali s opravdu silnými nárazy, které auto nepříjemně rozkývaly. Na druhou stranu, při cestování na okreskách se nemusíte s Versem bát trochu ostřejšího řezání zatáček. Zvláště v naftové verzi předvádí kombinace „silný motor – kratší převody – stabilní podvozek“ na MPV docela slušné tóčo.


 
Co se týče bezpečnosti, Corolla Verso obdržela 5 hvězdiček od EuroNCAP. I v základní výbavě najdete přední, boční a kolenní airbagy. Dražší Corolla přidá ještě přední a zadní hlavový airbag. Ostatně o záplavě nejrůznějších elektronických stabilizátorů už také byla řeč.

Připlatit či nepřiplatit?
Odpověď na klíčovou otázku by se mohla zdát jednoznačná. Není. Záleží na tom, co od vozu očekáváte. Základní provedení tohoto MPV vám poskytne dost prostoru pro celou rodinu, slabší motor a jisté jízdní vlastnosti. Ale v podstatě má tento vůz jen jeden trumf. A tím je cena. Úspora 205 000 Kč je pořádná suma peněz a člověk si rozmyslí, zda nepořídit lacinější auto a k tomu ještě novou kuchyni nebo třeba druhý vůz do města. My bychom spíše volili dražší provedení. To nabídne větší komfort, kvalitnější interiér, ale hlavně podstatně lepší motor. Navíc díky aktuální slevě 12 % pořídíte dražší Corollu o téměř 100 tisíc levněji. A to už stojí za úvahu.

Corolla Verso 1.6 VVT-i známka: 3-
Corolla Verso 2.2 D-4D známka: 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín  Antonín: Toto MPV je opravdu povedené. Prostoru je v autě všude více než dost. Pokud bych si měl vybrat ze dvou testovaných verzí, přikláněl bych se k té dražší. Přeci jen nabídne dvě nouzová místa navíc, která se mohou velké rodině hodit. Petimístná verze má místo sedadel další prostor pod podlahou zavazadelníku. Příjemná je i rovná ložná plocha, která vznikne po sklopení druhé řady.
Corolla Verso 1.6 VVT-i – dávám známku 2
Corolla Verso 2.2 D-4D – dávám známku 1- 
Jana  Jana: Pro mě jde o opravdu těžké rozhodování. Asi bych dala přednost levnější verzi. Za menší peníze dostaneme bezpečný vůz. Ušetřené peníze se dají investovat do užitečnějších věcí, než je kožený volant. Nemůžu ale přehlédnout fakt, že i základní provedení je poměrně drahé. Možná by stálo za to se rozhlédnout, co nabízí konkurence.
Corolla Verso 1.6 VVT-i – dávám známku 2
Corolla Verso 2.2 D-4D – dávám známku 3 
Nikola  Nikola: Vzhledem toto rodinné auto nikoho neurazí, ale ani nenadchne. Interiér mi přijde trochu postarší. Líbí se mi jednoznačně dražší varianta. Investice je vidět hlavně v uvnitř, příplatkové střešní nosiče dodávají Corolle šmrnc. I další doplňky vzhled auta velmi pozvednou. 
Corolla Verso 1.6 VVT-i – dávám známku 3-
Corolla Verso 2.2 D-4D – dávám známku 2- 
Tomáš  Tomáš: Já jsem to měl jednoduché. Jednoznačně lepší je diesel. Ten dává vozu nadprůměrnou dynamiku a jízda je pak zábavná, ale zároveň velmi jistá. Benzinový motor by potřeboval nějaké ty koně navíc. Je slabý a je to velmi znát. Sice vás zcela určitě převeze kam si jen budete přát, ale tím to končí. O nějakém malinkém náznaku sportovního ducha nemůže být vůbec řeč. Jen škoda trochu „traktorového“ chodu naftového agregátu.
Corolla Verso 1.6 VVT-i – dávám známku 3-
Corolla Verso 2.2 D-4D – dávám známku 2 
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých se dočtete ZDE. 

PARAMETRY

Výbava 

Corolla Verso MC 1.6 VVT-i 5S Terra
Celoplošné kryty kol, ABS + EBD + BA, Airbagy přední/boční/kolenní (5x), El. barevná vnější zrcátka, Vyhřívaná vnější zrcátka, Nárazníky a vnější kliky dveří v barvě vozu, Rádio + CD s podporou MP3 + 6 ks repro, Klimatizace manuální, Elektronický klíč + startování tlačítkem, Posilovač řízení (hydr. s proměnlivým účinkem), Elektrická okna přední, Centrální zamykání dveří, Dálkové zamykání dveří, Imobilizér, Výškově a podélně nastavitelný volant, Optitronová přístrojová deska, Palubní počítač (spotřeba, prům. rychlost), Ukazatel vnější teploty, Hodiny digitální, Výškově nastavitelná přední sedadla, Kryt zavazadlového prostoru.

Corolla Verso MC 2.2 D-4D 7S S
3. řada sedadel (2 samostatná sedadla), Kola z lehkých slitin, ABS + EBD + BA, VSC + TRC, Airbagy přední/boční/kolenní (5x), Airbagy hlavové (4x), El. barevná vnější zrcátka, Vyhřívaná vnější zrcátka, Přední mlhovky, Nárazníky a vnější kliky dveří v barvě, Podélné střešní nosiče, Rádio + CD s podporou MP3 + 6 ks repro, Ovládání audiosoustavy na volantu, Klimatizace automatická duální, Elektronický klíč + startování tlačítkem, Tempomat, Dešťový senzor, Posilovač řízení (hydr. s proměnlivým účinkem), Elektrická okna přední, Elektrická okna zadní, Centrální zamykání dveří, Dálkové zamykání dveří, Imobilizér, Samostmívací vnitřní zrcátko, Výškově a podélně nastavitelný volant, Volant a hlavice řadicí páky z kůže, Volant a hlavice řadicí páky z perforované kůže, Optitronová přístrojová deska, Palubní počítač (spotřeba, prům. rychlost), Ukazatel vnější teploty, Hodiny digitální, Výškově nastavitelná přední sedadla, Loketní opěrky předních sedadel, Kryt zavazadlového prostoru

Srovnání technických údajů

 

Corolla Verso MC
1.6 VVT-i 5S Terra
 

Corolla Verso MC
2.2 D-4D 7S S
 

Typ motoru 

Řadový zážehový čtyřválec 

Řadový vznětový čtyřválec 

Zdvihový objem 

1598 ccm

2231 ccm 

Maximální výkon 

81 kW (6000 ot/min) 

100 kW (3600 ot/min) 

Točivý moment 

150 Nm 

310 Nm 

Převodovka 

5tirychlostní manuální 

6tirychlostní manuální 

Maximální rychlost 

175 km/h 

195 km/h 

Zrychlení 0-100 km/h 

12,7 s 

9,3 s 

Udávaná spotřeba 

9,5/6,4/7,5 l

8,1/5,4/6,4 l

Spotřeba během testu 

8,3 l

6,5 l 

Objem nádrže 

60 l 

55 l 

Cena 

593 900 Kč

798 900 Kč

Provozní hmotnost: 1420 kg (1.6 VVT-i), 1590 kg (2,2 D-4D)
Délka: 4370 mm
Šířka: 1770 mm
Výška: 1620 mm
Rozvor: 2750 mm
Objem zavazadelníku (3 řada/bez/sklopení 2.řady): 63/397/779 l 

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

 

Galerie