Toyota Auris 1.4 D-4D SOL: nečekaně příjemný společník

TEST: Jako vůbec první Auris se nám do rukou dostala verze s nejsilnějším dieslovým motorem 2.2 D-4D. Když jsem si šel pro poněkud slabšího brášku, čekal jsem v podstatě stejné auto, které bude po všech stránkách o kousek zaostávat. Na konečný verdikt jsem si vzal porci 2300 kilometrů a po jejich odjetí jsem byl celkem příjemně překvapen.


Vydáno: 26.6.2008

Hned na úvod musím říci, že motor typu D-4D na mě udělal velký dojem. Okamžitě jsem si ho oblíbil a zařadil mezi přední představitele dieslových agregátů. I proto jsem se na test těšil a byl jsem velmi zvědav, co nejmenší přeplňovaný motor v nabídce předvede.

Klasika

Vzhled vozu jsem popisoval už v minulém testu. Žádný facelift od té doby nepřišel, takže není vlastně co hodnotit. Snad jen můžu zmínit, že 17″ litá kola nahradila klasická ocelová s plastovými kryty. Ta sice nenabídnou takový styl ale zato poskytnou citelně více pohodlí, hlavně při přejezdu příčných nerovností. Na tom má zcela určitě zásluhu i vyšší světlá výška karoserie. Ta je lakována pěknou červenou barvou, za kterou se dokonce nic nepřiplácí. Pohled zvenku budí dojem takového normálního, přívětivého a dospělého vozu.

To ostatně potvrzuje i interiér. O něm už samozřejmě byla také řeč. Výbava SOL neobsahuje některé vychytávky, jako například startování tlačítkem nebo automatickou klimatizaci, ale nic podstatného v ní nechybí. Slavný středový tunel, tedy vlastně most, na kterém trůní řadící páka, mi připomněl, že toto řešení se mi líbilo. Převodové stupně máte opravdu velmi při ruce.

Co mi v interiéru chybělo, byly odkládací prostory. Ano, před spolujezdcem jsou standardně dvě přihrádky, i pod loketní opěrkou najdeme další dvě, ale pokud si budete chtít něco odložit, aniž by jste museli otvírat nějaká dvířka, zůstává jen trochu hůře přístupný prostor pod zmiňovaným mostem.

Uprostřed palubní desky se tentokrát usadily ovladače manuální klimatizace. Jednoznačně chválím, protože samotné ovládání klimatu v interiéru je příkladně jednoduché. Stačí pár kilometrů a vše můžete obsluhovat poslepu. Jediným problémem je řadící páka, která při zařazeném třetím a pátém rychlostním stupni trochu brání v cestě k těm správným ovladačům.

Pohodlně i mimo město

Možná proto, že první test musel být nečekaně zkrácen, jsem si nevšiml kvality sedadel. Tu jsem ovšem v tomto případě testoval opravdu řádně a věřte mi, že sedadla jsou silná zbraň tohoto vozu. Ani po jedenácti hodinách non-stop jízdy za volantem mě kupodivu nic nebolelo. Poloha je velmi příjemná, sedadla vás pěkně obejmou a pevně drží. Vnitřní prostor je nečekaně štědrý. Vzhledem ke kategorii, do které Auris zapadá, mě příjemně překvapil. A to tím, s jakým přehledem převezl tříčlennou posádku až do daleké Belgie. Nikdo si během cesty na nic stěžovat nemohl.

Jedno malinkaté mínus by se přeci jen našlo. Ale to jen tak v uvozovkách, protože malá Toyota není auto primárně určeno na daleké cesty. Mám na mysli zavazadelník. Jeho objem je řekněme průměrný. Nepotěší menší vstupní otvor a vysoko položená nakládací hrana. Co zaručeně udělá radost je systém Easy-Flat, neboli systém sklápění zadních sedadel. Stačí uvolnit jednu zarážku a opěradlo se sklopí. Nemusí se vyndávat opěrky hlavy ani vykonávat nějaké další operace.

Kvalita některých materiálů je na Toyotu nečekaně nevalná. Stříbrné doplňky se odrážejí v předním skle a ovladače rádia kloužou mezi prsty. Ale to už jsem také psal minule. Zkrátka interiér nabídne v podstatě to samé, jako ten u nejsilnější verze s výbavou X.

Tak to se povedlo

Když už jsem se tak trochu pustil do srovnávání Aurise levného a drahého, tím největším rozdílem bude pochopitelně motor. O 800 ccm menší zdroj síly nabídne sotva poloviční točivý moment a podstatně menší výkon, jenže také jedno významné ale. Za ním se totiž skrývá fakt, že i přes svůj handicap v podobě menšího objemu dostanete stále solidní dynamiku a jako velký bonus opravdu malou spotřebu.

Ta na konci testu skončila na hodnotě 5,9 l/100 km. Můžete namítnout, že dlouhá jízda po dálnici zcela určitě udělala své, ale nenechte se zmást. Je to částečně pravda, jenže v Německu je přece neomezená rychlost a tam nám musel motor ukázat, co opravdu umí. Rychlost, která se pohybovala okolo maximální hodnoty nebyla výjimkou.

Všechno úplně akorát

Objem motoru činí 1364 ccm. Je velká škoda, že jen těsně překoná hranici a spadá do vyšší a dražší kategorie povinného ručení. Maximální výkon je slušných 66 kW při 3800 otáčkách v minutě. Nejvyšší točivý moment máte k dispozici v rozmezí od 1800 – 3000 otáček. Je nutné dodat, že pod hranicí 1800 otáček je Auris hodně líný. Nad touto hodnotu vám dá pocítit maximální točivý moment, ale jen velmi decentně. Na druhou stranu každý netouží po brutální síle, která vás narve do sedadla, div že se neulomí opěradlo. Stručně řečeno, motor poskytne akorát síly a hodně malý apetit.

Jízdní vlastnosti bych označil stejně jako motor. Je to úplně akorát a k vozu se velice hodí. Auto drží stopu dle vašeho přání a musíte jet jako hodně velký hulvát, aby jste poznali kde se nachází limity vozu. Jak už jsem zmínil, podvozek je spíš komfortní než sportovní, takže to na nějaké laškování s fyzikálními zákony moc nebude, ale pokud si řidič přeje, Auris ostrou jízdu víceméně zvládne.

Závěr

Takže jsme se dostali k závěrečnému hodnocení. Kdo netouží po stádu koní, hromadě točivého momentu a přeje si uspořit nemalé peníze, měl by se o tento model zajímat. Tedy pokud se bavíme o nějaké úspoře financí, nemám na mysli přímo pořizovací cenu. Ta je ve stylu Toyoty poněkud vyšší.

Testovaná verze stojí přibližně 530 000 Kč a to není úplně málo. Jenže sympatický motor vám to bude vracet při každé zastávce u čerpací stanice. Zkrátka Toyota Auris 1.4 D-4D je příjemné auto s ještě příjemnějším motorem. I zde sice můžeme najít nějaké ty mouchy, ale nebuďme šťouralové, nic přece není dokonalé.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Tuhle Toyotu bych bral jako druhé auto do města a na takové denní ježdění. Prostor je na danou třídu poměrně bohatý. Jak už to u těchto vozů bývá, za vyšším řidičem musí sedět někdo malý, mnoho místa pro kolena nezbude. Jinak vcelku povedené auto s rozumným motorem.
Dávám známku 2
Jana Jana: To je přesně ono. Takhle si já představuji ideální auto. Malé, pohodlné, bezpečné a hlavně úsporné. Toyota tento vůz udělala přímo pro mne. Opravdu mě Auris nadchnul.
Dávám známku 1*
Nikola Nikola: Průměr. Minulý Auris měl šmrnc, tenhle nevypadá zle, ale bojím se, že zapadne v davu. Moje představy o ideálním autě jsou trochu jiné. Přála bych si více stylu. Ale nakonec i s tímto vozem bych si vlastně rozumněla.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Souhlasím se sestrou. Je to průměr. Já bych jednoznačně volil silnější motorizaci, protože i ona nabídne nízkou spotřebu. Na druhou stranu musím dodat, že slabší motor bylo to jediné, co mi na voze trochu vadilo. Pokud bych měl hodnotit řízení a převodovku, nemám co bych vytknul.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení SOL: 524 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  9 000 Kč

Celková cena: 533 900 Kč

Výbava: Elektrická okna přední a zadní, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, manuálně regulovaná klimatizace, ovládání audiosystému na volantu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS+EBD+BA, čelní airbagy, boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag u řidiče, přední mlhová světla, rádio + CD a MP3 přehrávač s + 6 reproduktorů, nárazníky a vnější kliky dveří v barvě karoserie, elektrická a vyhřívaná vnější zrcátka.

Doplňková výbava: Paket Urban – parkovací senzory, prahové lišty, velurové textilní koberce (+9000 Kč)

Toyota Auris 1.4 D-4D SOL
Objem motoru 1364 ccm
Maximální výkon 66 kW / 3800 rpm
Maximální točivý moment 190 Nm/ 1800-3000 rpm
Převodovka manuální 5 st.
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12 s
Udávaná spotřeba město 5,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5 l/100 km
Spotřeba během testu 5,9 l/100 km
Provozní hmotnost 1285 kg
Délka / výška / šířka 4220 / 1515 / 1760 mm
Rozvor 2600 mm
Zavazadelník / po sklopení 354 / 777 l

Galerie