Suzuki SX4 1.6 4X4: já do lesa pojedu!

TEST: Když se řekne Suzuki, skoro každému se vybaví vozy do terénu za rozumnou cenu. V případě testovaného zálesáka nemůžeme říci, že se jedná přímo o terénní vůz. Ovšem pravdou zůstává, že zvládne víc, než pouze polní cesty.


Vydáno: 10.7.2008

Model SX4 jezdí po našich silnicích přibližně dva roky. Je výsledkem spolupráce GM a Fiatu, který dodává sesterský model Sedici. Na první pohled je znát, že Italové měli na starost design. Ten považuji za povedený. I přesto, že nepatří k nejnovějším, stále si zachovává svou tvář a působí velice vyváženě. Nenašel jsem žádný rušivý prvek. Vše k sobě pěkně ladí.

Testovaná verze byla vybavena pohonem všech kol, a to u Suzuki znamená nejvyšší výbavu GLX Outdoor. Proti klasickému provedení má Outdoor výraznější nárazníky, plastové lemy blatníků a střešní ližiny. Tyto víceméně praktické doplňky dodají tu správnou terénní náladu.

Starý, dobrý

Do interiéru se dostanete díky bezklíčového odemykání jedním stisknutím tlačítka na klice dveří. Během nastupování určitě potěší zvýšená světlá výška vozu. Díky ní totiž usedáte a vystupujete z vozu velice snadno. Vnitřek vozu už bude těžko zapírat, že nepatří k těm nejmodernějším. Nicméně funkčnost mu neschází.

Jak už to tak u vozů této kategorie bývá, interiéru dominují tvrdé plasty. Vzhledem k tomu, že se jedná o vozidlo určené do „terénu“, nepovažoval bych tento fakt za mínus. Bahno se totiž čistí mnohem lépe z plastu, než z nějakého čalounění či kůže.

Na řidiče z palubní desky zírají červeně podsvětlené přístroje. Hlavní slovo má tachometr, který je největší. Vlevo je umístěn otáčkoměr, z druhé strany pak ukazatel paliva a teploty chladící kapaliny. Celek má jednoduchou grafiku, která je výborně čitelná.

Pochvalu si určitě zaslouží středový panel, na kterém jsou umístěny ovladače automatické klimatizace a rádia. Co je na tom tak zvláštního? Za prvé černá  v kombinaci s chromovanými doplňky se mi velice líbí. Navíc chrom vypadá opravdu jako chrom, ne jako levná náhrada. Za druhé, na celém panelu je umístěno doslova pár tlačítek a ovladačů. Z toho vyplývá velice jednoduché a intuitivní ovládaní všeho, co výbava vozu nabízí. Nad rádiem se ještě nachází poněkud zastaralý displej palubního počítače.

Funkce především

Potěšil mne i posaz za volantem. Sedadlo vás pěkně podrží ve všech směrech, asi nejlepší je opora stehen. Místa je dost i v okolí hlavy. V zadu to také není zlé. Sice vysoké osobě za urostlým řidičem nezbude velká rezerva okolo kolen, stále se však dá hovořit o jakémsi pohodlí.

Vnitřek vozu ve mně vyvolal dojem, že zde byla upřednostněna funkčnost a praktičnost před pohodlím a luxusem. Škoda plastů, který ač velmi slušně slícovány, občas vypustí nepříjemný zvuk. V případě testovaného exempláře nadělala nejvíce pazvuků sedačka spolujezdce. Pokud na ní seděl člověk,  otravovala svým vrzáním na kdejaké nerovnosti.

Srdce z motocyklu

Pokud chcete pohon všech kol, Suzuki vám dá na výběr dvě varianty motoru. Volit můžete mezi dieslovým 1.9 JTD a benzinovým 1.6 VVT. Právě zážehovým motorem byl vybaven testovaný vůz. Jak zkratka napovídá, kromě zdvihového objemu 1586 ccm dostal agregát do vínku i variabilní časování ventilů.

Skoro bych řekl, že motor má tak trochu motorkový charakter. Vysokých otáček se rozhodně nebojí. Velice ochotně se nechá vytočit až do zásahu omezovače. Během cesty ručičky otáčkoměru až k maximální hodnotě neztrácí dech a plynule táhne. V praxi to znamená na druhý rychlostní stupeň téměř stokilometrovou rychlost. Po vzoru motorek je ovšem také hlučný. Nad 3000 otáček o sobě dává citelněji vědět. Pokud mu nepovolíte, počítejte s tím, že na vás začne „křičet“.

Celkově ale patří k těm povedenějším a navíc se k tomuto vozu hodí. S malým a lehkým SUV si poradí velmi snadno. Tomu odpovídá i jízdní dynamika. Výkon 79 kW a točivý moment 145 Nm rozjede SX4 na stovku za slušných 10,7 sekundy.

Do terénu s klidem

Už jsem několikrát slyšel názor, že podvozek testovaného crossoveru je sice osvědčený, ale už zastaralý. V praxi to je stejně drtivé většině řidičů jedno, podstatné je chování vozu na silnici. A to je v tomto případě nečekaně jisté. Vůz ochotně následuje řidičova přání a kupodivu zvládá bez problémů i rychlé průjezdy zatáček. Trochu horší situace nastává na dálnici. Jízda byť jen nepatrně nad rychlostním limitem přinese už zmíněný hluk, ale hlavně vůz začne pomalu ztrácet na jistotě. Je to zřejmě daň za jeho terénní schopnosti. A ty nejsou úplně marné.

Musím říci, že během testu jsme si servítky nebrali. Tváří se jako auto do terénu, tak ať to dokáže. Během týdne jsem vyzkoušel různé povrchy (samozřejmě kromě sněhu). Prašnou cestu, bláto nebo mokrou trávu, prudké kopce, hrbolaté polní cesty, hluboké louže. A výsledek? Suzuki zvládlo vše, na co jsem si s ním troufnul.

Čtyři kola, tři možnosti

Kouzlo jeho schopností je v pohonu všech kol a zvýšené světlé výšce. Voličem na středovém tunelu přepínáte mezi pohonem dvou kol, automatickým připojování zadní nápravy a stálým pohonem všech kol, který se sám přepne do automatického režimu při překročení rychlosti 60 km/h.

Testování na staveništi pražského okruhu přineslo překvapení nejen mě. K údivu přihlížejících bagristů a řidičů nákladních sklápěčů se SX4 neohroženě vyřítila po cestičce projeté pouze bagrem na ohromnou hromadu. Prakticky jediné potíže během testu přineslo nečekaně hluboké bláto. Vše ovšem vyřešil přepínač pohonu v poloze LOCK.

Kromě samotných jízdních schopností SX4 je určitě zajímavý i jeho ceník. Cena bez stokoruny 480 000 Kč dělá z tohoto Suzuki zajímavou nabídku. Za tento obnos totiž dostanete příjemný vůz, s ochotným motorem, přesnou převodovkou, pohonem všech kol a bohatou výbavou.

Pokud se čas od času vydáváte mimo zpevněné cesty, mohlo by se vám testované Suzuki líbit. S pohonem všech kol vám nabídne rozhodně více, než kdejaký oplastovaný vůz pro chataře.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Je to pěkné auto. Jenže mě se zdá po všech stránkách průměrné. Chatu nemám a zatím jsem neměl potřebu jezdit po poli. Takže bych jeho schopnosti vůbec nevyužil. Prostor i spotřeba se mi zdají také průměrné. Kdybych uvažoval o koupi vozu těchto rozměrů, asi bych hledal jinde.
Dávám známku 3
Jana Jana: I když to není obvyklé, začnu designem. Auto má takový milý výraz. Celkově je prostě pěkné. Nejsme horalové, takže bych se klidně spokojila s běžnou silniční verzí. Pohon všech kol jistě přidává na bezpečnosti, ale je také podstatně dražší.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Italský design se nezapře. Sice se nejedná o divoké tvary typu Peugeotu, ale v případě Suzuki mi to vůbec nevadí. Naopak bych řekla, že se bude možná líbit i více, než například ten Peugeot. V interiéru žádná sláva. Tvrdé plasty a hrozně vrzající sedačka. Nejhezčí je jednoznačně středový panel. Bohužel na ovladačích klimatizace už byly vidět známky používání.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Přirovnání k motorce docela sedí. Motor pěkně táhne a vytáčí se stejně snadno, jako moje přítelkyně. Mě osobně ani nevadí, že je ve vyšších otáčkách hlučný. Na druhou stranu chápu, že většině lidem to vadí. Pokud bych si měl vybrat, preferoval bych jiný vůz. Něco jako Suzuki Swift nejlépe Sport.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení GLX 4X4 Outdoor: 479 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  11 000 Kč

Celková cena: 490 900 Kč

Výbava: Dva přední velkoobjemové airbagy, boční airbagy, hlavové airbagy přední, zadní, ABS + EBD + posilovač brzdné síly, boční výztuhy dveří ,bezpečnostní pedálová skupina, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, ISO systém uchycení dětské sedačky, bezpečnostní zámky dveří, immobilizér, manuální převodovka 5 st., přední mlhové světlomety, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní sterač s ostrikovačem, tónovaná skla (zelená), zatmavená zadní okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, plastové překryty středové části nárazníku, plastové lemy blatníku a nárazníku (černé), ochranné boční lišty, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, střešní ližiny, disky kol hliníkové, pneumatiky 205/60 R16, dojezdové rezervní kolo T 135/90 D16, posilovač řízení, klimatizace automatická, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické ovládání oken přední a zadní, startování motoru bez klíčku zapalování, vyhřívané sedačky přední, výdechy topení pro zadní sedačky, anténa, rádio s CD/MP3, ovl. na volantu, 8 reproduktoru, výškově nastavitelný tříramenný volant obšitý kuží, výškove nastavitelná sedačka řidiče, textilní čalounění sedadel, sklopné zadní sedačky dělené 60:40, 12V zásuvka ve středové konzoli, pylový filtr, schránka pod sedačkou spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, držáky nápoju 2 vpředu / 1 vzadu, kapsy ve všech dveřích a v opěradle spolujezdce, pevný kryt zavazadlového prostoru, otevírání víčka nádrže z místa řidiče, držáky pro uchycení zavazadel v zav. prostoru, zrcátka ve slunečních clonách, otáčkoměr, informacní display (cas/teplota/spotreba), upozornění zapnutí světlometů a otevřených dveří, kontrolka nouzové zásoby paliva, akustické upozornění zapnutí bezpec. pásu.

Doplňková výbava: Metalický lak (+11 000 Kč)

SUZUKI SX4 1.6 VVT GLX 4×4 Outdoor
Objem motoru 1586 ccm
Maximální výkon 79 kW
Maximální točivý moment 145 Nm
Převodovka manuální, 5 rychlostí
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,7 s
Udávaná spotřeba město 9,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,6 l/100 km
Spotřeba během testu 8,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1190 kg
Délka / výška / šířka 4140  / 1620 /  1755 mm
Rozvor 2500 mm
Zavazadelník / po sklopení 270 / 1045 l

Galerie