Suzuki Splash vs. Hyundai i10: velký boj malých vozů

SROVNÁVACÍ TEST: Kdo se v tom má vyznat. Pořád nějaká SUV, crossovery, menší SUV, SUV s karoserií kupé, MPV, malá MPV, a tak dále. Co to vzít poněkud zjednodušeně? Auta velká, střední a malá. To je hnedle výběr. My jsme si pro dnešek připravili souboj přímo mini automobilů. Postavili jsme proti sobě dva nováčky na poli městských vozidel…


 

Vydáno: 23.10.2008

…nebo chcete-li nákupních tašek. Na tomto poli totiž začíná být celkem těsno, ostatně jako i v jiných segmentech. Ale ty nechme stranou. Totiž Splash a i10 nejsou tak úplně stejná kategorie, ovšem koho to zajímá. Přece, až si budu vybírat nový vůz, tak nepřijdu do prodejny s tím, že chci mini MPV a nic jiného. Oba vozy jsou malé, relativně dostupné, pětimístné a hlavně jsou především určené do přehuštěné dopravy dnešních měst.

Takže vzhůru na pole, ale ne na to zmiňované, ale rovnou na bitevní. Oba vozy totiž nastupují v plné zbroji. Skoro by se chtělo upozornit, že by neměly přihlížet děti do patnácti let. Dnešní souboj bude totiž na krev!

Jeden hodný, druhý zlobivý

Dost bylo velkých úvodů typu jedné komerční televize. Pojďme raději “omrknout“ tvary obou vozů. Už na první pohled je vidět, že tvůrci se ubírali jinými směry. Hyundai i10 přišel po krabicovitém modelu Atos a proti němu to je hodně velký pokrok. Příď s veselým výrazem působí sympaticky, stejně jako hrana oken, která se na úplném konci zvedá směrem ke střeše. To je ovšem z velké části vše zajímavé, i10 totiž sází na klasické tvary.

Splash je z jiného těsta. Už samotný tvar karoserie je poněkud netradiční. A stejně lze hodnotit i příď vozu, která dostala přibližně dvakrát větší světlomety a poněkud agresivnější výraz. Když jsme postavili oba vozy vedle sebe, následovala důkladná prohlídka a celkem jednoznačné rozhodnutí celé redakce. Zde vítězí Suzuki Splash. Tedy pouze dle našeho názoru, který vám samozřejmě nevnucujeme. Fotogalerie je vám zcela k dispozici.

Všude jen plast

Jestliže bylo rozhodnutí o designu víceméně jasné, v případě interiéru to už je komplikovanější. Možná by bylo výstižnější slůvko vyrovnanější. Nečekejme žádný luxus. Ten není pro tuto kategorii příliš typický. Takže žádné překvapení, u obou rivalů dominuje plast. Zatímco v případě Hyundaie ho najdeme úplně všude, Suzuki nabídne aspoň kousek tkaniny ve dveřích.

Vůbec interiér modýlku Splash působí díky čalounění v barvě karoserie veselejším dojmem. I když se najde mnoho lidí, včetně mé maličkosti, kterým mýdlová barva v interiéru příliš nesedí. Vnitřek i-desítky lze hodnotit stejně jako karoserii. Žádné výstřelky, zde se sází na jistotu. Palubní desku oživuje několik druhů oblíbeného plastu. Z celku jednoznačně vystupuje stříbrný středový panel. V tomto případě nelze říci, kdo je lepší. Já bych preferoval provedení interiéru z i10.

Jenže to jsou dojmy celkem dost subjektivní. Fakta hovoří jednoznačně pro Splash. Je totiž ve všech směrech větší a v interiéru je to znát. Přestože má Suzuki o 30 mm menší rozvor, je o rovných 150 mm delší, ale hlavně je vyšší a širší (výška + 50 mm, šířka + 85 mm). To nejsou úplně zanedbatelné hodnoty.

Místa tak akorát

Jestliže si v mini Hyundaii udělají byť jen průměrně velcí lidé na předních sedadlech pohodlí, pro ty vzadu zůstane místa žalostně málo. Když jsem si zkoušel sednout za mnou nastavené sedadlo řidiče, měl jsem smůlu. Nejen že jsem si neměl kam dát kolena, ale ani nárty se mi nikam nevešly, a výsledkem byla hodně divná poloha. Suzuki je na tom o něco lépe, ale žádná sláva to rozhodně není.

Oba soupeři jsou prezentováni jako vozidla pro pět osob a tomu také odpovídá vzadu umístěný tříbodový pás i pro prostředního cestujícího. Řekl bych, že má jen takovou symbolickou funkci, ale budiž. Jeho umístění je lépe řešeno v i-desítce. Pás vychází klasicky za ramenem cestujícího. To v Suzuki je ukotven ve střeše. Usednou-li dozadu skutečně tři cestující, bude tento pás vadit pasažérovi sedícímu za řidičem.

Nákup se tam vejde

V případě zavazdelníku platí pro oba vozy to, že do něj mnoho neuložíte. Větší Suzuki nabídne o sedm litrů více prostoru. Ovšem podstatnější je dvojité dno, díky kterému poskytne Splash po sklopení zadních sedadel úplně rovnou plochu. Hyundai také nabízí možnost sklápět zadní sedačky, ale je na tom o něco hůře.

Ještě než opustíme interiér, musíme se samozřejmě podívat za volant. Zde si totiž zatím celkem nenápadný Hyundai začal trochu vyskakovat. Jeho konkurent má sice tlustší věnec a tříramenný volant s logem Suzuki padne lépe do ruky, jenže ani u i-desítky to není vůbec špatné. Co se týká přístrojového štítu, jednoznačně dávám hlas mini Korejci. Ten je vybaven klasicky pojatými přístroji, které jsou jednoduché a přehledné. Suzuki Splash má za volantem jeden velký sdružený přístroj a otáčkoměr umístěný na tykadle úplně mimo. Je to sice velmi efektní provedení, jenže nejsem si zas tak jistý na kolik je efektivní.

Silnější vítězí

Popravdě musím říci, že otáčkoměr na tykadle nakonec moc nepotřebujete. Benzinový motor z dílny Suzuki dává k dispozici tak široké pole otáček, že stejně přeřadíte mnohem dříve než začíná působnost omezovače. Zkrátka motor s objemem 1,2 litru je snad převzatý z motocyklu a vysoké otáčky má velmi rád. Ale stejně tomu bylo v případě dříve testovaného modelu SX4 4X4 a to samé platilo i pro aktuálně zkoušený SX4 sedan (i na něj se můžete těšit). Suzuki vysokootáčkové motory umí. Splash je s jedna-dvojkou veselé a hravé auto. V žádném případě nelze říci, že je líné. Budete-li chtít, můžete ho protáhnout po okreskách a nebo uhánět celkem vysoko nad dálničním limitem.

Hyundai se svou i10 vybavenou motorem o objemu 1,1 litru tolik zábavy nepřinese. Motor s menším obsahem nabídne méně koní pod kapotou a vy to jasně pocítíte. Není špatný, ale stejný výkon dokáží u Suzuki dostat z litrového motůrku. Přímá konfrontace se Splashem nedala mini vozu z Koreje nejmenší šanci. Výkonový rozdíl jasně udává, kdo je vítězem. Hyundai sice kontruje menší spotřebou, ale rozdíl pár deci na sto kilometrů je téměř bezvýznamný.

Hyundai vrací úder

Čím ale korejská automobilka jednoznačně předčila Suzuki, je řazení. Až jsem byl překvapen přesností a lehkostí, s jakou lze měnit pět rychlostí manuální korejské převodovky. Nedá se nic dělat, zde Splash skoro až propadl. Jeho převodovka je totiž znatelně nepřesnější. Zajímavě tvarovaná guma byla ne úplně každému po chuti. Ze všeho nejhorší byl zvuk, který vydávala řadící páka při změně převodů. Navíc její chod v kulise vyžadoval mnohem větší sílu nežli v případě i10.

Ještě než se dostaneme k jízdním vlastnostem, něco na sebe prozradím. Když jsem ujel prvních pár metrů s tímto Hyundaiem, prohlásil jsem: “No co je tohle za krabici?“. Rovnou říkám, že to bylo hodnocení velmi předčasné. Stačil o pár hodin pozdější výlet do centra Prahy a hned jsem začal mít onu “krabici“ hodně rád. Ve městě je skutečně doma a tomu také odpovídají vlastnosti na silnici.

Každý podle svého gusta

Díky malým rozměrům, malému poloměru otáčení, přesné převodovce a silnému posilovači se s i-desítkou jezdí po městě přímo výborně. Nemohl jsem si vynachválit přehled a snadné parkování. Splash je také malý a i s ním se jezdí dobře. Ale když jsem měl na výběr, s kterým vozem vyrazit do centra, jednoznačně jsem preferoval Korejce.

Hlavním důvodem bylo asi o něco tužší řízení a hlavně horší řazení. Slečny a dámy také nebudou skákat radostí z tužší spojky, kterou měl Splash. Jenže jakmile vyrazíte mimo obec, karta se obrátí. Je to dáno silnějším motorem a širší karoserií. Na okreskách je Suzuki mnohem zábavnějším autem. Hyundai se více naklání a dá vám dost znatelně najevo, že má město radši.

Cena = body pro Hyundai

Jak už to bývá zvykem, na závěr přichází ke slovu pro zákazníky asi nejméně příjemná stránka. Budeme se bavit o penězích. Oba vozy měly tu nejvyšší výbavu a v ní nechybělo vůbec nic. Model i10 boduje tradičně nižší cenou a dokonce má pár položek ve svém seznamu navíc.

Cenový rozdíl je přesně 35 000 korun českých. Levnějšího Hyundaie totiž pořídíte za 239 900 Kč, kdežto Splash přijde na 274 900 Kč.  Výbavu mají oba takřka stejnou. V i10 jsme našli navíc oproti Suzuki elektrická okénka i vzadu, přední mlhovky, boční airbagy vpředu a do města velmi užitečné ochranné lišty na bocích automobilu.

Jak z toho ven?

To je všechno moc hezké, jenže Splash má silnější motor, takže “babo, raď“. Musím se přiznat, že po napsání předchozí věty jsem se poněkud zasekl. Co napsat dál? Kdo je tedy lepší? Je to jasné, nejlepší je automobil, který má karoserii tvarů Suzuki, rozměry Suzuki, interiér z Hyundaie, volant ze Suzuki, řazení z Hyundaie, motor ze Suzuki, jízdní vlastnosti Suzuki a výbavu a cenu Hyundaie. To by byl ideál a jak se na to tak koukám, slůvko Suzuki se v něm objevuje častěji. Takže je o vítězi rozhodnuto.

Ještě bychom ovšem měli prohlásit, že čest patří také poraženým. Hyundai i10 je dobré auto za příjemný peníz. Navíc prohrál jen těsně. Kdo hledá vůz jenom do města, toho ani malý Korejec nezklame.

 

Výsledná známka: Suzuki Splash 2 , Hyundai i10 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Já mám víceméně jasno. Pro mne vítězí větší Suzuki Splash. Škoda, že vcelku povedené auto dostane tak špatné řazení. Jenže to je  pro mne asi tak jediná podstatnější nevýhoda.
Dávám známku 1- (Splash), 2 (i10)
Jana Jana: Jsem pro Hyundai. Skutečně se s ním jezdí po městě lépe než se Suzuki. Je to takový příjemný společník do městské zácpy. Oceňuji malou cenu a bohatou výbavu.
Dávám známku 2 (Splash), 1 (i10)
Nikola Nikola: Já jsem byla rozhodnutá hned. Hyundai je takový ne moc výstřední. Skoro bych řekla, že Splash mi sluší více. Navíc má zajímavý a rozhodně ne nudný interiér. Musím jen podotknout, že s Hyundaiem se skutečně jezdí lépe.
Dávám známku 1- (Splash), 3+ (i10)
Tomáš Tomáš: Pro mne to je jasná volba. Je pravda, že tento souboj nebyl úplně fér, ale co se dá dělat. Hyundai je do města a tím to končí. To Suzuki je zábavné autíčko nejen tam. Na okreskách je s ním také spousta legrace a navíc nabízí mnoho tisíc využitelných otáček. Body jdou dolů za vrzající řadící páku.
Dávám známku 1- (Splash), 2 (i10)
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena:
               Suzuki Splash 1.2 GL/AC: 274 900 Kč

               Hyundai i10 1.1 Style: 239 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  8 000 Kč (Splash), 5 000 Kč (i10)

Celková cena:

              Suzuki Splash 1.2 GL/AC: 282 900 Kč

              Hyundai i10 1.1 Style: 244 900 Kč

Výbava Splash: Ocelové disky + dojezdové rezervní kolo, kliky dveří v barvě karoserie, tónovaná skla, zadní stěrač, zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky stavitelná a vyhřívaná, polohovatelné vnitřní zpětné zrcátko, volant obšitý kůží + ovládání audia, posilovač řízení, otáčkoměr, digitální hodiny, informační displej, akustické upozornění vypnuty světlomety a zapnout bezpečnostní pás řidiče, kontrolka nedovřených dveří, nouzové zásoby paliva, stříbrné orámování centrálního panelu, elektricky ovládaná okna vpředu, centrální zámek s dálkovým ovladačem, manuální klimatizace, pylový filtr, CD/MP3 rádio + 4 reproduktory, zrcátka ve slunečních clonách, pevný kryt zavazadlového prostoru, schránka ve spodní části zavazadlového prostoru, přední airbagy, boční airbagy, bezpečnostní pásy s předepínači, s omezovačem, výškově stavitelné. ABS + EBD, posilovač brzdné síly, imobilizer, bezpečnostní zámky dveří. 

Doplňková výbava: metalický lak ( 8 000 Kč)

Výbava i10: Ocelové disky + dojezdová rezerva, kotoučové brzdy na obou nápravách, nárazníky v barvě vozu, boční zpětná zrcátka a madla v barvě vozu, chromovaná maska chladiče, přední mlhovky, boční ochranné lišty, ABS + EBD, přední airbagy, boční airbagy vpředu, imobilizér, posilovač řízení, otáčkoměr, tónovaná skla, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, CD/MP3/AUX radio + 4 reproduktory,  vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, dálkové centrální zamykání, metalický dekor v interiéru, manuální klimatizace.

Doplňková výbava: metalický lak ( 5 000 Kč)

 

  Suzuki Splash 1.2 GL/AC Hyundai i10 1.1 STYLE
Objem motoru
1242 ccm 1086 ccm
Maximální výkon 63 kW 48,5 kW
Maximální točivý moment
114 Nm 98 Nm
Převodovka 5° manuální 5° manuální
Maximální rychlost
175 km/h 151 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,3 s 15,6 s
Udávaná spotřeba město
6,9 l / 100 km 6,3 l / 100 km
Spotřeba mimo město  4,7 l / 100 km 4,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  5,5 l / 100 km 5,5 l / 100 km
Spotřeba během testu  5,9 l / 100 km 5,7 l / 100 km
Provozní hmotnost
1120 kg 1083 kg
Délka / výška / šířka
3715 / 1590 / 1680 mm 3565 / 1540 / 1595 mm
Rozvor
2350 mm 2380 mm
Min. poloměr otáčení 4,7 m 4,75 m
Zavazadelník / po sklopení
236 l / 1050 l 225 l / 910 l

 

Galerie