Suzuki Splash 1.0: ve městě jako doma

TEST: Už je to nějaký ten pátek, co malé pohledné městské přibližovalo Suzuki Splash brázdí naše silnice. Zájem o něj ale není zatím příliš valný. Přitom si tohle pěkně vypadající auto můžete pořídit za 240 tisíc se základním tříválcem a výbavou, která zahrnuje klimatizaci, sadu airbagů nebo elektrická okna.


Vydáno: 14.12.2009

Suzuki Splash jsme měli naposled v redakci na podzim loňského roku. To jsme ho ve srovnávacím testu postavili proti jeho velkému rivalovi Hyundai i10. Podruhé jsme letos na jaře zkoušeli Opel Agila, který se až na pár detailů od Splashe neliší. A ačkoliv ho už dobře známe a na trhu je již dlouho, občas se za námi někteří chodci otáčeli.

To je následek jednak malé prodejnosti, jednak povedeného designu. Tvary Suzuki Splash jsou povedené a působí hravým dojmem. Za nejvíce povedenou považujeme šípovitě prohnutou záď s vysokými svítilnami. Navíc v bílé to autu sluší. Tahle barva je prostě in.

Ach ty tvrdé plasty!

Horší je to uvnitř. Suzuki zkrátka interiéry moc neumí a dokonce i u svých dražších modelů, jako jsou Suzuki SX4 nebo třeba Grand Vitara, zavalí cestující hlavně tvrdými plasty. Naštěstí jsou dobře přimontované, takže nic nevrže. Přesto se ale několika rušivých zvuků dočkáte. Vyloženě nepříjemný je chod řadící páky 5rychlostní manuální převodovky, která zní jako kvedlačka v bandasce. A také tak vypadá. Naprosto nesnesitelné je pak pípání směrovek.

Toliko špatné vlastnosti interiéru. Na sedačkách se sedí sice hodně vzpřímeně, ale překvapivě pohodlně. Jistě, na nějaké boční vedení můžete v podstatě zapomenout, ale dostatek prostoru si užije čtveřice takřka jakkoliv dlouhých a širokých cestujících. Suzuki se povedlo na malé základně vymyslet opravdu vzdušný vnitřní prostor situovaný na výšku, přitom se to přes masivní palubní desku na první pohled ani zdát nemusí. Čelní sklo je totiž od řidiče na kilometry vzdálené.

Na výšku je bohužel situován i zavazadelník. Do něj se sice přistupuje rozměrnými pátými dveřmi, ale objem 202 litrů asi nikoho nenadchne. V případě nouze je možné sklopit zadní sedadla a počítat s 537 litry místa.

Minimotor

Do města má být vše co nejmenší, takže Suzuki nabízí nejen malé auto, ale také miniaturní motor. Benzínový tříválec má objem 996 ccm. Je schopen produkovat výkon 65 koní a maximum točivého momentu 90 Nm. To jsou údaje na úrovni invalidního vozíku, jenže Splash také podobně váží. Díky hmotnosti pouhých 975 kg to není takový louda, jak byste mohli po skeptickém přečtení tabulky očekávat. Alespoň ne uvnitř městských hradeb. Po startu ze světel byste mu s klidem hádali lepší údaj, než 14,5 sekundy na stovku. A to je to hlavní, v rychlostech do 50 km/h si s okolní dopravou neláme hlavu a s posměchem za sebou nechá nejrůznější Škody Fabia s HáTéPéčkem nebo Smarty.

Tříválce jsme se trochu báli. Naposledy jsme ho zkoušeli v Toyotě iQ. Tam se nám sice jeho výkony také zamlouvaly, horší to ale bylo s klepání na volnoběh. U Suzuki Splash jsme se ničeho takového naštěstí nedočkali. Naopak nás potěšil klidným chodem a pokud ho nebudete vytáčet, umí se chovat pěkně tiše. Zhruba nad polovinou otáčkového spektra začíná hrubnout a v červených číslech zní jako ucpaný vysavač. To je nám ale srdečně jedno, s tímhle autem nikdo trhat asfalt nebude (i kdyby to šlo).

Držte se ve městě!

Mimo město už ale tolik štěstí se Suzuki Splash nenaděláte. Litrový motůrek samozřejmě nestačí na bezpečné předjíždění, takže budete muset čekat na opravdu velké mezery. Na dálnici není zas tak velký problém jet povolených 130 km/h, než se na ně ale rozjedete, propadne vám dálniční kupon. Maximálních 160 km/h je pak už spíše z říše fantazie. Nejde o to, že by jich nešlo dosáhnout, ale než se vám to podaří, raději se na to vykašlete a vrátíte se zpět do reálných čísel. Pokud na dálnici, nedej bože, potkáte táhlé stoupání, připravte se na podřazení a pořádné vytočení motoru. Navíc bude každý výlet do levého pruhu docela stresovým zážitkem nejen pro vás, ale i pro kolonu aut, které se za vámi vytvoří.

Suzuki Splash navíc není ve vysokých rychlostech příliš stabilní. Kastle lehkého vozu situovaného výrazně na výšku je totiž docela náchylná na boční vítr, který s vámi občas pěkně zacloumá. Na zatáčkovitých okreskách to má zase za následek větší náklony a pohodlné sedačky se mění v nepřátelsky šikmou plochu. Ve výbavě testovaného vozu nechybělo ABS a EBD, takže jsme se se Suzuki Splash na silnicích za městem nebáli. Spíš jsme se po pár kilometrech snažení vrátili zpět ke klidné jízdě, která s vozem není vůbec zlá. To už nám ani nevadily trochu slabší brzdy. Tvrdší podvozek sice pomáhá, paradoxně ve městě vás potrestá za každé přejetí retardéru pěkným bouchnutím.

Za slušný peníz

Potom nás příjemně potěšila spotřeba. Tříválec si pod naší nohou řekl o 5,5 litrů benzínu na 100 km. Ve městě jsme se už pohybovali okolo 7 litrů. Po divočejší jízdě byla spotřeba 7,2 litrů, čehož jsou důkazem přiložené fotografie. Znáte to, Splash nebyl náš. Ale kdyby byl, určitě bychom se k němu chovali tak, že by i za těch tabulkových pět litrů benzínu dokázal jet.

Suzuki Splash není vůbec špatné auto do města. Vypadá pěkně, stojí málo a uvnitř se budete cítit docela pohodlně. Pokud ovšem nehodláte jezdit mimo. Jako druhé auto do rodiny nebo stylové přesuvátko do metropole má smysl. Nic víc, nic míň. V každém případě lepší, než se trmácet v MHD.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Suzuki Splash vážně není tak malý jak vypadá. Interiér je prostorný a pohodlný, horší je to se zavazadelníkem. Ale konkuretn Hyundai i10 ho má ještě menší. A nějaké ty tašky z Teska se vám tam vejdou vždycky. Dobré je, že ani dlouhání (včetně našeho pana šéfredaktora) se o strop bouchat nebudou.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Splash s tímhle motorem začíná už na 209 tisících. Přesto můžu vřele doporučit testovanou výbavu, která zahrnuje příjemné položky pro bezpečnost i komfort. Spotřeba je také pohodová. Za málo peněz tak dostanete auto, se kterým si ostudu rozhodně neuženete. Pokud nejste naše zhýčkaná dcera, že?
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Ach jo, proč skoro všechna malá auta do města musí vypadat tak chudě. Zvenčí je to ještě pěkný kousek, ale uvnitř jsou jen samé tvrdé plasty a nevlídné prostředí. Škoda. A ta odporně vypadající řadící páka.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Nečekal jsem, že tříválec bude takhle svižný. Vážně, ve městě to byla docela zábava. Mimo ale katastrofa. Naklánění karosérie nezachrání ani celkem tvrdý podvozek. Řadící páka byla sice hlučná, ale chodila docela přesně (jednou nebo dvakrát nešla dát zpátečka). Zajímalo by mě, jak by tohle auto jezdilo s nějakou šestnáctistovkou.
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Opel Agila
Hyundai i10 vs. Splash
Chevrolet Aveo

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení GL/AC: 239 900 Kč

Výbava

Čelní airbagy, boční airbagy, výškově nastavitelný volant, ISOFIX systém uchycení dětských sedaček 2x vzadu, dětské pojistky zadních dveří, možnost vypnutí činnosti předního airbagu spolujezdce, ABS + EBD (elektronická regulace rozdělení brzdné síly), imobilizér, výškově stavitelné sedadlo řidiče i předního spolujezdce, zadní sklopné sedadlo dělené v poměru 60:40, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizace, autorádio s CD a MP3 přehrávačem.

Doplňková výbava

SUZUKI SPLASH 1.0 GL/AC
Objem motoru 996 ccm
Maximální výkon 48 kW (65 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment 90 Nm při 4800 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 160 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,7 s.
Udávaná spotřeba město 5,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,0 l/100 km
Spotřeba během testu 6,0 l/100 km
Provozní hmotnost 975 kg
Délka / výška / šířka 3715 mm / 1590 mm / 1680 m
Rozvor 2350 mm
Zavazadelník / po sklopení 202 l / 537 l

 

Galerie