SPECIÁL: Autosalon Paříž 2010

Dlouhé měsíce očekávaná událost je konečně tu! Včera se otevřely brány pravidelného pařížského autosalnu novinářům a svět automobilů je plný obrázků nových aut. Pojďte s námi alespoň nakouknout, čemu se později budeme věnovat podrobněji. Pojďte se s námi projít po stejných kobercích jako šťastlivci ve Francii.

Vydáno: 30.9.2010

O pozvolné ofenzivě italského výrobce zlobivých aut Lamborghini jsem vás informovali poměrně zevrubně. Lambo nakonec včera v Paříži odhalilo Sesto Elemnto Concept, který popravdě není zase tak revoluční, ale rozhodně nevypadá hodně naštvaně a je vidět, že Lambo má touhu se posouvat.

A mimochodem: odhad pracovníka Lockheed Martin před několika měsíci nebyl zase tak úplně mimo, co říkáte?

Další z velmi očekávaných novinek byl nový Volkswagen Passat. Na internetu se v průběhu posledních měsíců objevilo několik fotografií, ale jejich kvalita nebyla valná a pravost potvrzená. Německý koncern dokázal držet passat pod pokličkou vážně pořádně – možná věděl proč.

Passat zůstává na první pohled vlastně stejný, vývojová řada roku 2011 má pouze přední masku sladěnou se zbytkem kolegů se znakem VW. Přítomní novináři prý dali svoji nelibost na místě patřičně najevo.

Novou tvář dostane v příštím roce také legendární luxusní cabrio Bentley Continental GT. Jak sami můžete vidět z fotek ze včerejšího dne – coupé dostalo střídjmější a sportovnější tvary, už nepůsobí tak nabubřele. Jeho majitelé ale zůstanou pravděpodobně stále stejní mamlasové.

Když už jsme u luxusních coupé, nemůžeme zapomenout ani na vzkříšené Porsche 911 Speedster, které sice na jednu stranu vypadá jako samička pavouka s nafouklým zadkem, ale na tu druhou, je to unikátní kousek, který stojí za pozornost.

Porsche ho vyrobilo k 25. narozeninám modelu 911. Jen třikrát se v osmdesátileté historii automobilky dostalo vozu označení Speedster, pro auto je to pocta. Speedster 911 je limitovaná série.

Bude vyrobenou pouze 356 kusů, z nichž 200 už je rezervovaných pro americký trh.

Na závěr spadněme opět na zem a pojďme k tradičnějším výrobcům. Konkrétně k Fordu, který představil velmi dobře vypadající Focus ST. Tahle mašina dostane pod kapotu dvoulitr s výkonem 247 koní! Nemám daleko od toho, začít označovat focus za nejlepší hatchback na trhu. Uvidíme až se projedeme.

U Fordu ještě na okamžik zůstaneme, jeden ze dvou nových WRC speciálů nese totiž jeho značku. Závody rallyových vozů doznají v příštím roce velmi výrazných změn – auta budou mít menší motory, přestanou používat tolik elektroniky a velmi rázně se sníží jejich cena. Ze současných dvaceti milionů korun spadne přibližně k milionům čtyřem.

Nový Ford Fiesta WRC – Fiesta S2000 – se prvního závodu nové sezóny zůčastní ve Švédsku už v polovině února, ale automobil už je nyní připraven k použití.

Jak také mimochodem předvedl nedávno v jednom z jeho nejúžasnějších videí vůbec Ken Block.

Druhým v řadě nových rallyových speciálů se stalo MINI. Britské autíčko patří k legendám motorsportu a současný majitel, automobilka BMW, by rád na tradici navázal. Ačkoliv se MINI nedostane do opravdových závodů dříve než v roce 2012, už nyní je speciál připraven k použití a v příští sezóně se dočká několika testovacích jízd při samotných závodech šampionátu.

O MINI WRC už jsme vás informovali. Automobil je postaven na základě SUV – MINI Countryman a popravdě vypadá spíše jako cirkusové auto, než závodní speciál za několik milionů. Jestli zdání klame a jestli MINI dokáže navázat na letitou tradici vítězství svého o mnoho staršího předchůdce, uvidíme v příštích dvou letech.

Když už jsme o poměrně obyčejných aut – když odmažeme nálepku WRC – zůstaneme u nich u prezentace dalších novinek pařížského autosalonu. Vedle mnoha a mnoha konceptů, kterým se budeme věnovat v jednom celém článku, se představilo také par kousků, které bychom i my mohli mít v garáži.

Na příklad Peugeot 508, který je novou hvězdou francouzské stáje. Oficiální představení tohoto kousku doprovázelo blbnutí kolem uniklých fotografií a tak 508, která nahradí hned několik stávajích modelů značky, nepronikla na stránky a weby automobilových magazínů s takovou pompou. Svůj domácí autosalon si ovšem „užívá“.

Peugeot 508 je náhradou za dosluhující 407 a 607 a bude přímým konkurentem VW Passat, Škodě Superb nebo Opelu Insignia i dalším.

Nový peugeot se bude prodávat s benzinovým agregátem 1.6 l o výkonu 120 koní a turbodieselovým 2,2 l se 150 koňmi. V plánu je, tak jak je v současné době téměř u všech automobilek zvykem, také hybridní pohonná jednotka, která ovšem zatím svoji specifikaci nezná.

Na závěr si dáme další z řady automobilů, o kterých jsme vás už informovali. Tentokrát bude řeč o Range Roveru Evoque, jehož podoba už je několik týdnů známá (a podle nás skvělá – vypadá elegantně, agresivně i futuristcky a se špetkou britského šarmu).

Jak ukázal autosalon v Paříži, novinka „brtiské“ stáje už je plně připravena k produkci a prodávat se začne hned po skončení autosalonu.

O Range Roveru Evoque podrobněji čtěte v naší dřívejší novince.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Autoblog.com

Galerie