„Solárníci“ dorazili po třech měsících do cíle

Není to tak dávno, co jsme vás informovali o statečné výpravě dvou solárně poháněných „bezpilotních“ automobilů. Tým vědců z italské univerzity v Parmě se v červenci vydal na 13 000 km dlouhou cestu do Číny, která zahrnovala i přejezd legendární pouště Gobi. Ačkoliv se na začátku výpravy zdála cesta nekonečná, konvoj dorazil do svého cíle. Do Šanghaje.


Vydáno: 1.11.2010

Cesta dvou samonáváděných solárních vozidel je výzkumným projektem Parmské univezity, která se zaměřuje na vývoj umělé inteligence. Projekt, který nese název The VisLab Intercontinental Autonomous Challenge je jakýmsi doprovodným programem mezinárodní výstavy Expo 2010, jejímž heslem je „lepší města, lepší život.“

Ačkoliv za volanty obou malých dodávek denodenně usedali řidiči, jejich úkolem bylo pouze kontrolovat automobil v případech nouze. Obě vozidla vedly na cestě pouze počítače.

Systém ovládající dodávky musel v průběhu celých 13 000 km reagovat na velmi různorodá prostředí a podmínky, proto byla takto náročná cesta pro výzkumníky ideální.

Cílem projektu bylo ukázat, že už dnes existují efektivně využitelné čisté prostředky pro pohánění vozidel, které navíc ke svému pohybu nepotřebují vlastně ani řidiče.

A sílu umělé inteligence potvrdila i cesta. Podle informací badatelů, museli řidiči do jízdy vozidel zasáhnout v průběhu celé cesty pouze při uvíznutí zácpě v Moskvě a při projíždění mýtnými stanicemi.

Posádka pouze zadala počítačům cíl dojezdu a automobily si trasu určily samy. Výzkumníci nepoužívaly mapy ani navigace. „Neznali jsme cestu, lépe řečno, nevěděli jsme, jestli nás čekají hladké silnice, jak velký bude stupeň dopravy a na jaký typ řidičů se připravit,“ řekla po dokončení cesty jedna z účastnic projektu Isabella Fredriga.

Cesta konvoje vedla přes Východní Evropu, Rusko, Kazachstán, poušť Gobi až do čínské Šanghaje.

Obě výzkumné dodávky se po cestě mohly pohybovat rychlostí maximálně 61 km/h po dobu čtyř hodin denně, zbytek dne byl vyplněn nabíjením akumulátorů. Třináct tisíc kilometrů dlouhá cesta proto trvala konvoji, který vedle dvou výzkumných dodávek zahrnoval celou řadu dalších pomocných vozů, dlouhé tři měsíce. 

Text: Redakce
Foto: http://viac.vislab.it/

Galerie