Škoda Superb Combi 2015: první jízdní dojmy

Praktičtější verze kombi jsou pro automobilky důležité a pro Škodu, která si zakládá na velkorysém přepravním prostoru, to platí dvojnásob. V loňském roce se ve střední třídě prodalo celosvětově 62 procent kombíků a samotná Škoda jich prodává ještě víc. Také proto se Superb Combi představuje jen pár týdnů po liftbacku a do prodeje se dostane hned po prázdninách. Není na co čekat.

Třetí generace Škody Superb přišla s novým designem, s vyváženějšími proporcemi a originálními čelními světly, a hned se čekalo, jak dopadne kombi. Po prvním živém setkání v Bavorsku můžeme s klidným svědomím konstatovat, že se povedlo. 

Hlavní změnou je samozřejmě objemnější záď, která se směrem k pátým dveřím svažuje a zadní převis je paradoxně dokonce o 5 mm kratší, než u liftbacku. Široká a ostře řezaná světla se zakusují do pátých dveří. Kombi působí naživo elegantně, nic nás na jeho designu neruší.

Stejně jako u liftbacku se kufr dá otevřít zamáváním nohou pod nárazníkem i tlačítkem na klíči. Vyklápí se vysoko, takže se pod něj schovají i vyšší postavy. A pokud máte nízký strop v garáži, můžete nastavit výšku, jak vysoko se páté dveře vyklopí. Vstupní otvor do kufru je široký 1130 mm a nákladová hrana je 630 mm vysoko.

Velkorysý vnitřní prostor

Základní objem zavazadlového prostoru se zvětšil z 625 na 660 litrů a po sklopení zadních sedaček vyroste dokonce na 1950 litrů (oproti 1760 litrů u liftbacku). I tady konstruktéři uvažovali prakticky, zadní opěradla se dají sklopit i páčkami rovnou ze zavazadlového prostoru. 

Sklopením sedaček nevznikne rovná plocha, opěradla mírně stoupají, deseticentimetrový schod je ale možné vyrovnat příplatkovou mezipodlahou. Na délku se vejde přes dva metry nákladu, při sklopení předního sedadla spolujezdce pak můžete převézt dokonce třímetrové (!) předměty.

Když z kufru přesedneme do kabiny, najdeme totéž, co v liftbacku. Na předních sedačkách je kombi totožné a tedy dostatečně velké, vzadu narostl prostor nad hlavou jen minimálně, což ale nevadí, protože už liftback oplýval víc než dostatečně rozměrným vnitřním prostorem. Pohodlně se za sebe posadí i dva vysocí muži, třeba náš 192 cm vysoký figurant měl dost místa nad hlavou i před koleny.

Stejně jako liftback

Jak Superb Combi jede? Stejně jako liftback, a pokud jsou v jízdě nějaké rozdíly, jsou při hmotnosti vyšší o nějakých 20 kg neznatelné (rozvor je dlouhý stejných 2841 mm). Při mezigeneračním srovnání je poznat, jak velký krok kupředu třetí Superb učinil. Jede jistě, do zatáček se pouští s lehkostí menšího auta, a když se do nich vřítíte rychle, projevuje se typickou nedotáčivostí, kterou bezpečně koriguje ESP.

Projeli jsme se dvěma slabšími motorizacemi: benzinovým 1.4 TSI a naftovým 2.0 TDI, v obou případech taktovaných na 110 kW. V přímém srovnání působí hbitějším dojmem diesel, má ale těžší předek, což je znát. Jeho chod je v Superbu kultivovaný a překvapivě tichý, při stejném výkonu působí díky vysokému krouticímu momentu svižněji a zátah začíná kolem obligátních 2000 otáček za minutu. Nejlépe se cítí mezi dvěma a čtyřmi tisíci. Reálná spotřeba se může pohybovat kolem 6 l/100 km.

Základním benzinem je 1.4 TSI, který z menší Octavie dělal docela hbité auto, na Superb ale úplně nestačí. Není vyloženě slabý, ale jeho šance pohybovat s 1700 kg těžkým autem jsou omezené, takže bychom doporučovali sáhnout po silnějším. Zato nemá úplně špatnou spotřebu, je reálné s ním jezdit i pod 7 l/100 km. Je ale znát, že tento základní motor (vedle 1.6 TDI 88 kW) má hlavní úlohu v co nejnižší ceně, spíše než aby se nějak ve velkém prodával. 

Výbava limuzíny

Škoda tradičně myslí na drobnosti a mluví o použití více než 30 „simply clever“ řešení na palubě celého auta. Najdeme zde deštník uschovaný v zásuvce u dveří spolujezdce nebo škrabku na sníh ve víku nádrže. Novinkou jsou praktické zarážky v kufru, které se připnou suchým zipem ke koberci v kufru a drží zavazadla, aby se nehýbala. Skvělým nápadem je kromě 12V zásuvky i běžná na 230V.

Zrcátka dovedou hlídat mrtvý úhel a signalizovat ho oranžovou diodou, auto dokáže i samo zaparkovat do řady. Měli jsme také možnost poprvé důkladněji otestovat moderní bezpečnostní systémy, jako adaptivní tempomat a line assist, díky němuž auto dokáže samo držet pruhy a pohybovat s volantem. To funguje i do mírných zatáček, ale je nutné, aby na silnici byly viditelné bílé pruhy. A také musíte držet ruce na volantu a v případě, že ho chcete nechat řídit samočinně, line assist se vypne.

Dálniční cruiser

Superb Combi při prvním osahání potvrdil to, co jsme od něj čekali: je to pohodlný dálniční cruiser, do kterého se vám vejde. Je to dost univerzální auto, což se bude v Česku líbit. Další dojmy dodáme na podzim, až se Superbem projedeme déle v plnohodnotném testu. 

Text: Martin Jedlička
Foto: Kryštof Novák


PARAMETRY

ŠKODA SUPERB COMBI

Základní cena 1.4 TSI: cca 620.000 Kč

Galerie