Škoda Superb Combi 2.0 TDI: obývací pokoj na kolech

TEST: Co máte doma v obývacím pokoji? Nejspíš koženou sedačku, digitální televizi a slušný audiosystém se spoustou reproduktorů a MP3 přehrávačem. Taky pár zásuvek na všechny možné elektrospotřebiče, a záclonky, aby vás neokukovali sousedi. A samozřejmě spoustu místa, abyste si mohli natáhnout nohy, je to přece obývák! Tak vidíte, a tohle všechno má na palubě dnešní testované auto: Škoda Superb Combi. 

Vydáno: 22.2.2010

Škoda se v poslední dekádě profiluje jako automobilka „s velkým kufrem“. Prostorným zavazadelníkem se chlubila první Octavie i její druhá generace, a stejně tak kombi od nich odvozená. Objemný kufr má i nový Superb, který přišel s otevíráním pátých dveří Twindoor, aby se prostor vůbec dal využít. A jinak to nemohlo být ani s novým Superbem Combi, největší Škodovkou současnosti.

Když jsme měli druhou generaci Škody Superb v redakci poprvé, napsali jsme, že vnitřním prostorem je tak trochu o třídu výš. O karoserii Combi tohle konstatování platí dvojnásob: nejenže je Superb Combi největším vozem automobilky Škoda, ale má největší kufr ve střední třídě. Je dokonce největším kombíkem z celého koncernu Volkswagen, jeho 633 litrů zavazadlového prostoru překonává i o třídu větší kombi Audi A6 Avant (565 litrů). Přitom je Superb Combi jen o 20 tisíc dražší, než jeho menší varianta.

Pohledný dlouhán

Nejprve si ale toto übercombi prohlédněme. O tom, jak bude největší Škodovka vypadat, se začalo spekulovat hned po uvedení sedanu v roce 2008, a dohady neustaly do té doby, než byl Superb Combi na podzim 2009 oficiálně představen na autosalonu ve Frankfurtu.

Už tenkrát jsme chválili designéry za výborně odvedenou práci a totéž říkáme i dnes, když jsme se Superbem Combi absolvovali týdenní redakční test. Kombi je opravdu hezké a pro někoho je dokonce výrazně atraktivnější, než sedan/liftback se svou rozporuplně tvarovanou zádí i světly.

 

Všechno podstatné o Škodě Superb si můžete přečíst v našich redakčních testech:

 

Škoda Superb 1.4 TSI: překvapení zdola

Škoda Superb 1.8 TSI: vítězné klání

Škoda Superb 3.6 FSI V6: sprintující jezevčík

Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš
Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: čtyřkolka pro všechny
Škoda Superb GreenLine: snaživec nebo pokrytec?

Překvapením může být zjištění, že rozměry Superbu Combi se oproti původní verzi nijak neměnily: vůz je dlouhý stejných 4838 milimetrů, stojí na stejném 2761 mm dlouhém rozvoru a má stejnou šířku 1817 mm. Výška narostla jen o střešní lyžiny na 1510 mm (+ 48 mm).

Profil auta zůstává věrný značce a jeho silueta připomíná Octavii Combi, výrazně skloněné zadní okno tvoří spíš elegantní vizáž, než co největší krabici na zavazadla. Nová koncová světla zachovávají „C“ design faceliftovaných Octavií. Populární LED diody bychom ale v ceníku hledali marně, Superbu zatím nebyly dopřány.

Obývák v kufru

Zavazadlový prostor Superbu Combi má základní objem 633 litrů, po sklopení zadních sedaček vyroste až na 1865 litrů. Obě hodnoty jsou dost vysoké a bez nadsázky bezkonkurenční, navíc oproti sedanu je kufr kombi rovnoměrný. Délka zavazadlového prostoru činí 1020 milimetrů, šířka v nejužším místě je 1010 mm a výška pod kryt zavazadlového prostoru měří 560 mm. Zadní sedačky se přirozeně dají sklopit (vytvoří se plocha o délce 1750 mm), jsou dělené 40:60 a za loketní opěrkou se schovává průzor na lyže.

Výrobce myslí na detaily, a stejně jako je ve dveřích sedanu ukrytý deštník, v kufru kombi se schovává vyjímatelná baterka. Pro případ potřeby je v kufru dvanáctivoltová zásuvka. V kolejničkách po stranách podlahy se pohybují dvě přepážky, novinka automobilky, díky níž je možné dno zavazadlového prostoru rozdělit na menší části. Za podběhy kol se nacházejí dva uzavíratelné boxy (ten napravo v našem případě ukrýval měnič na 6CD a tuner digitální televize). Za příplatek bychom mohli mít i tlačítko pro automatické uzavření pátých dveří.

Ale ne všechno je dokonalé. Sklopení opěradel zadních sedaček musí předcházet nepříjemné odklápění sedáků, což znamená, že na rozhraní sedadel a dna kufru vznikne několikacentimetrový schod – oba nešvary umí většina konkurence vyřešit lépe. Chcete-li rovnou plochu (která mimochodem umožní příležitostné nocování dvou průměrně velkých osob), musíte si připlatit 4.700-9.400 korun za vysouvací podlážku.

Skoro limuzína

Hodnocení prostoru pro posádku zůstává téměř stejné, jako v šesti předchozích testech: vpředu je sice hodně místa v na délku, ale do šířky jen průměrně, a pravé noze může vadit široký středový panel. Na zadních sedačkách chválíme mimořádný nadbytek prostoru, zejména v podélném směru, a díky prodloužené střeše nebudete mít problémy ani nad hlavou.

Vyhříváním zadních sedaček nám dává Superb na vědomí, že má být komfortní limuzínou (v tomto případě kombi), která si dělá ambice konkurovat i luxusní konkurenci. Bohužel na opravdové prémiové značky (obzvlášť ve vyšší střední třídě) ztrácí Superb pohodlím. Zadní sedačky nejsou polohovatelné (což bychom ve střední třídě ani nečekali!), a jejich základní poloha je trochu moc kolmá na to, abyste se nechali řidičem vozit přes půlku Evropy. Přesto si Superb drží slušný standard pohodlí, koneckonců už sedan se dostal do flotil luxusních hotelů i některých politiků (kromě starostů i si ho pořídila i méně významná ministerstva a předsedové pravicových stran).

Honba za naftou

A jak se se Superbem Combi jede? Inu, prakticky stejně, jako s menší karosářskou verzí, neboť, jak bylo řečeno, rozvor, délka ani šířka se neměnily, a hmotnost se zvýšila jen o zanedbatelných pár kilogramů. Průměrný naftový motor 2.0 TDI 103 kW / 140 koní, který jsme mimochodem otestovali právě v prvním testu Škody Superb v roce 2008, jede s autem dostatečně rychle (zrychlení 0-100 km/h za 10,2 sekund) přinejmenším pro rodinu, která si chce vyjet na dovolenou. Dynamika se ani s plně naloženým autem výrazně nesnižuje a přijatelná zůstává i spotřeba mezi 7-8 l/100 km.

V testovaném voze ještě tloukla obstarožní jednotka 2.0 TDI PD, tedy čerpadlo-tryska, což bylo z jejího projevu poměrně snadno identifikovatelné. Pokud uvažujete o Superbu s naftovým dvoulitrem, můžeme vás uklidnit: dnes už je v nabídce moderní common-rail, který staré PD nahradil (raději si ale dejte pozor na doprodeje). Nový motor nabídne znatelně lepší kulturu projevu při totožném točivém momentu 320 Nm mezi 1750-2500 ot./min a se stejným výkonem 103 kW (ten je ale dostupný o 200 otáček výš, ve 4200 ot./min). Spotřeba má být zhruba o půllitr nižší a o fous se znížily i emise CO2, navíc nový motor plní normu Euro 5. Cena je přitom stejná.

Více se o starém motoru nemá smysl rozepisovat, neboť už stejně není k dispozici. Pokud by vás motor 2.0 TDI PD v Superbu přecijen zajímal, odkážu vás na test Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš.

Ucelená řada

Škoda Superb Combi je logickým rozšířením nabídky mladoboleslavské automobilky. Nepochybně zaujme vedle původního sedanoliftbacku své místo, a jeho postavení bude zanedlouho dost silné. Není divu, rozdílů není oproti menšímu Superbu mnoho a negativa nejsou žádná (tedy kromě ceny, ale příplatek 20 tisíc je spíš symbolický), a pro některé zákazníky to bude jediný designově přijatelný Superb. S novým motorem 2.0 TDI CR 103 kW začíná přitom Superb Combi na částce 650 tisíc, a to není až tak špatné.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Škoda Superb Combi, to je auto přesně pro mě! Je velké, a jako kombi ještě větší! Je v něm opravdu hooodně místa, obzvlášť vzadu, je pohodlné, a má obrovský kufr. Jistě, výjimečně můžete pocítit, že auto by mohlo být o kapku širší, ale to jsou opravdu zanedbatelné výhrady vzhledem k velice povedenému celku.
Dávám známku 1
Jana Jana: Mně se narozdíl od mého rozbouřeného syna tenhle naftový motor líbí, protože moc nežere a ten nový, se stejným výkonem a za stejnou cenu, ale lepší, bude žrát ještě míň. Superb s tímhle motorem ani nestojí zas tak moc, pokud nechcete jednu z nejvyšších výbav Elegance a pak vám ještě neujede ruka při zaškrtávání příplatkových položek, jako se to stalo v případě toho testovaného kousku. Pak se šplhá k milionu, a to už je dost drahé.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Obecně teda kombíky moc nemusím, ale u tohohle combi bych asi byla ochotná udělat výjimku. Vypadá totiž fakt dobře! Oproti Superbu sedan působí vyrovnaněji, celistvěji a jednoznačněji, u sedanu mi vadila ta podivná záď (ačkoliv jsem si na ní později zvykla), do které se musel nějak vměstnat ten systém dvojitého otvírání zadních dveří. Kromě toho se mi líbí barva a světlý interiér, který sice není moc praktický, ale je stylovější než černo.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Já vím že Škoda Superb není žádné auto na závodění, nebo jen skotačení na silnici, já to vím. A tím spíš ne Superb kombi. Ale nedá se mu odepřít, že má slušný podvozek a dobré jízdní vlastnosti. A především daleko lepší motorizace, než 2.0 TDI PD 140 koní. Od minula, kdy jsem se s tímhle motorem projel a dal jsem mu známku 2-, jsem vyzkoušel Superb snad se všemi ostatními motory: silnějším 2.0 TDI 170 koní, 1.8 TSI, a především s šestiválcem 3.6 FSI, a provím vám: to je teda jiný kafe! Ve všech případech, i v tom naftovém. Takže tenhle motor ať si koupí máma.
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec

Konkurence v našich testech
Citroën C5 Tourer Opel Insignia Sports Tourer Toyota Avensis WG

 


PARAMETRY

Poznámka: Testovaná motorizace 2.0 TDI PD už není v prodeji, proto uvádíme ceny verze 2.0 TDI CR, která ji nahradila.

Základní cena Superb Combi 1.4 TSI: 594.900,- Kč
Cena Superb Combi 2.0 TDI CR 103 kW: 649.900,- Kč
Cena Superb Combi 2.0 TDI CR 103 kW Elegance: 795.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 159.400,- Kč
Celková cena: 955.300,- Kč

Výbava

Design Chromovaná lišta kolem bočních oken  
  Chromovaný rámeček chladiče  
  Chromový paket vnitřní  
  Interiér Felicity, dekor Noblese  
  Kola z lehké slitiny Venus 7J x 17“, pneu 225/45 R17  
  Komfortní provedení sedadel  
  Ochranné boční lišty dveří, chromované  
  Označení modelu a motorizace (na zadním víku)  
  Přístrojová deska Onyx/Onyx nebo Onyx Ivory  
  Zadní díl výfuku s ozdobnou zdvojenou koncovkou  
Bezpečnost Airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu, hlavové a kolenní řidiče (7ks)  
  Bezp. světla na výplních předních a zadních dveří  
  Bi-xenonové světlomety s funkcí AFS, výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor  
  Deaktivace airbagu spolujezdce  
  ESP včetně ABS+MSR+ASR+EDS+HBA  
  Imobilizér  
  Isofix na vnějších zadních sedadlech  
  Kontrola tlaku v pneumatikách  
  Projektorové halogenové světlomety  
  Přední mlhové světlomety s Corner funkcí  
  Přední opěrky hlavy, výškově stavitelné  
  Signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče a spolujezdce  
  Tři hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné  
  Tři tříbodové bezp. pásy vzadu (na vnějších místech s přitahovači)  
  Tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači  
Funkčnost Baterie v zavazadlovém prostoru za levým podběhem (pouze 3,6/191 kW)  
  Čtyři upínací oka v zavazadlovém prostoru  
  Difusní osvětlení interiéru, 2 čtecí lampičky vpředu a 2 vzadu  
  Držák na parkovací lístky, držák nápojů vpředu  
  Držák nápojů vpředu s lamelovým krytem, držák nápojů v loketní opěře vzadu  
  Dva sklopné háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru  
  Dvě sklopná stropní madla vpředu, dvě sklopná stropní madla vzadu s věšáčky  
  Dvě zásuvky 12V na středové konzole (vpředu a vzadu), vpředu s osvětlením  
  Dveře zavazadlového prostoru s el. otevíráním a zavíráním, aut. odjištění rola  
  Elektromechanický posilovač řízení  
  Maxi Dot  
  Nekuřácký paket  
  Odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel  
  Odkládací přihrádka na středové konzole, s osvětlením  
  Odkládací schránka Jumbo Box s osvětlením a nastavitelnou loketní opěrou mezi předními sedadly včetně informačního displeje vzadu  
  Odkládací schránka na deštník, včetně deštníku  
  Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná)  
  Odkládací schránky za zadními podběhy uzavíratelné  
  Odkládací síťka na středové konzole na straně spolujezdce  
  Osvětlení zavazadlového prostoru  
  Ozdobné prahové lišty vpředu a vzadu  
  Podlaha v zav. prostoru s integr. hliníkovými lištami a s upínacími elementy  
  Prodloužený servisní interval  
  Přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence)  
  Roletový kryt zavazadlového prostoru s mezipolohou  
  Sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola)  
  Schránka na brýle  
  Síťový program  
  Střešní nosič, eloxovaný  
  Vkládané tkané koberce  
  Vnitřní kličky dveří s osvětlením  
  Volant čtyřramenný (nastavitelný ve dvou osách)  
  Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla  
  Vyjímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru  
  Vyjímatelný vak Unibag  
  Zadní sedadlo dělené, sklopné (včetně sedáku)  
  Zadní stěrač s ostřikovačem (a pevným intervalem)  
  Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru  
Komfort Audiozdířka v loketní opěře Jumbo Box  
  Centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky)  
  Climatronic – dvouzónová klimatizace s el. regulací, s pachovým filtrem s aut. cirkulací  
  Čtyřramenný multifunkční volant pro ovl. rádia, malý kožený paket  
  El. nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce (řidiče s pamětí), bez odkládací schránky pod sedadlem spolujezdce  
  El. ovládaná a vyhřívaná vnější zp. zrcátka s pamětí, el. sklopná, s aut. stmíváním  
  El. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou  
  Light Assistant (Coming home, Leaving home, Tunnel light, Day light)  
  Rádio Bolero (2 DIN) s integrovaným CD měničem (6CD), MP3  
  Radiopříprava s 8 reproduktory pro rádia Škoda (2 DIN), 2 antény  
  Signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu  
  Tempomat  
  Tónovaná skla  
  Vnější zpětná zrcátka s aut. sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots  
  Vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním  
  Vyhřívání předních a zadních sedadel  
  Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami  
  Zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zav. prostoru

Doplňková výbava

Metalíza Aqua Blue (15.200 Kč), Interiér „GLAMOUR“ (kůže/umělá kůže), držák nápojů v zadní loketní opěře (50.400 Kč), Navigační systém s dynam. modulem „COLUMBUS“ 2-DIN, „MAXI DOT“, TV tuner (48.400 Kč), „SOUND SYSTEM“ (10 reproduktorů, digitální equalizér) (10.100 Kč), CD měnič (6CD) (12.100 Kč), Příprava pro telefon GSM II s Bluetooth, „MAXI DOT“ (3.000 Kč), 4ramenný multifunkční volant pro ovládání rádia a telefonu, malý kožený paket (1.000 Kč), Parkovací asistent, signalizace vzdál. při parkování (senzory vpředu a vzadu) a „MAXI DOT“ (14.100 Kč), Stínící rola pro boční zadní skla – mechanická (3.500 Kč), Vkládané tkané koberce „LOUNGE STEP“ (1.600 Kč)

ŠKODA SUPERB COMBI 2.0 TDI 103 kW Elegance
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 103 kW (140 koní) při 4.200/min.
Maximální točivý moment 320 Nm při 1.750 – 2.500/min.
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 208 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,2 s
Udávaná spotřeba město 6,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km
Spotřeba během testu 7,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1547 kg
Délka / výška / šířka 4838 / 1510 / 1817 mm
Rozvor 2761 mm
Zavazadelník / po sklopení 633 / 1865 litrů

 

Galerie