Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš

TEST: Škoda Superb vstupuje do druhé generace s výraznějším designem a s ještě větším prostorem pro cestující vzadu. Interiér překračuje standardy střední třídy a míří mnohem výše. Jakoby automobilka vyzývala ministry, aby svůj vozový park přehodnotili ve prospěch domácí značky. Jak se v novém Superbu bude vládním činitelům líbit jsme zjišťovali v redakčním testu.


Vydáno: 14.7.2008

Jak už bývá zvykem, design nové Škody byl do podrobna probrán ještě před tím, než první oficiální snímky opustily Mladou Boleslav. Přesto bychom se měli pozastavit nad zajímavě řešenou karosérií, které dominuje agresivní příď se světlomety protaženými do bočního profilu a opatřenými nápisem Superb.

Zboku na první pohled zaujme dlouhý rozvor, který umožnil protáhnout střechu vzad a připravit pro zadní cestující velké dveře. Vše napovídá tomu, že uvnitř bude opravdu prostor, a to nejen v interiéru. Tlustý C sloupek a mohutná záď prozrazují i bohatý zavazadelník. Ten v základu pojme 565 litrů, po sklopení dostanete celých 1670 litrů.

Reklamní tahák
Jedním z marketingových lákadel nového Superbu je unikátní otevírání kufru nazvané TwinDoor. Pokud nahmatáte tlačítko vprostřed prolisu na zádi auta, otevře se kufr jen jako u sedanu. Pokud zabrousíte mírně doprava a stisknete druhé tlačítko, rozsvítí se brzdové světlo a ozve se typický mechanický zvuk.

To znamená, že nyní můžete otevřít víko až po střechu a ze sedanu je rázem liftback. Zda se tato metoda osvědčí a automobilka ji představí třeba u dalších modelů ukáže jen čas. Podle našeho názoru ale stejně každý raději využije otevírání ala liftback. Při otevření „sedan“ se totiž těžko dosáhnete do tmavých zákoutí zavazadelníku a lovit tam diplomatku nebude právě příjemné.

Interiér těží hlavně z velkého rozvoru. Při délce vozu 4838 mm činí celých 2761 mm. To dává cestujícím vzadu pocit, že se nachází o třídu výše. Místa pro kolena je dostatek, lze si klidně dát i nohu přes nohu. Za takový prostor by se nestyděla třeba Audi A6, která má sice rozvor o kousek delší, tak dobře si s ním ale nepohrála. Méně místa je už v oblasti ramen a nad hlavou. Stísněně by si mohly připadat i lidé středního vzrůstu. Vně levých zadních dveří nechybí ani obligátní deštník, který se už objevil v první generaci.

Paluba: dřevo, hliník, plast

Vpředu už ale cestující z velkého rozvoru příliš nemají. Spolujezdec si sice v klidu natáhne nohy, řidič ale možná bude bojovat s mohutnou palubovkou. Jeho pravé noze bude vadit středový tunel. Dojem vylepšila v naší verzi elektricky nastavitelná kožená sedadla s výborným bočním vedení a ideálním poměrem mezi pevností a pohodlím.

Ztvárnění palubní desky vás opět pocitově přenese spíše do Ingolstadtu. Luxusně působí leštěné dřevěné dekory kombinované s hliníkovými prvky a převážně měkkými plasty. Nic nevrže, vše k sobě doléhá tak jak má. Otázkou je, zda se to časem nezmění, námi testovaný vůz měl najeto sotva 1500 kilometrů. První dojem ještě zlepšují dobře čitelní přístroje. Někomu by ale mohl trochu vadit nový volant s tlustým věncem, který naznačuje, že Superb bude spíše mužské auto. Proč ale pak ten hliníkový „úsměv“?

Kapitolou samou pro sebe je takřka dokonalý navigační systém Columbus, který je dostupný jako příplatková výbava za velmi rozumných 23 tisíc korun. Jeho dotyková obrazovka má vysoké rozlišení, mapa velké pokrytí a pěkné textury. Hudbu načte i z MP3 CD nebo SD paměťové karty, dobře a česky informuje o dopravní situaci a našli jsme v něm také kombinovaný příjem digitální a analogové televize. Ta funguje samozřejmě jen při stání, pokud se rozjedete, zůstane pouze zvuk. Celkově je Columbus příjemným společníkem do ranní zácpy a vřele doporučujeme si ho k vozu přikoupit.

Starší, ale nezklame

Námi testovaná Škoda Superb byla vybavena dvoulitrovým TDI, tedy v Česku velmi oblíbenou motorizací. Jednalo se ale o starší agregát PD, který se od modernějšího common railu (také v nabídce Superbu) liší hlavně trochu hrubším chodem a menším výkonem. V našem případě šlo o 103 kW dostupných při 4000 otáčkách za minutu a točivý moment 320 Nm v polohách od 1750 do 2500 otáček.

Superb se musí pochválit za příkladné odhlučnění této jednotky. Dvoulitrové koncernové TDI je známo svým hlasitějším projevem, Mladoboleslavští si s ním ale poradili na jedničku. Jistě, stále je znát, že máte pod kapotou dieslový agregát, přesto vám ale z uší nenadělá řešeto.

Jízdní dynamika je na 1512 kg vážící limuzínu dobrá. Odpovídají tomu i údaje 10,2 sekundy z nuly na stovku a maximální rychlost 205 km/h. Těžší Superb chování TDI trošku zklidnil a už se proto nemusíme tolik bát známých kopanců od nastupujícího turba. Vše je plynulejší a napomáhá tomu i automatická převodovka DSG se šesti stupni a možností řadit páčkami pod volantem.

DSG do řazení nemluví

Během naší cesty z Prahy do Karlových Varů a zpět se prokázalo, že řazení páčkami + a – je opravdu příjemné a dává řidiči pocit větší moci nad chováním vozu. Zvláště proto, že moderní DSG do řazení nemluví a zasahuje opravdu až v krajních mezích, což v minulosti měla tendenci činit mnohem dříve. Při častém předjíždění na nebezpečné silnici se rychlé podřazení o dva stupně a následné vytáčení agregátu vyplatí více než čekání na reakci na kickdown, která je i u této převodovky opožděná.

DSG není samozřejmě závodně naladěna a na přeřazení rychlostního stupně si musíte sekundu počkat, kdo ale se Superbem nehodlá závodit, tomu bude bohatě stačit. Pokud by se našel sportovec, který by chtěl tuto limuzínu protáhnout po okresních silničkách, mohlo by se mu zamlouvat řízení, které je citlivější a jeho posilovač nezasahuje tolik, jak jsme u koncernu zvyklí.

Problémem bude ale stavba Superbu, která není pro vedlejší komunikace určena. Ačkoliv je tedy podvozek dobře naladěn, mohutnost karoserie a vyšší váha budou ostřejší cestování po malých cestách trochu znepříjemňovat.

Reprezentant ve smokingu

Jenže Škoda Superb není žádný závodník a ani se jím nesnaží být. Jde o vůz, který má být takovým stěhovákem ve smokingu. Je upravený, reprezentativní a nabízí velké pohodlí, hlavně na zadních sedadlech. Pokud si ale budete chtít po týdnu stráveném na cestách za jednáním odpočinout na své chalupě, Superb vám dovolí odstěhovat hodně vašeho haraburdí s sebou.

Nová Škoda Superb je povedeným nástupcem první generace. Navíc si jí už lidé nebudou plést s Volkswagenem Passat. Tohle je zcela nové auto se svébytným designem a luxusně zařízeným interiérem, který posílá Superb za hranice střední třídy. Za své peníze dostanete prostě auto, které je o třídu výš.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Škoda Superb vážně překonává sama sebe a je ještě prostornější než v první generaci. Na zadních sedadlech se člověk cítí opravdu jako „někdo“. Navíc už odpadá nepraktičnost reprezentativních sedanů. Tleskám systímu TwinDoor. 
Dávám známku 1
Jana Jana: Ačkoliv se nafta zdražuje a motor je také trochu hlučnější než benzínové TSI, jednoznačně ho doporučuji pro jeho hospodárnost. Dokáže jezdit v kombinaci klidně i za 6,9 litru na 100 kilometrů, na venkově ještě mnohem méně. Dříve jsem se tomu divila, ale dnes už milion za české auto nepovažuji jako vyhozené peníze, i když je to stále moc.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Vzhledově je Superb opět tak trochu nevyrovnaný. Není to sice šílená kreace jako Roomster, přesto mi ale jeho poloha jaksi vadí. Tváří se jako limuzína a hned je z něj stěhovák, jen co se otevřou páté dveře. Superb je ale také německy chladný, chybí mu troch vášně.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Dvoulitrové TDI nepatří mezi mé favority, na druhou stranu mu nemůžu upřít snahu prosadit se. Nabízí asi nejlepší poměr spotřba/výkon. Dobře. Ale žádný závodník to není. DSG převodovka by se hodila přeci jen k silnějšímu agregátu. Na dálnci má ale chuť i daleko za limitem. Tak proč ne.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Elegance: 929 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  102 000 Kč

Celková cena: 1 031 900 Kč

Výbava: ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, kontrola tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, deaktivace airbagu spolujezdce, přední mlhové světlomety, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací, s pachovým filtrem s automatickou cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, s integrovanými bočními ukazateli, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, Day Light), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zavazadlového prostoru, bi-xenonové světlomety s funkcí AFS (Adaptive Frontlight System), výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor, Přední mlhové světlomety s Corner funkcí, Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), tempomat, vnější zpětná zrcátka s automatickým sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, Kola z lehké slitiny Venus 7,0J x 17″ – 4 ks, pneumatiky 225/45 R17, síťový program, stínicí rolo na zadní sklo, mechanické, volant čtyřramenný multifunkční pro ovládání rádia (nastavitelný ve dvou osách), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, rádio Bolero – 2 DIN s integ. CD měničem (6 CD), MP3, signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, vyhřívání předních a zadních sedadel.

Doplňková výbava: Parkovací asistent (+ 14 000 Kč), navigační systém Columbus (+ 23 000 Kč), metalický lak (+ 15 000 Kč), interiér černá kůže Glamour ( 50 000 Kč).

ŠKODA SUPERB 2.0 TDI PD Elegance
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 103 kW při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm při 1750-2500 ot/min
Převodovka 6rychlostní DSG
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,2 s
Udávaná spotřeba město 8,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km
Spotřeba během testu 6,9 l/100 km
Provozní hmotnost 1512 kg
Délka / výška / šířka 4838 mm / 1462 mm / 1817 mm
Rozvor 2761 mm
Zavazadelník / po sklopení 565 l / 1670 l

Galerie