Škoda Roomster Scout 1.4 TDI: městský zálesák

Škoda Roomster ScoutTEST: Roomster je vedle Fabie, Octavie a Superbu čtvrtou a zároveň nejnovější modelovou řadou českoněmecké automobilky. Popravdě řečeno jde spíš jen o (od B sloupku po koncové světlomety) prostornější Fabii, ale budiž, tvařme se, že je to jiný model, a pusťme se do jeho otestování. K tomu nám poslouží nová výbavová varianta Scout se slabším koncernovým agregátem se slavnými třemi písmenky v označení: 1.4 TDI.


Vydáno: 25.2.2008 

Vzhled Roomsteru každý už dobře zná. Uprostřed useknutá Fabie a naroubovaná záď užitného vozu se vám líbit může i nemusí, ale v každém případě nelze designérům upřít originalitu a odvahu. Nicméně není třeba design příliš popisovat, neboť už dnes Roomsterů na našich silnicích jezdí tisíce.

Scout se vizuálně (a vlastně i celkově) liší jen výrazným oplastováním kolem celého auta. Na rozdíl od Octavie, která kromě optických změn (a i těch je víc) nabízí i například náhon všech kol, je Roomster Scout vlastně jen alternativa mírně upravené varianty výbavy. Rozhodně nečekejte žádnou pre-verzi modelu Yeti.

Vnitřně nejednotný

S Fabií má vůz i totožný interiér, který se opět liší až u druhé řady sedadel. Výtky tedy budou stejné, jako v mém nedávném testu Fabie Combi: nijak štědrý prostor pro řidiče a spolujezdce, málo odkládacích míst, menší boční skla. Konkrétně malá skla by mohla do interiéru vpouštět nemnoho světla, to ale značnou měrou eliminuje velké střešní okno, rozprostírající se po téměř celém prostoru střechy. Pokud vás ale přebytek slunce bude obtěžovat, pozor na to, že se dá zatáhnout jen průhlednou záclonkou, úplně se ho tedy nezbavíte.

B sloupkem mezi první a druhou řadou sedadel ale podobnost interiéru končí a nastává radikální změna. Zadní sedadla jsou pohodlná, široce posunovatelná a místa pro nohy mají pasažéři habaděj. Jsou dělená na tři jednotlivé části, takže manipulovat jde s každou zvlášť, navíc ta prostřední může vytvořit opěrný a nápojový stolek.

Spolujezdci mají dobrý výhled z rozměrných zadních oken, která kvůli svým rozměrům ani nejdou zatáhnout úplně celá do útrob dveří a velikostí vzdáleně připomínají nedosažitelnou metu obrovských oken velkého MPV VW Sharan.

Podstatnou vlastností je provázanost s nákladovým prostorem. Sedadla se dají sklopit do devadesátistupňového úhlu, aby uvolnily místo pro krychlovitý náklad. Vyjmout bez použití šroubováku sice nejdou, ale lze je sklopit dopředu tak, že se vytvoří v zavazadlovém prostoru rovná plocha, do které snadno naložíte třeba pračku. Bohužel si na ní ale neustelete, na to byste potřebovali alespoň metr a tři čtvrtě. Celkový objem zavazadlového prostoru je 450 litrů, při sklopených sedačkách až 1780 litrů.

Malinký traktůrek

S motorem 1,4 TDI jsem se setkal poprvé v Roomsteru Scout. Když jsem se ocitl za volantem a nastartoval, vyděsil mě – mírně řečeno – jeho projev. Zvuk traktoru, nekultivovaný chod klepající s řadící pákou a vibrace přenášené na celé auto ve mně vzbuzovaly pocit, že jde o tříválec. Nižší výkon 59 kW silného motoru, určeného spíš pro klidnou jízdu, už bylo to nejmenší. Zvykl jsem si, ale dokážu pochopit, že někdo by to prostě nepřekousl.

Zklamala mě i spotřeba. Osobně jsem se pohyboval konkrétně na hodnotách 6,6 litrů na sto kilometrů mimo město, na 6,9 vystoupala dlouhodobá spotřeba při jízdě Prahou. Údaj 6,5 – 7 litrů na sto není sice závratně vysoký, ale od slabé čtrnáctistovky bych čekal méně. Motor má všechny v předchozím odstavci popisované vlastnosti, a navíc nedokáže jet laciněji, než výrazně starší motory.

Zašlá sláva TDI

Nerozumím tomu, proč Volkswagen dřív dokázal dělat motory výkonné a zároveň mimořádně úsporné, a dnes svých někdejších úspěchů zdaleka nedosahuje. Proč deset let starý 1,9 TDI dokáže jezdit pod pět litrů na sto kilometrů? Jak to, že stejně úsporně dokáže jezdit i její předchůdce, dvacet let starý 1,6 D? A proč 1,4 TDI nic takového nesplňuje? Odpověď bude zřejmě ležet v normě Euro IV. Stejně tak se můžeme bavit i o silnějších motorech koncernu. Ale kdyby byla snaha, šlo by to. Důkazem, že i dnešní vznětový agregát dokáže být úsporný, je třeba motor 1,6 HDi od koncernu PSA.

Alespoň dojezd Roomsteru je rozumný, kolem osmi set kilometrů, za což vděčí hlavně relativně velké nádrži o objemu 55 litrů. Pomůckou řidiči s dojezdem – kromě palubního počítače – může být i budík signalizující stav paliva v nádrži, který je rozdělen na osm dílků, takže každý, patrně kouzlem nechtěného, symbolizuje docela přesně sto kilometrů.

Podvozek není stejný jako u Fabie, zaručuje lepší jízdní vlastnosti, ale těch jsem se slabým 1,4 TDI stejně příliš neužil.

Pomalu k chatičce

I přes hojné nelichotivé řádky musím konstatovat, že po celou dobu testování se mi v Roomsteru Scout jezdilo příjemně. Stejně jako v případě sestřičky Fabie ani s Roomsterem nebudou uživatelé závodit, proto nemám výtku ani k motorizaci. Jen je mi líto té spotřeby v poměru k výkonu a hlavně ceně.

Jakkoli může být nálepka „Scout“ chápána (či prezentována) jako terénní úprava, k takovému má daleko. Scouta si nekoupí člověk, který bude často jezdit do terénu. Na to by musel mít vyšší světlou výšku, náhon na všechna kola a bůhvíco ještě. Snad chatař, přijíždějící často po prašné cestě k dřevěnému domečku, nebude chtít riskovat, že mu poletující kamínky pomačkají blatníky. Ten si ho s klidným srdcem pořídí.

Vždy, když jsem psal o Fabii, zdůrazňoval jsem, že je to sice kvalitní, ale malé auto do města nebo na nákupy a ne pro rodinu. Vzhledem k velké podobnosti nemohu o Roomsteru říct nic jiného, přestože se zdá větší. Je, ale až od druhé řady sedadel, a ne zase o tolik. Takže snad odrostlejší děti se povezou ve větším pohodlí, ale pořád nejde o rodinné auto.

Na nákupní tašku už má dost velký kufr, takže dobře poslouží snad živnostníkovi, který vozí menší předměty a potřebuje často jakýsi menší užitný prostor. Ideální modelový podnikatel jezdící s Roomsterem prodává třeba tužky. Nebo jednu pračku denně.

Výsledná známka: 2 –

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín  Antonín: Zavazadlový prostor nabízí dost místa pro běžnou potřebu, dá se navíc velmi rozumně rozšířit sklopením zadních sedaček. Vepředu je to trochu horší na kolena, ale vzhledem k množství míst vzadu se alespoň nemusím uskromňovat co do délky posunutí sedačky. Pro spolujezdce na zadních sedadlech je jízda potěšení, dovedu si Roomstera představit jako taxíka. I když na delší trase by se tam asi tři dospělí pohodlně necítili. Ale pro čtyřčlennou rodinu ideální. Uděluji známku 1 
Jana  Jana: Spotřeba sedm litrů po městě není nijak úžasná a rozhodně se nevyplatí si za motor připlácet kvůli ní. Ostatně cena celého vozu blížící se nebezpečně k půl milionu korun se mi zdá už příliš, paket Scout není zas tak odlišný. Za podobné peníze by se už dalo uvažovat o Octavii. Bezpečnostní výbava patří k dnešnímu dobrému standardu. Dávám známku 2-
Nikola  Nikola: Roomster rozděluje lidi na dvě skupiny: tu, která ho miluje, a tu, která ho nenávidí. Osobně nemám problém s jakoby rozřízlou a naroubovanou karosérií, ale ačkoli mořsky modrá metalíza autu sluší, Scout se mi nelíbí kvůli oplastování nárazníku, blatníků i dveří. To je ale malá vada na kráse jinak zajímavého auta, a chválím škodovku za odvahu jít na trh s něčím tak neotřelým. Uděluji známku 1- 
Tomáš  Tomáš: Závodění s Roomsterem nepřipadá v úvahu. Rozhodně ne s tímto slabým a rozklepaným TDI. Jízdní vlastnosti asi má trochu lepší než Fábie, ale pořád to není ono. Je to moc usedlé a málo odvázané auto. Zachránil by ho alespoň nějaký terénní potenciál, ale ten mu plast nedodá. Pole bych si se Scoutem bez náhonu na všechny čtyři kola přejet netroufl. Uděluji známku 3- 
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

PARAMETRY

Základní cena ve výbavě Scout: 494 900 Kč

Výbava: Kola z lehké slitiny Arktos 6,5J x 16″, Paket Scout (modifikované nárazníky + plastové nástavce nárazníků, lemy blatníků, prahů a spodní části dveří), Pneumatiky 205/45 R16, Interiér Scout Night, Přístrojová deska Onyx-Onyx nebo Onyx-Stříbrnošedá, ABS + MSR + Dual Rate, Airbagy řidiče a spolujezdce, Boční airbagy vpředu, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, El. ovládání oken vpředu, ESP včetně ABS + MSR + ASR + Dual Rate (pouze vozy s AP), Halogenové projektorové světlomety, Klimatizace s poloaut. regulací + kombifiltr, Multifunkční ukazatel, Posilovač řízení, Přední mlhové světlomety s „Corner“ designem, Příprava pro uchycení 2 dětských sedaček se systémem, Isofix (na krajních zadních sedadlech), Radiopříprava (4 reproduktory + anténa), Sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné Střešní nosič, SunSet – skla od B sloupku s vyšším stupněm zatmavení, Světla pro denní svícení s deaktivací, TPM – kontrola tlaku v pneumatikách (pouze vozy s AP), Ukazatel vnější teploty, Vkládané koberce s logem Scout, Volant čtyřramenný, stavitelný ve dvou osách, Zadní sedadla samostatná (3 ks) – VarioFlex, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru.

Provozní hmotnost: 1250 kg
Délka: 4216 mm
Šířka: 1696 mm
Výška: 1657 mm
Rozvor: 2617 mm
Objem zavazadelníku: 450 litrů / 1 780 litrů

ŠKODA ROOMSTER SCOUT 1.4 TDI

Obsah: 1422 ccm
Maximální výkon: 59 kW (4000 ot./min.)
Točivý moment: 195 Nm (2200 ot./min)
Převodovka: 5tirychlostní manuální
Maximální rychlost: 163 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,7 s
Udávaná spotřeba: 6,1/ 4,5/ 5,1l/100 km
Spotřeba během testu: 6,9 l/100 km
Objem nádrže: 55 l   

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

Galerie