Škoda Octavia RS 2.0 TSI: pirátská jízda

TEST: Je Octavia RS vhodným náčiním pro piráta silnic? To jsem se rozhodl vyzkoušet v její silnější benzinové podobě. Na první pohled to vypadá slibně: dvě stě koní výkonu, lineární zátah odspoda až nahoru, dobrý podvozek a zrychlení z nuly na stovku jen lehce přes sedm sekund. Přitom svezete celou pirátskou rodinu a obrovský kufr plný pokut. Co víc si může takový pirát silnic přát?


Vydáno: 29.1.2010

V pirátských kruzích panuje shoda na jednom: abyste mohli být piráty silnic (a tudíž čas od času ujíždět příslušníkům Policie ČR), potřebujete dostatečně silný stroj, s výkonem, řekněme, nejméně 200 koní.

Octavia RS TSI, kterou jsme už před rokem důkladně otestovali, tenhle parametr splňuje o fous. „Nejsportovnější“ Škodovka má totiž sílu rovných dvou stovek koní („nejsilnějším“ vozem automobilky už není od té doby, co přišel na trh šestiválcový Superb 3.6 FSI). Přitom zrychlí z nuly na stovku (s šestistupňovým automatem DSG) za 7,2 sekundy, což sice nestačí na policejní supersporty značky Passat R36, ale při schopnostech Policie ČR při honičkách by to snad ani nemuselo vadit.

Zásada první: krytí

S obyčejnou Octavií budete na českých silnicích zcela nenápadní, ovšem v úpravě RS zas až tak do davu nezapadnete. Nové eReSo dostalo LED světla pro denní svícení, kola Neptune o velikosti 18″ a výraznější logo RS. Tradiční lakování Race Blue se od minula lehce proměnilo a jeho nynější hlubší barevný tón vypadá skvěle. Také má o dvacet kilo nižší hmotnost (v případě nafty jen o 15 kg), než předchozí RS.

Bohužel je ale pravda, že za Octavií RS se běžní čeští smrtelníci otáčejí stejně často, jako za nějakým italským sporťákem, a to není pro pirátské auto zrovna nejvhodnější. V prvním bodě tak RS musím pirátům nedoporučit.

Zásada druhá: pohodlí

Aby se pirát silnic cítil jako v bavlnce a mohl se tudíž nerušeně oddávat hrátkám typu „dvě stě v městě“, musí jeho koráb splňovat určitý standard pohodlí. Zde se Octavii RS daří. Polokožené sedačky s čalouněním Onyx jsou snad ještě luxusnější, než jejich kožená alternativa, a spolehlivě mne držely i v ostrých zatáčkách. Pro někoho by mohla být problémem jejich malá šířka, ale piráti silnic jsou štíhlí a krásní jinoši, takže zde problém nehledejme.

Když si připlatíte za pár drobností, jako je povedená navigace Columbus, výborně hrající soundsystém a podobně, cena sice poroste, ale dostanete se na úroveň skvěle vybaveného auta. Raději ale všechny tyhle vychytávky nezapínejte, při rychlé jízdě by vás jen rozptylovaly. A Octavia RS slibuje, že tohle rychlá jízda bude. Třeba i díky rychlému šestistupňovému automatu DSG, který na sportovní režim sází stupně inteligentně a bleskurychle (k dispozici jsou i pádla pod volantem).

Jen pozor na akustické pohodlí. Kolem rychlosti 200 km/h je totiž aerodynamickým hlukem znatelně přehlušen kravál od motoru a kol, takže pro pohodlnou dlouhodobější cestovní rychlost doporučujeme spíš sto osmdesátku. A to je na pořádného piráta málo, takže v tomto ohledu se pro piráta Octavia RS příliš nehodí.

Zásada třetí: rychlost

Je Octavia lepší na dálnici, nebo na okresce? Složitou otázku si musí zodpovědět každý sám, ale dobrou zprávou je, že ani v jednom případě nemůže být řeč o nepoužitelnosti. Na dálnici je Octavia stabilní a rychlá, bereme-li ohled na obyčejné řidiče, překračující limity jen nárazově. Na okresce i přes hmotnost 1395 kg ohromuje překvapivou manévrovací schopností a čilostí, neboť právě v nízkých rychlostech (tzn. pod 120 km/h) nabízí mohutný zátah. Proto překvapivě odpovídáme: nejlepší je okreska a město.

Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 200 koní a 280 Nm točivého momentu zrychlí na stovku za 7,2 sekundy. Nástup výkonu je přísně lineární a výkon je překvapivě k dispozici od nejnižších otáček až po omezovač v 6800 ot./min. Přitom po celé šířce otáčkoměru nelze nalézt jeho propad.

Ale odsud posud. Aby totiž pirát poznal limity přeplňovaného čtyřválce, nemusel by vlastně ani vyjet na dálnici. Do cestovní okreskové sto šedesátky Octavia RS ochotně reaguje na plyn a nezlomně zrychluje, jakmile se budete chtít projet trochu rychleji, Octavia začne ztrácet dech a na 210 km/h se v podstatě zastaví. Maximální tachometrové rychlosti, kterou se nám podařilo dosáhnout, bylo 230 km/h, a to jen díky cheatování v podobě táhlého kopce dolů. Na dálnici rychlost věru nízká a na unikání před Passaty R36 tím spíš. Takže bohužel, Octavia RS se v tomto bodě pro piráty příliš nehodí.

Zásada čtvrtá: obratnost

Jistou determinaci představuje náhon na přední kola. To, co je u běžného auta pochopitelnou věcí, degraduje Octavii RS na úroveň obyčejného rychlého liftbacku. Pokud jsme z pochopitelných důvodů nemohli mít náhon na zadek, raději bychom viděli eReSo jako čtyřkolku (pohon 4×4 Škoda umí). To by přispělo k dokonalé trakci a možná by Octavia RS potom snesla i silnější verze tohoto motoru, který žene i Golfa GTI nebo Audi S3. V tomto bodě tak bohužel opět konstatuji, že pro piráty by se našlo vhodnější nářadí.

To ale neznamená, že by Octavia RS měla špatné jízdní vlastnosti. Naopak, podvozek je dotažen téměř do dokonalosti. Znatelně tvrdé naladění možná může představovat mírnou ztrátu komfortu ve městě (na sériových osmnáctkách Neptune to docela drncá), ale u tohoto modelu snad nikdo nečeká, že vás poveze jako v bavlnce (rázy od kol paradoxně pocítí víc cestující na zadních sedačkách, než vpředu). Tvrdý a snížený podvozek ovšem drží auto do posledního dechu na silnici a nezalekne se ani s vyloženě drsného zacházení.

Zásada pátá: ekonomika provozu

Ani ten nejbohatší pirát nemá radost, když musí každou chvíli tankovat plnou nádrž. To se bohužel v Octavii RS bude dít úměrně často tomu, jak rychle s ní budete jezdit. Aby vám zbyly nějaké peníze na pokuty, chce to dupat na plyn s opatrností (pak se dá jezdit i za 9 l/100 km), ale to se zase neslučuje s pirátským stylem života. Což je trochu začarovaný kolotoč.

Průměrná spotřeba se při opravdovém řádění přehoupne přes dvacet litrů, my jsme se konkrétně dostali nejvíce na 22 l/100 km. Na první plnou nádrž, do níž se vejde slušných 55 litrů, jsem s RS ujel sotva tři sta kilometrů (a ujel bych ještě méně, kdybych se první stovku nekrotil). Potom už bylo nutné tankovat. A tankovat. A tankovat.

Za míň při podobných rychlostech jezdí třeba Insignia OPC a dokonce i Nissan 370Z, s nimiž se nemůže Octavia RS co do rychlostních možností měřit (ovšem ani cenou, přirozeně). Proto i tentokrát musím dát palec dolů a auto pro piráta jít hledat někam jinam.

Výsledek: pro piráty ne, pro ostatní ano

Bohužel je to tak, důkladným testem jsem došel k názoru, že pro zkušeného silničního piráta se Octavia RS vlastně vůbec nehodí. Opravdoví piráti ať radši ještě pár týdnů šetří a pak si za dvojnásobnou cenu koupí BMW M3 nebo Lexus IS F. V nich se jim bude jezdit lépe.

Ale všechny ostatní zákazníky, kteří nemají ambici dosahovat denně na nejvyšší fyzikálně možnou rychlost, je tohle auto dobrá volba. Je dostatečně velké a prostorné, nabízí pohodlný a kvalitní interiér a navíc má docela silný motor s příjemným jízdním projevem. Přitom nestojí zas až tak moc peněz: začíná na částce jen lehce přes 700 tisíc.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Octavia RS není auto pro mě. Možná naftová Octavia RS, o té by se ještě dalo uvažovat, ale rozhodně ne tahle benzinová. Přitom mi věřte, že samotná Octavia se mi moc líbí, je v ní dost místa a hlavně má monstrózní kufr, je pohodlná, interiér už v Mladé Boleslavi dělají stejně kvalitní jako Němci, a v dražších verzích působí dost luxusně. Ale ta cena, to je to, oč tu kráčí. Za tři čtvrtě milionu bych pořídil zfleku naftového Superba v kombíku, a to je panečku jiný kafe.
Dávám známku 3
Jana

Jana: Ne, ne, ne! To auto je zbytečně drahé a předymenzované. Rychlost přes 200 km/h — kdo to potřebuje?! Naftové RS má stejně luxusní výbavu a i když je o trochu dražší, kompenzuje to daleko nižší spotřebou. Takže když už Octavii RS, tak naftovou. Ale nejlépe takto: když už Octavii, tak nějakou základní verzi, která stojí něco málo přes 320 tisíc.
Dávám známku 4

Nikola

Nikola: Škoda Octavia se po faceliftu proměnila docela viditelně, a i když jsem z něj byla zprvu rozpačitá, postupně se mi začal nový předek líbit. Je také jasné, že Octavia RS je hezčí než „obyčejná“ Octávka. Nová modrá metalíza (která má jen o píď jiný odstín než ta předchozí) je ještě lepší. A interiér je jednoduše vynikající, působí luxusně. A jak jsem říkala minule: česká záliba v tomto modelu z něj také dělá babolap (ale asi spíš chlapolap), protože lidé se po něm docela ohlížejí, dokonce víc, než po kdejakém opravdu hezkém autě. Ale přes to všechno je to pořád „jen“ Octavia, docela obyčejná a nezajímavá s velkým kufrem.
Dávám známku 2-

Tomáš Tomáš: I já musím mluvit stejně jako minule. Octavia RS je pro mě jenom tenhle benzinový model. A i když motor by mohl být ještě trochu rychlejší (jak ukazují ostatní koncernové rychlé modely), je dost povedený. Líbí se mi konstantní zátah přes celý otáčkoměr a zvuk motoru, který je (obzvlášť v nejvyšších otáčkách) na čtyřválec dost dobrý. Dobré jsou i jízdní vlastnosti tvrdšího podvozku. Ale i když je automat DSG docela dobrý, příště bych si to auto rád vyzkoušel s manuálem.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec

Konkurence v našich testech



Volkswagen Golf GTI
Mazda 3 MPS
Citroën C4 by Loeb

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení RS 2.0 TSI: 710.900,- Kč

Cena v provedení RS 2.0 TSI DSG: 771.900,- Kč

Celková cena: 771.900,- Kč

Výbava

Design

Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek   Dvojitá sportovní koncovka výfuku z ušlechtilé oceli   Interiér RS Onyx   Kola z lehké slitiny Zenith 7J x 17″, pneumatiky 225/45 R17   Kombi přístroj a interiér v RS provedení   Kryty pedálů z ušlechtilé oceli   Logo RS na přední masce a na pátých dveřích   Ochranné boční lišty dveří, lakované v barvě vozu   Ozdobné dekorační interiérové lišty RS design   Ozdobné prahové lišty vpředu (s alu-efektem a RS emblémem)   Přední nárazník s integrovaným spoilerem se sportovním designem   Přístrojová deska Onyx-Onyx   RS – zadní spoiler na zadních vyklopných dveří   Sportovní sedadla vpředu   Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu  
Bezpečnost

3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné   3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu   Airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu a hlavové   Bezpečnostní světla na výplních předních dveří   Deaktivace airbagu spolujezdce   Dvoutónová houkačka   ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR   Imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem   Kontrola tlaku v pneumatikách   Kotoučové brzdy vzadu   LED světla pro denní svícení   LIGHT ASSISTANT (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light), vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním, dešťový senzor   Přední mlhové světlomety   Přední opěrky hlavy WOKS   Přerušení přívodu paliva při nárazu   Příprava pro uchycení 2 dětských sedaček s bezpečnostním systémem „ISOFIX“ na zadních sedadlech   Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče   Tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači bezpečnostních pasů   Xenonové světlomety s AFS II s dynamickou regulací sklonu   Zapnutí výstražných světel při nárazu   Zapnutí výstražných světel při panickém brzdění  
Funkčnost

2 čtecí lampičky (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu   2 háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru   Držák 1 l lahví ve schránkách předních dveřích   Držák na parkovací lístky   Dvojitý víceúčelový držák nápojů ve středové konzole uprostřed   El. přídavné topení pro dieselové motory   JUMBO BOX – loketní opěra vpředu, popelník vpředu, audiozdířka   MAXI DOT   Obložení nákladové hrany   Odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel   Odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce   Odkládací schránka před spolujezdcem (osvětlená, chlazená)   Odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed, uzavíratelná   Osvětlení (2 lampičky) a upínací oka v zavazadlovém prostoru   Sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola)   Servořízení (elektromechanický posilovač řízení)   Schránka na brýle   Schránka u řidiče (vlevo pod volantem)   Síťový program   Vkládané tkané koberce s designem RS   Vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla   Zadní odkládací plato   Zadní sedadlo dělené, sklopné s loketní opěrou s odkládacím prostorem uvnitř   Zvuková signalizace nevypnutých světel  
Komfort

Centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky)   CLIMATRONIC – dvouzónová klimatizace s el. regulací včetně pachového filtru s aut. cirkulací   El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka   El. ovládání oken vpředu a vzadu   Malý kožený paket (volant, hlavice řadící páky, madlo ruční brzdy)   Přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence)   Rádio SWING 2 DIN s CD, MP3   Radiopříprava (8 repro vpředu, sklopná neodnímatelná anténa)   Sportovní podvozek   Tónovaná skla   Volant tříramenný sportovní RS v kůži (s DSG multifunkční s ovládáním rádia a DSG)   Vyhřívání předních sedadel   Výsuvné integrované ostřikovače světlometů   Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami

Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 147 kW (200 k) / 5100 – 6000 rpm
Maximální točivý moment 280 Nm / 1800 – 5000 rpm
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 238 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,2 s
Udávaná spotřeba město 10,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město 6,2 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 7,7 l / 100 km
Spotřeba během testu 10,0 l / 100 km
Provozní hmotnost 1395 kg
Délka / výška / šířka 4578 mm / 1447 mm / 1769 mm
Rozvor 2578 mm
Zavazadelník / po sklopení 560 l / 1420 l

 

Galerie