TEST: Škoda Octavia RS je ve své naftové verzi 2.0 TDI univerzálním dopravním prostředkem pro rodinu i pro zábavu. V jednom balení nabízí rychlost i praktičnost a je celkem jedno, jestli si zaslouží sportovní označení RS. Nedlouho potom, co jsme se s ní projeli, se nám dostala její faceliftovaná verze. Klíčová otázka zní: liší se vůbec nějak nová Octavia RS TDI od té předchozí?
Vydáno: 16.10.2009
Škoda Octavia RS se octla v naší redakční garáži už dvakrát, a to v naftové i benzinové verzi. V případě Octavie RS TDI šlo o skoro stejný automobil, který se v tomto testu liší jen faceliftem. Proto protentokrát budu stručnější než obvykle, ale ani tak se nevyhnu tomu, že budu opakovat už vyřčené.
Nová a přeci stejná
Co je tedy u „nové“ Octavie nového? Jak jsme už psali v testu „standardní“ faceliftované Octavie 1.4 TSI, přídi auta nyní dominují nové světlomety, které teď zasahují dále do přední kapoty. Po vzoru Superbu jsou do nich zakomponovány nápisy Octavia. Nový je také nárazník a jiné tvarování dostal otvor sání vzduchu.
V případě sportovní verze RS se odehrálo ještě několik dalších úprav. Byla mírně snížena hmotnost, a to u naftové verze o 15 kilogramů (u benzinové verze je rozdíl 20 kg). Pro denní svícení slouží od nynějška LED světla. Vnějšímu vzhledu prospěla nová kola Neptune o velikosti 18″ (o palec větší, než doposud) a výraznější logo RS. Pokud jde o barvu, nedostali jsme příležitost prohlédnout si nový šedý lak Anthracite, neboť jsme dostali Octavii RS s typickou Race metalízou, kterou jsme už viděli dvakrát.
Podle tohoto výčtu to nevypadá na nějaké zásadní změny. Dá se tedy konstatovat, že až na změněná světla je to tatáž Octavia, jakou známe už pár let? Ano, je. Se vším dobrým i špatným.
Velká jako vždycky
Opakovat jak je na tom notoricky známá Octavia s prostorem by bylo v prostředí českých luhů nošením dříví do lesa. Octavia RS je na tom úplně stejně, jako kterákoli Oktávka za 330 tisíc. Místa je dost pro všechny čtyři cestující (nepočítáme páté rezervní místo vzadu uprostřed), odkládací prostory také stačí a samozřejmě nechybí praktický kufr s objemem 560 litrů (a až 1420 litrů po sklopení sedaček).
Tvar sportovních sedadel vpředu je vynikající a široké boční vedení podrží tělo i při ostřejší jízdě. Výborně se drží kožený sportovní volant, mimochodem nový oproti tomu, který jsme drželi v rukou před rokem (ale dodával se už před faceliftem). Interiér protentokrát působil ještě luxusněji díky příplatkovému koženému čalounění (navíc 60 tisíc korun). Co do kvality materiálů a zpracování se interiér Octavie (a obzvlášť v této vysoké verzi) může směle měřit s prémiovou německou konkurencí.
Osvědčená technika
Naftové eReSo je na tom s výkonem úplně stejně jako před rokem, kdy jsme otestovali jeho předfaceliftovou verzi. Naftový motor, uložený v předu napříč, má objem 1968 ccm a jeho maximální výkon dosahuje hodnoty 170 koní (125 kW) při 4200 ot./min., zatímco točivý moment 350 Nm dostaneme v rozmezí od 1750 do 2500 ot./min.
Jen pro pořádek připomeňme, že oproti minulým generacím motorů TDI s technologií PD neboli čerpadlo-tryska jde v tomto případě o naftový common-rail, konkrétně common-rail třetí generace, který používá piezo-vstřikovače jimiž je palivo rozprašováno pod tlakem 1800 barů. Oproti dřívějším motorům PD je jiné i turbodmychadlo, písty a pohon rozvodového řemene.
Silná a sebejistá
Víc než technické řeči nás ale zajímá jízda, která je i se slabší z obou Octavií RS dosti hbitá. Dvoulitrový naftový motor nemá sice příliš velký rozsah využitelných otáček, ale i přesto a přes vyšší hmotnost kolem 1500 kilogramů pohybuje s autem přesvědčivě. Zrychlení z nuly na 100 km/h odbude za 8,3 sekundy (o desetinku lepší výsledek než minule může být dán nižší hmotností) a zrychlí až na maximálních 224 km/h. A to všechno při fantastické spotřebě kolem šesti až sedmi litrů na sto kilometrů.
Zásluhu na těchto výsledcích má šestistupňový automat DSG, který oproti minulým generacím automatických převodovek nabízí pohotové a inteligentní reakce. Jedinou výtku máme k jeho znatelné prodlevě při prudkém dupnutí na plynový pedál. To se ale výrazně eliminuje v sportovním režimu, kdy řadí bleskurychle a až v červených číslech. A pokud by vám ani to nestačilo, můžete řadit sami pádly pod volantem.
Přitom vůz nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti, které dovolí pohodlnou jízdu městem, bezpečný dálniční sprint i kličkování po okreskách. Podvozek je zkrátka univerzální jako celé auto.
Ohraná písnička
Přesto, že by se dalo polemizovat, nakolik je Octavia RS TDI sportovním automobilem, je neoddiskutovatelné, že jde o výborné auto se silným i úsporným motorem, dobrými jízdními vlastnostmi a vysokou užitnou hodnotou.
Největším problémem Octavie RS je tradičně její vysoká cena. Na naftovou verzi si připravte nejméně 730 tisíc korun, a pokud budete chtít, aby za vás řadil výborný automat DSG, bude vás to stát 790 tisíc korun.
To nám za vůz nižší střední třídy (byť ve slušné výbavě) připadá až moc, a to i přesto, že se oproti stavu před rokem cena snížila o nějakých 40 tisíc. Jestliže si ještě naporoučíte nějakou tu výbavu navíc a pořídíte si třeba osmnáctipalcová kola Neptune, navigaci Columbus nebo interiér v kůži, jako tomu bylo u testovaného modelu, naroste cena o další desítky tisíc, v našem případě na 881.135 korun.
Za takové peníze se už dá poohlédnout o třídu výš (a to nejen v nabídce automobilky Škoda), kde dostanete stejně dobré nebo lepší jízdní vlastnosti, výbavu i naftový motor. A i když tam nebude nálepka RS, odhadujeme, že většině zákazníků to nebude vadit.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Jako skoro vždycky Škoda potvrdila, že vyrábí kvalitní auta. V tomhle konkrétním případě to navíc podrthla luxusní výbavou, interiérem v kůži a tak podobně, a musím říct, že na předních sedačkách se sedí opravdu pohodlně. Co dodat, je to skvělé rychlé auto a i ten kufr je jako vždycky obrovský, ale to není žádná velká novinka. Jenom ta cena je dost vysoká. Dávám známku 1 |
|
Jana: Souhlasím s manželem především v jeho poslední větě: ta cena je opravdu HODNĚ vysoká. Proč si kupovat Octavii, když za stejné peníze můžeme mít Superba? Nebo nějaké jiné výborné auto s přehnaně bohatou výbavou a naftovým motorem? A přitom bezpečnější (větší)? A ještě něco si přisadím: na co je nízká spotřeba šest, sedm litrů, když se za ten naftový motor (v tomhle případě s šíleně drahým automatem) tak hodně připlácí? Otázky zůstávají bez odpovědi a výsledkem je známka taková, jakou dávám. Dávám známku 4 |
|
Nikola: Octavie RS je určitě hezčí než „obyčejná“ Octávka a i tahle modrá metalíza jí sluší. Interiér je v tomhle velmi drahém případě také vynikající, skvělé materiály působí opravdu luxusně. Česká záliba v tomto modelu z něj také dělá babolap (ale asi spíš chlapolap), protože lidé se po něm docela ohlížejí, dokonce víc, než po kdejakém opravdu hezkém autě. Ale přes to všechno je to pořád „jen“ Octavia, docela obyčejná a nezajímavá s velkým kufrem. Takže žádné nadšení…
|
|
Tomáš: Já se musím opakovat. Zvenčí vypadá dravě, uvnitř je luxusní a na silnici se chová jako sporťák. I když by se taky dalo říct „chová se jako rodinný liftback se silným naftovým motorem“, protože to tak zkrátka je a 170 naftových koní samo o sobě sporťák nědělá. Ale tady nejde jenom o slušný výkon, ale také o dobrý podvozek, rychlou převodovku a.. ten výkon je vlastně hodně slušný. Takže: 2.0 TFSI se mi sice líbilo víc, ale tohle je taky pořád super auto. Dávám známku 1- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Octavia RS 2.0 TDI: 729.900,- Kč
Základní cena v provedení Octavia RS 2.0 TDI DSG: 789.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 91.450,- Kč
Celková cena: 881.350,- Kč
ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI DSG | |
Objem motoru | 1968 ccm |
Maximální výkon | 125 kW / 170 koní (4.200 ot./min) |
Maximální točivý moment | 350 Nm (1.750-2.500 ot./min) |
Převodovka | automatická šestistupňová DSG |
Maximální rychlost | 224 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,3 s |
Udávaná spotřeba město | 7,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,0 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1.495 kg |
Délka / výška / šířka | 4.578 / 1.447 / 1.769 mm |
Rozvor | 2.578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 560 / 1420 l |