Škoda Octavia RS 2.0 TDI: univerzální stálice

TEST: Škoda Octavia RS je ve své naftové verzi 2.0 TDI univerzálním dopravním prostředkem pro rodinu i pro zábavu. V jednom balení nabízí rychlost i praktičnost a je celkem jedno, jestli si zaslouží sportovní označení RS. Nedlouho potom, co jsme se s ní projeli, se nám dostala její faceliftovaná verze. Klíčová otázka zní: liší se vůbec nějak nová Octavia RS TDI od té předchozí?

Vydáno: 16.10.2009

Škoda Octavia RS se octla v naší redakční garáži už dvakrát, a to v naftové i benzinové verzi. V případě Octavie RS TDI šlo o skoro stejný automobil, který se v tomto testu liší jen faceliftem. Proto protentokrát budu stručnější než obvykle, ale ani tak se nevyhnu tomu, že budu opakovat už vyřčené.

Nová a přeci stejná

Co je tedy u „nové“ Octavie nového? Jak jsme už psali v testu „standardní“ faceliftované Octavie 1.4 TSI, přídi auta nyní dominují nové světlomety, které teď zasahují dále do přední kapoty. Po vzoru Superbu jsou do nich zakomponovány nápisy Octavia. Nový je také nárazník a jiné tvarování dostal otvor sání vzduchu.

V případě sportovní verze RS se odehrálo ještě několik dalších úprav. Byla mírně snížena hmotnost, a to u naftové verze o 15 kilogramů (u benzinové verze je rozdíl 20 kg). Pro denní svícení slouží od nynějška LED světla. Vnějšímu vzhledu prospěla nová kola Neptune o velikosti 18″ (o palec větší, než doposud) a výraznější logo RS. Pokud jde o barvu, nedostali jsme příležitost prohlédnout si nový šedý lak Anthracite, neboť jsme dostali Octavii RS s typickou Race metalízou, kterou jsme už viděli dvakrát.

Podle tohoto výčtu to nevypadá na nějaké zásadní změny. Dá se tedy konstatovat, že až na změněná světla je to tatáž Octavia, jakou známe už pár let? Ano, je. Se vším dobrým i špatným.

Velká jako vždycky

Opakovat jak je na tom notoricky známá Octavia s prostorem by bylo v prostředí českých luhů nošením dříví do lesa. Octavia RS je na tom úplně stejně, jako kterákoli Oktávka za 330 tisíc. Místa je dost pro všechny čtyři cestující (nepočítáme páté rezervní místo vzadu uprostřed), odkládací prostory také stačí a samozřejmě nechybí praktický kufr s objemem 560 litrů (a až 1420 litrů po sklopení sedaček).

Tvar sportovních sedadel vpředu je vynikající a široké boční vedení podrží tělo i při ostřejší jízdě. Výborně se drží kožený sportovní volant, mimochodem nový oproti tomu, který jsme drželi v rukou před rokem (ale dodával se už před faceliftem). Interiér protentokrát působil ještě luxusněji díky příplatkovému koženému čalounění (navíc 60 tisíc korun). Co do kvality materiálů a zpracování se interiér Octavie (a obzvlášť v této vysoké verzi) může směle měřit s prémiovou německou konkurencí.

Osvědčená technika

Naftové eReSo je na tom s výkonem úplně stejně jako před rokem, kdy jsme otestovali jeho předfaceliftovou verzi. Naftový motor, uložený v předu napříč, má objem 1968 ccm a jeho maximální výkon dosahuje hodnoty 170 koní (125 kW) při 4200 ot./min., zatímco točivý moment 350 Nm dostaneme v rozmezí od 1750 do 2500 ot./min.

Jen pro pořádek připomeňme, že oproti minulým generacím motorů TDI s technologií PD neboli čerpadlo-tryska jde v tomto případě o naftový common-rail, konkrétně common-rail třetí generace, který používá piezo-vstřikovače jimiž je palivo rozprašováno pod tlakem 1800 barů. Oproti dřívějším motorům PD je jiné i turbodmychadlo, písty a pohon rozvodového řemene.

Silná a sebejistá

Víc než technické řeči nás ale zajímá jízda, která je i se slabší z obou Octavií RS dosti hbitá. Dvoulitrový naftový motor nemá sice příliš velký rozsah využitelných otáček, ale i přesto a přes vyšší hmotnost kolem 1500 kilogramů pohybuje s autem přesvědčivě. Zrychlení z nuly na 100 km/h odbude za 8,3 sekundy (o desetinku lepší výsledek než minule může být dán nižší hmotností) a zrychlí až na maximálních 224 km/h. A to všechno při fantastické spotřebě kolem šesti až sedmi litrů na sto kilometrů.

Zásluhu na těchto výsledcích má šestistupňový automat DSG, který oproti minulým generacím automatických převodovek nabízí pohotové a inteligentní reakce. Jedinou výtku máme k jeho znatelné prodlevě při prudkém dupnutí na plynový pedál. To se ale výrazně eliminuje v sportovním režimu, kdy řadí bleskurychle a až v červených číslech. A pokud by vám ani to nestačilo, můžete řadit sami pádly pod volantem.

Přitom vůz nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti, které dovolí pohodlnou jízdu městem, bezpečný dálniční sprint i kličkování po okreskách. Podvozek je zkrátka univerzální jako celé auto.

Ohraná písnička

Přesto, že by se dalo polemizovat, nakolik je Octavia RS TDI sportovním automobilem, je neoddiskutovatelné, že jde o výborné auto se silným i úsporným motorem, dobrými jízdními vlastnostmi a vysokou užitnou hodnotou.

Největším problémem Octavie RS je tradičně její vysoká cena. Na naftovou verzi si připravte nejméně 730 tisíc korun, a pokud budete chtít, aby za vás řadil výborný automat DSG, bude vás to stát 790 tisíc korun.

To nám za vůz nižší střední třídy (byť ve slušné výbavě) připadá až moc, a to i přesto, že se oproti stavu před rokem cena snížila o nějakých 40 tisíc. Jestliže si ještě naporoučíte nějakou tu výbavu navíc a pořídíte si třeba osmnáctipalcová kola Neptune, navigaci Columbus nebo interiér v kůži, jako tomu bylo u testovaného modelu, naroste cena o další desítky tisíc, v našem případě na 881.135 korun.

Za takové peníze se už dá poohlédnout o třídu výš (a to nejen v nabídce automobilky Škoda), kde dostanete stejně dobré nebo lepší jízdní vlastnosti, výbavu i naftový motor. A i když tam nebude nálepka RS, odhadujeme, že většině zákazníků to nebude vadit.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jako skoro vždycky Škoda potvrdila, že vyrábí kvalitní auta. V tomhle konkrétním případě to navíc podrthla luxusní výbavou, interiérem v kůži a tak podobně, a musím říct, že na předních sedačkách se sedí opravdu pohodlně. Co dodat, je to skvělé rychlé auto a i ten kufr je jako vždycky obrovský, ale to není žádná velká novinka. Jenom ta cena je dost vysoká.
Dávám známku 1
Jana Jana: Souhlasím s manželem především v jeho poslední větě: ta cena je opravdu HODNĚ vysoká. Proč si kupovat Octavii, když za stejné peníze můžeme mít Superba? Nebo nějaké jiné výborné auto s přehnaně bohatou výbavou a naftovým motorem? A přitom bezpečnější (větší)? A ještě něco si přisadím: na co je nízká spotřeba šest, sedm litrů, když se za ten naftový motor (v tomhle případě s šíleně drahým automatem) tak hodně připlácí? Otázky zůstávají bez odpovědi a výsledkem je známka taková, jakou dávám.
Dávám známku 4
Nikola

Nikola: Octavie RS je určitě hezčí než „obyčejná“ Octávka a i tahle modrá metalíza jí sluší. Interiér je v tomhle velmi drahém případě také vynikající, skvělé materiály působí opravdu luxusně. Česká záliba v tomto modelu z něj také dělá babolap (ale asi spíš chlapolap), protože lidé se po něm docela ohlížejí, dokonce víc, než po kdejakém opravdu hezkém autě. Ale přes to všechno je to pořád „jen“ Octavia, docela obyčejná a nezajímavá s velkým kufrem. Takže žádné nadšení…
Dávám známku 2-

Tomáš Tomáš: Já se musím opakovat. Zvenčí vypadá dravě, uvnitř je luxusní a na silnici se chová jako sporťák. I když by se taky dalo říct „chová se jako rodinný liftback se silným naftovým motorem“, protože to tak zkrátka je a 170 naftových koní samo o sobě sporťák nědělá. Ale tady nejde jenom o slušný výkon, ale také o dobrý podvozek, rychlou převodovku a.. ten výkon je vlastně hodně slušný. Takže: 2.0 TFSI se mi sice líbilo víc, ale tohle je taky pořád super auto.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Octavia RS 2.0 TDI: 729.900,- Kč
Základní cena v provedení Octavia RS 2.0 TDI DSG: 789.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 91.450,- Kč
Celková cena: 881.350,- Kč

Výbava

Design: Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, Dvojitá sportovní koncovka výfuku z ušlechtilé oceli, Interiér RS Onyx, Kola z lehké slitiny Zenith 7J x 17″, pneumatiky 225/45 R17, Kombi přístroj a interiér v RS provedení, Kryty pedálů z ušlechtilé oceli, Logo RS na přední masce a na pátých dveřích, Ochranné boční lišty dveří, lakované v barvě vozu, Ozdobné dekorační interiérové lišty RS design, Ozdobné prahové lišty vpředu (s alu-efektem a RS emblémem), Přední nárazník s integrovaným spoilerem se sportovním designem, Přístrojová deska Onyx-Onyx, RS – zadní spoiler na zadních vyklopných dveří, Sportovní sedadla vpředu, Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, Bezpečnost: 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu a hlavové, Bezpečnostní světla na výplních předních dveří, Deaktivace airbagu spolujezdce, Dvoutónová houkačka, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR, Imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, Kontrola tlaku v pneumatikách, Kotoučové brzdy vzadu, LED světla pro denní svícení, LIGHT ASSISTANT (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light), vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním, dešťový senzor, Přední mlhové světlomety, Přední opěrky hlavy WOKS, Přerušení přívodu paliva při nárazu, Příprava pro uchycení 2 dětských sedaček s bezpečnostním systémem „ISOFIX“ na zadních sedadlech, Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, Tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači bezpečnostních pasů, Xenonové světlomety s AFS II s dynamickou regulací sklonu, Zapnutí výstražných světel při nárazu, Zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, Funkčnost: 2 čtecí lampičky (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, 2 háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, Držák 1 l lahví ve schránkách předních dveřích, Držák na parkovací lístky, Dvojitý víceúčelový držák nápojů ve středové konzole uprostřed, El. přídavné topení pro dieselové motory, JUMBO BOX – loketní opěra vpředu, popelník vpředu, audiozdířka, MAXI DOT, Obložení nákladové hrany, Odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, Odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, Odkládací schránka před spolujezdcem (osvětlená, chlazená), Odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed, uzavíratelná, Osvětlení (2 lampičky) a upínací oka v zavazadlovém prostoru, Sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola), Servořízení (elektromechanický posilovač řízení), Schránka na brýle, Schránka u řidiče (vlevo pod volantem), Síťový program, Vkládané tkané koberce s designem RS, Vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla, Zadní odkládací plato, Zadní sedadlo dělené, sklopné s loketní opěrou s odkládacím prostorem uvnitř, Zvuková signalizace nevypnutých světel, Komfort: Centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), CLIMATRONIC – dvouzónová klimatizace s el. regulací včetně pachového filtru s aut. cirkulací, El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, El. ovládání oken vpředu a vzadu, Malý kožený paket (volant, hlavice řadící páky, madlo ruční brzdy), Přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), Rádio SWING 2 DIN s CD, MP3, Radiopříprava (8 repro vpředu, sklopná neodnímatelná anténa), Sportovní podvozek, Tónovaná skla, Volant tříramenný sportovní RS v kůži (s DSG multifunkční s ovládáním rádia a DSG), Vyhřívání předních sedadel, Výsuvné integrované ostřikovače světlometů, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami

Doplňková výbava

Interiér „RS-kůže“, Malý kožený paket (3 ramenný multifunkční kožený volant pro rádio a telefon, s řazením DSG převodovky), Kola z lehké slitiny „NEPTUNE“ 7,5J x 18″ – 4 ks, Navigační systém „COLUMBUS“, Příprava pro telefon GSM II s Bluetooth „MAXI DOT“, Přední mlhové světlomety s „CORNER“ funkcí, Tempomat, Zadní stěrač „AERO“

ŠKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI DSG
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 125 kW / 170 koní (4.200 ot./min)
Maximální točivý moment 350 Nm (1.750-2.500 ot./min)
Převodovka automatická šestistupňová DSG
Maximální rychlost 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,3 s
Udávaná spotřeba město 7,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km
Spotřeba během testu 6,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1.495 kg
Délka / výška / šířka 4.578 / 1.447 / 1.769 mm
Rozvor 2.578 mm
Zavazadelník / po sklopení 560 / 1420 l

 

Galerie