Škoda Octavia RS 2.0 TDI CR: Common Rail na divoko

TEST: Na jaře letošního roku představila mladoboleslavská automobilka nový dieslový motor pro nejrychlejší Octavii. Poměrně oblíbená verze RS nese od té doby prakticky stejné označení. Jediným rozdílem jsou poslední dvě písmenka. PD, neboli vstřikování čerpadlo-tryska, bylo nahrazeno CR, vstřikováním s tlakovým zásobníkem. Lze tento rozdíl vůbec poznat?


Vydáno: 11.9.2008

Nový motor v řadě případů používá jiná řešení, takže rovnou vám na otázku odpovím. Ano, lze to poznat, ale o tom až později. Co odhalí i malé dítě je fakt, že to nebude úplně obyčejná oktávka se základním benzinovým motorem 1.4 MPI. Škodovka vybavila tento rodinný sporťák, tedy přesněji řečeno spíše rychlík, atraktivními barvami, jinými nárazníky, zadním spoilerem a pod heslem „kola dělají auto“ také 17″ disky Zenith.

Populární oktávka

Námi testovaný vůz dostal modrou race metalízu a je celkem překvapivé, jak to všechno dohromady působí na kolemjdoucí. Už jsem to psal v minulých testech, pokud se budeme bavit o schopnosti vozu přilákat pozornost lidí v jeho okolí, eresko strčilo do kapsy celou řadu konkurentů od Lexusu, přes ohromného Land Cruisera až po například Fiat. Jenže nenechte se mýlit. Je to zřejmě dáno především popularitou modelu Octavia.

Protože pocit, že mám něco extra, jsem si neužíval příliš dlouho. Stále je to oktávka a těch jezdí po našich silnicích mraky. A relativně hodně se objevuje také verze RS, takže pokud chcete být výjimeční, tohle auto nebude to pravé.

Sportovní kalsika

Na druhou stranu je přece hlavní, jak se v autě cítím já, co by majitel, případně řidič. Z takového pohledu vás model RS určitě uspokojí. Sportovní ambice velmi dobře pocítíte po usednutí do sedaček. Výborné tvarování vás tam bude držet i při dost divokých jízdách. Kovové pedály a tříramenný volant, který se mimochodem velmi dobře drží, dojem sportovního vozu ještě podtrhnou.

Ostatní věci už zas tak zajímavé nejsou, vycházejí z běžných verzí a jsou dobře známé. Za zmínku stojí multimediální systém. Slovo multimediální v tomto případě sedí opravdu dobře. Začíná to totiž povedenou navigací, které slouží rozměrný displej s vysokým rozlišením. Pro hudby chtivé řidiče je připraven CD měnič, nebo DVD mechanika, ale také pevný disk. Jen jsem si představil, jak si na dalekou cestu všechna tato média naplním hudbou z mé databáze MP3. Má to ale jeden háček. Standardní výbava tento systém neobsahuje, takže si musíte připlatit přibližně 60 tisíc korun. A to už je pořádný hák.

Stále stejná písnička

Cestující vzadu mají, stejně jako u ostatních Octavií, místa tak akorát. Také zde jsou sedačky tvarované pro ostřejší jízdu a zkrášlené logem RS. Jen bych nechtěl cestovat vzadu uprostřed. Já vím, je to už hrozně obehraná písnička, ale stejně, kufr je prostě velký. Píši to proto, že tento fakt může být pro hodně lidí důležitý. Zkrátka se shání rychlé, možná sportovní auto, které bude mít ještě k tomu ambice zastat i rodinné povinnosti. Tím Škoda Octavia RS skutečně je.

V zavazadelníku jsme našli dvojité dno a zmiňovaný CD měnič. Dvojité dno je příjemné, protože po sklopení zadních opěradel vznikne úplně rovná plocha. Jenže tady jsme narazili na menší problém. Zadní opěradla do roviny sklopit nelze. Může za to ono sportovní tvarování. Co se dá dělat, vše má své výhody a nevýhody.

CR místo PD?

Jak jsem psal hned na úvod. Motor 2.0 TDI CR má proti svému předchůdci mnoho zajímavých novinek. Tou největší je změna vstřikovacího systému. Čerpadlo-tryska nahradil common rail. Přesně řečeno common rail třetí generace, který používá piezo-vstřikovače, trysky s osmi vstřikovacími otvory a palivo je rozprašováno pod tlakem 1800 barů. Jiné je také turbodmychadlo, písty a pohon rozvodového řemene. Proč to všechno?

Předchozí klasická generace 2.0 TDI PD byla charakteristická tvrdým chodem, malým rozsahem otáček a ne příliš sportovním zvukem. Nový motor, jeho chod, bych zařadil mezi to lepší, co je na trhu k dispozici. Už jsme se setkali s podstatně horšími dvoulitrovými přeplňovanými motory. Proti starému PD je určitě lepší.

Sporotvní diesel?
Co se týká rozsahu otáček, žádná sláva. A jestliže byl v případě minulé generace ještě menší, tak to teda potěš „pámbů“. Za volantem jsem si zavzpomínal na Octavii Combi s motorem 1.8 TSI. Sice nižší objem, ale projev daleko lepší. Hlavně motor táhnul v podstatě bez ustání. Dvoulitrový common rail v případě Octavie RS tohle nenabídne. Zátah má úctyhodný. Jenže je to prostě diesel, takže se nelze divit, že než se dostane na stovku, tak vás párkrát nakopne. A zvuk motoru? S tím jsem problém neměl. Je hrubší, ale mě se líbil.

Fakta hovoří o tom, že se jedná o agregát uložený v předu napříč o objemu 1968 ccm. Ano, tušíte správně. Hodnoty jsou totožné jako u předchozí generace. A to neplatí pouze o objemu. Trochu mne překvapilo, vzhledem k těm všem inovacím, že i výkonové parametry jsou úplně stejné. Maximální výkon 125 kW při 4200 rpm a točivý moment 350 Nm v rozmezí od 1750 do 2500 rpm.

A právě na hodnotách točivého momentu bych odůvodnil, proč preferuji raději dvoulitrové TSI. To totiž nabídne sice menší příděl newtonmetrů, jenže svých 280 Nm vám dá k dispozici v rozsahu 1800 – 5000 rpm. Zkrátka dieslové eresko je dobrý kompromis. Rychle jezdit umí a  zároveň je schopno chovat se jako vůz, se kterým jezdí žena na nákupy.

Rychlý univerzál

Dvojitý charakter vozu má na svědomí také automatická převodovka DSG. Tu bych, stejně jako motor, zařadil mezi to lepší. Klasická nabídka jízdních režimů zahrnuje D (drive). Na tento režim se auto skutečně chová jako rodinný vůz. Výtku bych směřoval na fakt, že někdy řadí až přehnaně brzy. A tak se stávalo, že do většího kopce mi automat navolil čtyřku a sotva 1500 otáček. To pak přišel vhod režim, v kterém si určuje řidič, na který stupeň pojede.

Poslední možností je esko. S jako sport změní hodný vůz na divočejší. Řazení nechává až na začátek červených čísel. Samotná změna převodového stupně se děje vcelku hladce. Celkem by automat mohl být rychlejší. Chvíli mu trvá, než mu dojde, že jste dali plynový pedál na podlahu. Po pár desítkách kilometrů jsem začal při předjíždění aplikovat to, že jsem dával plný plyn ještě když bylo v protisměru auto. Dobré dvě vteřiny se totiž nic neděje.

Během testování jsme vyzkoušeli všechny možné druhy provozu. Od městských uliček, přes dálnice až po klikaté okresky, na kterých se mimo jiné jezdí závody do vrchu pro amatéry. Musím říci, že jestli bych měl něco vyzdvihnout na tomto voze, budou to zřejmě jeho jízdní vlastnosti.

Na silnici podrží
Ty jsou totiž až překvapivě univerzální. Lze se s ereskem loudat po městě, uhánět po dálnici a nebo kličkovat po okreskách. Nic z toho není větší problém, musíte ovšem tolerovat menší nedostatky. Že se nejedná vyloženě o sportovní náčiní nás přesvědčil už motor. Podvozek je úplně stejný. Auto se drží zvolené stopy zuby nehty, ale na sportovní verzi se citelně naklání, ba co víc, při těch nejostřejších manévrech se zvedá zadní vnitřní kolo. Je ale potřeba dodat, že řidič to nijak nepocítí.

Celkové hodnocení na závěr? Naftové RS si svoje zákazníky určitě najde, hlavně proto, že je mnoho lidí, kteří na diesel nedají dopustit. Ten s common railem je navíc poměrně kultivovaný a nabídne i rychlé svezení. Ovšem, jak už to tak bývá, je také o něco dražší než benzín. Pokud chcete svižné auto s relativně nízkou spotřebou (po testu 7,3 l/100 km), vznětový motor je jasná volba. Chcete-li ovšem sportovní svezení, od 2.0 TDI CR ruce pryč.  

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nebudu nic předstírat, obecně škodovky považuji za kvalitní auta a v tomto případě se to pouze potvrdilo. Akorát si nejsem úplně jistý, zda bych si chtěl připlácet za rychlé provedení. Zřejmě bych raději zvolil “civilní“ verzi.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Je to zajímavé auto a chápu, že někteří muži po něm touží. Ale pro praktický provoz nemá vlastně moc velkou cenu dávat tolik peněz navíc. Pokud by po něm toužil můj muž, pochopení bych pro to určitě nenašla.
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Já bych Octavii RS označila jako nejhezčí variantu. Sportovní doplňky úspěšně maskují strohý design a dokonce vzbuzují i nějaké ty emoce. Celek zvenčí je víceméně povedený a v podstatě zaslouženě budí pozornost. Totéž platí i o interiéru, ovšem i přes to všechno, proti italské konkurenci nemá šanci.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Mě se líbí vlastně ze všech pohledů. Zvenčí vypadá dravě, uvnitř sportovně a pod kapotou to také není úplně k zahození. Navíc vám dovolí řezat zatáčky způsobem, pro který by spolujezdci nemuseli mít pochopení. Mínus musím udělit za dobrý motor, ale sportovním dieslům jsem na chuť prostě nepřišel. A možná také automatickou převodovku bych raději vyměnil za manuál.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení RS (AP) : 834 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  175 940 Kč
Celková cena: 1 010 840 Kč

Výbava: Boční blikače integrované do vnějších zpětných zrcátek, boční ochranné lišty lakované v barvě vozu, kola z lehké slitiny Zenith 7,0J x 17″ (pneumatiky 225/45 R17), nárazníky s integrovaným spoilerem lakované v barvě vozu, sportovní koncovka výfuku, spoiler na 5. dveřích, tónovaná skla vnějších zpětných zrcátek, tónovaná skla, čelní sklo se šedým pruhem, chromované vnitřní kliky dveří, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, malý kožený paket, přístrojová deska Onyx-Onyx, sportovní sedadla vpředu, vkládané tkané koberce, airbagy řidiče a spolujezdce s přitahovači předních bezpečnostních pásů, automatické odblokování dveří a aktivace výstražných blinkrů při nárazu,bederní opěry vpředu,boční airbagy vpředu,centrální zamykání s dálkovým ovládáním, SAFE systém, sklopný klíček,climatronic – dvouzónová klimatizace, pachový filtr,deaktivace airbagu spolujezdce,el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka,el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou,elektromechanický posilovač řízení,ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR,indikátor kontroly tlaku v pneumatikách,indikátor vnější teploty,kotoučové brzdy vzadu,loketní opěra vpředu,multifunkční ukazatel,přední mlhové světlomety,přerušení přívodu paliva při nárazu,příprava pro střešní nosič (pouze limuzína),příprava pro uchycení 2 dětských sedaček se systémem Isofix na krajních zadních sedadlech,rádio Stream s CD a MP3 přehrávačem,radiopříprava (8 reproduktorů vpředu, sklopná neodnímatelná anténa),roletový kryt v zavazadlovém prostoru (pouze Combi),schránka na brýle,signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče,síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru (pouze Combi),sportovně laděný podvozek,sportovní tříramenný kožený volant,stěrač zadního okna s ostřikovačem (pouze Combi),výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce,výsuvné integrované ostřikovače světlometů,výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce,WIV (flexibilní servisní intervaly),xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu,zadní sedadla dělená sklopná s loketní opěrkou.

Doplňková výbava: Hlavové airbagy (9 900 Kč), aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech (2 000 Kč), Light Assistant, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzor automatického spouštění stěračů (5 100 Kč), zadní stěrač Aero s ostřikovačem (2 700 Kč), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (4 200 Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu (17 000 Kč), tempomat (11 000 Kč), elektricky ovládané střešní okno (19 900 Kč), dvojitá sluneční clona (650 Kč), vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním + senzor automatického spouštění stěračů (9 300 Kč), navigační systém Columbus s dynamickým modulem a Sound System (12 reproduktorů, digitální ekvalizér), Maxi DOT, el. ovládání oken vpředu a vzadu

a mapový podklad (66 390 Kč), CD měnič v zavazadlovém prostoru (6 CD) (10 000 Kč), vyhřívání předních a zadních sedadel (10 800 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru, zálohovou sirénou a náklonovým čidlem a dálkové ovládání centrálního zamykání (6 000 Kč).

Škoda Octavia RS 2.0 TDI CR DPF (AP)
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 125 kW / 4200 rpm
Maximální točivý moment 350 Nm / 1750-2500 rpm
Převodovka 6stupňová automatická DSG
Maximální rychlost 223 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s
Udávaná spotřeba město 7,9 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 6,0 l / 100 km
Spotřeba během testu 7,3 l / 100 km
Provozní hmotnost 1455 kg
Délka / výška / šířka 4578 / 1477 / 1769 mm
Rozvor 2577 mm
Zavazadelník / po sklopení 560 / 1420 l

Galerie