TEST: Koncem loňského roku přišla tuzemská Škoda s výrazným omlazením svého úspěšného modelu Octavia, který se ve své druhé novodobé generaci vyrábí od roku 2004. S faceliftem přišly i nové motory, z nichž ten nejzajímavější, 1.4 TSI, jsme prověřili v redakčním testu.
Vydáno: 19.3.2009
Když v roce 2000 přišel facelift první novodobé Octavie (která se dodnes prodává jako Octavia Tour), jednalo se o velmi decentní změny. Nové čiré světlomety, upravený nárazník a koncová světla nijak neměnily charakter vozu a Octavie tehdy zůstala prakticky stejnou, jako dřív.
Větší než menší změny
Doba se ale mění. Koncem roku 2008 přišel na svět facelift druhé generace. Pokud se v případě té první jednalo jen o drobné korekce, toto omlazení bylo o poznání dramatičtější. Přídi Octavie nyní dominují zcela nové světlomety, které teď zasahují dále do přední kapoty. Po vzoru Superbu jsou do nich zakomponovány nápisy Octavia. Nový je také nárazník a jiné tvarování dostal otvor sání vzduchu.
Méně výrazné změny proběhly i na zádi. Zde byly změněny především koncové světlomety, kde nyní chybí střední červený pruh.
Škoda Octavia má nyní zcela nový výraz a oproti své původní podobě působí odvážněji a hravěji. Ačkoli jsem původně nebyl novou tváří zrovna oslněn, po bližší zkušenosti jsem novému designu postupně začal přicházet na chuť a dnes ho vidím jako poměrně zdařilý.
Stará známá?
Škodu Octavia s pořadovým číslem dvě samozřejmě velmi dobře známe. Testovali jsme ji s motorem 1.8 TSI a jako Octavii RS s nejsilnějším 2.0 TDI, dokonce jsme ji porovnali ve srovnávacím trojtestu Škodovek 1.6 MPI s Roomsterem a Fabií.
O to větším překvapením (a nutno podotknout že v pozitivním slova smyslu) pro nás byly změny, které Octavia prodělala, aby se přiblížila povedenému Superbu. A nejenom ty vnější, o nichž už padlo několik slov, ale především uvnitř.
Na luxusnější palubě
Pracoviště řidiče je oproti Octavii před faceliftem na první pohled jiné, přičemž jednou z nejvýraznějších změn je výměna standardního volantu za nový, a to přesně za ten, který známe z většího Superbu (včetně diskutabilního lesklého úsměvu), který je pohodlný a příjemně se drží a samozřejmě je možné jej nastavit ve čtyřech směrech.
Kromě volantu by upraven i středový panel, jehož modifikovaný design působí celkově lépe a osobně ho hodnotím jako povedenější, než u konkurenčního Golfu VI. Precizní zpracování a hodnotně působící materiály zůstávají, nejsou-li rovnou lepší než dříve. Nové jsou také některé ovladače, klimatizace a audiosystém (zde ve spojení s navigací Columbus, která je mimochodem velmi populárním objektem zájmu zlodějů), které všechny vycházejí ze Superbu.
Mírnou obměnou prošly také sedačky, jejichž sedáky jsou nyní trochu širší (byť pro rozměrnější pozadí našich redaktorů se stále jeví trochu úzké). Jinak pro ně platí to, co platilo už dřív: jsou pohodlné, spíše tvrdší a poskytují dostatečnou oporu zádům i při delších cestách. Navíc příplatková Alcantara (plus 46 500 korun) povyšovala dojem z interiéru téměř na úroveň luxusní konkurence.
Není 1.4 málo? Není!
Nenechte se mýlit – motor 1.4 TSI není u Octavie motorem základním, tím je jiná 1.4 o výkonu pouhých 59 kW. Testovaný kousek 1.4 TSI má výkon 90 kW. Tak se na něj pojďme podívat blíže.
Přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 1,4 litru jsme už měli v rukou pod kapotou většího Superbu 1.4 TSI. Jestliže jsem v jeho testu psal, že s reprezentativním a poměrně těžkým sedanem (1400 kg) dokáže pohybovat obstojným způsobem a že jako základ nabídky pohodlně stačí, totéž musí platit i u lehčí a menší Octavie (byť motor je u ní o 2 kW slabší oproti Superbu).
Octavia 1.4 TSI váží 1265 kilogramů a čtyřválec o objemu 1,4 litru ji dokáže svým výkonem 122 koní (90 kW) rozpohybovat z nuly na 100 km/h za slušných 9,7 sekundy až k tabulkové maximální rychlosti 203 km/h. Podobných hodnot tento motor dosahuje také u konkurenčního Golfu 1.4 TSI, a i jeho charakter je podobný tomu, který popisujeme v odkazovaném článku.
Klid ve všech ohledech
Malý motor potěší značně kultivovaným projevem a tichostí, pro níž je při nižších rychlostech uchem jen těžko postřehnutelný. Při provozu ve městě navíc zcela dostačuje svým výkonem, ovšem ani na dálnici vám nezpůsobí ostudu. Díky točivému momentu 200 Nm přístupnému v širokém pásmu otáček (1500-4000 ot./min) má motor sílu už odspodu, při snahách vytáčet už je, pravda, jen průměrný.
Jízda se oproti Octavii před inovací nijak nezměnila, což znamená, že zůstává na velmi dobré úrovni. Přesné citlivé řízení a výborné jízdní vlastnosti doplňuje lehký motor, který nižší hmotností přispívá k ještě lepší ovladatelnosti auta.
Na dálnici potěší šestý převodový stupeň (na maximálně přesné řadící páce), který udělá z klidné jízdy ještě klidnější a jako bonus sníží spotřebu k velmi příjemným číslům.
Výrobcem udávaná spotřeba město – mimo město – kombinovaná ve výši 8,8 – 5,3 – 6,6 l/100 km není při lehké noze nereálná, ve městě při nepříliš hustém provozu můžete jezdit možná ještě laciněji. Já jsem se během testování dostal v kombinaci všech jízdních režimů lehce přes sedm litrů, což považuji za velmi dobrý výsledek.
Nejvyváženější benzín v nabídce
Přeplňovaná čtrnáctistovka plní svoji úlohu téměř dokonale a kdybychom se měli rozhodovat mezi první relevantní motorizací 1.6 MPI a touto 1.4 TSI, byla by čtrnáctistovka jasnou volbou – pro svoji lepší kultivovanost, větší výkon a nižší spotřebu (také spadá do nižší kategorie pojistného). Přitom stojí jen o 45 tisíc více.
Paradoxně největším konkurentem jinak v podstatě bezchybného auta nižší střední třídy je jeho cena, která se v případě testovaného kousku ve vysoké výbavě Elegance a řadou příplatkových doplňků dostala poměrně vysokou částku 641 800 korun. To je částka, při níž už můžete pokukovat po ještě větším Superbu, který je zástupcem o třídu vyšší kategorie a působí reprezentativněji. Se stejným motorem (ale v nejnižší výbavě) začíná na sumě 569 900 korun.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Octavia po faceliftu není o nic větší ani prostornější, ani nemá větší kufr. Přesto se mi líbí víc než předtím, a ne kvůli jiným světlům. Má zkrátka ještě trochu pohodlnější sedačky a přívětivější přístrojovou desku. Navíc zůstává obrovská výhoda velkého kufru. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Jsem na vážkách. Octavia se dnes prodává od 350 tisíc, možná někde i levněji. Přitom tato hodně vybavená verze stojí víc než Superb… tedy, já bych volila nižší výbavu a méně příplatkových hloupostí. A pak bych ještě zvažovala, jestli úspornější 1.4 TSI nebo raději levnější 1.6 MPI… Dávám známku 3 |
![]() |
Nikola: Červená barva nové Octavii sluší, ale osobně si mne facelift zvenku příliš nezískal. Velká světla vypadají levně. Vzadu je to o trochu lepší a v interiéru se změny podle mě naopak povedly, což zachránilo mé hodnocení. Teď je Octavia skoro na úrovni Superbu, který je skoro na úrovni Audi. A to je milé. Dávám známku 2- |
![]() |
Tomáš: I když objem 1,4 litru vypadá směšně, zas tak hrozné to poježdění to poježdění nebylo. Rozhodně lepší než v těžším Superbu. Pochválit musím hlavně řazení, ale i řízení a jízdní vlastnosti ujdou. A samozřejmě: když už TSI, tak raději 1.8 TSI! Dávám známku 2- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.4 TSI Elegance: 525 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 115 900 Kč
Celková cena: 641 800 Kč
ŠKODA OCTAVIA 1.4 TSI 90 kW 6-stup. mech. Elegance | |
Objem motoru | 1390 |
Maximální výkon | 90 kW/ 122 koní (5000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 200 Nm (1500-4000 ot./min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 203 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,7 s |
Udávaná spotřeba město | 8,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1265 kg |
Délka / výška / šířka | 4569 / 1462 / 1769 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 560 / 1350 litrů |