TEST: Škodovka má za sebou generační obměnu pohonných jednotek. Čechům se ale malé přeplňované benzinové agregáty zatím stále moc nelíbí. Zdají se malé a bez výkonu. Zdání ovšem často klame. Ukázal to i test Škody Octavie 1.4 TSI s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG, která se zdála, že bude pro tenhle motor skvělým partnerem.
Vydáno: 27.9.2011
Standardní auto, stojící před domem české rodiny, je buď německé výroby, nebo je to Octavia. I když mají Češi v oblibě hlavně dieselové pohonné jednotky, kvůli vyšším pořizovacím nákladům často raději sáhnou po levnější benzinové variantě. A tuzemská automobilka jim v tom jde naproti. V posledních dvou letech uvedla na trh úsporné čtyřválce 1.2 a 1.4 TSI.
Octavia, která samozřejmě přijde do hledáčku, kdykoliv se mluví o novém autě, dokáže výborně spolupracovat s oběma výše zmíněnými motory. I když
jedna-dvojku ždímáte na dálnici trochu víc, než by se vám chtělo, její zátah od spodu a přijatelná spotřeba ji dělají ideálním kandidátem pro novou škodovku do rodiny.
Ideální „jedna-čtyřka„
Pokud vám ale vaše mužské ego velí, že s takhle malým motorem přeci jezdit nemůžete, mrkněte na
1.4 TSI s 90 kW, který se zdá být po všech stránkách pro octavii skvělým partnerem. Objem motoru sedí velikosti auta, pořizovací náklady nejsou přehnané a ani spotřeba kvalitu motoru netáhne dolů.
Připočteme-li agregátu k dobru, že má velmi tichý a kultivovaný chod, že třináctisetkilovou octavii rozpohybuje z nuly na stovku za necelých deset sekund a točivý moment 200 Nm máte k dispozici opravdu v celém rozsahu 1500 – 4000 otáček za minutu, není toho moc co řešit.
Přeci jen pár drobností zůstává. Vybrat provedení, barvu, doplňky,… no a také zvolit typ převodovky. V nabídce u 122-koňové octavie 1.4 TSI zůstává 6-ti stupňový manuál a 7-mi stupňový automat DSG. Ten na nás udělal opravdu impozantní dojem třeba u
Škody Fabie RS, takže ani zde by to nemusela být špatná volba.
DSG fail…
Bohužel je. V případě octavie funguje spolupráce motoru a převodovky výrazně jinak. Jedna-čtyřka se stává v kombinaci s DSG lenivou pomalou bečkou. Označení turbo-lag se snad ani nedá použít. Po sešlápnutí plynového pedálu zůstane auto tak patnáct až dvacet minut stát a pak se rozjede. Samozřejmě přeháním, ale podobné pocity zažíváte vždy po rozsvícení zelené na semaforu nebo při předjíždění. Ač samotný proces změny rychlostního stupně probíhá svižně, než převodovce dojde, co má dělat, uplyne věčnost. Tenhle automat je z nějakého nám neznámého důvodu na míle daleko tomu z Fabie nebo
Octavie RS.
V rámci úspory paliva má také automat tendenci rychle se drápat k maximálním rychlostním stupňům. Během pár chvil vám ve městě napráská při 50km/h sedmičku a úplně tím uzemní dynamiku auta.
Nevalná byla bohužel také spotřeba. I když testovaný kousek měl najeto něco málo přes dva tisíce kilometrů a motor tedy ještě nebyl náležitě zaběhnutý, průměrná spotřeba se po sedmi stech kilometrech v kombinovaném provozu vyšplhala k nemístným 13,6 litrům. Není to číslo příliš reprezentativní, ale nemyslím, že by se konuzamce paliva po pár tisících kilometrech, a tedy zaběhnutí motoru, dramaticky snížila pod 10l/100 km. Ani tady automat nad manuálem nevítězí.
Prostě octavia…
Námi testovaná octavia byla vedle standardu vybavení Ambiente osazena ještě několika doplňky ze sportovní série. Vzhled zkrášlovalo „zadní přítlačné křídlo“, chromované laufy a difuzor. Vzhledem k maximálním dovoleným rychlostem v ČR a především lenosti celého ústrojí octavia 1.4 TSI DSG šlo v tomhle případě vážně jen o doplňky kosmetické. Navíc… nového nárazníku byste si všimli, ale tohle byly skutečně jen drobnosti, za které možná netřeba dávat další peníze.
O zbytku auta netřeba se rozepisovat víc. Octavia je pro Čecha osmým státním symbolem – velký zavazadlový prostor, málo místa pro cestující vzadu a sterilní řidičova kabina, která ovšem svůj nevzhled přebíjí funkčností a precizností provedení.
No tak ne, no…
Octavia s motorem 1.4 TSI s výkonem 90 kW je výbornou volbou pro nákup nového vozu. S dvouspojkovým 7-mi stupňovým automatem DSG si ovšem nerozumí a převodovka ničí veškerý potenciál auta. Připočteme-li, že rozdíl v ceně mezi automatem a manuálem je celých 58 tisíc korun (!!), není co řešit a nic snazšího, než na DSG s 1.4 TSI zapomenout a volit raději manuál.
Výsledná známka 3-
Jak hodnotila rodina Rychlých
|
Antonín: No octávka.. Ideál stěhováka-hromotluka. Místo všude kam se podívam, převezu cokoliv kamkoliv a ještě za slušnej peníz. Tedy ne v tomhle provedení. 1.4 se mi líbí, ale ta převodovka? Pomalý to je, žere to jako tank a ještě ve verzi Ambiente cena začíná hluboko za půl milionem. Dávám známku 2-
|
|
Jana: I když obvykle mám ze škodovek radost, tahle se tedy nepovedla. Nevím, jestli měla najeto příliš málo kilometrů nebo je to celé ústrojí tak špatně synchronizováno, ale tohle auto má spotřebu jako velké 4x4ky a navíc je docela drahé. Dávám známku 4
|
|
Nikola: Hmm.. zase škodovka. Už aby tady byla ta Kabáňova MissionL nebo spíš Rapid, jak se asi bude jmenovat. To je zajímavé auto. Ne tenhle přerostlý dinosaur, který vypadá pořád stejně a všichni ho furt kupujou i když jsou tady hezčí i levnější auta. Zas*aný čecháčci-patrioti ;). No nic no, tohle není pro mě… Dávám známku 4
|
|
Tomáš: Nic zásadního, abych řekl pravdu. I když jedna-čtyřka vcelku funguje, tak tahle kombinace je opravdu smrtící. Nevim proč, když to u těch RS tak pěkně fungovalo. Ono tedy, žádné sportovní výkony s octávou stejně provádět nejdou, ale takhle špatný by to teda být nemuselo. Dávám známku 3
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Pavel Cyprich
Foto: Pavel Cyprich
PARAMETRY
Základní cena v provedení Ambiente: 553 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 68 218 Kč
Celková cena: 622 118 Kč
ŠKODA OCTAVIA 1.4 TSI 90 KW DSG AMBIENTE
|
Objem motoru |
1.390 ccm
|
Maximální výkon |
90 kW/ 122 koní (5000 ot./min) |
Maximální točivý moment |
200 Nm (1500-4000 ot./min) |
Převodovka |
7AT DSG |
Maximální rychlost |
202 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
9,7 s
|
Udávaná spotřeba město |
8,0 l/100km
|
Spotřeba mimo město |
5,3 l/100km
|
Kombinovaná spotřeba |
6,3 l/100km
|
Spotřeba během testu |
13,6/100km |
Provozní hmotnost |
1.330 kg
|
Délka / výška / šířka |
4569 / 1462 / 1769 mm |
Rozvor |
2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení |
560 / 1350 litrů |
Galerie