Škoda Octavia 1.2 TSI: parádní rodinné auto

TEST: Když letos přišla Škoda s novými motory s objemem 1,2 litru, všichni se popadali za hlavu s voláním „To snad nemyslí vážně?! Jedna-dvojku cpát do Octavie?“ Po prvních kilometrech za volantem takto poháněného vozidla se rétorika okamžitě obrací a většina řidičů uznale kývá hlavou a přiznává svoji bláhovou mýlku o slabém výkonu. Patří mezi ně i redaktoři serveru ZaVolantem.cz. Octavia 1.2 TSI na nás udělala opravdu dojem.  


Vydáno: 26.7.2010

O podobě vozu Škoda Octavia není třeba dlouho hovořit. Na českých silnicích potkáváte tohle auto zhruba ve frekvenci srdečního tepu. Pokud si pořídíte Octavii, rozhodně to tedy nebude proto, jak vypadá. Tímhle autem uděláte dojem možná tak na vaši manželku a sousedy, kteří ještě jezdí ve Felicii. Pokud máte zájem o stylové rodinné auto, je lepší volit konkurenci – a klidně i o třídu výš, kupříkladu Audi A4, nádhernou Mazdu 6 nebo Mercedes třídy C  – ovšem, samozřejmě, za několikanásobně větší cenu. Funkci dopravního prostředku vám ale splní úplně stejně jako Octavia a pokud zvolíte nenápadného Čecha, budete se majitelům vyjmenovaných aut jen smát – vy jste ti rozumní, kteří za auto ušetřili a nyní si můžou užívat uspořené peníze.

Elegantní a stylová. Konečně

Současná podoba Octavie přesto není vůbec špatná. Ba naopak, oproti svým předchůdcům je její vzhled velmi povedený. Díky jemným liniím se velikost auta jakoby vytrácí a vozidlo působí vzdušně a elegantně. Vzhled doplňují přední světlomety vybíhající až do boků karoserie, které decentní styl jen podtrhují. Octavia v současné podobě našla svoji image, která se konečně blíží světové konkurenci.

 

 

Moře prostoru

Jednou z největších výhod mladoboleslavského auta je ohromný prostor, kterým disponuje. Do kufru se s přehledem vejdou dva ležící lidé a všichni pasažéři v plně obsazeném vozidle se budou cítit pohodlně s dostatkem prostoru kolem sebe.

 

Octavia je tak jedinečným rodinným autem za slušné peníze. Pokud ovšem neplánujete pravidelně vozit víc lidí nebo nákladu, je naopak zbytečně velká. Pak se poohlédněte raději po některém z hezkých hatchbacků, které splní vaše požadavky daleko lépe.

 

Tak jak tedy s 1.2 TSI? Stačí nebo ne?

Škodovka z malinkého 1,2 litrového benziňáku ždímá celých 77kW, tedy 105 koní, které dokážou i s kusem takhle velkého a těžkého plechu překvapivě pořádně cvičit. Auto je nadočekávání živé a brilantně akceleruje přibližně od dvou tisíc otáček. To i přes to, že bychom od takto malého motoru čekali zátah už úplně od spodu a výrobce udává maximální točivý moment 175 Nm při 1550 – 4100 otáčkách za minutu. Ten bohužel přichází až později, a to je naše největší výtka tomuto motoru. Jinak je jednoduše geniální.

 

Svižnou jízdu Octavie 1.2 TSI podtrhuje také šestý rychlostní stupeň, který na dálnici opravdu rádi využijete. Automobil se nebojí ani výrazně překročit maximální povolenou dálniční rychlost, ale nesedí mu to úplně přesně. Kolem 160 km/h začíná být v autě poměrně znatelný hluk. Do té doby se ovšem můžete těšit z velmi kultivovaného a tichého chodu svého motoru.

 

Čas od času samozřejmě pocítíte, že malinkému motoru dochází dech. Hlavně v momentech, kdy budete mít plně naložené auto a v kopcích. Na honičky s Passaty na dálnicích také zapomeňte. Chcete-li se ale komfortně a nenásilně vozit, je jedna-dvojka autem pro vás.

 

 

To všechno za cenu, řekněme, poměrně příznivou. Průměrná spotřeba ve městě se pohybovala kolem 7,4 litru na sto kilometrů. Při cestování po dálnici maximální předpisovou rychlostí (s lehkým autem) klesla dokonce o litr a půl níže. Pokud se rozhodnete „Oktávku“ na dálnicí potrápit trochu více, samozřejmě musíte počítat naopak s litrem a půl navíc. Při kombinaci města a dálnice si mladoboleslavský klenot řekne o zhruba 7 litrů na sto kilometrů.

 

Octavia 1.2 TSI? Rozhodně ano

Finální verdikt se táhne celým testem. Octavia s benzínovým čtyřválcem o objemu 1,2 litru je autem pro rodinu, která nemá peněz nazbyt, ale chce se komfortně, jednoduše a poměrně lacině přepravovat. Výkon motoru je naprosto dostačující a mnohonásobně předčí vaše očekávání. Auto neztrácí dynamiku a dokáže se snadno dostat na pohodlnou dálniční rychlost. Tu s chutí snadno překročí, ovšem v těch chvílích poznáte, že jedete s jedna-dvojkou. To není výtka, jen konstatování. Jezdit rychleji než 130km/h bychom stejně neměli, tak co.

Octavia 1.2 TSI přijde ve verzi Classic na slušných 393 900 korun. Musíte sice oželet všechny vymoženosti, ale pokud chcete levné větší auto, je tahle Octavia ideální volbou. Lepší v současné době nenajdete. Pokud byste chtěli jezdit trochu komfortněji, ve verzi Ambiente už zaplatíte bez mála 450 000 a nejdražší Elegance si řekne o 490 000, což už přestává být málo. Za cenu jen o 80 000 vyšší už pořídíte nejlevnější Superb. Volba je na vás, ale 1.2 TSI má i tak za tu cenu určitě co nabídnout.

 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jako stěhovák jsem s tímhle autem naprosto spokojený. Je opravdu velké, to jak pro cestující, tak co se kufru týče, dobře jezdí a stojí vlastně pár korun. K dobru ještě připočítávám tvrdší podvozek a také sedačky v autě, které při delších cestách výborně drží moje stará namožená záda.
Dávám známku 1
Jana Jana: Já jsem s Octavií také velmi spokojena. Její pořizovací cena je bezkonkurenční. 400 000 kč za takhle velké auto je skvělých. Když připočtu poměrně příznivou spotřebu a díky velikosti také vysokou bezpečnost auta, tak jsem jednoznačně pro jeho koupi.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: No tohle zase neni nic pro mě. Oktávka sice nevypadá nejhůř a vešlo by se mi do ní spousta nákupů, ale tohle auto je pro mě zbytečně moc velké. I když musím uznat, že pokud bychom jednou s přítelem zakládali rodinu, tak by se hodilo. Do té doby ale ne. Mým snem je stále MINI a tomu se tenhle býček ani trochu neblíží. Ani velikostí a podobou, ani interiérem, který je velmi fádní až ošklivý.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: No popravdě, čekal jsem od tohohle motoru o mnoho méně. Oktávka na mě v tomhle směru udělala velký dojem. Její dynamika je vážně výborná a dokáže se na dálnici i velmi slušně rozjet. Seděl mi také tvrdší podvozek a s povděkem kvituju přítomnost šestky. Není to samozřejmě na závodění, ale dovede vás i slušně povozit. S přihlédnutím k ceně to není špatné. Pro mě zatím ovšem moc velké.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Classic: 393 900 Kč
Základní cena v provedení Ambiente: 449 900 Kč
Základní cena v provedení Classic: 489 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  114 700

Celková cena: 564 600 Kč 

Výbava

ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR + ESBS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, deaktivace airbagu spolujezdce, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix na zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, tři hlavové opěrky vzadu, výškově nastavitelné, projektorové halogenové světlomety, zvuková signalizace nevypnutých světel, přední mlhové světlomety, Day light, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, dvoutónová houkačka, přerušení přívodu paliva při nárazu, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu, climatic – klimatizace s automatickou regulací a kombifiltrem, rádio Blues (1 DIN) s CD, MP3, MFA (přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem), elektromechanický posilovač řízení, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), stropní lampička vpředu, dvě čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, make-up zrcátka ve slunečních clonách, nekuřácký paket, držák na parkovací lístky, čtyři sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – uzavřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, chlazená), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, zadní sedadlo, dělené sklopné (v poměru 60/40), osvětlení a upínací oka v zavazadlovém prostoru, obložení nákladové hrany, síťový program, zadní odkládací plato, tónovaná skla, vyhřívané zadní sklo, boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, nárazníky lakované v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří lakované v barvě vozu, dekorační lišty Ambiente, sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola), kola ocelová 6J×15″ s velkoplošnými kryty kol Gaspra

Doplňková výbava

Tempomat (+ 11.100,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.100,- Kč), zadní stěrač Aero s ostřikovačem (+2.700,- Kč), Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (+5.000,- Kč), SunSafeGlass pro limuzínu s elektrickým ovládáním oken vpředu a vzadu (23.200,- Kč), rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3 (+3.200,- Kč), čtyřramenný kožený volant a malý kožený paket (+6.600,- Kč), Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou (+5.000,- Kč), vyhřívání předních sedadel (+6.000,- Kč), vkládané tkané koberce (+1.300,- Kč), metalický lak (+11.600,- Kč), tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí (+12.000,- Kč), rezervní kolo ocelové (plnohodnotné), zvedák vozu, klíč na kola, bez sady na opravu pneumatik (+1.200,- Kč), kola z lehké slitiny Crateris 6,5J×16″s pneumatikami 205/55 R16 (+16.700,- Kč)

Škoda Octavia 1.2 TSI 77 kW Ambiente
Objem motoru 1 197 cm3
Maximální výkon 77 kW (105 k)
Maximální točivý moment 175 Nm / 1550 – 4100 1/min
Převodovka 6ti stupňová mech.
Maximální rychlost 192 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
Udávaná spotřeba město 7,1 l/100km
Spotřeba mimo město 4,9 l/100km
Kombinovaná spotřeba 5,7 l/100km
Spotřeba během testu 7,4/5,9/7,0 litru
Provozní hmotnost 1270 kg
Délka / výška / šířka 4 569 / 1 462 / 1 769 mm
Rozvor 2 578 mm
Zavazadelník / po sklopení 585 l / 1 455 l

 

Galerie