Škoda Fabia GreenLine 1.4 TDI: dám si tři litry a jednu zelenou

TEST: Na úvod bych vám rád dal hádanku. Je to relativně malé, možná trochu obyčejné, uvnitř stejné, zvenku jiné (jen v detailech), malinko vyladěné, o něco lehčí, dosti hlučné, velmi nekultivované, ale úsporné a patřičně zelené. Co to je? No samozřejmě, řeč bude o ekologické variantě Škody Fabie s názvem Greenline.


Vydáno: 9.2.2009

Ekologické vozy jsou v dnešní době v módě, to ví snad úplně každý a svědčí o tom také skoro až příval hybridních nebo jinak elektrifikovaných automobilů. Kdo ale nemá hybrid, byl by takříkajíc celkem “out“. A tak v nabídkách jednotlivých automobilek figurují alespoň jakési náhražky za hybridní modely. Jedná se o více či méně ekologické vozy a na ten, který se vyrábí v České republice, se dnes podíváme.

Na pohled jako každá jiná

Škoda Fabia Greenline je na první pohled úplně stejná jako kterákoliv jiná. Možná po průzkumu naší jak jinak než výborné fotogalerie namítnete, že to nemůže být pravda. Ale je to tak. Slušivá bílá karoserie vyzdobená pěkným eko-polepem není standardem. Tento vzhled dostal jen náš vůz, v praktickém provozu poznáte ekologickou Fabii například podle štítku na zadních dveřích, případně dle jiných pneumatik. Ale to už chce bližší průzkum, bez kterého byste si zřejmě nevšimli také lakovaných mřížek v předním nárazníku a některých chybějících lišt. Tyto všechny úpravy mají za cíl snížení jízdních odporů.

Protože test ekologické Fabie probíhal v zimě, museli jsme se obejít bez pneumatik s nízkým valivým odporem a vystačit si s klasickými zimními pneumatikami, tudíž jsme mohli testovat pouze nižší odpor vzduchu. Valivý odpor byl nepatrně zmenšen nižší hmotností vozu, ale nečekejte nějaké díly karoserie z lehkých nebo dokonce kompozitních materiálů. S úsporou hmotnosti se spořilo a v reálu je hmotnost vozu nižší víceméně pouze o chybějící rezervu, kterou nahradila sada na lepení pneumatik.

Interiér vozu je úplně beze změn a už toho o něm bylo napsáno tolik, že i trilogie Pána prstenů je proti tomu laciný rodokaps. Takže rovnou přejdu k další a asi té nejpodstatnější úpravě. Jedná se o prodloužené převody pětistupňové převodovky.


Velké převody, malý motor

První dva stupně zůstaly nezměněny, od třetí rychlosti výše se upravovalo a je to znát. Samozřejmě si úpravy všimnete hned, jak přeřadíte z dvojky na trojku a otáčky vám spadnou hluboko pod dva tisíce. Nebo když dáte plný plyn a auto zrychluje, ale na rozdíl od standardních verzí nemusíte s dalším rychlostním stupněm spěchat.  

Pod kapotou bije, i když výstižnější bude slovíčko duní, tříválcový turbodiesel o objemu 1422 ccm. Motor by to byl dobrý, dokonce ho považuji za vcelku snaživého pomocníka a vůz jím vybaven nemůžu označit za vyloženě líný, ale agregát má jednu velkou nevýhodu. A tou je fakt, že je poměrně nekultivovaný. A právě prodloužené převody vám tuto vlastnost dají “pěkně sežrat“.

Nevychovanec

Už po nastartování začnete tušit, že příděl vlastnosti zvané kultivovanost nebyl příliš velký. To nemluvím o studených startech, kterých jsme si během testu užili do sytosti. V tomto režimu se Fabie tváří jakoby místo do běžného provozu hodlala vyrazit s patřičným nářadím na nejbližší pole. Upřímně musím říci, pokud bychom vyhlásili anketu o zvuk motoru nejvíce se blížící traktoru, Fabie Greenline by byla žhavým favoritem.

To už jsem možná přehnal, berte to prosím s jistou nadsázkou. Traktorovitý chod motoru se po zahřátí trochu ztratí a hlavně se na to dá i zvyknout. Na co bych si ale nezvykl, je dunění motoru v nízkých otáčkách. Když jsem psal, že po zařazení na nějaký prodloužený převod padají otáčky motoru hluboko pod hodnotu dvou tisíc, věřte, že padají přímo do oblasti, kde to pocítíte nejvíce. Za týden strávený s tímto vozem jsem se snažil řadit tak, abych tomu předešel, protože tato vlastnost je krajně nepříjemná, zvláště během delších jízd po městě.

Nekulitivovaný, ale úsporný

Na druhou stranu v oblasti nízkých otáček je motor nejúspornější. Kdo se bude hodně snažit, může se během poklidné jízdy mimo město dostat pod čtyři litry na sto kilometrů, dokonce až někam k hodnotě 3,5 l/100 km, ale nepředpokládám, že se majitelé eko-Fabie budou ploužit po okreskách přibližně 70 km/h.

Ano, co se týká spotřeby, je vůz o něco úspornější než běžná provedení, úspora není příliš znatelná a pochybuji o tom, že si Greenline někdo pořídí jen kvůli tomu, že má kromě nízké spotřeby také nízkou produkci emisí. Za cestování po dálnicích si motor účtuje něco málo přes pět litrů a díky delší pětce se rozjede na poměrně vysoké rychlosti, musíte mu ovšem na to dopřát trochu času.

Palubní počítač těsně před vrácením vozu ukázal hodnotu průměrné spotřeby 5,1 l/100 km. Je to málo, ale není to zas takový zázrak. Jen pro představu uvedu, že například Toyota Auris s jedna-čtyřkou D-4D si během testu průměrně řekla o pár deci více (5,9 l/100 km) bez jakýchkoli úprav a hlavně se sametovým chodem motoru, ale se šestistupňovou převodovkou a vyšší cenou.

Bez rozdílu

Výrazný rozdíl v jízdních vlastnostech vozu jsme nezaznamenali. Přestože má Greenline nižší podvozek, největší vliv na jízdu budou mít pneumatiky s nízkým valivým odporem, které jsme neměli. Můžeme tak Fabii Greenline označit nejen díky tomuto faktu úplně prostě za celkem obyčejnou Fabii, která je akorát o něco dražší.

Upřímně jsem čekal rozdíl cen vyšší. Základní výbava Fabie Greenline je na úrovni Ambiente s tím rozdílem, že navíc obsahuje některé prvky (například kola z lehkých slitin), za které se u běžných Fabií musí připlácet. Naopak kolonku volitelné výbavy má zelená Fabie o něco chudší, to asi kvůli zachování nižší hmotnosti.

Zelená, ale stejná

Pokud chcete udělat dojem na ekology, nebo prostě se vám vyplatí úspora pár deci nafty na sto kilometrů jízdy a plánujete nákup Fabie Greenline, bude vás to stát nejméně 382 900 Kč. Stejný motor, ovšem spolu se standardním vozem pořídíte o něco málo levněji (370 900 Kč). Malý cenový rozdíl zcela odpovídá malému rozdílu v konečné spotřebě paliva.

Škoda Fabia Greenline je bezesporu úsporné auto, ale to je jakékoli jiné s tříválcovým motorem 1.4 TDI také. Proti konkurenci jsou turbodiesely v podání Škodovek poměrně drahé a to platí i pro ten zelený. Chcete-li ovšem nutně zůstat v ceníku mladoboleslavské značky, není nabídka ekologické verze úplně scestná. Moje doporučení ovšem zní asi takto: Pokud nemáte přírodu tak moc rádi, že se přivazujete ke každému stromu, který má být pokácen, bohatě vám postačí běžná verze. Verze Greenline sice jisté výhody má, ale ve finále je to stejně Fabia jako každá jiná.

 

Výsledná známka 3-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Mně se Škoda Fabia celkem líbí i přes to, že už jsme měli možnost hodnotit mnoho jiných zajímavých vozů. Verze Greenline mne ovšem příliš nepřesvědčila, protože jsem žádné podstatné rozdíly nezaznamenal a to včetně spotřeby. Takže pokud bych uvažoval o Fabii, sáhnul bych po běžné verzi a zřejmě také po benzinovém motoru.
Dávám známku 3
Jana Jana: Já bych o Fabii asi ani neuvažovala, protože se mi zdají všechny příliš drahé. Obzvlášť mají-li dieselové motory a v našem případě ještě další úpravy. Cena přes 400 000 Kč je za takový vůz opravdu hodně. Není to sice špatné auto, ale cena jednoznačně  v mém případě rozhodla. 
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Možná se budete divit, ale já jsem byla mile překvapená. Verze Greenline je totiž vcelku pěkná. Bílá barva vozu moc sluší a nálepky také. Právě ty se mi líbili asi nejvíce, ale sériové verze je nemají. Škoda. Takže se jedná o běžnou Fabii, která je tak trochu průměrná a jestli má nějaké delší převody, nebo co, to mi je vážně úplně jedno.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Můj názor je zcela jasný. Vůz je celkem živý, ale chování motoru je naprosto otřesné. V tomhle bych denně nechtěl jezdit ani za trest. Každé sešlápnutí plynu vyvolá takové dunění, jako kdyby jste ve voze pořádaly technopárty. Ne, opravdu tohle ne. Pokud diesel velikosti 1,4 l, utíkám jinam a hlavně daleko od TDI. Radši nakoupím a sklenku více nafty na 100 km, než abych tohle musel poslouchat
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Greenline: 382 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  40 000 Kč

Celková cena: 422 900 Kč

Výbava

ABS včetně MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce (s přitahovači př. bezp. pásů), boční airbagy vpředu, Day light s deaktivací, přední mlhové světlomety v Corner designu, přední opěrky hlavy, výškově stavitelné, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, set na opravu pneumatik místo náhradního kola, zadní sedadlo dělené, sklopné (v poměru 60/40), zadní stěrač s ostřikovačem a pevným intervalem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, Paket Overhead I (4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, 2 čtecí lampičky vpředu pro řidiče a spolujezdce, make-up zrcátko ve sluneční cloně řidiče a spolujezdce), tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, interiér Style, kola z lehké slitiny Fun 5J x 14″, pneumatiky 165/45 R14, nápis Green Line na 5. dveřích, Paket Silver (hlavice řadící páky, rámeček řadící páky, vnitřní kliky dveří, dveřní madla, rámečky přívodu vzduchu do interiéru, pojistné tlačítko ruční brzdy), Přístrojová deska Onyx-Onyx, sdružený panel přístrojů Ambiente/Sport/Elegance (stříbrně orámovaný otáčkoměr a rychloměr, více piktogramů, MFA), vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu.

Doplňková výbava

CLIMATRONIC – klimatizace s elektronickou regulací a kombifiltrem (32 000 Kč), Rádio DANCE – 2 DIN s CD a MP3 a audiozdířka (8 000 Kč).)

Škoda Fabia Greenline 1.4 PD TDI DPF
Objem motoru 1422 ccm
Maximální výkon 59 kW (80 k) / 4000 rpm
Maximální točivý moment 195 Nm / 2200 rpm
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,2 s
Udávaná spotřeba město 5,3 l / 100 km
Spotřeba mimo město 3,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 4,1 l / 100 km
Spotřeba během testu 5,1 l / 100 km
Provozní hmotnost 1120 kg
Délka / výška / šířka 3992 mm / 1498 mm / 1642 mm
Rozvor 2462 mm
Zavazadelník / po sklopení 300 l / 1163 l

 

Galerie