Škoda Fabia Combi RS 1.4 TSI: rychlík se sportovním duchem

Škodovky s nálepkou RS mají pro českou automobilovou obec určitý druh náboje a přitažlivosti. Zeptejte se, koho chcete, pravděpodobně bude mít na „závodní škodovky“ kladný názor. Důvod je jasný – Škoda je pro našince důvěrně známá značka, která přichází k diskuzi, kdykoliv se mluví o koupi nového vozu, a nálepka RS je jen jejím dalším plusem. Navíc v provedení RS dokáže i jinak nepříliš dobře stavěná a ošklivá Fabia poměrně slušně jezdit.


Vydáno: 1.2.2011

Svoji roli v pozitivním vnímání škodovek s označením RS také samozřejmě hraje dobrá cenová dostupnost, relativně levný servis a kapka českého patriotismu, která dřímá v každém z nás.

Rychlost za málo peněz?

Postavte vedle sebe BMW 135 a Fabii RS. Co si vyberete? Samozřejmě že bavorák. Ale pokud byste ho měli platit, volba hned padá na škodovku.

 

Stejným vzorcem potom dojdete k Fabii RS také v mnoha dalších případech. Jediným opravdovým soupeřem tak může být malinkatý Renault Clio RS, který by s Fabií vytřel podlahu, a stojí pouze o sto tisíc korun víc. Jenže je to prcek, do kterého se sotva vejdou čtyři lidi. Takže? Fabie RS.

 

Jak se zdá, tohle auto zkrátka přichází v úvahu kdykoliv si sportovněji laděný řidič vybírá nový vůz a nechce za něj platit majlant (cena Octavie RS začíná na 710 900 Kč, což je oproti 514 900 Kč u fabie stále o téměř 200 000 Kč více, o Focusu RS s cenou začínající na 990 000 Kč nelze ani uvažovat atd.).

 

 

Ačkoliv se názory na vzhled fabie různí, v modrém, červeném nebo zeleném vyvedení s upravenými nárazníky, doplňky RS a pěknými litými 17palcovými nízkoprofilovými koly, nevypadá ani kombík v tomhle případě zase tak špatně. Navíc vás vždy konejší a trochu zaslepuje představa, že je ta plechovka vlastně docela rychlá.

1.4 TSI = 180 koní

Zní to až neuvěřitelně, ale škodovka dokáže z poměrně malého TSI motoru s přímým vstřikováním o objemu 1,4 litru ždímat celých 136 kW, což odpovídá 180 koním. Při váze necelých 1300 kg je to přesně tolik, kolik potřebujete. Na co? Abyste se mohli pořádně projet. 

Jedna z největších výtek, která obvykle putuje k obyčejným verzím drobka z Mladé Boleslavi, patří podvozku. Auto sedí příliš vysoko a má špatně uložené těžiště. Fabie proto nedovoluje žádné sportovnější vyžití a je to spíše takové přibližovalo.

 

Světe div se, u verze RS je všechno jinak. Auto bylo sníženo dokonce o 0,6 centimetru, z původních 13,5 cm na 12,9 cm, podvozku se dostalo výrazněji sportovnějšího tvrdšího naladění a fabie proto působí vynikajícím stabilním dojmem. Vedle obyčejných systémů ABS a ESP (které nelze vypnout úplně) dostala Fabie RS do vínku také moderní systém XDS, který napomáhá rychlejšímu a plynulejšímu průjezdu zatáček. Systém supluje elektronickou uzávěrku diferenciálu, takže v zatáčkách brzdí vnitřní a naopak roztáčí vnější kolo. Závodním jezdcem se tak vmžiku stává každý řidič.

 

 

Jediné „ale“ putuje v tomto směru k přeposilovanému řízení. Zatáčky zvládnete klidně jedním prstem a automobilu tohoto formátu by přeci jen o poznání více slušela tužší odezva ovládání, leč Fabie RS je místo sportovního auta spíše autem se sportovním nádechem.

 

Přes tento jediný (a přiznejme si to, pro zájemce o tohle auto v podstatě drobný) problém naplňuje jízda s Fabií RS přesně to, co si od ní slibujete, tedy rychlost a téměř sportovní výkon.

 


Oslava rychlosti

Výkonný čtyřválcový agregát spolupracuje s vynikající dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, která dokáže auto v mžiku rozpohybovat působivým způsobem. Řadit můžete i sami pádly pod volantem, ale automat sází rychlosti jako smyslu zbavený a zrychlení z 0 na 100 km/h mu zabere pouhých 7,3 sekundy. Na maximální povolenou rychlost na dálnici se dostanete bez mrknutí oka a až do rychlosti kolem 200 km/h není cítit jediné zaškobrtnutí, motor táhne pořád dál a z jakékoliv rychlosti na požádání okamžitě akceleruje.

 

Proces zrychlování probíhá hladce a jednoduše. Maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici v celém rozsahu otáček motoru a zátah přichází už při cca 1500 otáčkách a pokračuje až do výše 6000 ot. za minutu (ačkoliv papírově je to pouze od 2000 – 4500 ot. za minutu). Každé sešlápnutí plynu vám udělá radost. Automobil startuje jako raketa, kdykoliv se vám zachce a dokud držíte nohu u podlahy, chce se mu stále. Nevídané. Natož, když si uvědomíte, že sedíte ve fabii.

Energie a dynamika s jakou se auto pohybuje ovšem něco stojí. Po stokilometrové cestě, při které strávíte cca dvě třetiny jízdy na dálnici, se spotřeba obratem dostává k patnácti litrům. Nádrž malé škodovky pojme pouze 45 litrů benzinu, takže při delších cestách si budete alespoň dávat předpisově přestávky po cca dvou až třech hodinách jízdy. Předpisově už to potom ovšem nebude rozhodně vypadat ve vaší peněžence. Ale to je daň, kterou je potřeba platit za každé podobné auto.

 

Samozřejmě, že pokud pojedete podle státních norem, spotřeba se razantně propadne na více než přijatelných 8 litrů. Jenže… kdo by to vydržel, když mu pod nohama dřímá netrpělivých 180 koní, kteří jsou ochotní okamžitě začít pracovat? Právě o tom je Fabia RS.

 

 

Sice RS, ale pořád Fabia

Na druhou stranu, tahle všechna rozkoš je zabalená do poměrně okoukaného kabátku malého auta z Mladé Boleslavi. I když jsem zmiňoval, že barva, doplňky, pěkná kola a třeba i nový přední nárazník dělají z fabie docela pohledný kousek, stále je to vůz, který má plastová táhla otevírání dveří, relativně malý kufr a stejnou palubní desku, jako čtyřicetikoňové HTP vašeho souseda.

 

Kromě zaběhnutých škodováckých standardů totiž interiér ozvláštňují pouze sportovní sedačky (s vynikajícím boční vedením), drobně upravený volant a strop v černém vyvedení. Interiér díky této zvláštnosti působí velmi útulně. Ale to je všechno.

 

Ve výsledku ani cena 514 900 Kč není pro tak malý vůz úplně ideální. V cenové kategorii kolem půl milionu můžete nakupovat i kousky o poznání větší, které ve výsledku funkci automobilu splní několikanásobně lépe. Jen prostě nejezdí tak rychle.

 

Jestli je tohle ten klíčový parametr výběru, směle do Fabie RS! Určitě nebudete zklamaní. Auto jezdí jako ďábel, skvěle sedí, příjemně se ovládá a zanechává ve vás příjemný pocit. Navíc nezaplatíte příliš velké povinné ručení a když budete střídmí, zůstane i spotřeba v rozumném rozmezí.

 

 

Pokud byste ovšem chtěli jezdit delší vzdálenosti s více zavazadly a chtěli zůstat u škodovky, tak s drobným příplatkem 40 000 Kč dostanete třeba octavii s vynikajícím motorem 2.0 TDI a výkonem 103 kW. A mohli bychom pokračovat.

 

Pro praktičtější řidiče tedy Fabie RS tak úplně není (leda coby druhé nebo třetí auto do rodiny, ale jako víkendový automobil pro výlety a požitek z jízdy si umíme představit zajímavější stroje).

Fabia RS je spíš auto pro nevázané mladé. A těm se určitě bude líbit. Splňuje všechna kritéria mladého piráta silnic.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: No kromě toho, že to trochu líp vypadá, se tady pro mě moc nezměnilo. Chlap jako já potřebuje prostor. Jak kolem sebe v autě, tak v kufru. Fabie, ať už s nálepkou RS nebo bez ní, je pořád stejná a pro mě tedy pořád stejně malá. Dejte vedle sebe octavii a fabii s otevřenými pátými dveřmi. Heh… to je síla co? Zatímco do fabie dáte dvě nákupní tašky a je plno, octavia je prakticky bezedná. Navíc octavii pořídím za stejnou cenu s mnohem ekonomičtějším provozem. Tohle neni nic moc pro mě. To je auto pro mladý blázny jako je náš Tomáš.
Dávám známku 3
Jana Jana:  No přikláním se samozřejmě k Tondovi. Tohle je auto pro mladý. Nejen, že je Fabie RS vlastně docela drahá, tak hrozně žere, protože se s ní nejezdí ekonomicky. Ačkoliv tedy musím příznat, že platit povinné ručení za motor o objemu 1,4 je docela legrace. A protože nejsem tak veliká jako manžel, cítila jsem se v autě pohodlně a příjemně. Jen ty sedačky jsou pro moji generaci a proporce přeci jen trošku užší.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: No ošklivá Fabie RS rozhodně není. Líbí se mi jak dynamická barva auta, tak módní RS doplňky, které autu dodávají spolu s pěknými koly šmrnc. Uvnitř tedy žádná sláva. Lépe řečeno, pořád ta samá písnička jako skoro vždy u škodovek, i přes ty drobné změny. Navíc je tohle auto na mě trochu zbytečne rychlé.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: No hurá! Nemohl jsem se dočkat. Tohle je přesně pro mě. Malý, svižný, mrštný a hlavně rychlý auto. Tohle je setsakra jiná písnička než standardní model. Fabie sedí jako přikovaná, zatáčkami doslova prolétá a rychlost i dynamika pohybu jsou fenomenální. U mě tentokrát bez ztráty květinky.
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Škoda Fabia Combi RS: 514 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  20 600 Kč

Celková cena: 544 500 Kč

Výbava

Bezpečnost, funkčnost, komfort „MAXI DOT“  
  12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru  
  Zadní sedadlo dělené, sklopné pro „RS“  
  3-bodový bezpeč. samonavíjecí pás vzadu, vnější, se štítkem ECE-homologace  
  4 reproduktory  
  Airbag pro řidiče a spolujezdce  
  Automatické spínání jízdního osvětlení  
  Boční a zadní okna tónovaná  
  Boční airbag vpředu  
  Centrální zamykání s dálkovým ovládáním a safesystémem  
  Chlazená schránka  
  Dodatečný přední světlomet  
  Dvoutónová houkačka  
  Elektrické ovládání oken  
  Elektronický program stability ESP  
  Elipsoidní hlavní světlomety, pravostranný provoz  
  Hlavové opěrky vzadu – 3 kusy  
  Imobilizér elektronický  
  Intervalový spínač stěračů, seříditelný potenciometrem (4 stupně)  
  Klimatizace „CLIMATRONIC“ – s elektr. regulací a kombifiltrem  
  Klíček s dálkovým ovládáním zamykání vozu  
  Kontrola tlaku v pneumatikách  
  Kotoučové brzdy zadní – Geomet D  
  Make-up zrcátka vlevo  
  Make-up zrcátka vpravo  
  Mechanické výškové seřizování obou předních sedadel  
  Odkládací schránka v kufru  
  Potah sedadel – látka  
  Příprava pro uchycení 2 dětských sedaček s bezpečnostním systémem „TOPTETHER“ na zadních sedadlech  
  Rádio SWING – 2DIN s CD a MP3  
  S dálkovou regulací polohy světlometu  
  S kontrolou zapnutí bezpečnostního pásu  
  S neuzamykatelným víkem odkl. schránky a s osvětlením  
  Odkládací kapsy vzadu (na dveřích)  
  S ukazatelem vnější teploty  
  Schránka na brýle  
  Stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem  
  Střešní anténa + anténa v okně  
  Tempomat  
  Tříbodový bezpeč. pás vzadu uprostřed  
  Vestavba audio přípojky  
  Vnitřní světlo a dvě čtecí lampičky, vpředu a vzadu  
  Vnitřní zpětné zrcátko  
  Vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná, vyhřívaná  
  Vrstvené čelní sklo tónované  
  Výklopná odkládací schránka pod předními sedadly  
  Zabezpečovací systém pro zavazadla včetně síťě na uchycení zavazadel  
  Zakrytí zavazadlového prostoru – rolo  
  Řízení s posilovačem  
  Bez ochranné mříže zadního skla  
Exteriér Kola z lehké slitiny GIGARO 7J x 17, stříbrná  
  Vnější zpětná zrcátka černá a vnější kliky lakované v barvě vozu  
  Pneumatiky 205/40 R17 84W xl  
  Přídavný nápis RS  
  Rezervní kolo, neplnohodnotné  
  Sportovní nárazník  
  Vnější zpětné zrcátko vlevo, asferické  
  Zpětné zrcátko vpravo, konvexní  
Interiér Hlavice řadící páky, sportovní  
  Hliníkový paket  
  Kožený sportovní multifunkční volant s řazením — RS —  
  Madlo ruční brzdy z kůže  
  Pedálové ústrojí  
  Vkládané koberečky

Doplňková výbava

Modrá Race metalíza (10 000 Kč), Kola z lehké slitiny „GIGARO“ 7J x 17″ – 4 ks – černá s mechanickým opracováním (11 000 Kč), Navigační systém „AMUNDSEN“ 2DIN (5 500 Kč), Loketní opěra vpředu (3 100 Kč),

ŠKODA FABIA COMBI RS 1.4 TSI
Objem motoru  1 390 cm3
Maximální výkon  132 kW
Maximální točivý moment  250 Nm / 2000 – 4500 1/min
Převodovka  7 aut.
Maximální rychlost  226 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  7,3 s
Udávaná spotřeba město  7,7 l
Spotřeba mimo město  5,2 l
Kombinovaná spotřeba  6,2 l
Spotřeba během testu  15 l
Provozní hmotnost  1 313 kg
Délka / výška / šířka  4247 / 1498 / 1642 mm
Rozvor  2 454 mm
Zavazadelník / po sklopení  505 l / 1 485 l

 

Galerie