Škoda Fabia 1.6 TDI: překvapivě dobré auto

TEST: Vžité předsudky hovoří o Škodě Fabii jednoznačně – malé městské auto, které je nevýrazné a špatně jezdí. Fabia už ale tímhle otloukánkem být nechce. Jenže zbavit se nálepky, která vás automaticky odsuzuje, je jedna z nejtěžších věcí v životě. Natož pro auto. Fabia jde do boje po plastice a s transplantovaným turbodieselovým srdcem o objemu 1,6 litru a výkonu 66 kW. Zdali je to ta správná cesta ze škatulky, jsme zjišťovali v redakčním testu.


Vydáno: 26.8.2010

Samozřejmě, žádná revoluce se u malé škodovky nekoná. Zatímco se Volkswagen Polo nebo nový Seat Ibiza ST prohánějí na nových podvozcích, fabia čeká v koutě, až na ni dojde řada. Úpravy jsou proto zatím spíše kosmetické.

Hlavní změny doznaly přední světlomety, kvůli kterým nyní auto vypadá, že šilhá, a přední nárazník. Maska chladiče se rozrostla do obou stran a fabia už se nezdá jako autíčko na dálkové ovládání. Změny se dotkly také spodní část nárazníku, díky kterému auto působí nižší a sportovnější.

 

S novou tváří…

Nový vzhled činní automobil mnohem dospělejší i agresivnější. Sic, je to stále stará známa fabia – se svojí malou šířkou a velkou výškou. Přesto vám drobek v krásné červené barvě rychle přiroste k srdci. Dělá totiž všechno, co vám na očích vidí. Snaží se, aby byla posádka co nejspokojenější. Tedy, pokud za to nejdřív zaplatíte a pořídíte alespoň verzi Elegance.

 

 

Námi testovaná fabia vyjde na 474 900 korun, což je pro takhle malé auto s tří set litrovým kufrem opravdu dost. I když vás nebude stát tolik povinné ručení a díky dieselu budete jezdit za maximálně 6 litrů i po městě, za stejnou cenu koupíte o kategorii vyšší Hyundai i30 s identickou výbavou.

 

Fabia 1.6 TDI přestává být městským autem. Sílou motoru a mírou komfortu interiéru se hlásí o slovo také při delších cestách. A vcelku slušně jí to jde, tedy jede. S plně naloženým autem (pět lidí, plný kufr) můžete v klidu uhánět pirátských 160 km/h, aniž byste motor trápili.

 

Limitem jsou v tomhle případě stále ještě nepříliš dobré jízdní vlastnosti auta, které je moc vysoké a nedrží stopu, jak by bylo při vyšších rychlostech třeba. Nový podvozek by byl zárukou výrazného zlepšení, bohužel se jeho příchod nedá čekat dřív, než v další generaci. Teprve tehdy budete moci nový turbodiesel využívat naplno, i když se na něj podíváme už dnes.

 

 

…a novými motory

Fabia se letos dočkala dvou nových motorů – 1.2 TSI, který jsme vám představovalimodré octavii (i když se silnějším 77 kW motorem), a právě 1.6 TDI, který jsme vyzkoušeli u zelené octavie (rovněž s výkonem 77 kW). I když jsme na malý benziňák pěli ódy, turbodiesel je jiná písnička, spíš symfonie. Malé lehké auto se dokáže velmi slušně rozjet a je jen na vás, kam si troufnete. Táhne pořád.

 

Na rozdíl od jedna-dvojky opravdu vnímáte sílu a tah, který se jen tak nezastaví. Benziňák se dokázal rozjet, ale cítili jste, že ho ždímete opravdu vydatně. Oproti tomu jedna-šestku s 66 kW ve fabii jenom lechtáte, zvládla by s přehledem i dvoutunový superb (který mimochodem zanedlouho motor 1.6 TDI okusí také).

 

Tenhle motor je tak spíše takový příslib do budoucna a předzvěst toho, že z fabie jednou bude výborné auto, které se všude vejde, jezdí za pár korun a nebudete se s ním bát vyrazit za babičkou do Hustopečí.

 

 

Jak na dálnici, kde jsme červeného býčka nikterak nešetřili, tak ve městě dosahovala fabia vynikajících výsledků spotřeby, a vlastně ani tolik nevadilo, že ji chybí šestka. Po třech stech kilometrů kombinovaného provozu (s naloženým autem) hlásil palubní počítač spotřebu 6 litrů na sto kilometrů. Při městské jízdě se spotřeba vyšplhala k 6,3 litrů na sto kilometrů, a pokud zamíříte na dálnici s lehkým autem a pojedete podle předpisů, nepřekročíte hranici 5,5 l/100 km.

 

Okus luxus

Fabia 1.6 TDI nabízí pasažérům nejen komfortní a tichou jízdu i při vyšších rychlostech, ale když se rozhodnete investovat, obklopí vás také příjemným interiérem se spoustou vychytávek.

Střešním oknem, které má dokonce dva mody otevírání (a hlava se skrze něj vystrkuje opravdu dost špatně) počínaje, přes elektricky ovládaná okénka a palubním počítačem s navigací konče.

 

Fakt, že abyste se mohli nechat navádět, potřebujete mít v přehrávači vložené CD s navigací, raději komentovat nebudu a jen řeknu, že navigace Amundsen stojí jen pět tisíc pět set korun. Což je naopak za takhle funkční přístroj s dotykovým displejem cena velmi příznivá, zvlášť když můžete muziku poslouchat z SD karty, na kterou má rádio slot.

 

 

Malá nafta? Berte ji!

Fabia 1.6 TDI 66kW je ve své podstatě skvělým autem. Nový motor dokáže slušně rozjet i naložený vůz, málo žere a když oželíte střešní okno, vyhřívané sedačky nebo palubní počítač s navigací, vyjde vás ve verzi Classic na přijatelných 345 900 korun.

Za zvážení klidně stojí i méně výkonná 55 kW verze, která je o 31 000 Kč levnější a funkci splní prakticky stejnou. Motor 1.6 TDI 66 kW je totiž na malou fabii trochu naddimenzovaný, alespoň zatím, dokud jezdí na stávajícím podvozku. Až se změní i ten, nebrání nic tomu, abychom udělili fabii jedničku. Takhle zatím stále za dva. Za jízdní vlastnosti a trochu ten vzhled.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Já jsem vysazený na tu prostornost a abych pravdu řekl, u fabie to není žádná sláva. S ramenatým kolegou na sedadle spolujezdce do sebe pořád vrážíme, nehledě na to, že tři stěhováky dozadu určitě neusadíte. Ale svez je fajn, i když to kvůli výšsce fabie dost houpe. No a ten kufr… co vám budu povídat. 315 litrů je vážně málo. Pro mladý pár maximálně s jedním miminem. Pak už je to za trest.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Já jsem naopak s velikostí vážně spokojena. Fabia je pro mě auto jako dělané. Roztomilý kukuč, krásná červená barva, v případě levnější nafty 55 kW začínající na 315 tisících dokonce nízké pořizovací náklady a jezdí za pár! No co víc chtít. Když se trochu uskromníme, tak se tam klidně čtyři vejdeme i když jedeme s věcmi na týden na chatu. Paráda.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Ta červeňounká barvička se mi moc líbila! A vůbec je fabia takové malé roztomilé auto. Ještě bych chtěla bílou střechu, jak to má MINI. Uvnitř žádný přepych, ani originalita, co si budeme povídat, jsou to Němci, ale všechno funguje a sedí. Já bych s novou fabií klidně jezdila, nevím co se bratrovi nelíbí.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: No, je toho hodně. Fabia je taková deformovaná plechovka na kolech. Navíc, špatně deformovaná, zůstala totiž moc vysoká. Kvůli tomu špatně drží v zatáčkách, na každém výmolu se houpe a viděli jste ten volatn? Vždyť je to jako od autobusu! Za co ale musím tohohle špunta pochválit je motor. 1.6 TDI s výkonem 66 kW uhání jako o život a vypadá, že by zvládnul mnohem víc, než zbytek auta. Uvidíme co přinese nový podvozek.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: autor


PARAMETRY

Základní cena v provedení Elegance: 420 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  53 800 Kč

Celková cena: 474 700 Kč

Výbava

  • Bezpečnost
  • 3-bodový bezpeč. samonavíjecí pás vzadu, vnější, se štítkem ECE-homologace
  • Airbag pro řidiče a spolujezdce
  • Antiblokovací systém ABS
  • Automatické spínání jízdního osvětlení
  • Boční a zadní okna tónovaná
  • Boční airbag vpředu
  • Bubnové brzdy zadní
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním a safesystémem
  • Chlazená schránka
  • Další 4 reproduktory vzadu
  • Dvoutónová houkačka
  • Elektrické ovládání oken
  • Elipsoidní hlavní světlomety, pravostranný provoz
  • Hlavové opěrky vzadu – 3 kusy
  • Imobilizér elektronický
  • Intervalový spínač stěračů, seříditelný potenciometrem (4 stupně)
  • Klimatizace „CLIMATRONIC“ – s elektr. regulací a kombifiltrem
  • Klíček s dálkovým ovládáním zamykání vozu
  • Loketní opěra vpředu
  • Make-up zrcátka vlevo
  • Make-up zrcátka vpravo
  • Mechanické výškové seřizování obou předních sedadel
  • Mlhové přední světlomety
  • Odkládací schránka v kufru
  • Příprava pro příčný střešní nosič
  • Příprava pro uchycení 2 dětských sedaček s bezpečnostním systémem „TOPTETHER“ na zadních sedadlech
  • Rádio SWING – 2DIN s CD a MP3
  • S dálkovou regulací polohy světlometu
  • S kontrolou zapnutí bezpečnostního pásu
  • S neuzamykatelným víkem odkl. schránky a s osvětlením
  • Odkládací kapsy vzadu (na dveřích)
  • S ukazatelem vnější teploty
  • Schránka na brýle
  • Set na opravu pneumatiky
  • Signalizace vzdálenosti při parkování vzadu
  • Stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem
  • Střešní anténa + anténa v okně
  • Tempomat
  • Tříbodový bezpeč. pás vzadu uprostřed
  • Vestavba audio přípojky
  • Vnitřní světlo a dvě čtecí lampičky, vpředu a vzadu
  • Vnitřní zpětné zrcátko
  • Vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná, vyhřívaná
  • Vrstvené čelní sklo tónované
  • Vyhřívání předních sedadel s oddělenou regulací
  • Výklopná odkládací schránka pod předními sedadly
  • Zabezpečovací systém pro zavazadla
  • Zadní sedadlo dělené, sklopné
  • Zakrytí zavazadlového prostoru odklopné
  • Řízení s posilovačem, elektro/hydraul.
  • Bez ochranné mříže zadního skla
  • Bez podlahového nosiče
  • Exteriér
  • Bez rezervního kola
  • Disk z lehké slitiny 6J x 15 ET 43
  • Lakovaný nárazník v barvě vozu
  • Pneumatiky 195/55 R15 85H
  • Popis v základním provedení
  • Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu
  • Vnější zpětné zrcátko vlevo, asferické
  • Zpětné zrcátko vpravo, konvexní
  • Černé boční ochranné lišty
  • Interiér
  • Hlavice řadící páky, sportovní
  • Hliníkový paket
  • Kožený volant
  • Madlo ruční brzdy z kůže
  • Vkládané koberečky vpředu a vzadu

 

Doplňková výbava

Navigační systém „AMUNDSEN“ 2DIN (5 500 Kč), elektricky ovládané střešní okno, paket „OVERHEAD II“ a CZ s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky) (11 700 Kč), kola z lehké slitiny „COMET“ 6,5J x 16″ – 4 ks (3 100 Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1 600 Kč), ESP Plus (16 800 Kč), Projektorové halogenové světlomety s natáčením a přední mlhové světlomety s „CORNER“ funkcí (6 700 Kč),  „SUNSET“ (4 100 Kč), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (3 100 Kč), Malý kožený paket (4-ramenný multifunční kožený volant) (1 200 Kč)

ŠKODA FABIA 1.6 TDI 66 kW Elegance
Objem motoru  1598 cm3
Maximální výkon  66 kW
Maximální točivý moment  230 Nm / 1500 – 2500 ot/min
Převodovka  5MT
Maximální rychlost  176 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  12,6 s
Udávaná spotřeba město  5,1 litru
Spotřeba mimo město  3,6 litru
Kombinovaná spotřeba  4,2 litru
Spotřeba během testu  6,3 / 5,5 / 6 litrů
Provozní hmotnost  1 204 kg
Délka / výška / šířka  4 000 / 1 498 /1 642 mm
Rozvor  2 451 mm
Zavazadelník / po sklopení  315 / 1 180 litrů

 

Galerie