Škoda Fabia 1.4 TDI 77 kW Monte Carlo: šedý vlk

TEST AUTAŠkodovka opět přichází s verzí Monte Carlo, která z její Fabie dělá stylový designový doplněk. Nebo ne?

Nehledě na to, že Fabia 3. generace je o poznání dospělejší auto, než kdy dřív (jak konstatoval ve svém testu kolega Kozar), tak teď k tomu navíc ještě skvěle vypadá. Vzhled verze Monte Carlo je povedený, doplňky jsou decentní a přesto působivé, a pastelový šedý lak Steel Gray sluší nejen tomuhle autu, ale všem, na které ho v Boleslavi stříkají.

Kráska v šedé

Oproti standardní verzi, která vychází z verze Ambition, dostala Fabia Monte Carlo litá šestnáctipalcová kola v černém laku, světla s diodami, panoramatické střešní okno, speciální efektní provedení interiéru a další drobnosti, jako ocelové kryty pedálů nebo tkané koberce. O zábavu se stará infotainment Swing s pětipalcovým dotykovým displejem.

Červené obšití řadicí páky a volantu, stejně tak samotný sportovní volant, obojí vypadá dobře. Nejlepší jsou ale sportovní sedačky, sice dost tvrdé, ale poskytují perfektní oporu a jsou pohodlné, přesně se do nich napasujete, ať jste obéznější nebo hubení (naše redakce je v tomto ohledu vyvážená).

Změny jsou tedy povedené nejen navenek, ale i v kabině. Dohromady to všechno posouvá Fabii na mnohem vyšší level, a pokud jednou přijde Fabia RS, představuju si, že takhle nějak bude vypadat.

Obojakou věcí jsou obuté šestnáctky. Jsou sice hezká a zlepšují jízdní vlastnosti, ale jízdu znepříjemňují zbytečná tvrdost a rázy od kol na každé sebemenší nerovnosti. Ne, na tomhle se v Praze jezdit nedá. A podvozek na tak velká kola není stavěný.

Tři válce v naftě

Výše uvedené dojmy se týkají verze Monte Carlo. Jinak se ale pod kapotou skrýval klasický motor, který Fabia nabízí, a sice tříválec 1.4 TDI 77 kW čili 105 koní, což je vrchol z naftové nabídky. Nový hliníkový agregát má klidný chod, možná byste mu tři válce ani nehádali, a má na diesel nadstandardní odhlučnění.

Výkonový projev je víc než slušný a 105 koní mu uvěříte. Klasický dieselovský tah od nízkých otáček je příjemný, nejvíc parády ale udělá kolem 3 tisíc otáček, někde v rozmezí 2800 – 3800 ot./min., kdy má na dvojku či na trojku (tedy kolem 50, resp. 80 km/h) nejživější projev a velmi slušnou sílu, která vás dokonce snad i zatlačí do sedačky. Z nuly na stovku zrychlí za 10,2 sekund.

Pokud jde o řízení a řazení, obojí je velmi přesné a podvozek je stabilní, celkový dojem z jízdy je víc než dobrý. Mohli bychom si povídat o tom, jak Fabia ve své třetí generaci dospěla a že je z ní vlastně dospělé auto. Proto je trochu zvláštní, že nejsilnější diesel nabízí jen manuální pětikvalt, byť na druhou stranu točí na dálnici při 130 km/h na pětku optimálních 2500 ot./min., a přitom má ještě rezervu newtonmetrů, takže vlastně škodovce nemáme co vyčítat. Plynule zrychluje až do 180 km/h, což by mohlo většině řidičů Fabie stačit. Štvát vás bude asi jenom start-stop systém, ten mají všechny verze.

No a je to diesel, takže nejdůležitější je spotřeba. Za kolik 1.4 TDI jezdí? Při nejostřejším ježdění, které jsme Fabii dopřáli, jsme dosáhli na 7,5l/100km, dlouhodobá průměrná spotřeba ukazovala 6,6 l/100 km a při opatrném zacházení jsme jezdili za 6,2 l/100 km. Ale minimum to není, pokud jste fandové eco rally, určitě se dostanete pod 6 a snad i pod 5 litrů.

Monte Carlo nebo klasiku?

Šedá Fabia Monte Carlo se nám líbila. Otázka nezní, jestli je to dobré auto. Nejdůležitější otázka u tohohle auta zní, co to všechno stojí.

Verze Monte Carlo je dostupná se všemi motory, s nimiž se Fabie prodává, kromě základního litrového tříválce MPI (44 kW nebo 55 kW). Výbava vychází z verze Ambition, za nejlevnější model 1.2 TSI/66 kW zaplatíte 334.900 Kč, za kombi si připlatíte 10.000 Kč, příplatek za převodovku DSG činí 36.000 Kč.

Testovaný diesel 1.4 TDI 77 kW koupíte za 408.900 korun oproti 361.900 za standardní Fabii ve výbavě Ambition. Vyplatí se Monte Carlo? Stojí ty benefity, které oproti klasické verzi Ambition nabízí, za skoro padesátitisícový příplatek? To už je na vás.

Důležitá je pro nás ale hlavně otázka, jestli i sériová verze, kterou si pravděpodobně koupíte spíš, je pořád stejně dobrá? Odpověď zní ano. Prosklená střecha je nádherná efektní věc, ale ve finále to asi přežijete i bez ní.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec

Výsledná známka: 1-

  • Základní Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW Active: 239.900,- Kč
  • Základní verze Monte Carlo 1.2 TSI/66 kW: 334.900,- Kč
  • Testovaná verze Monte Carlo 1.4 TDI 77 kW: 408.900,- Kč

Škoda Fabia 1.4 TDI 77 kW Monte Carlo

Motor 1422 ccm, tříválec
Maximální výkon 77 kW (105 koní) při 3750 ot/min
Maximální točivý moment 250 Nm při 1750 ot/min
Převodovka pětistupňová manuální
Maximální rychlost 196 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,2 s
Udávaná spotřeba město 5,9 l/100km
Spotřeba mimo město 4,2 l/100km
Kombinovaná spotřeba 4,8 l/100km
Spotřeba během testu 6,7 l/100km
Pohotovostní hmotnost 1189 kg
Délka / šířka / výška 4257 x 1732 x 1467 mm
Rozvor 2608 mm
Zavazadelník / po sklopení 380 / 1183 litrů

 

 

Galerie