Škoda Fabia 1.2 TSI 66 kW: poctivý základ

TEST AUTA: Tentokrát jsme se posadili za volant dobře známé české klasiky – oblíbené Škody Fabia Combi třetí generace, která přišla na trh letos. Jelikož již nová Fabia jezdí po tuzemských silnicích nějaký pátek, většina motoristů již zaznamenala její šmrncovní kabát. My jsme se na ni ale podívali detailněji a prozradíme vám, zda a kde se šetřilo a naopak kde Fabia boduje.

Konečně bez baťohu

Ač to většina majitelů starších Fabií bude odmítat, přívlastek combi zatím vždy pro tohle auto znamenal nehezký batoh naražený na zadní část hatchbacku. Vždy zde vítězila praktičnost nad elegancí a krása prostě musela jít stranou. Časy se však mění, konkurence je stále silnější a aktuální evoluce mladoboleslavského kombíku dostala od designérů daleko více péče, než kterýkoliv z předchůdců.

Na zdařilou zadní část navazuje ostře řezaná boční linie, která se táhne k až nápadně povědomé přední partii vozu. Ta přesně odpovídá aktuálnímu výrazu všech nových škodovek, které někdy před rokem prodělaly evoluční krok. Fabia tak zapadá do rodiny, ale na pohled možná až příliš evokuje Škodu Rapid Spaceback, s nímž si ji  z některých úhlů snadno spletete. Celkově však je Fabia na pohled velmi povedená a má šmrnc.

Interiér na úrovni

Posunem dál je i interiér nové Fabie. Výborné zpracování, příjemné materiály a v tomto případě i rozsáhlá výbava (dotykový displej, panoramatická střecha, automatická klimatizace a další) novince svědčí, a i když ani minulá generace nepůsobila nějak lacině, krok dopředu je docela velký.

Fabia tak opět vypadá dospěleji, hodnotněji a snadno předčí své předchůdce. Ocenili jsme příjemně tvarované tužší sedačky, které umožnují rychlé nalezení dobré pozice za volantem. Stejně tak potěší dostatek místa, a to i pro hlavu či kolena. Pokud byste ale náhodou chtěli vozit dospělé lidi na zadních sedačkách, raději sáhněte po zmíněném Rapidu či ještě výš – Fabia je stále kompaktní auto, žádný rodinný vůz. Tedy alespoň ne pro dospělou rodinu.

Ergonomicky se škoda nepouští do žádných experimentů, vše je přesně tam, kde byste to čekali a nutno poznamenat, že je to dobře. Fabia je oblíbenou variantou firemních zákazníků a ani při častém střídání řidičů tak nehrozí, že vám bude trvat desítky kilometrů jízdy, než si auto nastavíte, jak jste zvyklí.

Simply clever i ve Fabii

Kompaktní palubní deska poskytuje dostatek odkládacích prostor s chytře řešeným držákem bez kličkového ovladače, který však velice dobře poslouží i na mobilní telefon.

Nebyla by to snad ani škodovka, kdyby si pro nás nepřipravila hned několik praktických řešení, které potěší a hlavně zpříjemní život. Ať je to odpadkový koš ve dveřích spolujezdce, kapsy na bocích sedaček, možnost sklápění zadních sedadel do roviny, či odkládací police v kufru.

Všechny tyto drobnosti, které nestojí při výrobě prakticky nic navíc, jsou jedním z rozdílů škodovky od ostatních automobilů. Je z ní, pateticky řečeno, cítit péče, se kterou ji v Boleslavi navrhovali. Přes silnou konkurenci nová Fabia rozhodně není jen řadový zástupce své třídy, ale sebevědomé auto s ambicí uspět.

Ten motor…

Potud samá chvála, že? Horší je to ale tentokrát s motorizací. Tříválec o objemu 1,2 litru je druhá nejlevnější varianta (o 1.0 MPI 55 kW prosím ani neuvažujte), která si vybírá daň na jízdní dynamice. Dá totiž opravdu dost práce z motoru dostat oněch tabulkově udávaných 66 kW. V nízkých otáčkách motor nemá absolutně žádnou odezvu a první dny testu tak byly pro mne utrpením. Už dlouho jsem nebyl nucen při odbočování v městské zástavbě řadit jedničku.

Fabii s 1.2 TSI 66 kW prostě trvá, než se nadechne a začne se sunout kupředu. Samozřejmě že cílovou skupinou této motorizace nejsou závodníci, ale od 105 koní člověk prostě čeká trošku sebevědomější projev.

Co naopak potěší je nízká spotřeba, zejména pak při jízdě na okreskách se lze dostat do velice příjemných čísel: v průměru jsme jezdili za 5,9 l/100 km, ve městě pak spotřeba stoupala k sedmi, ale bez problému dá držet kolem 6,5 l/100 km.

Příjemná i v zatáčkách

Řízení, brzdy, řazení, odpružení a veškeré další prvky ovlivňující jízdní vlastnosti pracují přesně, jak mají a nelze jim nic vytknout. Všude je správně zvolena zlatá střední cesta a nemusíte se tak bát, že by vás některý z ovládacích prvků vytáčel, nebo jakkoliv otravoval. Fabia je zkrátka nastavena perfektně pro svého zákazníka, který nehledá žádné extrémy, ale chce spolehlivost a maximální uživatelský komfort. To splňuje Škoda Fabia na jedničku.

A jedno je třeba zdůraznit: konečně má Fabia důstojné jízdní vlastnosti, odpovídající roku 2015 a současné úrovni menších aut. Je hrozně dobře, že již odzvonilo časům gumové spojky, či houpání karoserie jak na vlnách oceánu. Škoda Fabia dospěla, a i když nepatří (a nikdy nebude) do sféry velkých aut, je to dospělé kompaktní auto, a může to o sobě hrdě prohlásit.

Dobré auto se slabším srdcem

Celkově je nová Fabie velmi pozitivním posunem, jak po designové, tak technologické stránce. Testovaná Fabia 1.2 66 kW začíná na částce 278 900 Kč, ale po pravdě, s lepšími výbavami se vyšplhá bez problému přes 300 tisíc.

Pokud o ní ale uvažujete, doporučili bychom poohlédnout se po nějaké silnější motorizaci, kterých naštěstí škoda nabízí několik, třeba hned dvanáctistovku 81 kW koupíte za příplatek 15 tisíc korun. A budou to určitě dobře investované paníze, pak bude Fabia nejen příjemné praktické auto, ale bude dobrým společníkem i ve chvílích, kdy je nutné akcelerovat a ne čekat na nádech.

Výsledná známka: 3

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec

Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW 2015

  • Počet válců/ventilů na válec4/4 / DOHC
  • Typ motoru, objem: 1 197 cm3
  • Nejvyšší výkon: 66 kW / 90 koní
  • Nejvyšší výkon při otáčkách4 400 až 5 400 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment160 Nm při 1 400 až 3 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 s
  • Nejvyšší rychlost: 185 km/h
  • Převodovka: manuální, 5 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru: 530 l / 1 395 l
  • Objem palivové nádrže: 45 l
  • Hmotnost pohotovostní: 1058 kg
  • Prům. spotřeba: město / mimo / komb.: 6,0 / 4,0 / 4,7 l/100 km
  • Rozvor náprav: 2470 mm
  • Rozměr pneumatik: 175/70 R14
  • Rozměry délka × šířka × výška: 4257 × 1732 × 1488 mm

ce na: http://www.autorevue.cz/test-skoda-fabia-combi-12-tsi-66-kw-velmi-kompaktni-ale-sikovna/ch-54767#articleStart#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink

Galerie