Seat Ibiza Cupra a Ecomotive: máte radši sport nebo ekologii

Přibližně půl roku uplynulo od doby, kdy k nám dorazila nová generace Seatu Ibiza. Pro pařížský autosalon si přichystala španělská značka další dvě verze, které stávající modelovou řadu rozšíří. A obě dvě varianty se zařadí mezi nej v segmentu, kam nová Ibiza zapadá.

Vydáno: 1.9.2008

Milovníky rychlé jízdy zcela jistě potěší ostré provedení Cupra. Pod kapotu tohoto vozu umístili inženýři motor o objemu 1,4 litru. Takto malý motor do ostrého hatchbacku? Nenechte se mýlit. Motor disponuje technologií přímého vstřiku paliva označovaného TSI. A aby toho nebylo málo, dostal také zdvojené přeplňování.

Výsledkem je maximální výkon 123 kW, nebo chcete-li 180 koní. Jen pro představu doplním, že podobný výkon poskytoval motor v testované Octavii Combi 1.8 TSI a rozhodně jsme si neměli na co stěžovat. Motor bude doplněn o sedmistupňovou automatickou dvojspojkovou převodovku DSG. A pro ještě více zábavy je tu možnost řadit pádly pod volantem.

Pro ostrou variantu španělského hatchbacku byly připraveny také změny designu. Vůz má nově tvarovaný nárazník se vstupy vzduchu po stranách, sedmnáctipalcová kola, agresivní zadní nárazník s centrálně umístěnou koncovkou výfuku a nechybí ani nápisy “cupra“.

Interiér dostal sportovní sedadla CUPRA, podvozek byl také upraven a nese stejné označení, nechybí ani zástup bezpečnostních asistentů jako je ABS, ESP nebo třeba EBA.

Druhá novinka je úplně odlišná. Ta míří na zastánce ekologického provozu. I ona se dočkala úprav vzhledu vozu ale zde se myslelo především na snížení jízdních odporů. Za tímto účele dostal vůz uzavřenou masku chladiče a zadní spoiler. Jak už to tak chodí, úpravou prošly také převodové stupně. V neposlední řadě dostala Ibiza ECOMOTIVE nové pneumatiky 175/70 R 14 a místo rezervy sadu na lepení pneumatik (zřejmě pro co nejnižší hmotnost vozu).

O pohon se stará motor s objemem rovněž 1,4 litru, ovšem písmenka TSI byly nahrazeny neméně známými TDi. Výkon tohoto motoru činí 59 kW (80 koní) a produkce emisí se dostala na hodnotu 99 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr. Pro nižší emise dostal agregát filtr pevných částic DPF, upraven byl i program řízení motoru.

Výroba obou verzí bude umístěna výhradně do továrny SEAT Martorell nedaleko Barcelony.  

Text: Redakce
Foto: Seat

Galerie