Seat Ibiza 1.2: povrchní krása

TEST: Model Ibiza už figuruje na trhu pěknou řádku let. Popravdě řečeno mě vždy přitahoval výrazným a atraktivním designem. Zkrátka Seat má v koncernu VW zastávat roli značky, která nabízí auta plná emocí. A teď mi řekněte, jak se ke sloganu „auto emocion“ hodí koncernový tříválcový motůrek.


Vydáno: 16.10.2008

„Je to krásné auto“ říkal během testu každý druhý kolemjdoucí a já sdílím úplně stejný názor. Nová Ibiza má totiž vskutku ojedinělý vzhled. Začíná to dravou přídí, ostře řezanými světlomety a sportovně se tvářícím nárazníkem. Velmi se mi zamlouvá tvarování boků karoserie. Jedna hrana začíná od předních a druhá od zadních světel. Je až k nevíře, jak to vše dohromady zapadá.

Velmi povedený design

Stejně zajímavá, avšak už ne tak dynamická je zadní část vozu. I zde najdeme pěkně tvarovaný nárazník nebo třeba standardně dodávaný decentní spoiler s třetím brzdovým světlem. Navíc na víku pátých dveří není žádný rušivý “čudlík“ na jeho otevírání. To se provádí pro Seat klasicky pomocí firemního eska.

Zvenčí působí Ibiza dravě, odvážně a sexy. Zvlášť když dostane červenou barvu a kola z lehkých slitin. Škoda Fabia vypadá vedle této Španělky jako pěkně ošklivá sestra. Bohužel musím konstatovat, že mé nadšení vystřídalo velké zklamání ihned poté, co jsem otevřel dveře a nakouknul do interiéru.

Jaká škoda..

Nemůžu říci, že by vnitřek vozu byla nějaká strašlivá tragédie, ale když má vůz tak atraktivní vnější design, čekáte něco podobného i uvnitř. Jenže to máte smůlu. I Španělská značka potřebuje prodat co nejvíce kusů, takže je potřeba nízká cena. Té odpovídají tvrdé plasty, které jednoznačně celému interiéru dominují.

Dobře, určitá snaha o nefádní interiér je znát. Bohužel se skončilo u toho, že palubní deska má dva odstíny a hádejte, co najdete ve dveřích místo čalounění. Ano, velmi správně. Je tam pěkně tvrdý, černý plast. Ať se vám to líbí nebo ne, nemohl jsem se zbavit dojmu laciného auta. A tento dojem moc nepozvedlo ani vestavěné rádio a ovladače klimatizace pod ním umístěné.

Naproti těmto všem levně vyhlížejícím prvkům působí volant a přístrojový štít jako z jiného světa. Volant má poměrně malý průměr a velmi dobré tvarování. Báječně padne do ruky. Přístrojový štít obsahuje dva oddělené tubusy. Jeden pro otáčkoměr a druhý pro tachometr. Jsou výborně čitelné a spolu se sportovní volantem výrazně zvedají celkovou reputaci.

A jak se v ní cestuje?

Místa na zadních sedadlech je tak akorát, ale nikoliv na rozdávání.  Vyšší cestující bude postrádat prostor v okolí hlavy a běda, když si před něj sedne rozměrnější řidič. Je chvályhodné, že máme vzadu k dispozici tři opěrky hlavy, ale moc si nedovedu představit delší jízdu uprostřed. Na druhou stranu přeci od vozu takovýchto rozměrů (délka 4052 mm, šířka 1693 mm, výška 1445 mm)  nelze čekat extrémní pohodlí. Ale známe konkurenci, která je na tom lépe.

To samé lze říci i o zavazadlovém prostoru. Základ 292 litrů také nepatří k hvězdám segmentu. Navíc zde máme menší vstupní otvor a vysokou nakládací hranu. To je zřejmě daň za atraktivní tvary karoserie, ale o tom už řeč byla. Takže pojďme raději za volant.

Oproti ostatním vozům se zde sedí poměrně nízko. A to už je po sportovním volantu, atraktivním přístrojovém štítu a sportovní vizáži čtvrtá věc, která ve vás vzbudí ony slibované emoce, sportovní emoce. Zde přišlo ještě větší zklamání než v případě interiéru.

Emoce pod kapotou? To určitě.

Poprvé když jsem otočil klíčkem, měl jsem dojem že se nic nestalo. Jak to, že motor nenaskočil? Aha, on naskočil ale prozradí to pouze ručička otáčkoměru. Na volnoběh je neuvěřitelně tichý, skoro až neslyšný. Kvůli tomu mne však tak nezklamal. Naopak za kultivovaný chod si zaslouží velkou pochvalu.

Ta zlá vlastnost je úplně jednoduchá. Motor je zkrátka slabý. Aby také ne, když se o vaše emoce má postarat tříválcový motor s obsahem 1198 ccm. Ano, jedná se o silnější verzi tříválce z koncernu VW a navíc to je celkem snaživý pomocník, ale musíte být na něj hodní. Pokud budete vyžadovat jeho maximum, musíte na to takříkajíc pěkně šlapat. Nejvíce kilowattů (51 kW) z něj dostanete při 5200 rpm. A jestli se budete pohybovat v okolí této hodnoty, logicky poroste spotřeba.

Výrobce udává číslo 5,9 l/100 km v kombinovaném provozu. Tato hodnota je jistě možná, ale chce to klidnou jízdu a minimální obsazení. S plně naloženým vozem má motor už dost práce a nedostatek newtonmetrů pocítíte opět na spotřebě.

Ostrá jízda bez problémů

Poté, co jsem vyzkoušel také ostřejší jízdu, mne slabý motor mrzel ještě více. Nový Seat Ibiza má totiž velmi dobré jízdní vlastnosti. Nezbylo nic, než si představovat, jaké to asi je s jedna šestkou z opačného konce nabídky. Ale dost bylo snění, zpátky k jízdě.

Tato Španělka je totiž hezky poslušná a velmi dobře se řídí. Když už se tedy pořádně rozjede, není nutné za každou cenu před obyčejnou zatáčkou brzdit. Ibiza se drží i ostřejší stopy jako klíště a řidiči poskytuje přes sportovní volant poměrně dost informací o tom, v jaké rozpoložení se právě nachází.

Zásluhu na příjemném řízení má i relativně přesná pětistupňová manuální převodovka. Nevím, zda by k tomuto motoru byla šestka vůbec možná, každopádně na pátý stupeň už při dálničním limitu točí motor opravdu hodně. Z tohoto pohledu se zdá tachometr s největší číslicí 240 km/h jako nemístný žert. Můžu vás ujistit, že jeho polovinu překročíte jen o malý kousek.

Kolik za to?

Ale i slabý motor a zvláště pak základní motorizace má své výhody. Tou bývá cena (vlastně jiné plus mne nenapadá). Nejlevnější Ibiza s tříválcovým motorem stojí bez stokoruny 260 000 Kč. To je suma za základní model s nejnižší výbavou. Tedy za námi testované vozidlo.

Pochvalu si Seat zaslouží za bezpečnostní výbavu. Už základní verze disponují airbagem řidiče i spolujezdce a dokonce také postraními airbagy. O vaše bezpečí se v sérii stará také systém ABS. Ovšem my jsme měli kromě toho k dispozici řadu příplatkových prvků, které pod Reference nenajdete. Jmenujme například klimatizaci, rádio s CD/MP3 nebo přední mlhovky.

Dohromady nám tedy vychází testovaný kousek přibližně na 311 00 Kč. To je pořád relativně přijatelná cena. Za podobně vybavenou Fabii se stejným motorem  dáte zhruba o 30 000 Kč více. Na druhou stranu lze pořídit za tyto peníze třeba Kiu Ceed navíc se silnějším a hlavně čtyřválcovým motorem. 

Pár slov závěrem

Takže jsme se dostali až k závěrečnému hodnocení. Jednoznačným, zcela nezpochybnitelným a také hodně velkým plusem je vzhled vozu. Ten naplňuje firemní slogan na sto procent. Je to prostě krása. Jenže jak napovídá titulek článku, je pouze povrchní. Interiér by mohl být lepší, ale budiž. Samotný pohled pod kapotu už zdaleka tak krásný není. Prázdný prostor v okolí tříválcového motůrku jasně naznačuje, že se zde bída potkala s nouzí.

Ale ne, to jsem možná už trochu přehnal. Tak hrozné to zase není. Španělka s tímto srdcem vás zkrátka svým vzhledem naláká, mnoho naslibuje, jenže pak vás moc nepovozí a přichází zklamání podobné tomu mému. Očekávání daleko předčilo skutečnost. Pokud patříte k řidičům, kterým stačí navštívit bod B a pak se zase vrátit do bodu A, prosím. Budete asi spokojeni a ušetříte i nějaký ten peníz. Já osobně bych se této motorizaci raději vyhnul.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Musím uznat, že to je pěkný vůz, ale já bych raději nějaký ošklivější, který bude praktičtější. Z mého pohledu hodnotím novou Ibizu jako průměr. Ať už se jedná o vnitřní prostor, spotřebu, zavazadelník. Za danou sumu lze sehnat v těchto ohledech lepší auto. 
Dávám známku 3
Jana Jana: Já chválím především už v základní výbavě přítomnost airbagů a ABS. Naproti tomu cena by mohla být přeci jen nižší. S tímto motorem bych se klidně spokojila. Ve spojení s mým stylem jízdy by totiž znamenal nízkou spotřebu.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Vyloženě mě mrzí to, jak je vůz nedotažený. Když se koukám na Ibizu zvenčí, nemám sebemenší výtku. Naopak pouze samou chválu. Jenže kontrast mezi vnějším designem a interiérem je tak velký, že mi přivodil málem až šok. Všude samý plasty.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Motor 1.2 se třemi válci si může koupit snad jen zarytý odpůrce seberychlejší jízdy. Akcelerace na stovku za patnáct vteřin. Vždyť to i ten krabicovitý Bipper to zvládl rychleji. Ibiza má potenciál a se silnějším motorem to je určitě dobré auto. Ale v této variantě není moc co chválit. Snad jen to, jak vypadá. Víc nic.     
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Reference: 259 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  51 390 Kč

Celková cena: 311 290 Kč

Výbava: Ocelové ráfky 14“, světlomety s jednoduchou optikou, zadní spoiler + brzdové světlo, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, výškově a podélně stavitelný volant, 3 paprskový sportovní volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, 3 hlavové opěrky vzadu, make up zrcátka u řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, dělená sklopná zadní sedadla, držák nápojů vpředu, elektrohydraulický posilovač řízení, el. ovládání oken předních dveří,  stěrače s intervalovým spínačem, stěrač zadního okna, automatické rozsvěcení světel, trojí bliknutí směrových světel, příprava na autorádio, el. Imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, signalizace nezapnutých bezp. pásů, systém ISOFIX na zadních sedadlech, dojezdové rezervní kolo, SEAT Service Mobility.

Doplňková výbava: Kola z lehkých slitin (11 500 Kč), sklopná vnější zpětná zrcátka (990 Kč), přední mlhovky (5 500 Kč), klimatizace (20 000 Kč), Emocion červená (5 900 Kč), rádio s CD/MP3, multifunkčním ovládáním pod volantem + vstup pro externí přehrávač AUX – in (7 500 Kč).

Seat Ibiza 1.2 Reference
Objem motoru 1198 ccm
Maximální výkon 51 kW
Maximální točivý moment 112 Nm
Převodovka 5° manuální
Maximální rychlost 163 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 15 s
Udávaná spotřeba město 7,6 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,9 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,8 l / 100 km
Provozní hmotnost 999 kg
Délka / výška / šířka 4052 / 1445 / 1693 mm
Rozvor 2469 mm
Zavazadelník / po sklopení 292 l / 900 l

Galerie