Seat Exeo 2.0 TDI: emoce nebo produkce

TEST: Jaký je podle Seatu recept na zvýšení počtu prodaných automobilů? Jako základní surovinu vezmeme osmi léty prověřenou techniku od Audi, přidáme nějaké ty koncernové motory, okořeníme španělskými emocemi a bohatou výbavou a na to celé nalepíme lákavé ceny. Zajímavé, že ano? No tak tu směs pojďme bez okolků ochutnat.


Vydáno: 23.6.2009

Příběh o tom, jak Seat přišel k modelu střední třídy, začíná být už docela obehranou písničkou. Stručně řečeno, španělská automobilka potřebovala rozšířit svou nabídku a u Audi měli navíc jednu výrobní linku. Řešení bylo nasnadě. Linka se přestěhovala do Španělska a ejhle, nový model byl na světě. Tedy vlastně starý model se v motoristickém světě znovu objevil. Na první pohled je jasné, o kom že to je řeč. Audi dalo k dispozici minulou generaci A4 a Seat provedl jen nepatrné změny.

Roubujeme

Asi tím jediným a nejmarkantnějším rozdílem je nová tvář ve stylu emocemi nabytého Seatu. Náš skromný názor je ovšem takový, přestože přední část ve stylu menší Ibizy považujeme za povedenou, že k Exeu příliš nepasuje. Vůz není ošklivý, ale z některých úhlů pohledu působí tak trochu naroubovaně. Ale to se vlastně není čemu divit.

Tento detail byl v případě námi testovaného vozu úspěšně maskován. Zaprvé to byla velice pěkná světle modrá metalíza a zadruhé osmnáctipalcová litá kola. Ta jsou pro verzi SPORT za rozumný příplatek 10.900 Kč. Koukněte do foto-galerie, no nestojí ty peníze za to? Jinak se Exeo liší od Audi A4 opravdu jen v detailech.

Uvnitř SEAudi

Interiér je taktéž identický. Skoro by se chtělo říci, že Seat prostě a jednoduše vzal své logo a vyměnil ho za to původní. Ale dobře, nakonec to není tak úplně pravda. Uvnitř vozu jsou jiné sedačky, které mají opět hrát na tu sportovní notu. A nutno říci, že jsou velmi povedené. Testovaná verze SPORT má jako jediná z nabídky v základní výbavě sportovní sedačky.

Jejich tvarování je opravdu hodně výrazné a člověk se v nich ani nepohne. Ovšem menší problém budou mít zřejmě poněkud korpulentnější postavy. Za volantem se řidič usadí velmi rychle. Poloha je skoro až výborná. Příjemnou práci s volantem (sportovně tvarovaným, jak jinak) podpoří sportovní a hlavně přehledné přístroje.

Před osmi lety

Pokud by náhodou byl někdo na pochybách ohledně původu celého automobilu a hlavně doby, ze které pochází, pak ho bezpečně přesvědčí středový panel. Je velká škoda, že ve Španělsku museli šetřit za každou cenu a hodně zastaralou a lacinou středovou konzolu nějak neomladili. V jinak kvalitně zpracovaném interiéru působí právě tato část takříkajíc jako pěst na oko.

Ano, na kvalitu zpracování a použité materiály (s výjimkou toho panelu) nelze mít jakoukoli stížnost. Z praktického hlediska můžeme také říci, že je zde relativní dostatek odkládacích prostor. Jediné, co nám scházelo, byla nějaká ta větší schránka. Před spolujezdcem je jedna menší (tu ještě probereme), něco dáte do loketní opěrky (k té se také ještě vrátím), dokonce lze použít také prostor pod elektricky ovládanými předními sedadly. Až jsem se divil, jak je právě toto místo užitečné.

Ve schránce lednice

Před spolujezdcem je umístěna klasická schránka, ta je ovšem z velké části obsazena jakousi lednicí. Zbývající prostor pro odložení klasických věcí je velmi malý. Loketní opěrka je zřejmě jakýsi omyl. Její umístění jsem doteď nepochopil a během testu jsem ji nejraději měl v poloze kolmo k podlaze. Je totiž příliš blízko u řadicí páky a při řazení tak musíte kroutit zápěstím. A nejen to. Je přímo nad pákou ruční brzdy a zde překáží velice výrazně.

Zadní sedačky nenabízí přemíru místa, ale pokud nepatříte k bezmála dvoumetrovým jedincům, stěžovat si zřejmě na nic nebudete. Zavazadlový prostor je přesně podle očekávání hluboký s malým vstupním otvorem. Pro přepravu dlouhých věcí dobře poslouží otvor uprostřed zadního opěradla. Do něj lze dokoupit ještě vak. To abyste si neumazali interiér.

Celkově se uvnitř budete cítit stejně dobře jako v Audi. V případě Seatu Exeo je zde přeci jen nějaký ten akcent na sportovní notu. Otázkou ovšem zůstává, zda to nebylo pouze tím, že se nám k testu dostavilo Exeo ve výbavě Sport.

Druhá nejsilnější klasika

Součástí této výbavy je také dvoulitrový turbodiesel o výkonu 170 koní. Ano, to samé najdeme například v Octavii RS. Z celé nabídky, která mimochodem začíná na motoru 1.6 102 k (nechci vidět, jak moc je právě tato jednotka émocion), je druhým nejsilnějším. Více nabídne pouze nám dobře známý motor 2.0 TSI.  

Motory s koncovkou TDI nejsou proslulé svým kultivovaným a jemným chodem. V Seatu se žádný zázrak nekonal. Turbodiesel své pověsti dostál. Jenže nejen v tomto ohledu. Na druhé straně mince je výborná spotřeba. Vzhledem k tomu, jak umí tento diesel s automobilem zacvičit (0-100 km/h za 8,4 s), je výsledek testu 6,5 l/100 km velice pěkné číslo.

Maximum točivého momentu 350 Nm vydá motor v pásmu od 1750 ot./min. do 2500 ot./min. Nad touto hranicí už kromě hrubého hlasu nenabídne téměř nic. Měl bych takové tušení, že benzinový dvoulitr by seděl k automobilu více, zvlášť ve verzi SPORT.

Podvozek součástí výbavy

K úplnosti sportovní verze Exea chybí po velkých discích, tvarovaných sedadlech a silném motoru pouze příslušný podvozek. Na rozdíl od ostatních disponuje tato výbava také sportovním podvozkem. V kombinaci s velkými koly je výsledkem více tvrdý, než komfortní. Vůz se v zatáčkách naklání opravdu jen minimálně a podle toho je také schopen zatáčky projíždět. Za to si ovšem vybere daň v podobě citelných rázů, které se přenáší od kol v případě, že přehlédnete nějakou tu trhlinku na povrchu našich komunikací.

Na téma jízdních vlastností dodejme ještě jeden fakt: Těžký motor vpředu znamená jediné, tedy velkou touhu cestovat po tečně ven ze zatáčky. Nedotáčivý charakter je sice celkem úspěšně eliminován schopnostmi vylepšeného podvozku, kdo si ovšem v honbě za emocemi bude chtít vychutnat rychlé průjezdy šikanou, limitem mu bude právě ona nedotáčivost.

Potěšitelné je příjemně tuhé a hlavně komunikativní řízení. Nebýt té překážející loketní opěrky, můžeme to samé říci také o převodovce. Zde se německý původ projevuje naplno. Krátké a striktně vymezené dráhy drobné řadicí páky to jasně prozrazují.

Směs za rozumnou cenu

Nakonec musím říci, že směs, kterou narychlo Seat připravil, se mi docela líbí. Automobil je to rychlý, úsporný, bohatě vybavený a nakonec za rozumné peníze. Naše nejvyšší výbava stojí 684.000 Kč. Tak v čem je tedy problém?

Jsem si stoprocentně jistý, že bych v případě jakékoli jiné úrovně výbavy napsal, že se jedná o obyčejný sedan střední třídy. To samo o sobě není nic špatného, na druhou stranu Exeo poněkud bourá image značky zaměřené směrem na emoce. Nebýt sportovních doplňků, tato stránka ve voze skoro úplně chybí. Kdo se na věc ovšem dívá čistě pragmaticky, tomu se naskýtá zajímavá nabídka.

 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Seat Exeo je pěkný automobil a to i přes to, že je to v podstatě staré Audi. Mně se vlastně líbí i po stránce vzhledu, takový klasický sedan. Já bych ovšem preferoval “obyčejnou“ verzi, tohle mi přišlo zbytečně tvrdé. Velkou pochvalu dávám klasickému motoru TDI. Opět prokázal, proč je tak oblíbený. Silný zátah v kombinaci s nízkou spotřebou je velké lákadlo pro zákazníky.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Ano, spotřeba je výborná. Velmi se mi líbí to, že i rychlá auta mohou jezdit s rozumnou spotřebou. Já bych nechtěla ty sedačky, cítím se v nich totiž taková stísněná. Souhlasím s manželem, že to je zajímavá nabídka a také já bych preferovala “civilní“ verzi se slabším motorem TDI. Ten má spotřebu ještě nižší.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Takhle to dopadá, když se spěchá. Audi A4 je klasický sedan a vše do sebe zapadá. Seat Exeo má přilepenou příď z ostatních modelů a na první pohled je jasné, že k sobě nepasují, protože každá značka vyznává jinou filozofii. Nejlépe to je vidět při pohledu z boku. Úzkou masku bylo potřeba přidělat na širokou příď Audi. Nebýt pěkné barvy a efektních kol, označila bych automobil za nepěkný. Uvnitř to je starší německá klasika: plně funkční. Nic víc, nic míň. 
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Z mého pohledu to je velmi zajímavý automobil, především naše testovaná verze. Jezdí jako Octavia RS, nepůsobí tak těžkopádně a je podstatně levnější. Oceňuji také jisté jízdní vlastnosti. Vyloženě mne ovšem rozčílila ta loketní opěrka. Použitelná je pouze v případě, že jedete po dálnici a neřadíte. V jiných případech pouze překáží.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení SPORT: 684 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  102 200 Kč

Celková cena: 787 100 Kč

Výbava

17“ disky z lehkých slitin, kliky v barvě vozu, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, tónovaná skla, světlomety s dvojitou optikou, sportovní mřížka, dvojitá koncovka výfuku, integrované mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, výškově a podélně nastavitelný volant, sportovní přední sedadla, kožený multifunkční volant, řadicí páka v kůži, loketní opěrka, elektrické ovládání všech oken, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s CD/MP3, 8 reproduktorů, tempomat, vstup AUX, klimatizace, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbagy, hlavové a boční airbagy, tříbodové pásy na všech sedadlech, ABS, TCS, ESP, EBA, kontrola tlaku v pneu, posilovač řízení, dojezdové rezervní kolo, signalizace zapnutí bezpečnostních pásů.

Doplňková výbava

Paket Sport plus: 18“ ráfky, adaptivní bi-xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu, dešťový senzor, funkce Coming home, Bluetooth handsfree (34 900 Kč), vstup pro USB (2 900 Kč), paket Elektro II: parkovací senzory vpředu + senzor kvality ovzduší+komfortní otevírání víka kufru+sluneční roleta, pro zadní okno elektricky ovládaná (14 900 Kč), paket „Schránky“ / schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce + síť na boku v zavazadlovém prostoru + vak na lyže (4 900 Kč), paket leštěných prvků / chromované lišty okolo bočních oken, sloupky B/C – lesklá černá (5 900 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla, u řidiče s pamětí (24 900 Kč), vyhřívaná přední sedadla a ostřikovače čelního skla (7 900 Kč), chladící schránka u spolujezdce (1 900 Kč), metalický lak (11 900 Kč).

Seat Exeo 2.0 TDI SPORT 
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 125 kW (170 k)
Maximální točivý moment 350 Nm / 1750 – 2500 ot. / min.
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 229 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s
Udávaná spotřeba město 8,1 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,9 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,5 l / 100 km
Provozní hmotnost 1455 kg
Délka / výška / šířka 4661 mm / 1430 mm / 1772 mm
Rozvor 2642 mm
Zavazadelník  460 l

 

Galerie