Seat Altea XL 1.8 TFSi: Rodinný sportovec

Seat AlteaTEST: „Ten motor se ti bude hodně líbit,“ upozornil mě kolega den před tím, než jsem k redakčnímu testu přebral Seat Altea XL. Měl pravdu. Agregát 1.8 TFSi spolu s provedením Sport-Up udělal z rodinného MPV mrštného sportovce. Tohle je to pravé „auto emoción“, které ve Španělsku tak dobře umí.

Vydáno: 7.11.2007  

Než usednu do prostorného interiéru, je třeba si auto prohlédnout také zvenčí. Altea XL nese typické známky rodinné příslušnosti k nejnovější generaci Seatů. Zvlněné linky z přední části se protahují kolem mandlových světlometů směrem vzad. Na oble tvarovanou karoserii je vzadu dosazen větší zavazadlový prostor, onen přídomek XL.

Díky výbavě Sport-UP, kterou Seat obdařuje své nejsilnější jedince, získává zjev Altey na dramatičnosti. Největší zásluhu na tom nesou 17 palcová kola z lehkých slitin, nebo stříbrné střešní nosiče, které skvěle kontrastují s černou metalízou.

Palubní deska – bolavé místo Altey
Sportovní duch se samozřejmě projevuje i v interiéru. Tříramenný volant potažený kůží příjemně padne do ruky, stejně jako dobře tvarovaná hlavice řadící páky. Největším přínosem jsou pořádná sportovní sedadla, která v zatáčkách nekompromisně vedou tělo. O jízdě ale až později. Podívejme se ještě na „sportovní“ koberčky a pojďme k palubní desce.

Altea XL
Altea XL vyniká prostorností a kupou odkládacích prostor

Ta je největším kamenem úrazu testovaného Seatu a vůbec asi všech novějších modelů. Celá je totiž z jednoho kusu tvrdého plastu a vypadá vskutku zvláštně. Čitelnost přístrojů schovaných v tunelech zhoršuje hliníkové obložení, které se odráží v krycím skle. Je to sice efektní prvek, ale radost mi rozhodně neudělal.

Nejhorší je to ve středové části desky. Tam hliník obklopuje plochu pro klimatizaci a rádio. Je složen ze dvou kusů, které k sobě moc dobře nezapadají. Člověk se může klidně poranit o ostrou hranu a to rozhodně Seatu dobrou známku nepřidá. Jak podotkla moje spolujezdkyně: Možná by bylo lepší, kdyby použili matný stříbrný materiál, který je ve výplni dveří.

Nejsilnější TFSi
Dost ale bylo prohlídky, hořím už nedočkavostí, jak asi zní ten už dříve vychvalovaný motor 1.8 TFSi, který se začal objevovat samozřejmě i v jiných značkách koncernu. Setkat se s ním můžeme třeba u Škody Octavia II. Otáčím klíčkem a první dojem je, že jde o příjemného tichého společníka.

Altea XL
Palubní deska z tvrdých plastů je obložena hliníkovými prvky

To se ale k motoru, který by měl udělat z obyčejného MPV něco, s čím budeme toužit vyjet na závodní okruh, příliš nesedí. Proto ho točím do vyšších otáček a tam už zní o poznání hlasitěji. Agregát je to vskutku úctyhodný. Táhne od spodních otáček souměrnou silou až někam k 6000 za minutu, kdy už se blíží hranice pro omezovač.

S docela těžkou Alteou sice nesmýká tak prudce, jako například právě se zmíněnou Octavií, ale i tak je třeba ho pochválit. Vždyť se svými 160 koňmi je druhý nejsilnější motor, který se do Altey XL montuje. Předpokládám ale, že bude přitom kultivovanější než o deset koní silnější TDI. Svádělo by nás ještě pokukovat po objemnějším agregátu 2.0 TFSi. Ten ale trošku degraduje převodovka Tiptronic, kvůli které jeho výkon padá na 150 koní.

Souměrnému zrychlování velmi dobře pomáhá až ďábelsky přesná šestistupňová manuální převodovka, se kterou je radost pracovat. Stupně padají jako po másle, přesně jak jsme na to u koncernu VW zvyklí.

Jízda trochu natvrdo
Součástí výbavy Sport-up je tvrdě naladěný podvozek, který dává pocit jistoty na kvalitních komunikacích. Vletět s Alteou do zatáčky o hodně více, než doporučenou rychlostí, se řidič vážně bát nemusí. Navíc sportovní sedadla drží vaše tělo jako přibité.

Horší je to už ve městě, kde se kočičím hlavám budete raději vyhýbat. Každý výmol, každá chyba v povrchu je pěkně tvrdě znát. Ale to už je prostě přijatelná daň za nadrženého sportovce. Utíkat proto budete právě na kvalitní silnice nebo dálnice – tedy vyhýbejte se těm pozůstatkům z doby minulé. Dálnice z betonových kvádrů by Alteu XL mohla pěkně rozhodit.

Altea XL
Mandlové oči s adaptabilními světlomety

Navíc při jízdě ve vyšších rychlostech doporučuji z psychologických důvodů raději vypnout ukazatel aktuální spotřeby paliva. Když si to na šestku šinete takovou stočtyřicítkou, řekne si auto o  něco mezi 10 a 11 litry naturalu na sto kilometrů. Na okreskách je ale situace o poznání lepší a dá se přiblížit i výrobcem uváděné kombinované hodnotě, i když to chce hodně sebezapření.

Na dálkové jízdy je ale testovaný model dobře vybaven. Tempomat udrží auto ve stálé rychlosti mezi 80 a 180 kilometry za hodinu. Nemusím se starat ani o stěrače, které obsluhuje dešťový senzor. Lidé vzadu si hoví na dobře tvarovaných sedačkách, které jsou dokonce posuvné. A když se stavíme pro trochu kávy nebo svačinu, mohou si ji odložit na výklopný stolek. Radost mi udělala i kvalitní audiosoustava se čtením MP3 CD i připojením pro iPOD.

Resumé
Podtrženo sečteno, Seat Altea XL 1.8 TFSi je výbornou kombinací praktického MPV pro běžné rodinné užití, se kterým se ale nemusíte bát ani sportovnější jízdy. Dobrá pružnost motoru zvyšuje bezpečnost při předjíždění. Spolu s velikým zavazadelníkem a spoustou odkládacích prostor je to sportovec nad míru praktický. A taky krásný: když se na něj podíváte zvenku, zjistíte, že jde o jedno z nejpovedenějších MPV na našem trhu. Tak mu ty tvrdé plasty a špatné slícování hliníku v interiéru odpustíme, co říkáte?

Výsledná známka: 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých:

Antonín  Antonín: Seat Altea XL mě jednoznačně oslovil svou prostorností. Objem zavazadlového prostoru 532 litrů a po sklopení zadních sedadel 1604 je vskutku skvělý. Nevýhodou je snad jen to, že se po sklopení nevytvoří rovná plocha. Dobrý je i počet odkládacích prostor v interiéru vozu. Pohodlí za volantem je také dobré a to hlavně díky výbavě Sport-Up, která nabízí sportovně tvarovaná sedadla s kvalitními potahy. Seat u mě zabodoval, dávám známku 1
Jana  Jana: Bezpečnostní prvky jsou na vysoké úrovni, kterou také od rodinného MPV se samozřejmostí očekávám. Nechybí ABS, vypínatelné ESP a mnoho airbagů. Pořizovací cena vozu je poměrně vysoká, ale to je tím, že je velmi dobře vybaven i dalšími doplňkovými prvky. Nejhůř je na tom se spotřebou. Nejsem sportovní typ a tohle auto tedy není určené pro mě, uvítala bych proto menší hlad po benzínu. Dávám známku 2
Nikola  Nikola: Seat Altea XL vypadá na rodinného praktika velmi dobře. Ztotožňuji se s názorem, že jde o jedno z nejlépe vypadajících MPV na našem trhu. Proti exteriéru nemám žádné výhrady. Líbí se mi kombinace stříbrných prvků s černou metalízou. Ani uvnitř to není tak špatné. Povrch z tvrdého plastu mi nevadí ani ozdoby z hliníku. Jen by to mohlo být lépe slícované. Všimla jsem si také občasného zavrzání krytu střešního okna. Dávám známku 1-.  
Tomáš  Tomáš: Altea dává svým dramatickým zjevem jasně najevo, co od ní můžu očekávat. Líbí se mi sedmnáctipalcová kola za kterými je dobře vidět třmeny kotoučových brzd. Auto jezdí opravdu svižně a výbava Sport-Up – to je něco pro mě. Díky tuhému podvozku Altea sedí v zatáčkách jako přibitá a dobře nastaveným posilovačem tříramenného volantu si s ní můžu užít hodně zábavy. Vím, že Altea je těžší, než některé jiné modely, do kterých se 1.8 TFSi montuje. Proto považuji zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy za dobrý výsledek. Dávám známku 1

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých se dočtete ZDE.


PARAMETRY

Základní cena ve výbavě Sport-Up: 707 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 72 900 Kč
Celková cena: 780 800 Kč

Doplňková výbava: Rádio s CD /MP3 prehrávacem + handsfree systém Bluetooth + ovládání na volantu + vstup pro externí zarízení AUX-in (8700 ,-), Dvojité adaptivní xenonové svetlomety
(27000 ,-), Paket ,,Winter“ / Vyhrívané ostrikovace svetlometu a celního skla, vyhrivaná prední sedadla (12200 ,-), Parkovací senzor vzadu (8000 ,-), Tmavá okna od sloupku B (4500 ,-), Metalický lak (12500 ,-).

SEAT ALTEA XL 1.8 TFSi SPORT-UP

Obsah: 1800 ccm
Maximální výkon: 118 kW/ 160 k
Točivý moment: 250 Nm (4200 ot.)
Převodovka: 6ti rychlostní manuální
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Udávaná spotřeba: 7,8 l/100 km
Spotřeba během testu: 9,5 l/100 km 

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Galerie