TEST: Když jsme před nedávnem testovali Saab 9-3 SportCombi Turbo X, zaujal nás svou dravostí, ale rozhodně nepotěšil vysokou spotřebou. Teď tu máme pravý opak. Pod kapotou tohoto švédského sedanu se skrývá docela úsporný naftový čtyřválec, který ale poskytuje slušný výkon 180 koní. Jak se s ním jezdí jsme zjišťovali za volantem nejluxusnější verze Aero.
Vydáno: 29.12.2008
Co se designu týče, je Saab 9-3 vážně povedené auto. Líbil se nám ve verzi Sport Combi a jako sportovní sedan si nás naprosto získal. Na první pohled působí dravým dojmem, nikterak ale kýčovitě. Je svůj a to se cení. Třeba fakt, že nepodlehl vlně vášně pro LED světla, ale zachovává si svou tradiční tvář, kterou poznáváme už léta. Zboku design podtrhnou pěkná pětipaprsková kola z lehkých slitin. Sedan se logicky nemůže pochlubit sloupkovými zadními světly, jako je tomu u kombi, přesto i zde jsou světla provedena v „mléčném“ stylu.
Luxus na palubě
Protože jsme měli k dispozici výbavu Aero, bylo uvnitř vše na maximální možné úrovni. Hýčkala si nás sedadla potažená světlou kůží, která sice mohou být docela nepraktická co se týče zašpinění, v kontrastu s tmavší perforací však vypadají nádherně. Posezení poskytují příjemné, dobré je i boční vedení. Tvrdost je na optimální úrovni, takže se řidič ani posádka „netopí“.
Palubní deska, to je typický Saab se svou severskou jednoduchostí. O rychlosti informuje největší z budíků, sekundují mu otáčkoměr a informace o stavu paliva a teploty. Stejně jako u verze Turbo X byl i zde ukazatel vytíženosti turbodmychadla, takže jsme měli dokonalý přehled o dávkované síle. Celá palubní deska se skládá jen z tvrdých plastů, což už dnes nebývá ve zvyku. Saab s tím má trochu problémy a tu a tam jsme mohli zaslechnout nějaké zaskřípání, hotová kakofonie pak zněla při tisknutí a mačkání povrchu.
Startujte uprostřed
Na startovací klíček umístěný za řadící pákou jsme si už u Saabu zvykli, a věříme, že pro budoucího majitele by to neměl být sebevětší problém. Potěšilo nás jednoduché ovládání klimatizace, zato manipulace s jednotlivými otvory ventilace byla trochu obtížnější. Pochvala by měla směřovat i k navigačnímu systému, který nám většinou při plánování trasy nabídl několik možných cest z ohledem na rychlost, spotřebu nebo vytíženost daného úseku.
Co se celkové velikosti kabiny týče, je vše v normě, co byste mohli od auta v dané kategorii očekávat. Na zadních sedadlech se cestující musí uskromnit hlavně tehdy, pokud vpředu cestuje dlouhán. S prostředním místem raději ani nepočítejte. Zavazadelník potěší velikostí 421 litrů, což je kupodivu ještě o dva litry více, než má verze kombi. Shora je do něj dobrý přístup, jako všechny sedany ale trpí trochu vyšší hranou. Díky páčkám pod stropem kufru můžete složit také zadní opěradla a nákladový prostor tak ještě trochu rozšířit pro převoz delších předmětů.
Úsporný ale výkonný
K testu jsme si tentokrát vybrali nejsilnější naftovou motorizaci, která je k dispozici. Dieslový čtyřválec prodávaný pod označením 1.9 TTiDS se vyznačuje vysokým výkonem 180 koní a točivým momentem rovných 400 Nm. Pokud by to bylo moc, je k dispozici ještě levnější 150koňová verze. My jsme ale byli s tímto motorem nadmíru spokojeni. V následujících odstavcích se dočtete proč.
Tak předně, vozu, který není právě z nejlehčích (váha 1460 kg) poskytuje poměrně slušnou dynamiku. Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiDS zvládá překonat 100 km/h za 8,5 sekundy, což je opravdu více něž dostačující parametr. Maximální rychlost byla stanovena na 225 km/h.
Pravda, motor se musí v nízkých otáčkách nechat trochu probudit, rozhodně se mu nikam spěchat nechce. Jakmile se ale spustí trubo na plný výkon a točivý moment dosáhne svého vrcholu mezi 1857 až 2750 otáčkami v minutě, umí s vozem docela mrštně hýbat. Nástup turbodmychadla je docela dobře znát, na druhou stranu se nedočkáte žádného drsného turbonakopnutí, jako tomu bývalo u starých naftových TDI od Volkswagenu.
Kromě hbitosti ale umí potěšit i kultivovaností chodu. Nikdo netvrdí, že na vás trochu nezakašle při studeném startu uprostřed letošní zimy, když se rozehřeje, je to úplně jiná písnička. Ve vyšších rychlost zapomenete, že máte pod kapotou naftu. Zásluhu na tom má kvalitní odhlučnění motorového prostoru a moderní technologie common rail spolu s přímým vícebodovým vstřikováním paliva.
Sport ano, ale bez citu
Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiDS dokáže potěšit řidiče sportovnější jízdou, i když má svá omezení. Což o to, 6stupňová manuální převodovka šlape jako švýcarské hodinky a pokud se řidič naučí dobrou souhru s motorem, udrží ho ve vyšších otáčkách a dá jízdě švih. Vrásky nám ale udělalo trochu podivné řízení, které se projevuje nepříjemným gumovým chodem. O dění pod koly nemáte ani páru, do ruky dostáváte jen nepřirozený odpor, který má tendenci volant podivně šponovat. Přesto nemůžeme tvrdit, že se Saab 9-3 Sport Sedan nehodí na zábavu, když už to má i ve jméně. Stavba podvozku, který umí být dostatečně komfortní a přitom držet v zatáčkách je ideální.
Co nám spravilo náladu, byla zastávka u čerpací stanice. Zde jsme zjistili, že za svou dynamickou jízdu, která rozhodně nekazí čest jeho jménu, si Saab 9-3 s naftovým čtyřválcem řekl o 7 litrů na sto kilometrů. Ne, moment. Než začnete oponovat něco o své úsporné fábii, uvědomte si, že jsme Saab podrobili tradičně velkému zatížení, které zahrnovalo jízdu stylem brzda-plyn, sprint na dálnici a další vylomeniny, co měly otestovat jeho schopnosti. Takový výsledek je pak opravdu chvályhodný. Navíc se zdají být docela reálné tabulkové hodnoty, kombinované spotřeby 5,6 litru nafty na sto kilometrů by neměl být problém s lehkou nohou dosáhnout.
Pro saabisty
Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiDS je povedené auto. V červeném laku a s mléčnými světly mu to vážně sluší. Provedení Aero je nejvyšší a v základu zahrnuje celou řadu zajímavostí, o kterých se vyplatí uvažovat. Cena 955 tisíc korun ale rozhodně není nejnižší, zvláště když další příplatky vyšplhaly cenovku až na 1.148.400 korun. V této kategorii seženete jiné vozy za levnější peníz. Na druhou stranu: Saabu u nás jezdí jako šafránu. Tohle je spíše stylová záležitost pro ty, kteří se chtějí aspoň trochu odlišit a vstoupit do klubu milovníků severské klasiky. Říkají si saabisté.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Nesouhlasím s autorem, co se týče prostornosti vozu. Ano, sedadla jsou jistě pohodlná, zadní cestující by si ale vážně zasloužili trochu více místa pro nohy, pokud má být tohle střední třída. Zavazadelník nezklamal, v tomto případě je spíš škoda volit kombi. Dávám známku 3 |
|
Jana: Výbava je zajisté na vysoké úrovni. Přesto je mi jasné, proš Saab nemá takový úspěch. Jeho cenová politika není adekvátní poskytnutému prostoru a kvalitě zpracování. Obávám se, že bych se ohlédla raději po Volvu, Fordu nebo třeba Mercedesu-Benz. Třeba Céčko by za tuhle cenu bylo také slušné. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Saab je mi opravdu sympatický svou aurou jedinečnosti. Ano, design není výstřední ani tolik poutavý, ale to právě hraje také svou významnou roli. Proč? Ne každý, kdo touží být odlišný, by se chtěl vozit v nějakém cirkusovém voze. Tohle je prostě střídmý elegán. Škoda toho plastu uvnitř. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Nemůžu vozu upřít jeho snahu o sportovní jízdu. Motor je příjemný, na naftu poměrně rychlý. Chyba je ale v ovládání. Vše by bylo skvělé, kdyby se technici trochu zamysleli nad řízením. Tak pro příště, co říkáte? Dávám známku 2 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Aero: 955 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 193 400 Kč
Celková cena: 1 148 400 Kč
Výbava: dělená, automaticky ovládaná klimatizace, interierová dekorace z broušeného hliníku, sportovní kožený volant a hlavice řadicí páky, ovládání audio systému na volantu, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládaná, přední sedadla, řidičovo s pamětí poloh, střední opěrka hlavy, palubní počítač, Night panel, tempomat + Saab , cestovní počítač, determální skla, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, popelníky v interiéru, včetně zapalovače cigaret, ostřikovače světlometů, bi-xenonové světlomety (jen v kombinaci s HLW), přední mlhová světla, pylový a prachový filtr, lakovaný, přední, zadní a boční sportovní spoilery, kliky dveří v barvě karoserie, držák nápojů, textilní koberečky, stavitelná loketní opěrka, opěradlo zadních sedadel dělené a sklopné v poměru 60/40, průchod na lyže, airbag řidiče a spolujezdce, 4x boční airbagy,aktivní bezpečnostní pásy na předních a zadních krajních sedadlech, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, imobilizér, elektronické zamykání sloupku řízení, centrální zamykání dálkově ovládané, posilovač řízení, ABS,TCS, MBA, EBD, CBC, protiprokluzový systém a systém jízdní stability, podvozek s vyrovnáváním světlé výšky (pouze pro modely 2.0TS XWD), sportovní podvozek snížený o 10 mm – 2), sportovní podvozek snížený o 10 mm, vyrovnávání světlé výšky (pouze pro modely 2.8TR XWD), náhod na všechna kola s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi nápravy – 3), 17″ brzdové kotouče, Saab audio systém I. (rádio, MP3, Audio vstup, 7x repro), CD přehrávač, příprava pro Handsfree, 7,0×17″ – 5 paprsků – „Y“ design (225/50R17) – 3), 7,5×17″ – 5 paprsků (235/45 R17) – 2), dojezdové rezervní kolo (115/70 R16), kombinované čalounění kůže/textil „Sport“
Doplňková výbava: elektricky ovládané skleněné střešní okno, bi-xenonové adaptivní světlomety (jen v kombinaci s HLW), výbava Komfort Plus (RAIN, ADM3, EFM, CCW, SPA), výbava Business Plus (ES4-SS4, TEL4), 7,5×18″ – 5 paprsků – „V“ design (225/45 R18), kontrolní systém tlaku v pneumatikách – 6)
SAAB 9-3 SPORT SEDAN 1.9 TTiDS Aero | |
Objem motoru | 1910 ccm |
Maximální výkon | 132 kW (180 k) při 4000 ot/min |
Maximální točivý moment | 400 Nm při 1857 – 2750 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,5 s |
Udávaná spotřeba město | 7,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,0 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1460 kg |
Délka / výška / šířka | 4647 mm / 1450 mm / 1762 mm |
Rozvor | 2675 mm |
Zavazadelník | 421 l |