Renaultu Mégane RS R26.R: nejlepší předokolka všech dob

Když před znalci vyslovíte název Renaultu Mégane, naskočí jim husí kůže všude po těle. Design tohoto modelu a obzvláště druhé generace (2001-2008) byl všeobecně špatně přijat a stal se terčem oprávněné kritiky. Málokdo ale zná model RS R26.R. A to je úplně jiné kafe!


Vydáno: 20.10.2009

Tohle autíčko je nekompromisní stroj. Ve své nejdrsnější verzi nemá ani rádio, ani klimatizaci, ale může mít lehký ochranný rám nebo titanové výfukové potrubí. Váha vozu byla díky karbonovým doplňkům, vyhozené výbavě, odstranění zadních sedaček a okénkům, která jsou vyrobena z polikarbonátu, snížena o 123 kg. To zajišťuje daleko lepší jízdní vlastnosti než u standardní R26.

Výkon motoru zůstal i přes všechna vylepšení hmotnosti stejný jako u R26, tedy 230 koní. Nízká hmotnost, kratší převody 6stupňové převodovky a v neposlední řadě také semislicky Toyo mají za následek excelentní časy na Nordschliefe. Ten nejlepší má hodnotu 8 minut a 17 sekund. Díky němu se tak Renaultu Mégane RS R26.R stal nejrychlejší předokolkou v historii Severní smyčky.

Jeho největší rivalové (v době, kdy ještě byla v prodeji 450 kusová série) byli Ford Focus RS, Subaru Impreza WRX STI nebo Mitsubishi Lancer EVO. Ale ani jeden z nich nemá tak nízkou hmotnost a tak dobré časy na okruzích. Kdyby se vůz ještě vyráběl, tak bych možná dnes mezi konkurenty zařadil Subaru Impreza WRX, které je určeno pro přestavbu na rally skupinu N.

Na závěr by se slušelo podotknout, že je to asi nejlepší silniční Renault jaký kdy spatřil světlo světa a byl za to také náležitě odměněn hodnocením novinářů. Příklad za všechny: Sportovní vůz roku 2008 – časopis Evo. A v neposlední řadě vzpomeňme test Renault Mégane RS R26.R vs. Porsche Cayman S v magazínu Autocar: „Přestože vítězství patří Porsche Cayman S, morálním vítězem je Renault Mégane RS R26.R. A myslím, že kdyby Porsche postavilo Cayman R, svět by byl dokonalý.“  Tohle snad hovoří za vše, hlavně tedy za to, jak skvělým náčiním Mégane RS R26.R je.

Tabulka pro připomenutí:

Výkon: 230 k/169 kw
Rychlost: 237 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6 s.
1km s pevným startem: 25,9 s.
Hmotnost: 1230 kg
Nordschliefe: 8,17 min.
Počet vyrobených kusů: 450
Kombinovaná spotřeba: 8,5l/100km
Točivý moment: 310 Nm v 3000 ot/min
Výkon/hmotnost: 183 koní na tunu
Palivová nádrž: 60 litrů
Cena: cca 700.000 Kč

Text: Honza Matoušek (autor je čtenářem ZaVolantem.cz)
Foto: Renault

Galerie