Renault Twingo RS: nabroušený trpaslík

TEST: Divize francouzské automobilky zaměřující se na stavbu nejostřejších modelů Renault Sport má za sebou pěknou řádku úspěchů. Naposledy z její dílny vyjelo například Clio RS nebo Mégane RS. Do rukou se nám ale dostala zatím nejmenší hračka, kterou pánové postavili. A během týdenního testu jsme zjistili, že s tímhle nabroušeným trpaslíkem je pořádná legrace.


Vydáno: 12.8.2009

Už základní provedení Renaultu Twingo s 1,2litrovým motorem je opravdu povedené městské autíčko. Zatím ho u nás nejezdí příliš mnoho exemplářů a tak z šedivé masy vykukuje skoro stejně výrazně, jako se tomu daří Fiatu 500 nebo Lancii Ypsilon. Proto není divu, že na sebe strhával docela značnou pozornost v provedení Renault Sport, tedy RS.

Kola velikosti 16palců vypadají na 3,6 metru dlouhém voze opravdu velká, a to se dají ještě dokoupit lité sedmnáctky. Přepracovaný přední nárazník, lehce snížený podvozek a zadní křidélko jsou tím pravým kořením, které říká, že tenhle městský prcek nebude žádné ořezávátko.

 

Sportovně barevný

Renault Twingo RS zůstává sympatický a praktický také uvnitř. I když se nám nelíbil kostrbatý přístup do kabiny přes plochou páčku kliky, která se musí vyklopit směrem vzhůru. Vše vynahradil na tak malé auto poměrně slušný zavazadelník (285 litrů a 959 litrů po sklopení), který se navíc dá zvětšovat na úkor zadních míst. Sedadla jsou totiž posuvná několik centimetrů tam a zpět. Díky tomu si vzadu udělají pohodlí i větší postavy. S prostorem nad hlavou a v oblasti ramen ale raději moc nepočítejte.

 

To přední místa jsou ukázkou správné práce se sedadly. Jsou dostatečně pohodlná a přitom mají hodně bočního vedení při ostřejším průjezdu zatáčkou. Podrží boky i stehna, vyšší postavy by mohly jen lehce vlát v oblasti ramen. Jsou obšitá oranžovou nití a zdobí je logo Renault Sport. Perfektním doplňkem jsou pak bezpečnostní pásy v oranžové barvě. Trochu o zvyk je ale celkový posaz za volantem, který je navzdory sportovnosti Renaultu Twingo RS docela vysoký. Nelíbil se nám ani sklon volantu připomínající spíše dodávky a omezené možnosti jeho seřízení. Na druhou stranu dobře padl do ruky a byl potažen kůží. Stejně jako řadící páka. Ta svým tvarem bohužel příliš mnoho ergonomie nepobrala.

 

Palubní deska s centrálním uspořádáním přístrojů v mohutné středové kapličce nemusí padnout každému do oka. Uvnitř najdeme digitální ukazatel rychlosti, zbývajícího paliva a autorádia. Palubní počítač bohužel chyběl. Otáčkoměr trčí ze sloupku volantu a hýbe se spolu s ním. V noci působí jeho podsvětlení sportovně až vyzývavě. A to je samozřejmě fajn. Renaultu musíme jako pokaždé vytknout špatné umístění některých ovladačů. Tentokrát jsme našli tlačítko tempomatu (opravdu je v městském mini potřeba?) nalevo pod volantem. Vypínač ESP se zcela ukryl našemu zraku pod sloupkem volantu.


Hustá atmosféra

No ale pojďme raději na věc. Rozhodně tu dnes v Twingu nesedíme kvůli popisu tempomatu nebo klimatizace. Mnohem důležitější je pro nás motor. Na rozdíl od verze Twingo GT, kterou pohání přeplňovaný 1,2litr (tedy běžný motor z nabídky doplněný o turbodmychadlo), dostalo Twigo od Renault Sportu do vínku atmosférickou šestnáctistovku. Ano, pánové nešli z dobou a vykašlali se na módní přeplňovadla. Do výfuku nám tak bublá čistá atmosféra, která přináší znalým řidičům opravdovou radost. Její chování je totiž naprosto čitelné a každý ví, co od takové jednotky očekávat.

 

Motor o objemu 1598 ccm přenáší na přední kola Twinga RS celých 133 koní a maximum točivého momentu 160 Nm. Ten, kdo je kamarád s atmosférickými motory ví, že se nejlépe drží od poloviny otáčkového spektra až pár set čísel pod maximum. V tomto případě je ideální točit Tewingo RS někde mezi 4000 až 6700 otáčkami a poskytne vám to, co od něj očekáváte. Radost z jízdy.

 

 

Našlápnutý prcek je totiž velice agilní. A bude vám to jasné hned poté, co v technickém průkazu objevíte jeho hmotnost, která jen o pár desítek kilogramů přesahuje jednu tunu. Stačí na světlech nahnat otáčky, nechat Twingo zaprskat několik výhrůžek z obdelníkovitého výfuku na okolostojící škodovkáře a na zelenou vystřelit vpřed. Garance vítězství je jasná. V městském provozu autíčko lítá jako blesk.

 

A když se budete snažit mimo hranice metropole, dá stovku za 8,7 sekundy (maximum je prý 205 km/h, ale nedoporučujeme). To nevypadá jako velké číslo ale musíme zopakovat, že v akceleraci na povolené rychlosti je Twingo RS jednička. Jen se zvukem agregátu by to mohlo být lepší. Na nastartování a neutrál sice do výfuku hezky pobroukává, ve spodních otáčkách to také není špatné, ve výškách už ale spíše nepříjemně hlučí.

 

 

Tvrdý podvozek, někdy až moc

Podvozek s rozvorem 2368 mm je poměrně tvrdě naladěný a dá rozum, že malá stavba městského vozu dělá sice auto pocitově agilní, na větších nerovnostech a ve vyšších rychlostech je ale docela nestabilní. Pokud si Twingo RS zamilujete, budete to brát jako pozitivum. Přece jen je to jiný zážitek letět s Twingem stovkou po klikaté okresce, než třeba s Mercedesem CL, nemyslíte? Českého motoristu určitě nepotěší špatné reakce vozu na rozbitou vozovku, nebo díry v kočičích hlavách. Silné rázy od kol nejsou výjimkou, retardér se vám hlasitě připomene pořádnou ránou do zad.

 

Jenže když chcete mít sportovní vůz, neexistují žádné kompromisy. Pánové z Renault Sportu to vědí a tak na vaše pohodlí zvysoka kašlou. Hlavní je, že vůz drží do zatáček jako přibitý. Pohon předních kol sice nedovolí mnoho velkých hrátek, ale kdo by si občas rád na štěrku nezahrabal, že? Díky stavbě malého auta zvládá Renautl Twingo RS prolétávat zatáčky velkou rychlostí a čitelně. Když už se dostanete na limit, jasně to poznáte. Volant poskytuje poměrně komunikativní řízení s tužším posilovačem (u městských mini opravdu neobvyklá záležitost).

 

 

Za tu cenu….

Trochu horší to bylo ale s řazením. Manuální 5stupňová převodovka má sice krátké dráhy, v kulise ale chodí dosti nepřesně a má tendence se zasekávat. U tak silného motoru by se dala také očekávat přítomnost šestky, ale chápeme, že úsporný přelet po dálnici nebyl hlavním cílem vývojářů. Přesnou spotřebu vozu se nám stejně nepodařilo naměřit kvůli absenci palubního počítače. Nakonec jsme své týdenní řádění s prťavým sympaťákem odhadli na konzumaci zhruba osmi litrů Natrualu 95 na sto kilometrů. Což je na malé auto hodně, na takto výkonný minisporťáček ale tak akorát. S turbem by to bylo bezesporu horší.

 

Renault Twingo RS přijíždí s bohatou výbavou. My jsme si ještě užili příplatky v podobě automatické klimatizace za deset tisíc korun nebo panoramatického střešního okna za 15 tisíc korun. Zbytek byl v základu, který vyšel na 349.900 korun, v aktuální akci dostanete ještě 20tisícovou slevu. To není vůbec zlá cena, když navíc zvážíme, že Fiat 500 Abarth by měl stát ještě o nějakých 100 tisíc více. Pak už se pro Renualt Twingo RS hledá konkurence jen těžko.

 

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Renault Twingo patří ve své třídě k nejprostornějším vozům. Líbí se mi posouvání zadních sedaček, takže můžete zvolit buď prostor pro cestující nebo zavazadla. Sedadla jsou pohodlná a vysoký posaz podle mě naopak zlepšuje výhled z vozu.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Dát 350 tisíc korun za mini atuo do města je trochu moc. Zase mi budete nadávat, ale za stejné peníze se dají pořídit větší a praktičtější vozy. Na druhou stranu musím pochválit velkou výbavu, kterou Twingo RS nabízí.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Renault Twingo je velice sympatické autíčko a v provedení Renault Sport se mi líbí ještě víc. Samozřejmě to není taková retro stylovka jako Mini nebo Fiat 500, ale i tak si podle mě najde své obdivovatele. Podívejte se na oblíbenost původního modelu! Škoda laciných plastů uvnitř, zachraňuje to ale zajímavá barevnost.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Renault Twingo RS je až překvapivý. Nikdy by mě nenapadlo označit 1,6litrový čtyřválec za sportovní. Ale v tomhle voze rozhodně je! Škoda jen, že nemá tak pěkný zvuk. Přidáním jiné koncovky by se to mohlo snad částečně zlepšit. Vadilo mi trochu poskakování a také horší převodovka.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Renault Sport: 349 900Kč

RENAULT TWINGO RS
Objem motoru 1598 ccm
Maximální výkon 98 kW (133 k) při 6750 ot/min
Maximální točivý moment 160 Nm při 4400 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,7 s.
Udávaná spotřeba město 9,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7 l/100 km
Spotřeba během testu 8 l/100 km
Provozní hmotnost 1049 kg
Délka / výška / šířka 3607 mm / 1460 mm / 1688 mm
Rozvor 2368
Zavazadelník / po sklopení 285 l / 959 l

 

Galerie