Renault Scénic 2.0 dCi: nejsilnější člen rodiny

TEST: Jak je u Renaultu v poslední době zvykem, nabízí velmi slušně vybavená a prostorná MPV za přijatelnou cenu. Nic se nemění ani v kompaktním rodinném modelu Scénic, který se dá s nejsilnějším dvoulitrovým nafťákem a pěknou výbavou Dynamique sehnat za necelých 555 tisíc korun. Protože to zní lákavě, rozhodli jsme se krátce vyzkoušet, jak se s ním jezdí.

Vydáno: 19.2.2010

Renault Scénic 2.0 dCi je nejsilnější možnou naftovou volbou pro toto kompaktní MPV. Můžete si přitom vybrat ze dvou výkonnostních variant. Pro manuální šestistupňovou převodovku je určena verze s výkonem 118 kW, tedy 160 koní. Pokud byste dostali chuť na automat, pak se připravte, že budete jezdit se slabším 110 kW agregátem (150 k). Pohodlí automatické převodovky je ale vykoupeno nejen ztrátou určitého výkonu, ale také zpomalením zrychlení o půl sekundy a zvýšením kombinované spotřeby o čtyři desetiny litru. Zdá se nám tedy více pravděpodobné, že zákazník půlmilionového auta sáhne po manuálu.

A udělá dobře, protože si po týdnu za volantem Renaultu Scénic troufáme tvrdit, že dvoulitrový turbodiesel patří k těm nejlepším v neprémiovém segmentu, které v současnosti můžete na trhu získat. Moderní common rail sice potrápily kruté mrazy, takže při nastartování lehce zakašlal, po zahřátí nás ale potěšil sametově hladkým chodem. Kromě toho také fungoval dobře v nižších otáčkách a v kombinaci s docela obstojnou převodovkou se s ním jezdilo pohodovým způsobem.

Naftový čtyřválec má maximum točivého momentu 380 Nm dostupné od 2000 otáček za minutu, do práce se mu chce ale i o nějakých 300 otáček níže. Kvůli dosažení co nejúspornější jízdy napovídá řidiči ukazatel správného zařazení, na náš vkus ale upozorňoval až příliš brzo. Pokud bychom ho poslouchali na slovo, co chvíli by se pohonná jednotka dusila. Mnohem lepší je se řídit vlastním instinktem. Turbodiesel splňující emisní normu Euro 5 a vybavený filtrem pevných částic jezdí beztak se slušnou spotřebou. Tabulky hovoří o 6,6 litrech nafty na 100 km, my jsme mu naměřili v kombinovaném cyklu nějakých 7 litrů. Nádrž s objemem 60 litrů paliva pak znamená, že u vaší benzínové pumpy nebudete příliš častým zákazníkem.

Těžká váha

Silný nafťák ale s sebou přináší jednu výraznou nevýhodu – vyšší hmotnost. Kompaktní MPV v základu váží 1525 kg a když si k tomu připočteme třeba ještě posádku, stoupají nám kilogramy nepříjemně vysoko. Oproti benzínovému Scénicu 1.4 TCe, který jsme testovali v polovině léta, to je nárůst o 130 kg. Má to za následek subjektivně horší pocity dynamiky, tabulky nás ale vyvedly z omylu. Pokud bychom chtěli, tak by Renault Scénic 2.0 dCi dokázal zrychlit z nuly na stovku za 9,1 sekundy. To je na rodinný kočár slušný parametr. Nikoho nepřekvapí maximum 205 km/h. Stejně s autem budete jezdit po dálnici maximálně takových 150 km/h. Ve vyšších rychlostech vás totiž bude trápit výraznější aerodynamický hluk a útoky bočního větru.

Podvozkově je ale Renault Scénic jistý vůz a rozdíl oproti minulé generaci je opravdu citelný. Podvozek už není tak francouzsky houpavý, patřičně ztuhnul. Na silnicích, na kterých po nepříjemně dlouhé zimě čekají díry (a nebude ještě dlouho na to, aby se pořádně zacelily), to určitě ucítíte. Rázy od kol jsou stále pozorovatelné a zejména zadní cestující by z nich nemuseli mít vůbec radost. Na druhou stranu je tvrdší podvozek plusem pro průjezdy klikatými okreskami, kde zabraňuje ostřejším náklonům. Přiznáme se, že jsme je u vyššího vozu očekávali v hojnější míře.

Prostě se líbí

Jak Renault Scénic vypadá, jste si mohli přečíst už před půl rokem v testu benzínové verze, stejně tak jsme mohli porovnat i s o trochu větším Grand Scénicem s motory 1.5 dCi a 2.0 dCi. Sluší se ale připomenout, že co se vzhledu týče, považuje celá naše redakce auto za povedené. Oproti sporné minulé generaci je to opět pokrok. Hlavně zadní světla se nám líbí a francouzská automobilka dokazuje, že ani rodinné MPV nemusí vypadat nudně. Jen bychom zvolili trochu jiné lakování.

Uvnitř vládne pohodlí na všech pěti plnohodnotných sedadlech. Vyšší posaz za volantem umožňuje dobrý výhled, trochu horší je jen šikmo vzad. Na couvání ale dobře posloužila parkovací kamera, která sdílí obrazovku spolu s navigací. Příliš se nám nelíbil displej vprostřed palubní desky zobrazující rychlost a otáčky, stejně tak zmatené ovládání rádia na trnu pod volantem. Posuvný středový tunel s hlubokým úložným prostorem a joystickem pro pohyb v navigaci přišel vhod. Zavazadlový prostor situovaný spíše na výšku pak má dostatečných 522 litrů, po sklopení 1804 litrů.

Podtrženo sečteno, za 555 tisíc korun dostanete slušně vybavené MPV s dostatkem místa pro celou rodinu. Výbava Dynamique zahrnuje vše, co by se rodině na cestách mohlo hodit, rozhodně doporučujeme připlatit si za navigaci Carminat TomTom (+ 13.700 korun). Sice stojí dvakrát víc než přenosná, zato je to ale pohodlné řešení a ve srovnání s jinými automobilkami jde o pakatel. Pokud vám přijde tohle auto ještě malé, rozhodně vám nic nebrání si trochu připlatit a za 575 tisíc korun získat Grand Scénic se stejným motorem a ve stejné výbavě.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: „Grandem jsem byl nadšen. Aby také ne, je to v podstatě stěhovákův mokrý sen. Jenže při testu menšího Scénicu jsem zjistil, že Renault zvládne skoro totéž na menším prostoru. Můj verdikt tedy zní: Grand má cenu hlavně v konfiguraci pro 7 lidí. Pokud nejste tak velká rodina, Scénic bude stačit.“ Ctrl+c a Ctrl+v z minula. Vidíte, jak lehkou mám práci.
Dávám známku 1
Jana Jana: Můj muž je trochu flákač, ale já ne. Musím říct, že jsme jako obvykle spokojená s dobrou kombinací cena/výbava u Renaultu. Tahle automobilka je mi prostě čím dál tím víc sympatická. Výbava Dynamique je bohatá a navigaci ani nepotřebuji. Bezklíčové přistupování do vozu bych hledala v jiných segmentech.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Minulý testovaný vůz se mi líbil mnohem víc. Modré lakování a hravě dekorovaný interiér byl to pravé pro mě. Bohužel, tentokrát vypadá spíše nudně. A nezachrání to ani světlejší kůže na sedačkách. Jinak ale musím Renault pochválit za pěkný design. Mě se středový dispelj líbí. A volant se taky povedl.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Minule jsem trochu káral benzínovou přeplňovanou jedna-čtyřku. A dokonce jsem volal po nejsilnějším dvoulitru. Zas tak mě ale nenadchl. Je pravda, že je rychlejší. Ale je to prostě nafťák a s jeho projevem asi nejsem schopen se ztotožnit. Teď už poučen bych sáhl raději po benzínu.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Matěj Vaněček

Konkurence v našich testech
Citroën C4 Picasso Opel Meriva Toyota Verso

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení Dynamique: 554 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  40 800 Kč
Celková cena: 595 700 Kč

Výbava

ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP, ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce a cestujících vzadu, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, tříbodové bezpečnostní pásy na všech místech, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností personalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 2. řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožnujíci položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě – sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, schránky pod zadními sedadly, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, kapsy na zadní straně předních sedadel, RadioSat Classic CD MP3 Sound 4 x 15 W s Bluetooth®, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, disky kol z lehké slitiny 17″ „SCHUSS“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, Pack „Look“ – mřížky předního nárazníku v barvě matného chromu, boční lišty dveří v barvě karosérie a zadní lišta v barvě chromu.

Doplňková výbava

Metalický lak (+ 13.500 Kč), navigační a komunikační systém Carminat TomTom (+ 13.700 Kč), hlavové opěrky Comfort (5.600,-), hands-free karta Renault (+ 8.000 Kč).

RENAULT SCÉNIC 2.0 dCi (160 k) Dynamique
Objem motoru 1995 ccm
Maximální výkon 118 kW (160 k) při 3750 ot/min
Maximální točivý moment 380 Nm při 2000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,1 s.
Udávaná spotřeba město 8,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km
Spotřeba během testu 7,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1525 kg
Délka / výška / šířka 4344 mm / 1678 mm / 1845 mm
Rozvor 2704 mm
Zavazadelník / po sklopení 522 l / 1804 l

 

Galerie