Renault Scénic 1.4 TCe: každý nemusí být Grand

TEST: Necelý měsíc poté, co jsme testovali velké MPV Renault Grand Scénic, zaparkoval v naší redakční garáži jeho menší sourozenec. Automobilka se sídlem ve Francii, kde koncept rodinného automobilu vznikl a stále hraje prim, tak nabízí kompaktnější a zároveň levnější variantu. Trochu netradičně jsme pod kapotou našli přeplňovaný benzínový čtyřválec.


Vydáno: 7.8.2009

Renaultu vůbec nevadí, že ve světě zuří ekonomická krize. Chrlí jeden model za druhým. A tak se krátce po premiéře Grand Scénicu objevil na scéně i Scénic samotný. Jde o podobnou návaznost, jako u konkurenčního Citroënu, který má na trhu modely C4 Picasso a Grand C4 Picasso.

Hlavním účelem malého Scénicu je nabídnout alternativu mezi běžným kombi a velkým rodinným MPV. Oproti Grandu ztratil na velikosti celých 216 mm a adekvátně se zkrátil také rozvor (z 2770 mm na 2703 mm). Už to od sebe pomůže oba modely bezpečně odlišit. Návrháři ale nenechali nic náhodě a kompaktnímu Scénicu naordinovali přepracovaný přední nárazník, kterému dominují černé a šedé plasty.

Menší vůz svým pojetím jasně zaměřuje cílovou skupinu. Grand Scénic poslouží na dovolené pro velkou rodinu, stěhování nadměrného množství věcí, ale jezdit s ním do práce, hledat ve městě místo k zaparkování, nebo manévrovat v úzkých prostorech bude rozhodně obtížnější. Řízení se určitě ujme starostlivý otec od rodiny. Menší Scénic by mohl naopak být hlavně doménou žen.

Uvnitř stále Grand

Zkrácený rozvor naštěstí není v interiéru vozu příliš znát. Na sedadlech se sedí vysoko a s dobrým přehledem o situaci na silnici. Jsou poměrně pohodlná a líbilo se nám i jejich čalounění. Hravé barvy a tvary prostě k MPV patří. V příplatkové výbavě jsme našli hlavové opěrky, které se dají různě tvarovat. Zda stojí za 5.600 korun, raději necháme na vašem individuálním posouzení a rozpočtu. Také vzadu na třech plnohodnotných sedadlech je místa hodně. Navíc pomocí šoupání jednotlivých sedaček až o 13 centimetrů tam a zpět si ještě můžete polepšit na úkor zavazadelníku.

Nejvíce se zmenšení podepsalo právě na velikosti kufru. Zatímco v Grand Scénicu už v základu (v pětimístném provedení) najdete 752 litrů a celých 2077 litrů po sklopení, Scénic nabízí 522 litrů (1804 po sklopení). Při rozhodování se tedy hlavně zamyslete, zda tak velký prostor u Grandu opravdu běžně využijete. Ostatně, když menší Scénic porovnáme třeba s C4 Picassem, vede nad ním o 22 litrů. Se zadními sedadly se dá nejen šoupat, můžete je také sklopit, vyklopit nebo kompletně vyjmout. Jak bude potřeba. Jen se připravte, že to nebude právě nejlehčí práce. Občas bude potřeba za páčky víc zabrat. V našem testovacím kousku byla dokonce jedna utržená, takže nešlo se sedačkou manipulovat.

Vraťme se ale ještě dopředu. Palubní deska je poměrně pohledná a navazuje na oblé tvary, které před dvěma lety začala Laguna. Přístroje v kapličce umístěné uprostřed nahradil jediný displej, který zobrazuje rychlost, otáčky, údaje z palubního počítače nebo rádia. Pomocí tlačítek, které nejsou příliš na dosah ruky, pak můžete měnit jeho barvu a zobrazované údaje. Vedle trůnila vestavěná navigace Carminat, kterou pro Renault dodává společnost TomTom. Díky této spolupráci se podařilo srazit cenu na 13.700 korun. Když si zvyknete na trochu neohrabané ovládání joystickem a tlačítky umístěnými na posuvné středové opěrce, určitě této investice nebudete litovat. Ostatně, některé ovladače od Renaultu se nám vůbec nelíbily. Podivně umístěné tlačítko tempomatu i parkovací brzdy (která je naštěstí plně automatická), nepohodlné ovládání rádia trnem pod volantem nebo velká karta místo běžného klíčku, která se zastrkává do slotu u řadící páky, nejsou právě ukázkou pohodlného ovládání funkcí automobilu.

Pohodové turbo

Pod kapotou MPV jsou slyšet hlavně naftové motory. Proto nás překvapilo, když jsme my pod ní našli benzínový agregát. Ty má francouzská automobilka pouze dva. Základní jednašestku s výkonem 110 koní a menší, ale silnější přeplňovanou 1.4 TCe s výkonem 130 koní. A právě druhá jmenovaná jednotka nás potěšila svým chováním i dynamikou. Scénic vážící 1,4 tuny s ní zvládá překonat stokilometrovou rychlost za 10,5 sekundy. Není nutné dodávat, že na kompaktní MPV je to dostatečná hodnota, která dovolí bezpečně předjíždět nebo pohotově manévrovat na dálnici. Přeplňovaný motor poskytuje rovnoměrný zátah, kdy je na rozdíl od atmosférické jednašestky k dispozici maximum točivého momentu 190 Nm už od spodních 2250 otáček za minutu.

K přenosu hnací síly na přední kola ve všech motorizacích poslouží 6stupňová manuální převodovka. Je dobře, že už Renault neuvažuje o pětikvaltech. Akorát nastavený šestý stupeň totiž výrazně zpříjemní cestování po dálnici, ať už z hlediska zvukového projevu nebo spotřeby. Navíc musíme pochválit převodovku za bezproblémový chod. Páka je v kulise sice stále docela volná, ale doba francouzských kvedlaček je už dávno pryč.

Jak je známo, přeplňované motory jsou hodně náchylné na styl jízdy. Při neklidné noze můžete lehce dosáhnout průměru 11 nebo 12 litru benzínu na sto kilometrů, což rozhodně u takového typu vozu není přijatelná hodnota. Pakliže ale udržíte své řidičské vášně na uzdě a budete se striktně držet povolených maxim, může vás potěšit příjemnými 7 litry na sto. Náš průměr na konci týdne, který činil 9,2 litru, tedy berte spíše jako důkaz toho, že jsme Scénic mnohdy nešetřili. Věříme, že při dlouhodobém provozu se konzumace paliva ustálí níže.

Klidně a levně

Renault Scénic se na českých vozovkách chová poměrně klidně. Oproti původním generacím se jízdní vlastnosti vozu výrazně vylepšily. Typická houpavost se takřka vytratila, samozřejmě ale při prudším průjezdu zatáčkami nečekejte žádný sporťák. Stavba podvozku a vlastně celého vozu určitému náklonu prostě nezabrání. Na horším povrchu jsme zaznamenali občasné rázy od kol, které se ozývaly hlavně ze zadní nápravy. Ve voze po většinu času ale panuje ticho. Hlavní díl na tom nese samozřejmě použitá motorizace. Při vyšších rychlostech na dálnici se už dočkáte výraznějšího aerodynamického svistu.

Dostáváme se k ceně, která nás pozitivně překvapila. K testu jsme dostali vůz ve výbavě Dynamique. V ní nechyběl tempomat, autorádio se čtyřmi reproduktory a Bluetooth připojením, sada airbagů, bezklíčové otevírání dveří, 17palcové disky nebo kůže na volantu a řadící páce. Zbytek najdete v seznamu, ale je tam naprosto vše, co k životu v malém MPV budete potřebovat. Za cenu  449.900 korun je to víc než skvělá nabídka. Doporučujeme si připlatit hlavně za kvalitní navigaci TomTom. Kromě ní už příplatkovou výbavu rozšířily jen komfortní opěrky hlavy a metalíza. Cena vozu ale stále zůstala 17 tisíc korun pod půl milionem.

Suma sumárum, Renult Scénic je ideální volbou pro ty, kterým je obyčejné kombi málo a velké MPV příliš. Za skvělou cenu dostanou auto tak říkajíc „v plné palbě“, které nezklame jako každodenní přibližovadlo do práce nebo na cesty k moři. Když opomeneme určité nedostatky ve funkčnosti ovladačů, na které si většinou při dlouhodobém užívání majitel zvykne, nemůžeme udělit nic jiného, než výbornou.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Grandem jsem byl nadšen. Aby také ne, je to v podstatě stěhovákův mokrý sen. Jenže při testu menšího Scénicu jsem zjistil, že Renault zvládne skoro totéž na menším prostoru. Můj verdikt tedy zní: Grand má cenu hlavně v konfiguraci pro 7 lidí. Pokud nejste tak velká rodina, Scénic bude stačit.
Dávám známku 1
Jana Jana: Jsem přímo nadšená poměrem výbava/cena. Je to bezkonkurenční nabídka. Nadšená jsem byla ze stejného důvodu také u Grandu. Cenový rozdíl mezi vozy není tak veliký, takže záleží na vašich preferencích. Každopádně neprohloupíte.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Malý Scénic je mnohem sympatičtější. Nejen vzhledem. Líbí se mi, protože už nepůsobí tak mohutným dojmem. Nebála bych se s ním jezdit každý den kam potřebuji a nepřipadala si jako v autobuse. Jednoznačná volba pro mě.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Škoda, že Renault nenabízí víc benzínových motorů do Scénicu. Chápu, že asi hlavním prodejním trhákem bude nafta, ale benzín nabízí ticho a slušný zátah. Bohužel, malé turbomotory jsou na tom špatně se spotřebou a to bude hlavní argument. Nejsilnější naftový dvoulitr je navíc silnější a zvládá stovku za 9 sekund.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Dynamique: 449 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  32 800 Kč

Celková cena: 482 700 Kč

Výbava

ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP, ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce a cestujících vzadu, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, tříbodové bezpečnostní pásy na všech místech, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností personalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 2. řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožnujíci položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě – sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, schránky pod zadními sedadly, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, kapsy na zadní straně předních sedadel, RadioSat Classic CD MP3 Sound 4 x 15 W s Bluetooth®, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, disky kol z lehké slitiny 17″ „SCHUSS“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, Pack „Look“ – mřížky předního nárazníku v barvě matného chromu, boční lišty dveří v barvě karosérie a zadní lišta v barvě chromu.

Doplňková výbava

Metalický lak (+13.500 Kč), navigační a komunikační systém Carminat TomTom (+13.700 Kč), hlavové opěrky Comfort (+5.600 Kč).

RENAULT SCÉNIC 1.4 TCe Dynamique
Objem motoru 1397 ccm
Maximální výkon 96 kW (130 k) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 190 Nm při 2250 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s.
Udávaná spotřeba město 9,4 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km
Spotřeba během testu 9,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1395 kg
Délka / výška / šířka 4344 mm / 1678 mm / 1845 mm
Rozvor 2703 mm
Zavazadelník / po sklopení 522 / 1804 l

 

Galerie