Renault Modus 1.2: buclatý Francouz

Renault ModusTEST: Mohlo by se zdát, že automobilka Renault tentokrát zcela šlápla vedle a s novým Modusem se raději na trhu neměla ani ukazovat. Český řidič tento model zrovna neocenil a na silnicích je ho proto vidět jen poskrovnu. Rozhodně se nejedná o sportovní vůz a už vůbec ne o prostorný rodinný automobil jakým je kupříkladu Renault Mégane. Přesto má něco do sebe.

Vydáno: 25.12.2007  

Bezesporu se mu nedá upřít jistá elegance a netypický vzhled ve srovnání s několika posledními modelovými řadami Renaultu. Oblé tvary Modusu se někomu mohou zdát poněkud nemoderní, ale do městského provozu sedí karoserie jako ulitá.

Svou robustní přední maskou mi Modus inklinuje především k silnějším automobilům, nadějně klenutý trup je bohužel nepříjemně useknutý a zavazadlový prostor tím velice trpí co se týče úložného prostoru. Velice elegantní jsou světlomety s dvojí optikou, které nabízejí možnost seřizování sklonu z místa řidiče. Některé modely mají také střešní okno, k mé velké lítosti v námi testovaném autě nebylo.

Modus
Oblé tvary Modusu se někomu mohou zdát poněkud nemoderní 

Svezení v decentní eleganci
Nešvarem Renaultu se stává digitální panel s ukazateli rychlosti a dalších technických údajů umístěný ve středu palubky. I ze zadních sedadel je pohodlně na displej vidět. Jde o nejvýraznější prvek celého pracoviště řidiče a někdy až nepříjemně strhává oči od řízení. Zajímavé je ovládání rádia umístěné pod volantem.

Překvapením mohou být poměrně vysoko posazené sedačky. U jiných automobilů je člověk zvyklý, že do sedadla zapadne jako do gauče a při vystupování se musí namáhavě zvedat. Zde mi připadalo, jako bych seděla na barové stoličce. Samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel. Veliké přední okno umožňuje dobrý výhled na silnici, horší je to už s A sloupky, které mnohdy brání ve výhledu na křižovatkách a v ostřejších zatáčkách.

Modus nabízí jednoduchý a decentní interiér s přehlednými ovládacími prvky a vhodně zvolenými úložnými prostorami. Do velké uzamykatelné schránky u spolujezdce se pohodlně vejde i větší dámská kabelka. Poněkud strohý design co se týče použitých plastových materiálů vše dohání příjemnými oblými tvary. Do automobilu se s menšími obtížemi naskládá čtyřčlenná rodina, je vhodnější spíše pro výlet ve dvou.

Modus
Modus nabízí jednoduchý a decentní interiér

U zadních sedadel vzniká při maximálním posunutí vzad nepochopitelný prostor, kam akorát zapadávají drobné předměty. Ve své třídě je Modus řazen mezi ty lepší v kapacitě kufru, který poskytuje 277 až 1283 l po sklopení zadních sedadel do vodorovné polohy.

Výška může být na obtíž
Zkoušený vůz měl základní nejslabší motor o objemu 1,2 s šestnácti ventilovou technikou, poskytující vozu 55kW (75koní) a kroutící moment 105 Nm. Tento agregát postačuje na pohodlnou neuspěchanou jízdu v městském provozu. Pokud jsem chtěla po vozidlu větší dynamiku, musela jsem motor trochu více točit, což se projevilo na spotřebě která má činit podle tabulek něco přes 7 litrů, ale ve skutečnosti se při dravější jízdě pohybuje až o 5 litru výše. To platí jak při městském provozu, tak i při jízdě po dálnici.

Kvůli vysoké konstrukci vozidla je při průjezdu zatáčkou cítit znatelnější nakláněni, což je docela nepříjemné. Malý rozvor způsobuje neklid Modusu na nerovnostech. Vůz je také velice náchylný na boční vítr.

Modus
Modus získal v testech Euro NCAP plných 5 hvězdiček 

Bezpečnost je na prvním místě
Převodovka se k vozidlu dodává 5stupňová manuální, nebo 4stupňová automatická. Testovaný model byl vybaven manuálem, který je odstupňován přesně na výkon motoru. Z  křižovatek je možná poměrně slušná akcelerace, nebo pozvolně pomalé rozjíždění. Diky 16ti ventilové technice dokáže být motor velice pružný a z volnoběžných otáček reaguje zcela spolehlivě, bez sebemenší nejistoty.

Bezpečnostní prvky jako ABS s asistenčním systémem brzd, ESP a ASR, šestice airbagů a tříbodové bezpečnostní pásy umožnily Modusu obdržet pětihvězdičkové (tedy maximální) hodnocení v bezpečnostních testech nezávislého konsorcia Euro NCAP. 

Vzhledem k relativnímu neúspěchu současné verze plánuje automobilka Renault v lednu přijít s prodlouženou verzí Renault Grand Modus, která by na rozvoru prodlouženém o 93 mm měla přinést mnohem větší zavazadlový prostor 305-410 litrů.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín  Antonín: Hodně mě překvapila výška sedadel. Při řízení jsem si připadal jako ve velkém stěhovacím autě. Sedadla byla ale pohodlná a i při delší jízdě jsem si nemohl stěžovat na přesezené nohy. Velmi mě zklamala velikost kufru. Pokud jsem chtěl naložit nějaká větší zavazadla, musel jsem chtě nechtě posunout anebo úplně sklopit zadní sedadla. Dávám známku 2-. 
Jana  Jana: Jsem velmi spokojená s bezpečností Modusu, šest airbagů, bezpečnostní pásy i systém brzd je spolehlivou ochranou automobilu této třídy. Motor bych uvítala o něco úspornější, často se pohybuji ve městě a spotřeba se mi zdála krapet vysoká. Cenově je Modus lákavý a s ohledem na vysokou bezpečnost si myslím, že by to byla dobrá koupě. Dávám známku 1. 
Nikola  Nikola: Nejdříve se mi zdálo, že Modus mi nemůže nabídnout nic překvapivého, ale při jízdě jsem byla navýsost spokojena s ovládáním rádia umístěného pod volantem. Na první pohled nenápadný interiér si mě získal svou funkčností a nepřeplácaností. Celková robustnost Moduse ale není v mém stylu, volila bych radši nějakou sportovnější verzi Renaultu. Dávám známku 2. 
Tomáš  Tomáš: Už na první pohled mi bylo jasné, že Modus není žádný sporťák. Motor o obsahu 1149 ccm je slabý, do města by stačil, ale když jsem ho chtěl protáhnout po náročnějším terénu, zklamal mě. Do kopce se občas zadýchával a na nějaké rychlé předjíždění jsem radši ani nepomyslel. Bezesporu jde o spolehlivé auto, které doveze posádku bez problémů do cíle, ale já bych si ho sám pro sebe nevybral. Dávám známku 3.  
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

PARAMETRY

Základní cena: 344 400 Kč
Základní akční cena pro prosinec 2007: 289 400 Kč

Výbava: Posuvné sedadlo Triptic, držák odložených věcí na předním sedadle spolujezdce, uzavíratelná odkládací schránka spolujezdce, schránky ve dveřích, uzavíratelná schránka v palubní desce, kapsy na zadních sedadlech, světlomety s dvojitou optikou, mlhové světlomety, tříbodový systém upoutání Isofix na místě spolujezdce vpředu a na zadních krajních sedadlech, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, ABS s asistenčním systémem brzd, 6 airbagů, 15″ disky kol z lehké slitiny, délka úložného prostoru 1015 mm, nákladový prostor až 1283 l, pneumatiky 165 x 65 R15 81T, elektronický variabilní posilovač řízení, vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy, nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelné opěrky hlavy u předních i zadních sedadel, výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, tónovaná skla, autorádio 2x 15W s přehrávačem CD, ovládání pod volantem a oddělitelný displej

Možnosti doplňkové výbavy: Kožený volant a hlavice řadící páky v kůži, ESP + ASR, světelný a dešťový senzor, elektricky ovládaná zadní okna, manuální nebo automatická klimatizace, ukazatel venkovní teploty, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, sluneční clony, prodloužený kryt zavazadlového prostoru, vnitřní komunikační zrcátko

RENAULT MODUS 1,2
Obsah:
1149 ccm
Maximální výkon: 55 kW / 75 k (5500 ot./ min.)
Točivý moment: 105 Nm (4250 ot. / min.)
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 163 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,5 s
Udávaná spotřeba: 6 l/100 km
Spotřeba během testu: 8,5 l/100 km 

Text:

Ondřej Ptáček a Zuzana Procházková

Foto:

Zuzana Procházková

Galerie