Renault Mégane Coupé 1.9 dCi: francouzský magnet

TEST: Vzpomínáte? Když Renault představil model Mégane, všichni se nestačili divit. Po kulaté verzi přišla na trh generace plná ostrý hran a v případě hatchbacku s velmi netradičně tvarovanou zádí. Tak tomu všemu je s příchodem poslední generace konec. Francouzi se vrátili zpět k oblým tvarům a představili velmi přitažlivý vůz. Obzvlášť ve verzi Coupé. 


Vydáno: 27.5.2009

Takže se nebudeme rozpakovat a zdržovat nějakým pětidveřovým hatchbackem (i když na ten také jednou dojde) a začneme pěkně zostra karoserií kupé. Popravdě řečeno to nakonec zas až tak ostré nebude, protože máme pod kapotou pouze dieselový motor 1.9 dCi. Neměl bych raději dát to slovo “pouze“ do uvozovek?

Záleží na řidiči, výkon 130 koní je pro někoho hodně, ale upřímně musím říci, že bych u auta, který má v názvu Coupé, snesl i větší počet koní. Ale vše má samozřejmě svá pro a proti, nebudeme ovšem předbíhat. Turbodiesel o objemu 1870 ccm není tím nejsilnějším. V obecně bohaté nabídce motorizací, která zákazníkům poskytuje sedm možností, se jedná o prostřední diesel. Pro skromné řidiče je k dispozici menší motor 1.5 dCi, naopak výše si stojí naftový dvoulitr.

Dieselový kompromis

Osobně mohu říci, že bych měl vůbec nejradši k dispozici benzinový motor a nejlépe ten nejsilnější, tedy 2.0 TCe (ten stojí úplně stejně jako 1.9 dCi). O tom se ovšem budeme bavit až příště, takže zpátky k tématu. Dieselová jedna-devítka poskytne řidiči, jak už bylo řečeno, maximální výkon 130 koní a točivý moment 300 Nm.

Více než o cokoliv jiného se jedná o rozumný kompromis. Jak se totiž nakonec ukázalo, Renault Mégane Coupé je spíše otázka stylu než požitku z jízdy. Z tohoto pohledu se zdá být testovaný motor úplně ideální. Automobil s ním totiž stále poskytne velmi slušné dynamické vlastnosti a navíc ještě ušetříte oproti silnějším verzím nějakou tu korunu českou.

Pružný a úsporný

A to především kvůli spotřebě. Testovaný vůz sice vykazoval ve všech režimech jízdy vyšší spotřebu než tu, kterou slibuje výrobce, stále se ovšem jedná o slušné hodnoty. Náš test jsme ukončili s číslem 6,5 l / 100 km, nutno však podotknout, že kromě městské jízdy zahrnuje tato hodnota také velký díl ostré jízdy.

Motor slušně zatahuje klasicky v oblasti 2000 ot./min. a překvapivě táhne až k oranžovým číslům na otáčkoměru. Samozřejmě díky poctivé porci newtonmetrů vyniká spíše v pružném zrychlení. O tom vypovídá také hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h. Této rychlosti dosáhne automobil za 9,5 s, osobně jsem po testu, ještě než jsem nahlédl do technických dat, odhadoval číslo menší.

Pokrok? Převodovka ano, řízení ne

Příliš sportovní není řadicí páka. Je přeci jen docela velká, na druhou stranu musíme pochválit Renault za přesný chod. Zejména u automobilů pocházejících z Francie nebylo zdaleka zvykem, aby řazení probíhalo takhle přesně. Byť v tomto ohledu ještě nějaké ty rezervy jsou, posun kupředu je nepopiratelný.

Na téma jízdních vlastností lze říci pouze tolik, že jsou přesně takové, jaké jsem očekával. Automobil zvládá s přehledem i velmi ostrý jízdní styl a hádejte, jak se chová, pokud to s nájezdem do zatáčky přeženete. No samozřejmě, bylo by velkým překvapením, kdyby to byl vůz přetáčivý. Musíte se zatraceně hodně snažit, aby jste dostali přetáčivý smyk. Těžký motor vpředu je výrazně proti a nedotáčivý charakter je více než jasný.

 

Hrátky za volantem vám výrazně zkazí pouze řízení. Zatímco převodovka je řekněme nefrancouzsky přesná, řízení je stále stoprocentně francouzské. I na jízdu po městě je posilovač hodně silný. Bohužel, přestože má proměnlivý účinek, ve vyšších rychlostech příliš neztuhne a hlavně velmi úspěšně ruší veškerý tok informací od předních kol k řidiči. Necitlivý a nekomunikativní, to jsou ta správná slova pro tohoto “kazisvěta“.

Priorita č.1: DESIGN

Možná se teď divíte mému postupu, vždyť klasicky nejprve probereme design, pak interiér a na konec motor a jízdní vlastnosti, tak proč je tomu dneska právě naopak? Odpověď už byla naznačena výše, je tomu tak proto, protože tím hlavním je v případě Méganu Coupé design, a tak jsme si ho nechali až na druhou polovinu (kromě toho mne nebaví psát podle stále stejného schématu).

Design je také odpovědí na titulek tohoto článku. Kamkoli jsem zaparkoval testovaného Renaulta, vždy se mnoho lidí otáčelo a zastavovalo (to je výrazná změna oproti případu Laguny Coupé). A to jsme neměli k testu automobil s tou pěkně výraznou oranžovou barvou, za kterou se mimochodem připlácí o pět tisíc více než za metalízu.

Designérům musíme udělit palec nahoru, nebo, chcete-li, je označit jako “borce na konec“. Linie, kterými vybavili novou generaci Méganu, jsou velmi povedené a proto se nelze divit tomu, že obdobnou tvář postupně dostanou další modely značky. V případě třídveřové karoserie Coupé je vše potrženo stříbrnými prvky na předním nárazníku, svažující se střechou a za zmínku také stojí tvarování boků. Popravdě řečeno nevím, jak to přesně popsat a proto vás odkážu na fotogalerii. I když v tomto případě platí, že automobil vypadá ve skutečnosti ještě lépe.

Stylový interiér

Interiér představuje o něco menší vydání toho, které jsme měli možnost otestovat spolu s Lagunou Coupé. Nejvyšší úroveň výbavy Privilege nabízí kromě klasických barev také světle béžové provedení, což byl náš případ. O tom, že se kvalita zpracování značky Renault zlepšila, jsme se přesvědčili už u zmíněné Laguny a nakonec také v během testování Koleosu. Mégan Coupé tento fakt pouze potvrdil, i když bez výhrad se neobejdeme.

Měkčené plasty kontrastují s poněkud lacině vyhlížejícími světlými plasty na středovém tunelu. Nevím proč, ale při pohledu na ně se mi vybavil Nissan Tiida. Druhá výtka směřuje na navigace, která tak trochu trčí z palubní desky. Jedná se o něco jako výsuvný displej, ale v tomto případě je umístěn napevno.

Povedený štít

Velice se nám líbil přístrojový štít. Kombinace klasického otáčkoměru a digitálního rychloměru je originální a hlavně velmi přehledná. Pěkný je také volant sportovních rozměrů a známé a osvědčené ovladače autorádia a klimatizace. Vše je přehledné. Jediná věc, která mi zoufale chyběla, byla možnost jednoho setření stěračů. Páčka na ovládání stěračů tuto polohu nemá a automatika mnohdy zasáhne až příliš pozdě.

Nástup na zadní sedadla není řekněme nic moc. Na první pohled je jasné, že prostoru na rozdávání pro zadní cestující nebude (zadní cestující se v případě nejvyšší výbavy alespoň mohou těšit z vlastních výdechů klimatizace) Praxe žádné překvapení nepřinesla. Cestující se navíc musí připravit na velmi omezený výhled z malinkatých okének. Ostatně řidič přes zadní okno také nevidí zrovna nejlépe.

 

To vše je daň za to, jak Mégane Coupé vypadá a je pouze na vás, zda jste ochotni ji zaplatit. Koho by náhodou zajímal u vozidla s touto karoserií zavazadlový prostor, tak ten se může připravit na to, že zde zaplatí další část z již zmíněné daně. Vstupní otvor je malý a nakládací hrana vysoká. To je ale překvapení, že ano.

Rozumná cena

Další překvapení, i když tentokrát docela příjemné, přináší ceník. Značka Renault nepředstavuje nedostupná auta a také v tomto případě se to potvrdilo. Základní cena verze Coupé je 364 000 Kč. Pořizovací cena testovaného vozu leží o poznání výše. Musíme ovšem dodat, že kromě bohaté výbavy je součástí také povedený motor.

Renault Mégane Coupé je vůz, který poutá pozornost a přitahuje okolní pohledy tak, jak to umí magnet s kovovými pilinami. Není to sportovní vůz v pravém slova smyslu. Například takové Scirocco (které si za tyto peníze můžete také pořídit) je úplně o něčem jiném.

Kdo touží po pěkném automobilu a nemá takové nároky na potěšení z jízdy, ten je zde na správné adrese. Na závěr ještě musím zmínit fakt, že Renault s každým testem dokazuje to, jak se v mnoha ohledech zlepšil. Proto se těšíme na další testy a vy se můžete těšit spolu s námi.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Renault Mégan bych si pořídil raději ve verzi hatchback. Přeci jen je využitelnost automobilu lepší, nastupování dozadu pohodlnější a nakládání těžkých zavazadel lehčí. Na druhou stranu musím říci, že důvody ke koupi této verze chápu po testu až moc dobře. Spojení se dieselovým motorem 1.9 dCi se mi naopak velmi líbí. Je to opravdu ideální kombinace.
Dávám známku 2
Jana Jana: Já bych také raději pětidveřový automobil, tyhle auta udělají spíše radost Tomášovi. Já k tomu dodám pouze to, že za pozitivní považuji nízkou spotřebu, přestože výrobce udává ještě nižší čísla, ale těch jsem nedosáhla ani já, a to už je co říci. Jakkoli je karoserie kupé pěkná, je velice nepraktická a pro mne tudíž úplně nezajímavá.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Tak tohle se opravdu povedlo. Ne nadarmo se považuje francouzský design za jeden z nejlepších. Například se podívejte na tu boční fotografii, kde nádherně vidět zvlněná linka táhnoucí se přes celý bok vozu, a to je pouze jedna z celého množství. Škoda trochu nevýrazné barvy, ale to je pouze otázka konkrétního provedení.
Dávám známku 1*
Tomáš Tomáš: Mně se také vůz velmi líbí, ale upřímně řečeno jsem čekal, že předvede trochu více. Proto se těším na test benzinové verze. Diesel je možná dobrý pro tatínky, ale já bych chtěl ostřejší vůz, když už to je kupé. Pochvalu si zaslouží převodovka, ale řízení mne vyloženě zklamalo. Když takové najdeme ve Fiatu 500, není to problém. Ale městsky silný posilovač se do sportovně směřovaného automobilu zrovna nehodí.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Lukáš Dittrich


PARAMETRY

Základní cena v provedení Privilege: 494 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  107 500 Kč

Celková cena: 602 400 Kč

Výbava

Nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě, vnější kliky matně chromované, disky kol z lehké slitiny 16“, šedý nebo béžový interiér, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS, EBV, asistenční systém brzd, ESP, ASR, boční, hlavové, čelní airbagy, bezpečnostní pásy s předepínači, signalizace nezapnutých pásu u spolujezdce, zadní bezp. pásy s omezovači síly, ISOFIX, tempomat s omezovačem rychlosti, Hands-free karta Renault, elektrický posilovač řízení, volant stavitelný ve dvou osách, palubní počítač, venkovní teploměr, mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná, vyhřívaná, na straně řidiče asférická, dvouzónová automatická klimatizace, výdechy klimatizace pro zadní sedadla, centrální zamykání dveří, elektrické ovládání oken, přenosný popelník a zapalovač.

Doplňková výbava

Metalická barva (13 500 Kč), systém kontroly tlaku v pneumatikách (3 000 Kč), poloautomatická ruční brzda (6 000 Kč),  fixní panoramatické střešní okno (15 000 Kč), bi-xenonové světlomety s funkcí MBL a ostřikovači (25 000 Kč), navigační a komunikační systém Carminat DVD s hlasovým ovládáním telefonu přes Bluetooth®(s Radio Sat Classic 4×30 W, s CD, MP3 a s měnič. na 6 CD, s ovl. pod volantem, oddělený. displej) (45 000 Kč).

RENAULT MÉGANE COUPÉ 1.9 dCi Privilege
Objem motoru  1870 ccm
Maximální výkon  96 kW (130 k) při 3750 ot/min
Maximální točivý moment  300 Nm při 1750 ot/min
Převodovka  6stupňová manuální
Maximální rychlost  210 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  9,5 s
Udávaná spotřeba město  6,2 l / 100 km
Spotřeba mimo město  4,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  5,1 l / 100 km
Spotřeba během testu  6,5 l / 100 km
Provozní hmotnost  1310 kg
Délka / výška / šířka  4299 mm / 1423 mm / 1804 mm
Rozvor  2640 mm
Zavazadelník / po sklopení  344 l / 991 l

 

Galerie