Renault Mégane 1.9 dCi: nečekaný zvrat

TEST: Renault Mégane je na trhu už víc než rok a ani na ZaVolantem.cz to není horká novinka. Viděli jsme už Mégane Coupé i Mégane Grandtour a proto se nabízí logická otázka: může nás ještě něčím překvapit klasický hatchback? Možná ano. Třeba když bude v maximální výbavě, s povedeným naftovým motorem a cenovkou, která přebíjí větší Lagunu ve srovnatelné specifikaci.


Vydáno: 4.12.2009

Redakční garáží dosud prošel nejnovější Renault Mégane třikrát, ale ani jednou nešlo o „obyčejnou“ karoserii hatchback. Nejdříve jsme vyzkoušeli Mégane Coupé 1.9 dCi, po něm následoval Mégane Coupé 2.0 TCe a napotřetí jsme se dostali k Mégane Grandtour 1.4 TCe. Klasický pětidveřový hatchback nám přitom stále unikal. Až dosud.

Podíváme-li se na Renault Mégane v jeho základní podobě, kterou je hatchback, nejspíš nás osloví oblým francouzským designem. Je atraktivní, i když ve srovnání s třídveřovým coupé se drží zpátky a není to ten stylový magnet, ale spíše rodinný rozum. To přitom není žádná kritika. Většina zájemců o Mégane pochopitelně upřednostní pět dveří a více prostoru.

Obyčejný hatchback?

Prostor uvnitř auta nás zajímal snad ze všeho nejvíc. Mégane je hatchback nižší střední třídy a tomu odpovídá prostor, kterého se dostane posádce. Vpředu je místa stejně jako v testovaném kupé, tedy pohodlný dostatek.

V porovnání s testovaným Grandtourem (neboli kombi) má ale hatchback kratší rozvor, konkrétně o 62 milimetrů (2641 mm oproti 2703 mm), což je poznat na zadních sedačkách a v kufru. Cestující vzadu budou mít ve většině případů dostatek místa, ale žádné prostorové orgie nečekejte. Vzrostlejší postavy by se mohli cítit stísněně v oblasti kolen a nad hlavou jsme postrádali prostor dokonce i v Grandtouru, takže nečekejte, že v hatchbacku to bude lepší. Zavazadlový prostor nabízí 405 litrů (kupé 344 l, kombi 491 l), což je nadprůměrná a většinou dostatečná hodnota. Potěšila nás dobrá přístupnost a maximum 1567 litrů, kterého dosáhneme sklopením zadních sedaček.

V nejvyšší výbavě Privilége s příplatkovým koženým čalouněním a světlými odstíny interiéru působil Mégane doslova luxusním dojmem. Kvalita použitých materiálů a nakonec i vzhled a rozložení přístrojů je na vynikající úrovni a skoro mu nemáme co vytknout. Už jsme to ostatně třikrát opakovali v předchozích testech.

Stejně jako se zlepšily materiály a zpracování, doznalo pozitivních změn i ovládání. Brzdy ani po častějším zpomalování nevadnou a řazení šestistupňovým manuálem je příjemné a přesné. A přestože je manipulace s řadicí pákou stále horší než s většinou německých, někdejší propast se zúžila na krokem překročitelnou průrvu. Většině řidičů bude řazení v této podobě stačit, stejně jako stačilo mně. Jedinou výtku bychom mohli vznést na řízení, které je zbytečně městsky přeposilované, ale ani to nás nakonec výrazně netrápilo.

Rychle a za málo

Francouzské nafťáky, to už je dnes pojem, a ani tento motor Renaultu nedělá ostudu. Vznětový čtyřválec 1.9 dCi jsme otestovali už před časem pod kapotou Mégane Coupé a proto nebyl žádným překvapením. Dodejme snad jen, že výborný motor nám do praktického hatchbacku seděl víc, než do stylového kupé. Přitom se v obou případech jedná o vyváženou nabídku. Motor 1.9 dCi patří doprostřed výkonové nabídky a i řidičům, kteří chtějí jezdit rychle, pravděpodobně splní jejich požadavky, stejně jako těm, kteří přes výkonovou rezervu hledají minimální spotřebu.

Jeho 130 koní (96 kW) rozhýbe auto na 100 km/h za pěkných 9,5 sekundy, přičemž vysoký točivý moment 300 Nm vrcholí v nízkých 1750 ot./min a táhne už od patnácti set, aby ochladl až kolem 4 tisíc otáček. Na kultivovanost těchto moderních dieselů si už dnes snad nikdo nemůže stěžovat a pokud jde o hluk, tak do dálničních sto čtyřicítek jsme nic rušivého nepozorovali. To všechno svede Mégane při spotřebě kolem 6 litrů, a to reálných šesti v kombinovaném provozu. Našich výsledných 6,5 l/100 km způsobila častější jízda ve městě, a podotýkám, že jsme se nijak neomezovali v prudších akceleracích.

Pro příznivce benzinového řešení dodáme, že stejně stojí nachlup stejně silný turbobenzin 1.4 TCi, který je sice tišší, zato ale nabízí menší točivý moment a také výrazně vyšší spotřebu, a proto v tomto případě dáváme přednost naftě.

Dražší než Laguna

Na předchozích řádcích jsme v podstatě konstatovali, že Mégane je výborné auto, v tomto případě s výborným motorem a bohatou výbavou. Přesto ale přicházíme s překvapivým rozuzlením.

Největším problémem štědře vybaveného i motorizovaného Méganu totiž je – pro Renault nezvykle – v ceně, a to především ve vlastních řadách. Mégane 1.9 dCi ve výbavě Privilége totiž stojí 485 tisíc korun, respektive 465 tisíc v současné akci (která u každého modelu snižuje cenu o 20 tisíc korun). A to je jen o 40 tisíc méně, než chce Renault za o třídu větší Lagunu se stejně silným motorem 2.0 dCi 130k (i když se slabší výbavou).

No a když si svůj Mégane budete chtít dovybavit na úroveň testovaného vozu a přidáte tedy čalounění v kůži (50 tisíc), navigaci (45 tisíc) nebo bixenonové světlomety (25 tisíc), snadno se dostanete na cenu našeho auta, která je nyní 601 tisíc (v akci). Což je víc, než stojí větší Laguna 2.0 dCi 150k (má dokonce o dvacet koní silnější motor), u které tu navigaci (i když je to levnější TomTom), bixenony a čalounění v kombinaci kůže a látky dostanete také. A přitom taková Laguna stojí (v akci) 580 tisíc.

Z toho vyplývá, že Laguna je v současnosti zjevně výhodnější koupě. Oproti Méganu s kompletní výbavou bychom preferovali větší Lagunu se srovnatelnou výbavou a v tomto případě i silnějším motorem.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Renault Megane jsem si už prohlédl několikrát, ale poprvé ho vidím v základní verzi hatchback. A nejsem nijak překvapen – pětidveřové provedení je praktičtější než kupé, ale méně praktické, než kombi (Grandtour). To není žádná novinka. Na předních sedadlech nevidím žádný rozdíl, vzadu je u kombi místa pochopitelně víc, nemluvě o zavazadelníku. Já bych s tímhle motorem bral kombi, někomu se zase bude víc líbit hatchback.
Dávám známku 2
Jana

Jana: To srovnání s Lagunou mě šokovalo. Jak může být menší Mégane se slabším motorem dražší, než velká Laguna? Je to samozřejmě kvůli zbytečně poskládané příplatkové výbavě, ale stejně… V každém případě: byla bych ochotná o Méganu uvažovat, ale nesměl by stát těžce přes půl milionu. Za tyhle peníze se už dá koupit právě ta Laguna nebo dobře vybavený Scénic. Mégane by pro mne měl smysl ve chvíli, kdy by stál nějakých 300-350 tisíc, což jsou peníze, do kterých se vejdete se základní výbavou a slabým nafťákem 1.5 dCi. Ten teď stojí 340 tisíc a to už by stálo za úvahu.
Dávám známku 3

Nikola Nikola: Megane Coupé se mi líbil, Megane Grandtour se mi líbil možná ještě víc a můj názor se nijak neliší ani u kratšího hečbeku. Renaultu se design této řady náramně povedl, jen co je pravda! Jedinou námitku bych mohla mít k šedostříbrnému laku, který je přeci jenom moc konzervativní až nudný (proto to mínus, je mi líto). Naopak interiér v nejvyšší výbavě s kombinací světlých a tmavších barev vypadá fantasticky!
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Uznávám, že do pětidveřového hatchbacku sedí tahle devatenáctistovka víc, než do sportovně se tvářícího coupé, ve kterém jsem se s ní poprvé setkal. V případě rodinného auta by mi ani tolik nevadilo přeposilované řízení, které mne u coupé vyloženě zklamalo. Tady je to zklamání jen mírné (a očekávané). Jinak je Mégane docela příjemné auto, ale já bych ho raději viděl ve třídveřovém provedení s nějakým silným benziňákem, nebo nejlépe ve verzi RS.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Volkswagen Golf
Lancia Delta
Toyota Auris

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.9 dCi Privilége: 484.900,- Kč (v současné akci 464.900,- Kč) včetně DPH

Cena doplňkové výbavy: 136.500,- Kč

Celková cena: 601.400,- Kč (akční cena)

Výbava

ABS + EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač v angličtině, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, manuální klimatizace s pylovým filtrem, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, RadioSat Classic CD MP3 4×15 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej

Doplňková výbava

Kožené čalounění (+50.000,-Kč), navigační systém Carminat (+45.000,-Kč), kontrola tlaku v pneumatikách (+3.000,-Kč), bixenonové světlomety (+25.000,-Kč), metalický lak (+13.500,-Kč)

RENAULT MÉGANE 1.9 dCi 130k Privilége
Objem motoru 1870 ccm
Maximální výkon 96 kW / 130 koní (3700 ot./min)
Maximální točivý moment 300 Nm (1750 ot./min)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9.5 s
Udávaná spotřeba město 6.2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.1 l/100 km
Spotřeba během testu 6.1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1416 kg
Délka / výška / šířka 4295 / 1471 / 1808 mm
Rozvor 2641 mm
Zavazadelník / po sklopení 405 / 1162 litrů

 

Galerie