TEST: Konečně jsem se dostal k nejvyšší verzi Renaultu Laguna označené jako GT. Nejde mi jen o nadstandardní výbavu, ale i o zajímavý naftový dvoulitr, samozřejmě s přeplňováním, který si umí s elegantním Francouzem celkem adrenalinově pohrát. GT tak slibuje přepych, rychlost a netradiční řidičské zážitky díky systému natáčení zadních kol 4Control.
Vydáno: 20.4.2009
TUdělal jsem si mezi přáteli takový malý průzkum. Zeptal jsem se jich, jaký model je vlajkovou lodí Renaultu a pak si dělal po vzoru Zdeňka Svěráka čárky, kolikrát jsem slyšel jméno Laguna. Ani jednou, přátelé! Jenže kromě pár plácnutí vedle typu „C6“ nebo „607“ od motoristických analfabetů, jsem se nedozvěděl nic. A v tom vidím hlavní důvod významu Laguny GT. Renault potřebuje vlajkovou loď jako sůl, protože luxusní krabice Vel Satis nenápadně z jeho autosalonů vyšuměla. A když tu byla, všiml si jí někdo?
Černá je dobrá, už je to tak
A tak se s tímto pocitem blížím k černě lakovanému liftbacku. A popravdě ve mně vzbuzuje jen pozitivní emoce. Kola Celsium velikosti 18 palců mu ohromě sluší, stejně jako ozdobné lišty kolem oken. Dvě velké koncovky výfuků prozrazují, že půjde o siláka. A i když je rozdíl oproti běžnějším verzím takřka nepostřehnutelný – včetně miniaturního nápisu GT na sloupku dveří, vyzařuje z něj aura lepší společnosti. Prostě víte, že jde o sako od Armaniho, aniž byste viděli cedulku.
Nebudu se dlouze rozepisovat o zavazadelníku nebo parametrech interiéru, protože jste si to mohli přečíst před necelým rokem v testu Renaultu Laguna 2.0 16V. Rozdíly uvnitř ale jsou. Hlavně v sedadlech, která vypadají úchvatně. Zdobí je nápis GT a dvoubarevná kombinace kůže a alcantary. Voní a dokážou tělo v zatáčkách bezpečně podržet. To se u Francouze jen tak nevidí. Sportovní seříznutý volant, který jsem držel už v Renaultu Coupé 3.5 V6, díky malému průměru dokonale padne do ruky a skvěle se s ním manipuluje. Černo-stříbrná hlavice řadící páky trčí do prostoru jako maják luxusu. Jen na ergonomii by měli u Renaultu ještě zapracovat. Nebo kdo mi vysvětlí, proč tlačítko tempomatu musí být na středovém panelu vedle ruční brzdy a ovladač vyhřívání sedadla zase přímo pod sedadlem, kde se musí poslepu nahmatávat?
Špičková nafta
Francouzi moc dobře vědí, že ve vrcholné verzi musí být všechno tip-ťop a pro motor to platí dvojnásob. Proto ani na chvíli neváhali a napříč pod kapotu umístili dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec. Ale žádný benzín! Tenhle živí nafta, a ať si kdo-chce-co-chce říká, je to jedině dobře. Turbodiesel totiž plní všechna přání svého majitele. Umí se chovat dravě a s autem cvičit, jenže dokáže také příst jako koťátko a mírnit svůj apetit.
Opravdu, je čistě na vás, co mu poručíte. K vašim službám je připraveno 180 koní ležících ve 3750 otáčkách za minutu a vrcholný zátah 400 Nm točivého momentu dostupných od 2000 otáček v minutě. No, při hrátkách s převodovkou jsem si přál, aby to bylo trošku níž, ale zvykl jsem si. Stačí si jen opakovat, že tenhle diesel se odspodu musí točit spíš jako benzín. Výsledek mého testování? Když jsem se choval brutálně a snažil se přiblížit zrychlení z nuly na stovku za 8,5 sekundy, odečítal jsem po chvíli z palubního počítače 9 litrů nafty na 100 kilometrů. V klidu se dá jezdit za 6. To když auto lechtáte na plynu a řadíte co nejvíc. Renault Laguna GT jsem nakonec vracel se 7 litry blikajícími na displeji palubního počítače.
Čtyři kola. Lepší než dvě
Renault Laguna GT přišel jako první ze stáje se systémem 4Control, který znamená, že do zatáček se vám budou do jisté míry natáčet i zadní kola a tím zlepšovat průjezd. Teprve potom přišel na řadu Renault Laguna Coupé. My jsme si ale v redakci při testování pořadí prohodili a jako první vyzkoušel Coupé kolega Lukáš Dittrich. A protože je to technický odborník a funkci 4Control popsal velmi dobře, použiju oblíbenou kombinaci ctrl+c a ctrl+v, abych vám natáčení zadních kol u GT vysvětlil.
Podvozek se čtyřmi řízenými koly byl vyvinutý ve spolupráci Renault a Renault Sport Technologies. Samotný systém natáčení kol pochází od japonské firmy Aisin. 4Control je řízen počítačem, který dostává informace o rychlosti natáčení volantu, díky které rozpoznává vyhýbací manévr a rychlost vozidla. Po vyhodnocení upravuje natočení kol zadní nápravy. Ta se natáčí ve dvou režimech. Rychlost do 60 km/h znamená natočení zadních kol v opačném směru, než jsou natočena kola přední. Důsledkem je lepší ovladatelnost a poloměr otáčení 10,1 m. Maximální úhel natočení je zde 3,5°. Po překročení rychlosti 60 km/h se kola otáčejí stejně jako ta přední. Rozsah je v tomto případě 0-2°. Pokud dojde ke smyku zadních kol je tento systém využíván také k rychlejšímu navrácení vozidla do přímého směru.
Tolik tedy teorie, ale jaká je praxe? Dokonalá a každý to cítí hned v první zatáčce. Možná bych mohl Renaultu Laguna GT vytknout trochu méně komunikativní řízení, ale strmost má jako u motokáry. Reakcemi na otočení malého volantu se může směle rovnat zábavnému Volkswagenu Scirocco, ač z naprosto jiné kategorie. A jsem si jist, že by mu v zatáčkách směle stačil. Schopnost vrhat se do šikany je u GT pocitově až za hranicemi fyzikálních zákonů. Několikrát se mi ale stalo, že jsem trochu přišel o adhezi, aniž bych to včas zaregistroval. Řidič, který přesedne za volant GT z vozu s běžným podvozkem, může být první dny trochu dezorientován, až vyveden z míry. Když si zvykne, úsměv mu už nezmizí.
Je to špička
A není to jen zatáčkami. Technici Renaultu si byli jistí toho, že když na nějaké auto lepí nápis GT, mělo by být i nekompromisně pohodlné. Takže až vás přejdou choutky na závodění, oddechnete si v příjemném tempu. A nemusíte se bát 18“ kol, protože podvozek je naladěn na příjemnou vlnu, rázy tlumí a dbá o váš komfort na maximální možné úrovni. Zkrátka a dobře, tohle je nejlepší podvozek, který jsme u Renaultu mohli kdy vidět.
GT je velmi povedené auto s dostatečným množstvím komfortu a zároveň dodává i touhu po sportovním svezení. To vše s minimální možnou spotřebou a typicky francouzskou decentní elegancí. Maximální výbava a luxus na palubě jsou vykoupeny zlatem, to je pravda. Ale musíte mít na paměti, že tu před vámi stojí nová vlajková loď jménem Renault Laguna GT.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Je cítit, že jde o vůz střední třídy. Prostoru je dostatek tak i vzadu. Problém může být s malým množstvím odkládacích míst na drobnosti a nápoje. Kvituji, že se u Laguny zachoval liftback. Je to o hodně praktičtější, než normální sedan. Nicméně, 455 litrů je průměr. Dávám známku 1- |
|
Jana: Vím, hraje se tu na luxusnější výbavu, ale milionová cenovka za vůz střední třídy a ještě k tomu od Renaultu, to je moc. Základní Laguna je cenou na hony vzdálená. Za milion už máte zajímavé prémiové značky, včetně třeba Mercedesu-Benz třídy C. Dávám známku 4 |
|
Nikola: Laguna se za rok provozu stačila trošku okoukat. Ale GT je takové „fresh“. Můžou za to lepší sedadla, parádní volant a vůbec celé pojetí vozu. Zvláště v černém provedení mu to slušelo. Rozhodně bych volila tuhle barvu, to je bez debat. Dávám známku 1 |
|
Tomáš: U Renaultu Laguna GT mi nešlo tolik o motor, jako o pocit za volantem. Vyloženě jsem se na systém natáčení zadních kol těšil. A nezklamal mě. Sportovní zážitky rozhodně umí přinést a bavil jsem se celou dobu. Teď by to chtělo je zvýšit citlivost řízení. A dvoulitrový nafťák? Budete se mi smát, ale doporučuju! Dávám známku 1 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena ve výbavě GT: 959 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 111 000 Kč
Celková cena: 1 070 900 Kč
NRenault Laguna GT 2.0 dCi |
|
Objem motoru | 1995 ccm |
Maximální výkon | 131 kW (k) při 3750 ot/min |
Maximální točivý moment | 400 Nm při 2000 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,5 s |
Udávaná spotřeba město | 8,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1539 kg |
Délka / výška / šířka | 4695 mm / 1445 mm / 1811 mm |
Rozvor | 2756 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 450 l / 1377 l |