Renault Koleos 2.0 dCi: francouzsko-japonské překvapení

Jako jedna z posledních automobilek přichází francouzský Renault na trh se svým kompaktním SUV, které nazval Koleos. Nabízí s ním netradiční design, výborné vznětové motory a komfort jako hlavní devízu prostorného rodinného crossoveru. Jak se jezdí se slabším z nafťáků 2.0 dCi s náhonem všech kol jsme prověřili v redakčním testu.


Vydáno: 1.5.2009

Renault, jako jeden z posledních výrobců aut, vstoupil koncem loňského roku na trh se svým SUV jménem Koleos. Studii se stejným názvem jsme sice viděli už v roce 2000 a koncept Koleosu známe od roku 2006, teprve loni ale Renault přišel se sériovou podobou svého crossoveru.

Francouzsko-japonská koalice

Skoro to vypadá, jakoby francouzští konstruktéři automobilů neměli dost odvahy postavit své SUV sami. Zatímco konkurenční Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser jsou převlečené Mitsubishi Outlander, Koleos vzešel ze spolupráce s japonským Nissanem (využívá techniku modelu X-Trail). Jeho design vznikl také v Asii, konkrétně v Jižní Koreji (pak možná nepřekvapí určitá podobnost s vozem Kia Sportage).

 

No, a toto napůl asijské auto je typickým vozem pro zhýčkaného Evropana. Alespoň tedy v podobě, v níž jsme ho měli k dispozici my – s dvoulitrovým turbodieselem 2.0 dCi spojeným se šestistupňovým automatem. Neutíkejme ale k jízdě, pojďme se nejdřív podívat, jak Koleos vypadá.

Ošklivé nebo hezké?

Renault Koleos je, jako celá řada dalších Renaultů, vlastně docela ošklivý. Kombinuje v sobě prvky typické pro SUV se vzhledem MPV, v nichž Renault vždy vynikal. Masivní přídi dominují rozměrné světlomety, na něž navazují linky drobných nasávacích otvorů chladiče, které se sbíhají v geometrickém středu, který tvoří výrazné logo Renault.

Profilu dominují výrazné blatníky a snižující se střecha. Svažující se záď připomíná karoserii, typickou pro dnešní hatchbacky. Celkově je Koleos překvapivě kulatý a na fotkách vypadá kompaktněji, než působí ve skutečnosti. Přestože jsem ze začátku propadal neskrývanému znechucení z tohoto vzezření, má Koleos jisté kouzlo a během týdenního testu mne přesvědčil, že je svým způsobem vlastně docela hezký.

Pohodlí a prostor

Víc než vzhled ale bude cílovou skupinu Koleose zajímat vůz zevnitř, a to jak z hlediska pohodlí, tak z hlediska prostornosti. A v obou těchto disciplínách budou zájemci o tento vůz příjemně překvapeni.

Netradiční (ale nijak excentrický) tvar přístrojové desky prozrazuje francouzský původ auta. Uprostřed palubní desky spočívá v zorném poli řidiče příplatkoý displej navigace, pod níž (a pod dvojící kruhových výdechů klimatizace) najdeme nejdříve ovládání klimatizace, hudební přehrávač a nejníže, skryt za voličem automatické převodovky, leží startovací tlačítko a ovladač pohonu všech kol. Vyjma opravdu divné polohy tlačítka start/stop je ergonomie ovladačů je na slušné úrovni.

Stejně jako v příbuzném Nissanu Qashqai se vyšší výbavy Koleose chlubí panoramatickou prosklenou střechou. Vzdušný interiér prosvětluje bohaté prosklení a vyšší posez přispívá k dobrému výhledu z auta.

Pro lidi i zavazadla

Sedačky vpředu mají nepříliš výrazné, ale dostačující boční vedení a slušnou polohovatelnost. Ani tvrdé ani měkké sedáky by neměly způsobovat nepohodlí na delších cestách. Nejen vpředu, ale i vzadu je pro cestující dost místa (bavíme se samozřejmě o čtyřech dospělých lidech), včetně prostoru pro nohy vzadu a místa nad hlavou.

Pokud jsme mluvili o tom, že Renault Koleos nabízí dostatek prostoru pro posádku, platí to i pro jejich zavazadla. Kromě řady odkládacích míst vpředu i vzadu jde především o zavazadlový prostor, který je v základní konfiguraci slušných 450 litrů, a při sklopených zadních sedačkách dokonce 1380 litrů s rovnou plochou podlahy. Navíc skládání bagáže usnadňují rozdělené dveře, jejichž spodní díl se vyklápí dolů a unese až 200 kilogramů.

Komfort v naftě

Pro auto jako je Koleos se přímo nabízí naftový motor. Renault nabízí dva naftové dvoulitrové čtyřválce 2.0 dCi, naše slabší verze měla výkon 150 koní (110 kW) při 4000 ot./min a maximální točivý moment 320 Nm při 2000 ot./min. Nutno dodat, že slabší nafťák jízdě, kterou jsme od Koleose vyžadovali – a nebyla to zrovna plouživá jízda na hranici povolených limitů – pohodlně stačil.

K onomu klidnému a komfortnímu svezení, o kterém celou dobu mluvíme, přispívá velkou měrou automatická převodovka. Její tvar je sice docela nezvyklý, nijak to ale nebrání jejímu použití. Kromě klasických poloh P – R – N – D nabízí i sekvenční řazení, kdo by ho ale používal, když řadí rychle, inteligentně a téměř neznatelně, tedy alespoň pokud od ní nevyžadujete spolupráci na nějaké stíhací jízdě.

Bezstarostná jízda
Právě komfortně laděný Koleos svým naladěním vybízí ke klidné jízdě v pomalejším tempu. Koleos nezapře své francouzské kořeny (byť řízlé Japonskem) a když opomineme přeposilované a nepříliš komunikativní řízení (což nemusí být nutně nevýhoda), podvozek svou měkkostí pohodlně žehlí většinu nerovností na silnici.

A pak je tu ještě další věc, kterou oceníte při jízdě – ten klid. Renaultu se podařilo při skloubení tichého a kultivovaného motoru, komfortního podvozku a důkladného odhlučnění vytvořit v kabině takovou jízdní pohodu, že budete v této kategorii jen těžko hledat konkurenci. A to platí jak pro přenášený hluk, tak vibrace.

Samozřejmě nebudeme tvrdit, že je odhlučnění dokonalé. Koleos má rád spíše klidnější tempo a tak příliš nepřekvapí, že nad dálničním limitem se začíná projevovat aerodynamický hluk. Stejné je to se spotřebou, která se v kombinovaném cyklu při klidné jízdě pohybuje na slušných hodnotách 7-8 l/100 km (při rychlosti 130 km/h je rovných osm), když ale chcete jet rychle, roste.

Auto pro rodinu?

Renault Koleos má svá proti, je jich ale jen málo. Pokud překousnete podivný vzhled, může vás nakonec trápit snad jen přílišná „měkkost“ auta – ať už mluvíme o komfortním podvozku, který se v ostřejší zatáčce naklání nebo přeposilovaném volantu.

Ale současně může být to všechno výhodou. Kdo chce sportovní svezení, stejně sáhne jinam, než po malém SUV (a většinou také jinam, než po francouzské značce). K tomu Koleos navíc přidá slušnou jistotu na silnici, vyšší posez a dobrý výhled, nadprůměrný prostor, bezpečnost posádky, slušnou výbavu a rozumnou cenu. A to je výčet, který má šanci leckterou rodinu přesvědčit.

 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Z hlediska prostoru ani pohodlí nemám žádných výtek. Koleos se hodí tak akorát pro čtyřčlennou rodinu s dospívajícími dětmi. Do 450 litrů velkého zavazadlového prostoru se vejdou i jejich zavazadla na dovolenou i díky jeho rovnoměrnému tvaru. Obrovský prostor po sklopení zadních sedaček je samozřejmostí. Chválím spodní výklopný díl pátých dveří, který usnadní nakládání a třeba si na něj můžete i sednout, když se chcete nasvačit.
Dávám známku 1
Jana Jana: Není to tak dlouho, co bych na Koleosem ohrnula nos, protože by mi připadal drahý. Renault ale potom sáhl ke slevám, takže dnes se dá Koleos koupit od 460 tisíc se žravým dvouapůllitrovým benzinem nebo za 505 tisíc s testovaným 2.0 dCi – to by byla moje volba. Chci tím říct, že dnes je už Koleos za slušné peníze, navíc dodá příjemnou výbavu a prý je také bezpečný.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Renault dělá někdy fakt divná auta. Koleos je přesně takový, zvláštní, podivný, a určitě se mu nedá upřít charakter. Ovšem mne tedy neoslovil, a to ani zvenčí, ani uvnitř. Nemluvím o tom, že by se s ním jezdilo špatně, ale zkrátka jsme si nepadli do oka… 
Dávám známku 4
Tomáš Tomáš: Tentokrát se se ségrou výjimečně shodnu. Nejenom v tom, že Koleos vypadá zvláštně, ale hlavně v tom, že se s ním zvláštně jezdí – je to měkce naladěné, francouzké kompaktní SUV, což je synonymem pro klidnou jízdu bez náznaku sportnovnosti. Koleos je fakt spíš auto pro tátu, než syna.
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Dynamique: 639.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 29.900,- Kč

Celková cena: 669.800,- Kč

 

Výbava

ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, Airbag řidiče a spolujezdce, Automatická klimatizace dvouzónová (s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezce) s kombinovaným filtrem, Automatické rozsvěcení potkávacích světel, Automatické uzamykání dveří za jízdy s možností odpojení, automatickým odemknutím a přerušením přívodu paliva v případě nárazu, Autorádio 140W (4x35W) s přehrávačem CD a MP3 s ovládáním pod volantem s „jack“ vstupem na čelním panelu, 6 reproduktorů, tuner RDS, oddělený displej, Bezpečnostní výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu, Boční airbagy vpředu, Boční ochranné lišty v barvě karoserie, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním s kartou Renault s funkcí Follow Me Home, Čtecí lampičky vpředu na středovém světle a nad zadními okny, Dešťový a světelný senzor, Disky kol z lehké slitiny 17″ OASIS, Druhá zásuvka 12V pro zadní sedadla, Elektrické ovládání předních a zadních oken (impulzivní vpředu i vzadu), Elektronický imobilizér s transpondérem, Elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti ( u verzí 4×4 s funkcemi HSA-asistance při rozjezdu ve svahu a HDC-systém kontroly rychlosti v prudkém klesání), Hands-free karta Renault, Hlavové airbagy vpředu a vzadu, Kontrolní zrcátko pro zadní sedadla, Kožený tříramenný volant a kožená hlavice řadící páky s chromováním, Látkové čalounění tmavé – Carbone Moyen, Loketní opěrka vpředu s osvětlením, zásuvkou 12V a vyjímatelným košíkem a výsuvným úložným prostorem vzadu, Nárazníky v barvě karoserie, Nastavitelné opěrky zadních sedadel, Odkládací kapsy na zadní straně sedadla řidiče a spolujezdce, Odkládací schránka spolujezdce (15 l ) klimatizovaná, Osvětlení zavazadlového prostoru, Osvícení integrované na interiérové straně předních a zadních dveří, Otvor v zadní loketní opěrce (otvor pro lyže) pro přepravu dlouhých předmětů, Palubní počítač 7 funkcí, Parkovací senzor vpředu a vzadu, Podélné střešní lišty (stříbrné metalické), Poloautomatická parkovací brzda, Posilovač řízení, Prahy dveří černé barvy, Přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, s předpínačem (dvojitým pro řidiče) a zvukovou indikací při nazapnutí na straně řidiče a spolujezdce, Přední mlhové světlomety, Přední světlomety halogenové, Přenosný popelník/zapalovač, Protisluneční clony řidiče a spolujezdce se zrcátky, Rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění či nárazu, Sklopné sedadlo spolujezdce, Sklopné stolečky na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, Středová loketní opěrka na zadních sedadlech, Systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, Tempomat s omezovačem rychlosti, Tónovaná skla, Tříbodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovačem síly, Třímístné sedadlo ve druhé řadě v poměru 1/3 – 2/3, sklopné do roviny se systémem „Easy Break“, Úložné prostory a držáky na nápoje v předních a zadních dveřích, Úložné prostory v podlaze před zadními sedadly a před sedadlem spolujezdce, Úložný prostor (28 l) pod podlahou zavazadlového prostoru (není pokud je vůz vybaven Audiosystémem Premium Bose), Úložný prostor ve středové loketní opěrce vpředu (s praktickým košíkem a osvětlením) a vzadu (typ zásuvka), Uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, Vnější kliky dveří v barvě karoserie, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, el. sklopná, vyhřívaná (asférické na straně řidiče), Vnější zpětná zrcátka v barvě matného chromu, Výškově a hloubkově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné opěrky hlavy na všech zadních sedadlech, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče

Doplňková výbava

Navigační systém Carminat Bluetooth CD Auditorium s ovládáním telefonu a autorádiem s přehrávačem CD a MP3 s ovládáním pod volantem s „jack“ vstupem na čelním panelu, 6 reproduktorů, tuner RDS, oddělený barevný displej GPS 7″ (+ 29.900,-)

RENAULT KOLEOS 2.0 dCi 4×4 A/T Dynamique
Objem motoru 1995 ccm
Maximální výkon 110 kW / 150 koní (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 320 Nm (2000 ot./min)
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,4 s
Udávaná spotřeba město 10,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,9 l/100 km
Spotřeba během testu 8,4 l/100 km
Provozní hmotnost 1730 kg
Délka / výška / šířka 4520 / 1695 / 1865 mm
Rozvor 2690 mm
Zavazadelník / po sklopení 450 / 1380 litrů

 

Galerie