Renault Grand Modus 1.2: za málo peněz hodně muziky?

TEST: Renault Modus ve verzi Grand k nám dorazil na podzim minulého roku. Menší bratříček totiž zdaleka nesplnil očekávání a tak musela přijít náprava. Jeho nástupce se tváří tak, že ve městě je jako doma a díky variabilnímu interiéru převeze téměř cokoli. Navíc přidává velmi příjemnou cenu. Je tedy opravdu tak skvělý?

Vydáno: 23.4.2008

Proti svému předchůdci povyrostl rozvor vozu o 93 mm na celkovou délku 4034 mm. Auto už není tak „mini“ a nabídne více prostoru především pro zavazadla a zadní cestující. Modus se přestěhoval do kategorie malých MPV a chystá se zatopit například Nissanu Note nebo Hondě Jazz.

Jaký byl starý Modus?
Renault Modus 1.2: Buclatý Francouz

Vše má svá pro a proti

Modus svůj Francouzský původ nezapře. Elegantní design ze země Galského kohouta se mi líbí a možná i proto hodnotím exteriér vozu kladně. Zvenku totiž vypadá verze Grand jako dospělé auto, vše do sebe zapadá a ladí. Karoserie plynule stoupá od zajímavých předních světlometů až nad první řadu sedadel. Následně zase klesá a končí téměř kolmou zádí. Dynamický vzhled podtrhla u testované verze litá kola a tónovaná skla.

Takto tvarovaná karoserie přináší klady i zápory. Díky bublině nad přední řadou sedadel mají řidič i spolujezdec všude dost místa, navíc oba sedí jako na rozhledně. Vyšší posaz zároveň usnadní nastupování. Sedadla jsou vzhledem k charakteru vozu úplně akorát, žádné nedostatky jsem zde nenašel.  Přes velké přední okno je dobře vidět co se zrovna odehrává na silnici. Ani široké přední sloupky tolik nevadí, jak to bývá zvykem u jednoprostorových karoserií. 

Zadní cestující na tom tak dobře nejsou. Především vyšší postavy pocítí svažující se střechu. Co se týká místa pro nohy, vše samozřejmě závisí na poloze posuvné zadní lavice. Nejvíce ji asi užijete v té nejzadnější pozici. Tím se sice stane zavazadelník podprůměrným, ale zadní cestující si v podstatě nebudou mít na co stěžovat. V opačném případě, tedy pokud je lavice zcela v předu, dostanete slušné místo pro zavazadla (410 litrů), ale pro nohy cestujících zůstane tak málo prostoru, že se zadní sedačky stanou prakticky nepoužitelné.

Trochu přeplastováno

Jednoznačnou dominantou interiéru je plast. Ten je prostě všude. Na měkké kousky zapomeňte, vše je pořádně tvrdé. Pohled na kamennou palubní desku jasně naznačuje, že se jedná o lidový vůz. Čalouněné výplně dveří jsou pouze symbolické.

Všude kam se v interiéru podívate najdete něco ve tvaru kružnice umístěné na obdélníku. Přesně takový tvar mají tlačítka autorádia, výdechy ventilace, reproduktory ve dveřích i středový panel. Ten je jednoduchý a přehledný.

Přehledný je celý interiér, ovšem s jedinou výjimkou. Spínač tempomatu a omezovače rychlosti je umístěn hodně netradičně, a to hned vedle řadící páky, jak je zvykem i u jiných nových Renaultů. Toto řešení není zrovna nejpohodlnější, jelikož musíte poslepu šátrat na středovém tunelu, než ho najdete. Ovladače dalších funkcí se nacházejí klasicky na volantu nebo hned pod ním. Volant je dobře tvarovaný, ale v naší verzi příliš umělý, dokonce má tendenci klouzat.

Nad středovým panelem trůní centrální displej s různými údaji. Proti takovému uspořádání nic nemám, zvyk je otázkou minut. Ovšem při slunečném počasí bylo zle. Pokud je slunce trochu za vámi, přestává být displej čitelný. V těch nejhorších situacích se slunce dokonce odráží od displeje přímo do očí řidiče. 

Hlavním zobrazovaným údajem je rychlost vozu. Dalo by se říci, že to úplně stačí, protože přibývající kostičky (otáčkoměr) sledovat vůbec nemusíte. Při vyšších otáčkách vás už motor hlasitě informuje o tom, že by to chtělo vyšší převodový stupeň.

Nezaujal vás Renault? Zkuste konkurenci.
Nissan Note 1.4: levněji už to nejde

Hlavně žádný spěch
Základní motůrek o objemu 1149 ccm poskytuje slušných 55 kW, ale s vozem má pořád dost práce. Vzhledem ke stavbě vozidla se ale ani nedá předpokládat, že si ho koupí nějaký Fernando Alosno. Hodnotíme-li tedy motor z pohledu řidiče, který se chce přepravovat pohodovou jízdou, lze ho považovat za dostatečný. S jedním cestujícím je dynamika vozu průměrná. Motor se musí vytáčet nad čtyři tisíce otáček za minutu, protože až zde se dostaví jakýsi náznak zátahu. V případě plně naloženého vozu se ovšem veškeré náznaky nenávratně ztratí. Motor můžete točit jak chcete, ale Renault prostě nejede.

Jednoznačnou prioritou malé pohonné jednotky je na druhou stranu spotřeba, kterou považuji za největší trumf tohoto motůrku. Po městě si tento benzinový trpaslík řekne přibližně o sedm litrů, mimo město ukazuje palubní počítač převážně hodnoty mezi pěti až šesti litry.

Příjemným překvapením byla jízda po dálnici. Čekal jsem, že spotřeba poletí s rostoucí rychlostí prudce nahoru. Omyl. Přes deset litrů se dostanete zřídka. Průměrná spotřeba 6,9 l je číslo příjemné, i když výrobce udává ještě nižší hodnotu. Pro úplnost je však potřeba dodat, že v touze po alespoň trochu sportovnějším svezení se ocital plynový pedál poměrně často až na podlaze. Citlivou jízdou se jistě dá dosáhnout spotřeby ještě menší.

Na dálnicích opatrně

Maximální rychlost 163 km/h dává tušit, že to s jízdou po dálnicích moc slavné nebude, a v praxi je tomu přesně tak. Ale pravda je, že se tento sympatický trpaslík snaží. Za rozumnou hranici bych považoval rychlost 140 km/h. Více už chce trochu odvahy a pevné nervy. Vysoká karoserie na malých pneumatikách není nejlepší předpoklad pro expresní jízdy Praha – Brno.

Boční vítr s autem pořádně cvičí. Pokud ve vyšších rychlostech předjíždíte kamion, auto se celé otřese a má tendenci vychýlit se ze směru jízdy. Při přejíždění z pruhu do pruhu se mu nejprve zatočit nechce, následně zatočí až příliš prudce. Vyšší rychlosti zkrátka pro toto malé MPV nejsou, chová se v nich poměrně dost nejistě.

To nejlepší na konec

Z předchozích řádků by mohlo vyplynout, že se jedná o průměrný vůz, který nenabízí nic extra. Přesto má jednu velkou zbraň, a tou je cena. Základní provedení Renaultu Grand Modus po odečtení akční slevy pořídíte za 279 900 Kč. Ale nenechte se mýlit, ani v základu se nejedná o žádné holátko. Samozřejmostí jsou adaptivní a boční airbagy vpředu, elektrický variabilní posilovač, ABS a brzdový asistent, elektrická přední okna a řada další výbavy. Zkrátka nic podstatného nechybí.

I když si nástupce nepříliš úspěšného Modusu říká Grand, tedy velký, s označením rodinný vůz bych byl velmi opatrný. Pro malou rodinu možná, ale té větší budou scházet cenné litry prostoru. Díky posuvné lavici můžete s prostorem různě kouzlit, ale na malém plácku toho stejně moc nevykouzlíte.

Espace do města

Pro Renault Grand Modus se nejvíce hodí označení městský vůz pro rodinu. Ve městě totiž nejvíce vyniknou jeho předosti. Díky malé kapotě a velkým oknům je z vozu dobrý výhled. Další plus je malý poloměr otáčení a hlavně úsporný motor.

Takže jak je to s tou muzikou? Záleží na tom, co posloucháte. Máte-li rádi klidnou a pohodovou hudbu, Grand Modus je vaše superstar. V takovém případě hraje kvalitní piánko. Dáváte přednost tvrdším žánrům? Běžte radši do jiného klubu, tady vám toho totiž moc nezahrajou.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Toto malé MPV se mi líbí. Bral bych ho jako druhé auto do města nebo do práce. Plastový interiér je totiž odolný a snadno se čistí. Celkem ideální vůz pro každodenní používání.
Dávám známku 2
Jana Jana: Grand Modus je sympatické autíčko. Na běžné ježdění by mi úplně vyhovoval. Snadno se s ním parkuje, po městě jezdí moc pěkně a za málo. Hned bych si ho koupila.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Design není sice divoký, ale elegantní je určitě. Exteriér má francouzský šarm a je velmi líbivý. Bohužel interiér je příliš laciný. K čemu jsou zajímavé tvary, když vypadají jak z betonu. Možná by vyšší výbavy byly lepší.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Děkuji, ale antisportovní auto opravdu není pro mne. Nejhorší je, že ani silnější motor by to nespravil, protože by jste se převrátili v první zatáčce. Možná po městě bych ho užil, ale jako nouzovku místo MHD.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Expression: 304 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  35 300 Kč

Celková cena: 340 200 Kč

Výbava: Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, záchytný systém odložených věcí na sedadle spolujezdce, odkládací kapsy na zadní straně sedadel řidiče a spolujezdce, ABS, adaptivní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ISOFIX na zadních bočních sedadlech, tříbodový bezp. pás na všech sedadlech, výškově stavitelné opěrky hlavy, halogenové světlomety, seřizování sklonu, nastavitelné zpoždění zhasnutí, elektrický variabilní posilovač řízení, výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace, centrální zamykání, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, tempomat a omezovač rychlosti, zadní sedadlo posuvné, dělené, sklopné, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrdcátka, asferická na straně řidiče, tonovaná skla, autoradio 4×15 W s přehr. CD a MP3, ovládání pod volantem, oddělený displej.

Doplňková výbava: Disky kol z lehké slitiny (14 000 Kč), metalíza (9300 Kč), ESP+ASR+kontrola nedotáčivosti CSV (8000 Kč), autorádio 4×15 w s přehr. CD a MP3, ovládání pod volantem, oddělený displej (4000 Kč)

Renault Grand Modus 1.2 16V Expression
Objem motoru 1149 ccm
Maximální výkon 55kW / 75 k při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 105 Nm při 4250 ot/min
Převodovka manuální pěti stupňová
Maximální rychlost 163 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,7 s
Udávaná spotřeba město 7,6 l/100km
Spotřeba mimo město 4,9 l/100km
Kombinovaná spotřeba 5,9 l/100km
Spotřeba během testu 6,9 l/100km
Provozní hmotnost 1150 kg
Délka / výška / šířka 4034/1586/1967 mm
Rozvor 2575 mm
Zavazadelník / po sklopení 305 – 410 l / 1454 l

Galerie