Renault Clio RS Gordini: velkolepý prcek

Oko neznalého pozorovatele při pohledu na Clio RS Gordini nabývá dojmu klasického tuningu: auto co řve, nejede a vypadá jako skorozávodní skorospeciál. Stejný pocit se pravděpodobně zmocní majitelů mnoha našláplých oktávek, passatů a superbů v okamžiku, kdy si vás povšimnou ve zpětném zrcátku. Jak ale zjistíte v našem testu, první dojem klame. Hodně.


Vydáno: 24.12.2010

Přisný pohled rozzuřeného clia (doplněný o patřičný audioefekt motoru) mnoho řidičů větších a silnějších aut vyburcuje do často až zběsilých pokusu o ujetí. Bohužel pro tyto závodníky se pokaždé opakuje stejný scénář – modrý ďábel nedává nikomu sebemenší šanci. Vaše zmizení proběhne tak rychle, že si většina z nich ani nevšimne, co je to vlastně předjelo.

Gordini se vrátil!

Než budu pokračovat v ódě na Clio, zmíním několik základních údajů. Clio RS GORDINI je limitovanou edici standardního Clia RS, které jsme tady vychválili už před časem. Váží jen 1240 kilogramů a pod kapotou ukrývá atmosférický dvoulitr s výkonem 200 koní (při 7000 ot./min). Výkon je přenášen na přední nápravu šestistupňovou manuální převodovkou.

Tyto parametry automobilu poskytují velice dobrou dynamiku. Dle oficiálních údajů budete na stovce za slušných 6,9 sekund, nám se v malém redakčním měření povedlo dosáhnout hodnoty 7,5 sekund, a to považujeme s přihlédnutím na stav pneumatik za solidní výsledek.

Absolutně se neztotožňuji s názorem většiny kolegů, že tato edice nepřináší nic nového, a že jméno Gordini by si zasloužilo větší odlišení od „běžné“ verze RS. Oproti ní totiž dostanete navíc nádherný modrý lak s příčnými bílými pruhy, které se táhnou od zadního nárazníku přes střechu, volant až na samou hranici přední kapoty.

Tím ale výčet novinek nekončí: jsou tu jiné tuningem zavánějící nárazníky, lehce vylepšený interiér a opravdu výborné kožené sedačky Recaro v barvě vozu. Vedle ruční brzdy je umístěna stylová aluminiová plaketa se sériovým číslem vozu.

Je pravdou, že na technické změny čekáte marně, žádné nejsou. Což ale vůbec nevadí!

Být závodníkem

Jízda s Cliem RS je doslova návyková záležitost. Atmosférický motor má velmi „mechanický“ projev a nejlepší práci odvádí až na samé hranici omezovače. Pod nohou se nedočkáte podivně měkké spojky, známé z většiny modelů francouzského výrobce, ale opravdu skvělého, tvrdého a dobře zabírajícího pedálu.

Auto vám na displeji radí, jaký optimální rychlostní stupeň zvolit, což v praxi funguje jako doslova hecující element, a absolutní orgie zažijete ve chvíli, kdy objevíte palubní počítač, měřící přetížení na okruhu.

V kombinaci s opravdu precizně odladěným podvozkem a přesným řízením se vám do ruky dostává opravdový skalpel na zatáčky. Na vůz si velmi snadno a rychle zvyknete. Poměr váhy, výkonu a technických možností je tak dobře sestaven, že jízda až na samé hraně možností auta je stále dobře kontrolovatelná a hlavně neuvěřitelně zábavná.

Na dálnici by někoho mohl otravovat zpěv výfuku, který je poměrně hlasitý. Ale ruku na srdce, kdo jiný něž skalní fanda těchto melodií by si tento vůz pořídil. Proto tento fakt také nepovažuji za výrazný problém.

V případech, kdy šlapete na plyn doslova co to jde, si vůz řekne maximálně o 14 litrů na 100km, což poměrně přijatelná hodnota. Pokud zrovna nespěcháte a trochu se snažíte, není problém cestovat za pohodových 6,5 litru.

Resumé

Takže podtrženo sečteno, pokud od Clia Gordini očekáváte to, na co ho francouzští inženýři navrhli, nemůžete být zklamáni. Auto není luxusní, není to supersport se kterým by se daly trhat rychlostní rekordy na dálnici, ani na něj nesbalíte žádnou ze zástupu zlatokopek.

Ale pokud chcete nabroušený stroj s precizním řízením a nezaměnitelnou vnitřní atmosférou, stroj, který vás nechá vydechnout, až když se silnice přestane klikatit a vy můžete konečně zvolnit a setřít pot z čela, stroj, se kterým v zatáčkách potrápíte nejeden supersport…  tak právě pro vás je Clio Gordini tou správnou volbou!

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Přesto, že povětšinou hodnotím rozumem,  tentokrát jsem se nechal unést. Musím přiznat, že prcek mě dostal. Extravagatní vzhled příliš neoslovil, ani interier nevypadá nějak světoborně. Ale svezení s tímto automobilem je velmi dobré, proto dávám dnes 2 a do kufru sem ani nepodíval. :)
Dávám známku 2
Jana Jana: Zvenku ani zevnitř se mi nelíbí, motor je příliš hlučný, ale když sem viděla Tondu za volantem chápu, že auto najde své zastánce snadno. Já bych ale volila jinak.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Clio je mi jako auto sympatické, tohle vypadá od prvního pohledu poměrně drsně, což se mi také líbí. Zklamáním je interiér, který vypadá až na sedadla strašně lacině a odfláknutě. Výfuk dělal zvláště ve vysokých otáčkách moc velký rámus a podvozek byl šíleně tvrdý. Každopádně i tak má renoltík něco do sebe.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Jední slovem pecka, víc k tomu tentokrát nemám. Parádní akcelerace, super řízení, prostě jsem se cítil jako rally jezdec! Tohle auto mě absolutně dostalo, vůbec sem neměl chuť vám ho vracet.
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena Renault Clio: 184 900 Kč
Celková cena Renault Clio RS Gordini: 619 900 Kč

Výbava

Limitovaná edice Gordini

Renault Clio RS GORDINI
Objem motoru 1998 cm3
Maximální výkon 203 HP/7100 rmp
Maximální točivý moment 215 nM/5400 rmp
Převodovka manuální 
Maximální rychlost 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s
Udávaná spotřeba město 11,3 l/100km
Spotřeba mimo město 6,4 l/100km
Kombinovaná spotřeba 8,2 l/100km
Spotřeba během testu 12 l/100km
Provozní hmotnost 1240
Délka / výška / šířka 4017 / 1484 / 2025 mm
Rozvor 2585 mm
Zavazadelník  288 l

 

Galerie