Představujeme: Nová Honda Jazz

Japonská automobiílka Hoda představila novou generaci městského vozu Jazz. Ten by měl oproti té původní přinést řadu změn. Kromě lehce upraveného vzhledu půjde například o nové motory VTEC. Honda se také dušuje, že interiér Jazzu bude ještě flexibilnější než dosud.

Vydáno: 28.7.2008

Nový vůz zachovává koncepci předchozího modelu Jazz s nádrží umístěnou pod středem vozidla a se sedadly Magic Seats, která umožňují dosažení lepší flexibility interiéru.

O něco větší karoserie s interiérem posunutým vpřed zajišťuje lepší výhled z vozu, díky čemuž je Honda Jazz je ještě prostornější, což se projevuje především v prostoru pro nohy vzadu a v zavazadlovém prostoru. Sedadla Magic Seats se sklápějí jedním snadným pohybem a jejich variabilitu nově rozšiřuje praktická přepážka v zavazadlovém prostoru.

 

Vůz nabízí lepší bezpečnostní výbavu včetně nové karoserie s technologií nárazové kompatibility Honda Advanced Compatibility Engineering (ACE), aktivních opěrek hlavy na předních sedadlech a stabilizačního systému VSA.

Motory
Nové motory i-VTEC 1,2 l (90 k) a 1,4 l (100 k) nabízejí lepší výkonnostní charakteristiky – 5,1 a 5,3 l/100 km při kombinovaném provozu. Také emise CO2 byly u obou motorů (1,2 litru i 1,4 litru) výrazně sníženy. Nyní 1,2-litrový motor produkuje pouze 120g/km (oproti původním 129g/km), zatímco 1,4-litrový motor produkuje 123g/km (s manuální převodovkou) a 120g/km s převodovkou i-SHIF  (oproti původním 137g/km).

Nové čtyřválcové motory s objemem 1,2 a 1,4 l vybavené technologií elektronicky řízeného proměnlivého časování a zdvihu ventilů VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) jsou spojeny buď s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo – v případě motoru 1,4 – se šestistupňovou automatizovanou manuální převodovkou i-SHIFT, která umožňuje řazení také páčkami pod volantem. 

Motor o objemu 1,2 l nabízí oproti svému předchůdci (78 koní) vyšší výkon 90 koní při nepatrně vyšších 6000 ot. /min. a točivý moment 114 Nm oproti 110 Nm. Zároveň je však hospodárnější – jeho kombinovaná spotřeba činí 5,1 l/100 km (5,5 l 100 km u předchozí verze), snížilo se rovněž množství emisí CO2, a to ze 129 na 120 g/km.

Převodovky

Modely s motorem 1,2 a 1,4 litru jsou vybaveny inovovanou verzí dříve používané pětistupňové manuální převodovky, u které byly převodové stupně optimalizovány s ohledem na dosažení sportovnějších jízdních vlastností a snížení spotřeby paliva.

 

Mezi hlavní zlepšení patří upravený zdvih spojkového pedálu, karbonový synchronizátor na třetím rychlostním stupni, který usnadňuje řazení, zmenšení setrvačnosti spojkového kotouče a větší přesnost řazení.

Modely s manuální převodovkou jsou vybaveny novým indikátorem řazení SIL (Shift Indicator Light) umístěným uprostřed otáčkoměru, který je k dispozici také u nejnovější Hondy Accord.

Inovovaná kabina
Celková výška zůstala zachována, nový model však narostl do délky (o 55 mm) a je také o 20 mm širší.  Rozvor náprav byl prodloužen o 50 mm a rozchod předních /zadních kol je o 35 / 30 mm širší, což přispívá k lepší stabilitě a ovladatelnosti.

   

Všechny modely jsou standardně vybaveny dvoustupňovými předními a bočními airbagy, okenními airbagy po celé délce vozidla a tříbodovými bezpečnostními pásy na všech pěti místech, přičemž vpředu jsou pásy vybaveny dvoustupňovými předpínači.

Poprvé je Honda Jazz vybavena upozorněním na nezapnutý bezpečnostní pás pro všech pět sedadel. Přední sedadla jsou navíc vybavena aktivními opěrkami hlavy, které minimalizují riziko poranění krku.  Pro bezpečné upevnění dětských sedaček je vůz vybaven dvěma kotevními úchyty ISOFIX na levém a pravém zadním sedadle a oky ve stropě určenými pro uchycení popruhu sedačky.

Cestující na zadních sedadlech mají nyní o 37 mm více prostoru v oblasti kolen, přičemž vzdálenost mezi cestujícím na předním a na zadním sedadle se zvětšila o 30 mm.  Díky širší karoserii se zvětšil prostor v oblasti ramen, a to o 44 mm vpředu a o 43 mm vzadu. Zlepšený výhled z vozidla, užší A-sloupky, větší čelní sklo a zadní boční okna s trojnásobnou velikostí oproti předchozímu modelu zvyšují komfort jízdy, zatímco výsuvné opěrky hlavy na zadních sedadlech zajišťují výhled vzad.

S ohledem na popularitu zadních sedadel u předchozí verze modelu Jazz není překvapením, že se společnost Honda rozhodla použít podobné uspořádání i u nového modelu; „Ačkoli nová sedadla Magic Seats fungují stejným způsobem, je jejich ovládání ještě pohodlnější, neboť jsou nově vybavena mechanismem umožňujícím jejich sklopení jedním pohybem,“ píše TZ Hondy.

Pro sklopení zadních sedadel již není zapotřebí nejprve posunout přední sedadla. Naopak, díky opěrkám hlavy, které jsou prakticky v jedné rovině s opěradly, lze zadní sedadla dělená v poměru 2:1 sklopit i tehdy, pokud jsou přední sedadla posunuta do nejzazší polohy.

Zdroj: TZ Hondy
Foto: Honda

Galerie