Představujeme: Lexus RX 450h

V poslední době se nepíše o ničem jiném než o tom, co všechno se objeví na autosalonu v Ženevě. Že na stánku japonského Lexusu bude kabriolet IS 250C a nová generace crossoveru RX 450h už víme. Dnes se ovšem podíváme právě na nový hybrid, a to pěkně detailně.


Vydáno: 1.3.2009

První hybrid řady RX se objevil na trhu v roce 2005. Chystaná novinka představuje už třetí generaci tohoto luxusního crossoveru a využívat bude hybridní systém pohonu Lexus Hybrid Drive druhé generace. Řada zlepšení nejen v případě pohonné jednotky má za cíl samozřejmě nižší produkci emisí a spotřebu.

A to platí také v případě vnějšího designu. Při vývoji se dbalo na snížení aerodynamického odporu. Lexus uvádí, že celkový součinitel tohoto odporu má hodnotu pouze 0,32. Za tímto poměrně nízkým číslem se skrývá pečlivé sestavení jednotlivých dílů karoserie a usměrněné proudění vzduchu ve spodní části karoserie. Snaha maximálně zjednodušit obtékání vzduchu je patrná například na zadním spoileru, do kterého byl zabudován stěrač, třetí brzdné světlo i anténa audio soustavy.

Design L-finesse

Třetí generace modelu RX dostala přepracovaný přední nárazník, potkávací světlomety s technologií LED diod, výraznou masku a 19“ hliníková kola s novým designem. Zadní část má jiné sdružené svítilny. To vše je “tu a tam“ modře tónováno tak, jak je pro hybridní vozy typické. O jedinečné pohonné jednotce vás informují také loga “hybrid“.

Celkově vůz razí filosofii, kterou Lexus nazývá L-finesse, což by mělo znamenat něco jako odhodlaný pohled. Stejný přístup byl uplatněn i v případě interiéru. Představitelé japonské značky slibují optickou harmonii vnějších a vnitřních partií vozu, prostornost, pohodlí, bezpečnost, příkladnou ergonomii, klidnou atmosféru a chybět nebudou ani exkluzivní verze.

Při vývoji se ovšem myslelo také na řidiče. Za účelem lepšího ovládání všech systémů (a že jich na palubě tohoto vozu je hodně) byl založen projekt, který nese název “kabina crossoveru“. Výsledky v praxi mají znamenat intuitivní ovladatelnost, tedy méně podnětů odvádějících pozornost od řízení.

V hlavní roli Remote Touch

Přístrojová deska byla snížena a rozdělena na dvě zóny. Horní část slouží k zobrazování dat prostřednictvím Head Up displeje. Ten promítá pomocí intenzivních LED diod údaje o rychlosti, pokyny navigace, informace tempomatu nebo například varování přednározového systému na přední sklo. Veškeré tyto informace se zobrazují v bílé barvě a jsou výborně čitelné.

Druhým zásadním pomocníkem je systém ovládání Remote Touch. Lexus ho připodobňuje k počítačové myši. Takovéto řešení je použito vůbec poprvé. Jedná se o multifunkční zařízení, kterým lze ovládat v podstatě všechno (audio, klimatizaci, navigaci, telefon, nastavení vozu atd.). Ovladač je umístěn na středovém tunelu a jeho prostřednictvím se ovládá kurzor pohybující se mezi jednotlivými ikonami. Aby bylo vše ještě jednodušší, nejbližší ikona si kurzor k sobě přitáhne.

Veškeré informace zobrazuje multifunkční displej s technologií OLED. Kromě systému Remote Touch lze řadu věcí ovládat také klasicky přímo z volantu. Jak jsme u této značky už zvyklí, dostane vlajková loď řady RX bezklíčkové nastupování, zasouvací volant (to aby se vám dobře vystupovalo), rozfázované rozsvěcení všech možných světel a tak dále. O precizním zpracování a prvotřídních materiálech netřeba hovořit. To je zkrátka hotová věc.

Na téma interiér ještě dodám, že oproti předchůdci dostala třetí generace větší sedadla. Ta zdaní lze posouvat, nastavovat sklon opěradel a sklápět v poměru 40:20:40. Díky větším celkovým rozměrům vozu a nově řešené zadní nápravě narostl také objem zavazadlového prostoru na maximální hodnotu 496 litrů. K dispozici je rovněž nová klimatizace, audio soustava s až 15 reproduktory, multimediální systém s kapacitou 40 GB a nově také parkovací asistent monitorující pomocí kamer CCD zabudovaných do zpětných zrcátek boky vozidel.

Hybrid druhé generace

Jak jsem už předeslal, hybridní pohon dospěl do své druhé generace. Základem je několik motorů. Pro přední nápravu je určen zážehový šestiválec o objemu 3,5 litru a první z dvojice elektromotorů, který se v případě potřeby mění na generátor. Zajímavostí je, že druhý elektromotor je umístěn v zadní části, slouží pro pohon všech kol a není mechanicky závislí na přední nápravě.

Spalovací motor vychází z modelu RX 350, ale byl dále upraven pro hybridní pohonnou jednotku. Jeho výkon maximální výkon činí 249 koní a vrchol točivého momentu 317 Nm při 4800 ot/min. Přibyly tři “finty“ na snížení emisí – Atkinsonův cyklus (pozdní uzavírání sacích ventilů), recirkulace výfukových plynů EGR a rekuperace tepla z výfukových plynů EHR.

Elektromotory se nijak neliší od těch z modelu 400h. Výkon zůstal na hodnotách 164 koní, respektive 68 koní. Nově se ovšem rozšířilo pásmo maxima točivého momentu (335 Nm, 139 Nm), které je dostupné již od 0 ot/min.

Hybridní bezstupňová převodovka dostala také řadu vylepšení, vůbec poprvé byl použit systém řazení AL-SHIFT, který je založen na porovnávání úhlu sešlápnutí plynového pedálu a rychlosti vozu. Převodovka má 6 simulovaných stupňů.

Po třech

Lexus RX 450h se může pohybovat ve třech jízdních režimech. Ten první nese název ECO a upravuje si odezvu škrtící klapky na plynový pedál a elektronicky řídí klimatizaci. To obojí má za cíl hospodárnou jízdu. Při agresivním sešlápnutí pedálu omezuje reakci škrtící klapky a při zrychlování reguluje výkon klimatizace, která zatěžuje motor.

Režim EV je využíván od startu až do pásma nízkých otáček. V tomto rozmezí slouží k pohonu výhradně elektromotor, což přináší kýžené snížení hluku a hlavně nulové emise. Třetí možností je SNOW, kdy se reguluje a omezuje točivý moment a současně se zapojuje zadní elektromotor. To má za následek lepší trakci a omezení prokluzu kol.

Systém pohonu celkově obsahuje řadu vylepšení převážně k omezení nejrůznějších ztrát. Celkovým výsledkem je maximální rychlost 200 km/h, zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,8 sekund, kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km a produkce emisí CO2 na úrovni 148 g/km. V porovnání s předchůdcem narostl výkon, ale zároveň se snížila spotřeba paliva.

Bezpečnost především

Nová generace RX 450h prošla celkem 233 nárazovými zkouškami. Konečné hodnocení představuje plný počet hvězdiček v testech NCAP jak pro USA, tak pro Evropu tak i pro Japonsko. Výčet bezpečnostních prvků je také velmi bohatý. Začíná deseti airbagy, aktivními opěrkami hlavy, pokračuje přednárazovým systémem PCS, adaptivním tempomatem a končí integrovaným systémem VDIM, který má na starost stabilitu vozidla. Zpracovává informace od ABS, TRC (kontrola trakce), VSC (kontrola stability vozu), EPS (posilovač řízení), zkrátka od všech pomocníků. Kromě správy všech těchto bezpečnostních systémů pracuje také s pohonem všech kol a systémem Lexus Hybrid Drive.

Nejvyšší model řady RX toho obsahuje skutečně hodně (jen pro vaší představu uvedu, že tisková zpráva popisující všechny “vychytávky“ má třináct stránek). Evropskou premiéru si automobil odbude 3. března v pravé poledne. Nám nezbývá, než se těšit na redakční test.   

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Lexus

Galerie